Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-09, 12:15
  #38629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ja, i de banorna tänker jag också. Med sin anorexi gjorde Greta (mer eller mindre medvetet) så att Malena gav upp sin utlandskarriär och istället kom att tillbringa mer tid med sin familj.

Det är närmast ett hån att ett privilegierat barn som Greta ”skolstrejkade” en dag i veckan, men i gengäld fick extraundervisning på Kringlaskolan. Bilden utåt var förstås att hon modigt och oegoistiskt ”offrade” sig för att ”rädda klimatet”.

Däremot tycker hon på allvar att barn i utvecklingsländer borde offra 20 % av sin skolgång, sin enda möjlighet att få ett bättre liv än sina förfäder, genom att skolka vareviga fredag och lägga upp selfies på sociala medier som hon med glädje sprider vidare.

Att många människor hyllar och stöder detta är helt bedrövligt.

Helt rätt som du skriver. Jag och många andra föräldrar tycker att detta är helt vansinnigt. Uppmana till skolk,usch säger jag då.
Tänk alla dessa barn som kämpar i skolan och inte har så lätt att lära sig som Greta har.Ska dom då förlora 20% av av sin skolgång för att strejka och precis som du säger massa selfies

Själv säger hon att skolan är så viktigt och roligt. Plikttrogen dessutom
2022-04-09, 12:21
  #38630
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det vanliga vid anorexi är väl att barnet svälter sig för att kontrollera föräldrarna? "Om ni inte ger mig mer uppmärksamhet så kommer jag att svälta ihjäl, och då är det ert fel."

Det är samma koncept med "skolstrejken". "Om ni inte slutar släppa ut koldioxid så kommer min skolgång att gå åt helvete, och då är det ert fel."

Problemet med "skolstrejken" är bara att jag skiter fullständigt i hur det går med skolgången för något skådespelarbarn från Stockholm. Däremot har jag full respekt för skolbarn i tredje världen som kvällstid sitter utomhus och läser läxor i skenet från gatubelysningen. Detta eftersom de inte har råd med belysning i hemmet, men de vet att de måste studera och förkovra sig, för att kunna förbättra sina liv. De barnen har inte sällskapshundar eller ridhästar eller sommarställe eller egen lägenhet i centrala Stockholm.
Det går inte att bevisa psykodynamik. Det spekuleras fram och tillbaka. Freud har nog blivit nedvärderad med tiden. Förklaringarna av anorexi varierar och en sjukdom som är "inne" i media är inte lika vanlig i verkligheten.

Jag tror inte Gretas unika personlighet skapade anorexi, autismstörning, förhindrade familjen att flyga och äta kött, fick henne att skolstrejka (vilket bevisligen andra hittat på), drog Aftonbladet och Expressen till hennes skolstrejk första dagen och gjorde henne till Nobelpriskandidat. Sedan försvinner symptomen när klimatteorierna verkar läggas på is (!) ett tag.

Detta måste ha samordnats av yttre faktorer anser jag. Därför tror jag hon svultits av föräldrar och de som samordnat skeendet, för att passa in i rollen. Det passar som sagt perfekt för ett klimathelgon som vill ge oss dåligt samvete för att vi äter för mycket när u-länderna svälter eftersom vi bränt deras jord med våra utsläpp. Som smalast var hon vid det stora talet i FN och kanske EU.

Detta drivs inte av en "speciell personlighet". Det är en samordnad aktion för att skapa en medial hjälte.

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-09 kl. 12:38.
2022-04-09, 13:14
  #38631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Kan inte Svante ställa upp som sekreterare? Har han ens något annat jobb? Är han inte angelägen om att Greta inte ska tvingas vara allvarligt överbelastad?

Kanske Greta är medskyldig till sin överbelastning? Det borde väl hade räckt med att ”bara” rädda klimatet. Men om hon dessutom ska rädda samebyar, engagera sig i coronapandemin, blanda sig i indisk inrikespolitik och sätta sig in i Ukrainakriget, samtidigt som hon ska sköta sina gymnasiestudier och läsa forskningsrapporter… och skriva ytterligare en bok.

Hon närmast tigger ju om stressymptom som ytterst kan leda till utmattningssyndrom och annat, kanske förvärra hennes ätstörning. Att alla hennes spretiga engagemang kanske bara utmynnar i en massa halvmesyrer är en annan femma.




Kanske dags att Greta klipper navelsträngen med sina föräldrar på riktigt, nu när hon är myndig? Är det rätt att hennes föräldrar och deras vänner ska styra över hennes stiftelse (om det nu är sant) och förvägra henne att anställa en eller två välbehövda sekreterare? Som hade kunnat lindra hennes allvarliga överbelastning…



Men är hon det då?

När hon trasslade in sig i resonemanget om rasism och kolonialism i Sapmi så kändes det som om hon inte hade en aning om vad orden innebär. När hon lockades att lägga sig i Indiens inre angelägenheter likaså.

Är hon kanske snarare en ganska jagsvag person som låter sig utnyttjas? ”Greta, när du håller nästa tal måste du komma ihåg att säga att 200 arter dör av ’mass extinction’ varje dag, här har du en fusklapp.”
Bara Greta kan avgöra när det är dags för henne att bli mera självständig, ännu har hon inte alls klippt navelsträngen till sina föräldrar. Hon skulle behöva samordna och planera betydligt bättre. Greta är i och för sig mycket bra på att improvisera, men detta håller inte i längden.

Risken är att Gretas motståndare då spelar ut henne mot andra aktivister och då får välja annat forum för striden än det som skulle passat Greta bäst. Vara på rätt tid och plats är mycket viktigt.

Det är i och för sig vanligt att unga med psykosociala funktionsnedsättningar är mer och längre beroende av sina föräldrar än andra unga. Att det är föräldrarna och några av deras vänner som sitter i stiftelsestyrelsen är väl kontrollerat i offentliga register.

Greta borde tänka mera på sina fina ord om att det viktigaste är att vara sig själv. Greta har ordets gåva i sin mun och talar oftast verkligt skickligt, men drar inte alltid de fulla konsekvenserna av vad hon säger. Nu behöver hon visa att hon klarar av även hårdare blåst!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-04-09 kl. 13:23.
2022-04-09, 14:35
  #38632
Medlem
Gabriel Knights avatar
Är det bara jag som har reagerat på att hon har Transgendersymbolen på mössan på de senaste bilderna?

En orsak till att hon verkar må bättre på de senaste bilderna KAN vara att hon har börjat utforska sin sexuella identitet och har funnit den. Enligt symbolen visar den på TRANSGENDER och inte ASEXUALITET.

Kanske hon därmed funderar på att byta kön inom några år. Det såg ni inte komma va?

Därmed inte sagt att något är fel, hon är myndig och får utföra en könsförändring om det får henne att känna sig bättre mentalt.
Det viktigaste är ju trots allt att hon får möjligheten att få den hjälp som hon behöver för att må bättre och att kunna få leva sitt liv som en mer "hel" människa än tidigare trots eventuella funktionshinder.



Ok för att ni ska se det hela kommer lite länkar :
Greta med transgendermössan:https://pbs.twimg.com/media/FNA82KSX...pg&name=medium
Lite tydligare bild av symbolen på mössan:
https://mobile.twitter.com/GretaThun...58146047795202

Och titta här vad symbolerna står för:
https://www.wikiwand.com/en/LGBT_symbols
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-04-09 kl. 14:39.
2022-04-09, 15:20
  #38633
Medlem
Finns det något som är sant om Greta™?

Det var Greta™:s egen idé och initiativ att skolstrejka för klimatet. Lögn! Den idén kommer från Bo Thorén. Greta™:s föräldrar tyckte att det vore en bra roll för henne att spela.

Det var en ren slump att media upptäckte Greta™ redan första dagen. Lögn! Det var PR-experten Ingmar Rentzhog som iscensatte det hela.

Greta™ strejkade från skolan på fredagar. Lögn! Rektor Sirkka Persson hade beviljat anpassad studiegång. Greta™ hade ingen schemalagd undervisning på fredagarna.

Greta™ har diagnosen Aspergers syndrom. Lögn! Den diagnosen hade upphört att existera när Greta™ väl hade kunnat få den. Diagnosen kommer från mamma Malena.

Fyll gärna på listan, för jag har säkert missat mycket.

Edit, jag kom på en sak till. Greta™ sjunger bra.
2022-04-09, 15:23
  #38634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Är det bara jag som har reagerat på att hon har Transgendersymbolen på mössan på de senaste bilderna?

En orsak till att hon verkar må bättre på de senaste bilderna KAN vara att hon har börjat utforska sin sexuella identitet och har funnit den. Enligt symbolen visar den på TRANSGENDER och inte ASEXUALITET.

Kanske hon därmed funderar på att byta kön inom några år. Det såg ni inte komma va?

Därmed inte sagt att något är fel, hon är myndig och får utföra en könsförändring om det får henne att känna sig bättre mentalt.
Det viktigaste är ju trots allt att hon får möjligheten att få den hjälp som hon behöver för att må bättre och att kunna få leva sitt liv som en mer "hel" människa än tidigare trots eventuella funktionshinder.



Ok för att ni ska se det hela kommer lite länkar :
Greta med transgendermössan:https://pbs.twimg.com/media/FNA82KSX...pg&name=medium
Lite tydligare bild av symbolen på mössan:
https://mobile.twitter.com/GretaThun...58146047795202

Och titta här vad symbolerna står för:
https://www.wikiwand.com/en/LGBT_symbols
En fördel är att det inte behövs någon behandling för att stoppa puberteten.
2022-04-09, 16:03
  #38635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Bara Greta kan avgöra när det är dags för henne att bli mera självständig, ännu har hon inte alls klippt navelsträngen till sina föräldrar. Hon skulle behöva samordna och planera betydligt bättre. Greta är i och för sig mycket bra på att improvisera, men detta håller inte i längden.

Risken är att Gretas motståndare då spelar ut henne mot andra aktivister och då får välja annat forum för striden än det som skulle passat Greta bäst. Vara på rätt tid och plats är mycket viktigt.

Det är i och för sig vanligt att unga med psykosociala funktionsnedsättningar är mer och längre beroende av sina föräldrar än andra unga. Att det är föräldrarna och några av deras vänner som sitter i stiftelsestyrelsen är väl kontrollerat i offentliga register.

Greta borde tänka mera på sina fina ord om att det viktigaste är att vara sig själv. Greta har ordets gåva i sin mun och talar oftast verkligt skickligt, men drar inte alltid de fulla konsekvenserna av vad hon säger. Nu behöver hon visa att hon klarar av även hårdare blåst!

Ja hon lär få tuffare frågor från journalister i fortsättningen. Hon är vuxen nu och kritiken blir hårdare. Att vara för kaxig i munnen kan slå hårt tillbaka
Nån större comeback i Sverige lär det inte bli
Studera på heltid ( om hon nu gör det) läsa ca 1000 mail dagligen, promenader med hunden,hänga med kompisar mm är ohållbart i längden.Med tanke på alla diagnoser i ryggsäcken löper hon en mkt stor risk att gå rätt in i väggen.Då tar det väldigt väldigt lång till tillbaka. Visst är det bra att vara nyfiken,men tycker hon det är värt priset.
Det måste väl finnas någon som kan hjälpa till med den mail inkorgen.Svante eller någon väldigt nära vän.Eller är det Greta själv som är envis.För tills det blir en sekreterare tillsatt så bör det finnas någon.
Som jag sagt tidigare tycker jag att Greta bör ägna sitt fokus på gymnasiet och resten fritid.
Tyvärr känner jag att hon får faktiskt skylla sig själv om hon går in väggen.Självförvållat och går inte att skylla på någon annan än sig själv.
2022-04-09, 20:34
  #38636
Medlem
Bara ett enda mail nyligen med verkligt omfattande bakgrund till Ukrainakriget till Greta, omfattade riktigt stora dokument på sammanlagt 9GB. De var dessutom på ryska.

Givetvis skulle det ta månader för henne bara att läsa denna textflod i detta enda mycket viktiga mail. Greta anmärker lite torrt att hon lärt sig, att läsa riktigt fort på svenska och engelska, men att andra språk tar betydligt längre tid för henne att läsa och förstå.

Många av de tusentals mailen till henne är varken på svenska eller engelska, utan vanligt är även på tyska, franska, spanska, arabiska, ryska och till och med kinesiska. Om Greta får möjlighet att anställa några sekreterare i framtiden behöver det alltså vara ovanligt språkskickliga sådana. Greta försökte en tid även hinna med en språkkurs i kinesiska, och lärde sig de första grunderna, men fick ge upp då hon hann helt enkelt inte.

Greta har nu även börjat lära sig spanska, men säger att grammatiken är svår. Hon skäms för när hon gör fel.

Greta har ännu fler strängar på sin lyra. Hon arbetar ibland som volontär på barnavdelningar på sjukhus och är då en solstråle för Min stora dag, och delar ut presenter till svårt sjuka barn. Greta älskar småbarn och har även offentligt sagt att hon hoppas få egna barn i framtiden. Hon lyser upp när hon är med småbarn!

Därför tror jag inte ett dugg på spekulationerna här om, att hon skulle fundera på ett könsbyte. Däremot är Greta även aktiv i Pride och tror på även annorlunda relationer. Hon viftar ibland glatt med en Prideflagga på tågen, när hon reser!

Greta kan mycket väl därför ha en ny skylt i framtiden där det står, Fram för kärleken! Ja, hon är mycket envis!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-04-09 kl. 20:55.
2022-04-09, 20:46
  #38637
Medlem
Det påstås att Gretas pappa håller emot sekreterarhjälp till Greta, för att han tycker att hon är påtagligt överaktiv, och tror att hon skulle bli ännu mera överaktiv med administrativ hjälp. Jag tror däremot att hon skulle bli lugnare och säkrare med professionella sekreterare och utredare till sin hjälp. Frågan är här vad som är rätt istället för vem som har rätt!
2022-04-09, 23:30
  #38638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Finns det något som är sant om Greta™?

Det var Greta™:s egen idé och initiativ att skolstrejka för klimatet. Lögn! Den idén kommer från Bo Thorén. Greta™:s föräldrar tyckte att det vore en bra roll för henne att spela.

Det var en ren slump att media upptäckte Greta™ redan första dagen. Lögn! Det var PR-experten Ingmar Rentzhog som iscensatte det hela.

Greta™ strejkade från skolan på fredagar. Lögn! Rektor Sirkka Persson hade beviljat anpassad studiegång. Greta™ hade ingen schemalagd undervisning på fredagarna.

Greta™ har diagnosen Aspergers syndrom. Lögn! Den diagnosen hade upphört att existera när Greta™ väl hade kunnat få den. Diagnosen kommer från mamma Malena.

Fyll gärna på listan, för jag har säkert missat mycket.

Edit, jag kom på en sak till. Greta™ sjunger bra.

Det här tror - observera tror - jag är lögn:

1) Att det var Greta som grundade F4F. Hur det skulle gått till rent praktiskt att på några veckor-månader knyta upp kontakter och starta upp ett nätverk över flera kontinenter medan hon satt och tjurade på marken utanför riksdagshuset… njaaa. Var det ens hon som kom på namnet? Vad det hon som tog initiativet till mötet i Schweiz och bokade lokaler osv? Eller var det någon annan, typ tyska miljörörelsen som insåg att ett litet rörande barn som hon, utan politiska kopplingar, skulle vara perfekt frontfigur?

Och inte minst- vem betalade för resorna, lokalhyra osv?

2) Att Greta håller på att skriva en bok tillsammans med 100+ klimatforskare och andra debattörer där vi, tror jag, ska förledas att tro att det är Gretas eget initiativ och verk. Själv tror jag att det snarare var förlaget som ville göra en bok med vänstervinkel och trodde att Gretas namn kan fungera som magnet och dragplåster. Med hennes foto på framsidan och några sidor om ”greenwashing”, kanske en uppdatering av Keelingkurvan och lite ondgörande över svenska regeringens kolonialism och rasism så kan den bli en riktig kioskvältare. Eller inte.

Men att det skulle vara ”hennes” bok? Inte så övertygad.

3) Greta ljuger om sin skolstrejk, den hon skulle genomföra tills Sverige följer Parisavtalet. Eller också var det Aftonbladet som ljög när de påstod att hon hade avbrutit den och bara går dit en stund innan skolan. Lite fräckt att då låtsas som om det regnar och slänga upp den där handskrivna skylten i olika sociala medier fredag efter fredag efter fredag… vilja ge sken av att hon ”uppoffrar” sin egen framtid för att rädda klimatet (förresten har hon ju ingen framtid eftersom den är bestulen).

Men när hon tycker att andra ska skolstrejka så menar hon nog att just de ska göra det på riktigt, eller?

4) Greta sjunger riktigt falskt, jepp. Det hör alla utom förälskade gubbar. Där ljög nog Malena som påstod att Greta har absolut gehör…

Men skäms de inte själva när de spelar med i alla charaderna? Det finns svart på vitt att Malena hade träffat Rentzhog. Varför då ljuga? Vad är det för fel på dem (och alla som hyllar dem)?
2022-04-10, 00:14
  #38639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det här tror - observera tror - jag är lögn:

1) Att det var Greta som grundade F4F. Hur det skulle gått till rent praktiskt att på några veckor-månader knyta upp kontakter och starta upp ett nätverk över flera kontinenter medan hon satt och tjurade på marken utanför riksdagshuset… njaaa. Var det ens hon som kom på namnet? Vad det hon som tog initiativet till mötet i Schweiz och bokade lokaler osv? Eller var det någon annan, typ tyska miljörörelsen som insåg att ett litet rörande barn som hon, utan politiska kopplingar, skulle vara perfekt frontfigur?

Och inte minst- vem betalade för resorna, lokalhyra osv?

2) Att Greta håller på att skriva en bok tillsammans med 100+ klimatforskare och andra debattörer där vi, tror jag, ska förledas att tro att det är Gretas eget initiativ och verk. Själv tror jag att det snarare var förlaget som ville göra en bok med vänstervinkel och trodde att Gretas namn kan fungera som magnet och dragplåster. Med hennes foto på framsidan och några sidor om ”greenwashing”, kanske en uppdatering av Keelingkurvan och lite ondgörande över svenska regeringens kolonialism och rasism så kan den bli en riktig kioskvältare. Eller inte.

Men att det skulle vara ”hennes” bok? Inte så övertygad.

3) Greta ljuger om sin skolstrejk, den hon skulle genomföra tills Sverige följer Parisavtalet. Eller också var det Aftonbladet som ljög när de påstod att hon hade avbrutit den och bara går dit en stund innan skolan. Lite fräckt att då låtsas som om det regnar och slänga upp den där handskrivna skylten i olika sociala medier fredag efter fredag efter fredag… vilja ge sken av att hon ”uppoffrar” sin egen framtid för att rädda klimatet (förresten har hon ju ingen framtid eftersom den är bestulen).

Men när hon tycker att andra ska skolstrejka så menar hon nog att just de ska göra det på riktigt, eller?

4) Greta sjunger riktigt falskt, jepp. Det hör alla utom förälskade gubbar. Där ljög nog Malena som påstod att Greta har absolut gehör…

Men skäms de inte själva när de spelar med i alla charaderna? Det finns svart på vitt att Malena hade träffat Rentzhog. Varför då ljuga? Vad är det för fel på dem (och alla som hyllar dem)?
Kortare svar: Greta grundade ensam Schoolstrike for future. Greta grundade EJ ensam efterföljande Fridays for future (F4F)! Det har påståtts att hon ensam grundade F4F, vilket är fel. Gretas stiftelse har EJ ensam de juridiska rättigheterna till varumärkena för Fridays for future. Det legala rättighetsinnehavet är idag delat!
Eftersom jag har fått betydande förtroende vet jag mycket idag, men detta förtroende begränsar vad jag får uppge publikt. Förtroende innebär även granskning!

Vad gäller Gretas sång- och dansförmåga kan hon både sjunga och dansa långt bättre än på klimatgalan eller kunde åtminstone det!

Jag såg personligen Greta dansa verkligt avancerat på Mynttorget både flytande Moonwalk och Moonwalk Slide i högt tempo samt äkta Kosackdans på huk med mycket bra benspark, även om Greta då klagade över att termobyxorna gjorde hennes knän lite stela, vilket inte märkes mycket. Då stod jag precis bredvid Greta. Det här var på vintern under första året med F4F.

Jag har även vänligt fått en fin musikvideo, där Greta sjöng mycket vackert och tonsäkert en julsång tillsammans med sin mamma, när hon var yngre.

Greta har själv sagt, att hon gjorde framträdandet på klimatgalan på skoj. En annan möjlig förklaring är att hon blev jättenervös, och att det därför inte blev så bra!

Greta säger i senaste intervjun att hon tyvärr inte deltagit i de dans- , piano-, och dramakurser som hon tidigare höll på mycket med, vilket hon nu önskar att hon fortsatt med. Även om man är riktigt skicklig måste man öva en hel del för att kunna bibehålla sin förmåga, och det här gissar jag är den viktigaste förklaringen!

Även om man har absolut gehör kan man sjunga falskt, men då måste man verkligen anstränga sig och mår då lätt illa! Vet idag i viss mån vem som betalade vårt internationella möte i Schweiz, men jag har ingen lust att förvandla Greta till en liten vulkan under utbrott! Jag vill aktivt stödja henne, inte göra henne arg på mig!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-04-10 kl. 00:53.
2022-04-10, 00:52
  #38640
Medlem
Krimkolls avatar
Något verkar lite fel med henne, hon är inte lika exponerad som tidigare och verkar dra sig undan lite.

Något problem har hon säkert med diagnoserna, vikten och annat som cirkulerar runt henne med all uppmärksamhet. Hon lär ju ha kunnat dra in pengar för en livstid däremot, hon har knappast skänkt bort allt som påstås utan har säkerligen behållit mycket för sitt eget framtida liv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in