Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-03-05, 12:16
Medlem
Vad är det man ska titta efter när det gäller probiotika för att man ska få så bra grejer som möjligt? Är det någon som kan tipsa om en riktigt bra?
Citera
2022-03-05, 13:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cataniaa
Vad är det man ska titta efter när det gäller probiotika för att man ska få så bra grejer som möjligt? Är det någon som kan tipsa om en riktigt bra?

Probi Original är bra.

De visar syn styrka på exceptionellt bra sätt, när man får en candida albicans infektion i mag-tarmkanalen. Vid första tecken på infektion tar man några Probi mage och infektionen slås ut direkt. Funkar kanon. Jag vet av egen erfarenhet. Det var så jag började med dessa.
Citera
2022-03-05, 14:08
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Gör egen surkål. Billigt och enkelt sätt få i sig probiotika. Är gott också.

Strimla vitkål i matberedare. Sätt i stor bunke, tillsätt kring 1,5 matsked salt utan jod per vitkålkålshuvud. Krossa med knogarna för att få ur vätska. Sätt i glasburkar. Gärna med burk som har gummiring och snäpplock. Gäller också att pressa ner så mycket vitkål som möjligt i burken. Jag brukar också sätta två lite större vitkålsblad ovanpå innan jag stänger locket för att få extra tätt.

Sen lättar man på locket en gång per dag under 3-4 dagar eller så för att släppa ut tryck. Sen låter stå. Klart på 2 veckor. Blir dock bäst om får stå kring 3 veckor tycker jag.

Burkarna bör också stå i en behållare eftersom det kan sippra ut vätska till en början.

Tar typ 40 min att göra 6 burkar eller så. Räcker länge.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2022-03-05 kl. 14:11.
Citera
2022-03-05, 16:39
Medlem
Knastratts avatar
Ny forskning pekar på att probiotika ska administreras rektalt för att de inte överlever magsyran. Så köp en nållös spruta och upp i röven, bara. Se till att det är en sort med så många bakteriestammar som möjligt.
Citera
2022-03-05, 16:41
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Gör egen surkål. Billigt och enkelt sätt få i sig probiotika. Är gott också.

Strimla vitkål i matberedare. Sätt i stor bunke, tillsätt kring 1,5 matsked salt utan jod per vitkålkålshuvud. Krossa med knogarna för att få ur vätska. Sätt i glasburkar. Gärna med burk som har gummiring och snäpplock. Gäller också att pressa ner så mycket vitkål som möjligt i burken. Jag brukar också sätta två lite större vitkålsblad ovanpå innan jag stänger locket för att få extra tätt.

Sen lättar man på locket en gång per dag under 3-4 dagar eller så för att släppa ut tryck. Sen låter stå. Klart på 2 veckor. Blir dock bäst om får stå kring 3 veckor tycker jag.

Burkarna bör också stå i en behållare eftersom det kan sippra ut vätska till en början.

Tar typ 40 min att göra 6 burkar eller så. Räcker länge.

Mmm fast surkål är pre-biotica och inte pro-biotica.
Citera
2022-03-15, 17:40
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cataniaa
En sort som innehåller så många väldokumenterade stammar som möjligt är en fördel såvida man inte söker en stam för ett speciellt syfte.

Exempelvis:

LactoVitalis Pro med 12 stammar: https://www.apotea.se/holistic-lacto...o-30-kapslar-1
Innate Flora 20-14 med 14 stammar: https://www.greatlife.se/flora-20-14...unt=60_kapslar

Innate är nog den bästa jag testat hittills.
Citera
2022-04-02, 22:20
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
En sort som innehåller så många väldokumenterade stammar som möjligt är en fördel såvida man inte söker en stam för ett speciellt syfte.

Exempelvis:

LactoVitalis Pro med 12 stammar: https://www.apotea.se/holistic-lacto...o-30-kapslar-1
Innate Flora 20-14 med 14 stammar: https://www.greatlife.se/flora-20-14...unt=60_kapslar

Innate är nog den bästa jag testat hittills.

Varför är innate bäst? Har det något att göra med att det inte är mjölksyrebakterier? Eller är det de?
Citera
2022-04-03, 13:28
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Varför är innate bäst? Har det något att göra med att det inte är mjölksyrebakterier? Eller är det de?
Det är mjölksyrabakterier av olika sorter och stammar. Det ska visst vara viktigt att stammarna inte konkurrerar med varandra utan tvärtom koloniserar olika delar i tarmen och vad jag har läst så ska dessa göra det. Har svåra mag-tarmproblem sedan många år och den här har aldrig gett mig någon obehaglig die-off effekt, som vissa kan göra, utan har tvärtom lugnat ner allting. Tyvärr är den väldigt dyr så jag köper den bara periodvis.
Citera
2022-04-03, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt
Ny forskning pekar på att probiotika ska administreras rektalt för att de inte överlever magsyran. Så köp en nållös spruta och upp i röven, bara. Se till att det är en sort med så många bakteriestammar som möjligt.

Dem jag använder har syrafasta kapslar och ska nå tarmen i oförändrat skick.
Citera
2022-04-03, 13:54
Medlem
Knastratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp

Ok. Då har jag lärt mig något nytt. Vilken sort är det?

Ha det - P
Citera
2022-04-03, 13:59
Medlem
Knastratts avatar
Och vad det gäller surkål så är det så histaminrikt att personer med histaminöverkänslighet (alla har en gräns för hur mycket histamin de tål - men den varierar kraftigt) kan få riktigt allvarliga problem även vid liten konsumtion. Symptomen på det innefattar kraftig hjärndimma, hjärtpåverkan och många andra faktorer som påminner om ME/CFS.
Citera
2022-04-03, 15:06
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp

Vilka är det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in