Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-07, 23:22
  #25
Medlem
Sveriges politiker har ännu en gång visat sin absoluta idioti, detta inkluderar SD som numera kan anses tillhöra de andra partierna. Samma politik och samma skit. Ge bort miljarder i vapen och resurser till ängeln Zelensky och köp nya från USA. Inte fan spelar välfärden eller svenskarnas välbefinnande någon roll.
Citera
2022-04-07, 23:26
  #26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldmc
Ryssland har ignorerat väst sen dag ett. Hela väst fördömde detta och sanktionerade Ryssland hårt. Men nu verkar det som om dessa saktioner inte var så starka som man trodde. Underskatta man putin helt ?


"Cargoes of Russian Sokol crude from the Far East have sold out for next month, and several Chinese firms used local currency to buy Russian coal in March. Gas flows from Russia to Europe have, if anything, increased since the invasion on Feb. 24. None of these are the subject of restrictions"

"Bloomberg Economics expects Russia will earn about $320 billion from energy exports this year, up by more than a third from 2021. The ruble has already rebounded to its pre-war price against the dollar."

https://www.bloomberg.com/news/artic...premium-europe

Ryssland håller på att förlora det största slaget i historien och du undrar om sanktionerna fungerar? Ha ha, snacka om sidospår.
Citera
2022-04-07, 23:31
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Vad tycker du vore bättre, en diktatur som förtryckte alla grupper i samhället?
Du vill alltså att en elit ska styra alla nationer och deras befolkningar?
Citera
2022-04-07, 23:33
  #28
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldmc
The ruble has already rebounded to its pre-war price against the dollar.

Haha vilket skämt.
Rubeln har inte ökat ett skit, utan fortsätter ner i värde.

För exakt en månad sedan fick man 150 Rubel för en dollar, och idag får man 76
Citera
2022-04-07, 23:34
  #29
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldmc
Ryssland har ignorerat väst sen dag ett. Hela väst fördömde detta och sanktionerade Ryssland hårt. Men nu verkar det som om dessa saktioner inte var så starka som man trodde. Underskatta man putin helt ?


"Cargoes of Russian Sokol crude from the Far East have sold out for next month, and several Chinese firms used local currency to buy Russian coal in March. Gas flows from Russia to Europe have, if anything, increased since the invasion on Feb. 24. None of these are the subject of restrictions"

"Bloomberg Economics expects Russia will earn about $320 billion from energy exports this year, up by more than a third from 2021. The ruble has already rebounded to its pre-war price against the dollar."

https://www.bloomberg.com/news/artic...premium-europe

Hela historien med sanktioner påminner om vad som hände runt år 2010.
Ryssland drabbades då av fågelinfluensa och EU skulle visa sin handlingskraft.
Man förbjöd då all import av kött av fjäderfä från Ryssland.
Problemet var att det fanns ingen sådan rysk export alls, och det hade heller inte funnits någon export historisk heller.
Citera
2022-04-07, 23:36
  #30
Medlem
Det har ju knappt gått någon tid alls sedan sanktionerna började.

Alla butiker har såklart ett lager av produkter för en kort tid framöver.

Det är när detta börjar tryta som det kommer att börja bli påtagligt kännbart.

och vissa branscher kan säkert fortsätta lite till.

Exempel:
Vecka 1:
- Din bil slutar fungera
- Bilverkstaden kan inte få tag i nya delar, men har några delar kvar, så de kan laga bilen till ett högre pris

Vecka 3:
- Bilverkstaden har slut på delar, men de kan ta några delar från andra bilar.
- Över lägre utbud så behöver även verkstadens ha personal råd med livet. Så du behöver betala mer igen

Vecka 6:
- Verkstaden har inga delar kvar, men de kanske kan testa en liknande del, eller försöka snickra ihop något själva. Med tanke på tiden och problemen kan du hoppa upp och sätta dig på att det kostar. och det kanske funkar

Vecka 8:
- Verkstaden hänvisar dig till kollektivtrafiken, de har fortfarande råd att byta ut sina delar

Vecka 10:
- Verkstaden har problem att reparera bussen.

Vecka 12: Fortfarande. Jag måste för fan köpa mat! Försöker de ens? Är det sabotage, vad kommer Putin säga om detta?


INB4 INBRED:
- Ja, killen med bilen som gått sönder kanske har en rik kusin som kan betala i några veckor till. Min poäng är inte att spå framtiden, utan för att ge exempel så att även en utvecklingsstörd kanske kan förstå

- 2 veckors intervall är exempel för att illustrera vad jag menar. Saker kan säkerligen gå både snabbare och långsammare

- Ja, jag kan säkert ha stavat fel på något ord

- Jag ger blanka fan i om du har en 45 minuters lång konspirationsvideo där jac ska gissa vilken sekund du syftar på. Bemöt argumenten istället eller bli ignorerad

- Jag hävdar inte att jag har bevis på att detta har hänt, händer, eller kommer att hända. Detta är ett argument som består av en enligt mig rimlig följd där man behöver tänka
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2022-04-07 kl. 23:55.
Citera
2022-04-07, 23:39
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
I Ryssland fall är det tveeggat. Medans EU i viss mån kan sägas vara beroende av rysk energi så är det inte alls bra för Ryssland när det blir dyrare för andra länder utanför EU.
Psykologiskt tror jag det handlar om att visa makt gentemot EU och att dom är beredda att förhandla lite med länder utanför.
Citera
2022-04-07, 23:48
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Det har ju knappt gått någon tid alls sedan sanktionerna började.

Alla butiker har såklart ett lager av produkter för en kort tid framöver.

Det är när detta börjar tryta som det kommer att börja bli påtagligt kännbart.

och vissa branscher kan säkert fortsätta lite till.

Exempel:
Vecka 1:
- Din bil slutar fungera
- Bilverkstaden kan inte få tag i nya delar, men har några delar kvar, så de kan laga bilen till ett högre pris

Vecka 3:
- Bilverkstaden har slut på delar, men de kan ta några delar från andra bilar.
- Över lägre utbud så behöver även verkstadens personal råd med livet. Så du behöver betala met

Vecka 6:
- Verkstaden har inga delar kvar, men de kanske kan testa en liknande del, eller försöka snickra ihop något själva. Med tanke på tiden och problemen kan du hoppa upp och sätta dig på att det kostar. och det kanske funkar

Vecka 8:
- Verkstaden hänvisar dig till kollektivtrafiken, de har fortfarande råd att byta ut sina delar

Vecka 10:
- Verkstaden har problem att reparera bussen.

Vecka 12: Fortfarande. Jag måste för fan köpa mat! Försöker de ens? Är det sabotage, vad kommer Putin säga om detta?


INB4 INBRED:
- Ja, killen med bilen som gått sönder kanske har en rik kusin som kan betala i några veckor till. Min poäng är inte att spå framtiden, utan för att ge exempel så att även en utvecklingsstörd kanske kan förstå
- 2 veckors intervall är exempel för att illustrera vad jag menar. Saker kan säkerligen gå både snabbare och långsammare
Summa summarium. Tyskland har har köpt franska bilar som inte går att laga. Men om vi alla ger upp och blir utfattiga så kan bilen fungera och mekanikern leva lyxliv?
Citera
2022-04-07, 23:50
  #33
Medlem
AdamSmiths avatar
Det väst skulle gjort redan när Ryssland började bygga upp. trupp längs den Ukrainska gränsen är att flytta trupp till gränsen till Kaliningrad. Ryssen förstår bara ett språk, styrka och hot om våld. Vekhet och velande triggar bara dem att fortsätta att utmana.
Citera
2022-04-07, 23:52
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldmc
Ryssland har ignorerat väst sen dag ett. Hela väst fördömde detta och sanktionerade Ryssland hårt. Men nu verkar det som om dessa saktioner inte var så starka som man trodde. Underskatta man putin helt ?

Sanktioner biter inte på Ryssland, Ryssland har naturtillgångar och är helt självförsörjande när det behövs. Medans resten av världen använder fiatpengar så Ryssland har realvärde i form av naturtillgångar och dessutom de har låg statsskulder.

Kina som saknar naturtillgångar som olja och järnmalm och Kinas ekonomi är helt beroende av västs marknader. Liknande sanktioner som Ryssland har, skulle slå hårt på Kinas ekonomi. Visst de skulle klara sig men de skulle gå i backa till 1990 talet igen.

Tänk om Putin hade varit som västerländska politiker, outsourcar tillverkning och förflyttar all jobb utomlands och tillåtit utländska oljebolagen kontrollera ryska naturtillgångar, ha massinvandring från tredje världen för rasa välfärden? Sanktionerna hade bitit hårdare, Rysslands ekonomi hade rasat.
Citera
2022-04-08, 00:00
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Det går inte att komma runt att Putin varit väldigt smart att göra Europa beroende av olja och gas. Européerna har varit mindre smarta. Främst Tyskland och Märkel. Riktigt korkade. Naiva i Sverigeklass. Pinsamt för Europa och dödligt för Ukrainarna.

Ja, så är det. Naivitet i klass med de allierades godtrogenhet mot Hitler 1938.

Man tänkte väl att om man var hygglig och gjorde ryssarna beroende av handel med Europa så skulle de ha ett intresse av fred och samarbete, men ack så man bedrog sig. I stället avskräckte man sig själv från att göra något åt rysk aggression.
Citera
2022-04-08, 00:01
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Summa summarium. Tyskland har har köpt franska bilar som inte går att laga. Men om vi alla ger upp och blir utfattiga så kan bilen fungera och mekanikern leva lyxliv?
Haha vad i helvete😂 Vad yrar du om?

Vet inte om du trollar eller inte, men om du har någon slags logisk tanke så behöver du förklara den direkt (utan fjanterier) om du vill att jag ska ta dig på allvar.

Så säg din poäng bara. Jag kan ta mig till den eller förklara varför jag tycker att du har fel, men trams lägger jag inte tid på (mer än detta)

"Tala klarspråk, Temporary84!"
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2022-04-08 kl. 00:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in