Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-08, 00:26
Avstängd
zergrushs avatar
Ja, den ryska listigheten och förträffligheten måste ju spinna varv runt "Västmakterna™" så de knapp kan hänga med! Se här hur den ryske FN-representanten gav exempel på och citerade hur Ryssland hjälpt och visat godhet mot de nödställda ukrainarna och satte väst på plats!
https://twitter.com/yarotrof/status/1511652838014861316
Citat:
How did I miss this? Russian envoy to UN cites a Ukrainian woman quoted by Meduza as saying Russian soldiers provided humanitarian aid. "They gave their rations to the people in the basement" *video*

Det är bara det att rysstrollet i FN glömmer att läsa upp fortsättningen på intervjun...
Citat:
Ukrainian envoy reads the remainder of the quote: “And then they threw a hand grenade into the cellar.”
Fanskapet hade läst hela citatet! Han visste vad det handlade om, och ändå försökte han ljuga om det!
För det är tyvärr så ryssar fungerar, liksom deras villiga idioter gång på gång på gång försöker göra här på Flashback.

Hela intervjun och artikeln om ryssarnas massmord och grova övergrepp runt om Kiev går f.ö. att läsa här; ruggig läsning:
https://meduza.io/en/feature/2022/04...down-a-grenade
Citera
2022-04-08, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Haha vad i helvete😂 Vad yrar du om?

Vet inte om du trollar eller inte, men om du har någon slags logisk tanke så behöver du förklara den direkt (utan fjanterier) om du vill att jag ska ta dig på allvar.

Så säg din poäng bara. Jag kan ta mig till den eller förklara varför jag tycker att du har fel, men trams lägger jag inte tid på (mer än detta)

"Tala klarspråk, Temporary84!"
Hatar att förklara skämt och liknelser, men eftersom du ber så vackert så.
Jag svarade på ett inlägg som liknade vårt finansiella system med att eliten ger oss trasiga bilar för att kunna transportera oss till jobb och allt annat i livet, men det blir dyrare att underhålla bilen.

Franska bilar har historiskt sett ett rätt dåligt rykte vad gäller kvalitét, varav skämt som "vad krävs för att köra en peugot? Två, en som kör och en skjuter på". Uppkommit.

Så jag skojade lite att Tyskland gjort sig beroende av dåliga bilar baserat på det inlägg jag svarade på.
Ju mer problem man har med bilen, desto mer behöver man mekanikern.

Rysk olja och gas är den franska bilen (ryssland) men mekanikern är den finansiella eliten.
Citera
2022-04-08, 01:19
Medlem
Polis2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Haha vilket skämt.
Rubeln har inte ökat ett skit, utan fortsätter ner i värde.

För exakt en månad sedan fick man 150 Rubel för en dollar, och idag får man 76
Är det jag eller du som tänker fel? Sent på natten men om du får 76 rubel för en dollar idag och 150 rubel för en månad sedan så tänker jag att rubeln har ökat i värde. LOL
Citera
2022-04-08, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Vad tycker du vore bättre, en diktatur som förtryckte alla grupper i samhället?

Tror hen menade att vi har våra egna problem här, även om dem är lite annorlunda. Givetvis är det bättre här, men det är inte heller felfritt.
Citera
2022-04-08, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Är det jag eller du som tänker fel? Sent på natten men om du får 76 rubel för en dollar idag och 150 rubel för en månad sedan så tänker jag att rubeln har ökat i värde. LOL

Nej du tänker rätt!, Inhale82 som inte förstår
Citera
2022-04-08, 02:32
Avstängd
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Det har ju knappt gått någon tid alls sedan sanktionerna började.

Alla butiker har såklart ett lager av produkter för en kort tid framöver.

Det är när detta börjar tryta som det kommer att börja bli påtagligt kännbart.

och vissa branscher kan säkert fortsätta lite till.

Exempel:
Vecka 1:
- Din bil slutar fungera
- Bilverkstaden kan inte få tag i nya delar, men har några delar kvar, så de kan laga bilen till ett högre pris

Vecka 3:
- Bilverkstaden har slut på delar, men de kan ta några delar från andra bilar.
- Över lägre utbud så behöver även verkstadens ha personal råd med livet. Så du behöver betala mer igen

Vecka 6:
- Verkstaden har inga delar kvar, men de kanske kan testa en liknande del, eller försöka snickra ihop något själva. Med tanke på tiden och problemen kan du hoppa upp och sätta dig på att det kostar. och det kanske funkar

Vecka 8:
- Verkstaden hänvisar dig till kollektivtrafiken, de har fortfarande råd att byta ut sina delar

Vecka 10:
- Verkstaden har problem att reparera bussen.

Vecka 12: Fortfarande. Jag måste för fan köpa mat! Försöker de ens? Är det sabotage, vad kommer Putin säga om detta?

INB4 INBRED:
- Ja, killen med bilen som gått sönder kanske har en rik kusin som kan betala i några veckor till. Min poäng är inte att spå framtiden, utan för att ge exempel så att även en utvecklingsstörd kanske kan förstå

- 2 veckors intervall är exempel för att illustrera vad jag menar. Saker kan säkerligen gå både snabbare och långsammare

- Ja, jag kan säkert ha stavat fel på något ord

- Jag ger blanka fan i om du har en 45 minuters lång konspirationsvideo där jac ska gissa vilken sekund du syftar på. Bemöt argumenten istället eller bli ignorerad

- Jag hävdar inte att jag har bevis på att detta har hänt, händer, eller kommer att hända. Detta är ett argument som består av en enligt mig rimlig följd där man behöver tänka

Jo, men hur tänker Väst agera mot nära lierade länder till Ryssland, typ Kazakstan?
Tänker man även även inbegripa detta land i sanktionerna mot Ryssland, med motiveringen, det finns risk att ni säljer vidare typ reservdelar till Ryssland?

Skulle Väst agera på detta vis, så är det garanterat att bränna sina kontakter med dessa länder!
Citera
2022-04-08, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jo, men hur tänker Väst agera mot nära lierade länder till Ryssland, typ Kazakstan?
Tänker man även även inbegripa detta land i sanktionerna mot Ryssland, med motiveringen, det finns risk att ni säljer vidare typ reservdelar till Ryssland?

Skulle Väst agera på detta vis, så är det garanterat att bränna sina kontakter med dessa länder!

Det beror väl på hur de beter sig. Vissa av länderna skickar ju soldater för att slåss på ryska sidan.

Det är alltid synd om civila som drabbas felaktigt av både krig och sanktioner. I det här fallet så finns det dock inga alternativ då Putin hotar med kärnvapen och begår krigsbrott i ett anfallskrig. Tror nog de flesta har förståelse för detta även i dessa länder och förstår att det är Putin som är problemet.

Även svenska företag drabbas om de har någon anledning till detta.

Det kvittar vad ni tror. I längden slår sanktioner alltid hårdare mot det underställda landet och det mäts i rena ekonomiska styrkeförhållanden. Låt säga att de som står bakom sanktionerna har ett maktförhållande på 98% och Ryssland 2%. Det kvittar vad den svagare parten tar sig till i längden. Man kan sminka en gris om man vill men i längden så tar de ekonomiska krafterna ut sin rätt men det tar tid och tyvärr så skiter ju oftast despoter i om folket lider. Se bara på hur Putin desperat försöker försvara rubeln. Smack i ett svep när han höjde styrräntan till 20% så tickade bostadsräntorna i Ryssland upp till 25%. Sen sitter ni o gnäller om att allt är kaos här och att bostadsmarknaden ska krascha när vår riksbank höjer med 0,25%. Det är ju samma personer som skriker högt i trådar som rör svensk ekonomi så det blir för uppenbart. Sanktioner drabbar även oss med det är marginella effekter om man jämför med Ryssland. Sen att Putin är smart och gör det under en pandemi och i slutet på en överhettad super cykel då vi har blivit lite för beroende av hans råvaror förändrar inte läget trots att han kan skylla inflationen som redan hade infunnit sig på sanktionerna. Men se han bet av lite för mycket den här gången den gamla kukhäxan. Hade han gett sig på ett land med mindre stridsvilja hade det säkert fungerat. Han har retat upp nästan hela den civiliserade världen och nu skiter vi om våra egna ekonomier tar lite stryk. Ni är bara för gulliga. De enda som tjänar på det här är länder som Kina och med tanke på deras pragmatiska syn på livet så vet jag inte om Putin ska vara så nöjd över att ha dem som sängkamrat. Det finns inget land i världen som kan spela the long game som Kina och kommer att utnyttja det bakom stängda dörrar.

Skriv ut det här lägg undan det i några månader så ska ni få se hur rätt jag har.
Citera
2022-04-08, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldmc
Ryssland har ignorerat väst sen dag ett. Hela väst fördömde detta och sanktionerade Ryssland hårt. Men nu verkar det som om dessa saktioner inte var så starka som man trodde. Underskatta man putin helt ?

"Cargoes of Russian Sokol crude from the Far East have sold out for next month, and several Chinese firms used local currency to buy Russian coal in March. Gas flows from Russia to Europe have, if anything, increased since the invasion on Feb. 24. None of these are the subject of restrictions"

"Bloomberg Economics expects Russia will earn about $320 billion from energy exports this year, up by more than a third from 2021. The ruble has already rebounded to its pre-war price against the dollar."

https://www.bloomberg.com/news/artic...premium-europe
Haha det är gas och olja export du hänvisar till.
Tror du att det är det enda dom säljer eller? Ryssland är fullständigt ruinerat och ryssar flyr sitt eget land.
Bara naivt och dumt folk på flashback som tror att bara för att gasen säljs mer än föregående år så är Ryssland kungar som har väst runt ett lillfinger.
Citera
2022-04-08, 04:59
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldmc
Ryssland har ignorerat väst sen dag ett. Hela väst fördömde detta och sanktionerade Ryssland hårt. Men nu verkar det som om dessa saktioner inte var så starka som man trodde. Underskatta man putin helt ?

"Cargoes of Russian Sokol crude from the Far East have sold out for next month, and several Chinese firms used local currency to buy Russian coal in March. Gas flows from Russia to Europe have, if anything, increased since the invasion on Feb. 24. None of these are the subject of restrictions"

"Bloomberg Economics expects Russia will earn about $320 billion from energy exports this year, up by more than a third from 2021. The ruble has already rebounded to its pre-war price against the dollar."

https://www.bloomberg.com/news/artic...premium-europe

Svaret är, nej.

Ryssland blir sönderknullat just nu, och kommer snart gå från det korrupta skitland det var till ett riktigt rövhålsland. Tycker ärligt synd om den lurade befolkningen i landet som kommer få se sin livsstil förändrad till det sämre.
Citera
2022-04-08, 05:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ju starkare en valuta är desto mer brukar det påverka exporten negativt. Och då blir det också inflation och sämre för folket.
Då borde ju både USA och Europa ha haft svårt att exportera på senare år, vilket inte precis är fallet.

Det är knappast någon allmän lag att en stark valuta gör det svårt att sälja på export.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-04-08 kl. 05:14.
Citera
2022-04-08, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Du får vänta tills maj. Rubeln är just nu enbart understött av statens kvantitativa inköp för att hålla Rubeln ovanför en acceptabel nivå för alla 150 miljoner ryssar som får sin lön utbetalt i Rubel. Mer än 230 privata västföretag har stängt ner sin verksamhet, det kommer att beröra 100-tusentals anställda som då blir arbetslösa i mai månad. Lägg till att Putler inte kommer att kunna betala räkningen för den offentliga sektorn samt att ryssarna kämpar med inflationen och ökande livsmedlelsprsiser . Det blir inte samma samhälle som inna Putin lovade sin speZZial operation för att avlägsna ukrainska nazister.
Många ryZZar som kommer att ställa frågan : " What he fuck" ???
Nej, jag tror faktiskt att de flesta ryssarna bara ser väst som en mobbare.

Det är så sjukt att se typ hela västvärlden invaggade i en masspsykos där man tror på sagor om ont/gott.
Citera
2022-04-08, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Svaret är, nej.

Ryssland blir sönderknullat just nu, och kommer snart gå från det korrupta skitland det var till ett riktigt rövhålsland. Tycker ärligt synd om den lurade befolkningen i landet som kommer få se sin livsstil förändrad till det sämre.
Vilka förenklingar.

Jag tror konflikten är färdig till i höst och då kommer allt vara som vanligt och med en starkare rubel så kommer gemene ryss få något högre levnadsstandard och de skiter högaktligen i om politiskt korrekta västföretag har butiker öppna eller inte för att godhetssignalera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in