Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-11, 13:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det verkar snarare vara så att ingen riktigt vet. Men med tanke på att Greta kan se koldioxiderna i luften så bör man ju ta allt som sägs om den unga fröken med ett berg av salt.
Eller så tolkar man inte allt bokstavligen.
2022-04-11, 13:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det verkar snarare vara så att ingen riktigt vet. Men med tanke på att Greta kan se koldioxiderna i luften så bör man ju ta allt som sägs om den unga fröken med ett berg av salt.
Fast är det där med att se koldioxid verkligen något som Greta har sagt eller är det bara ett påhitt av hennes motståndare för att få henna att framstå som galen?
2022-04-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag upplever även att Svante varit mycket engagerad för Greta! En sak är säker, Hela Gretas utseende har skrikit ätstörning! Att hon en lång tid knappt klarade att gå utanför dörren och mest låg i sängen och grät, tror jag även stämmer. Tidigare var hon ofta väldigt blyg. Tror faktiskt att Atypisk Asperger med depression och svår ätstörning stämmer bäst på Greta! Annars ett övertänkt svar, tack!
Förutom att "atypisk Asperger" aldrig har funnits med i vare sig ICD eller DSM. Men du är givetvis fri att fantisera om aldrig existerande diagnoser eller att Greta™ konsulteras angående kriget i Ukraina...
2022-04-11, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast är det där med att se koldioxid verkligen något som Greta har sagt eller är det bara ett påhitt av hennes motståndare för att få henna att framstå som galen?
Nej, det är mamma Malenas påhitt.

”Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat. Hon såg hur växthusgaserna strömmade ut från våra skorstenar, svävade uppåt med vindarna och förvandlade atmosfären till en gigantisk osynlig soptipp.”

Det faktum att Malena skriver koldioxid i plural visar på att hon nog skolkade friskt från Naturkunskapen i skolan.
2022-04-11, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Absolut, men har ändå svårt att tro att Greta skulle kunna bli antagen till och följa matteundervisning på högskolenivå, utan gymnasiekompetens. Om Inspiratoeren hade gissat på engelska kunde jag ha ”köpt” det.

Men matematik, utan att tidigare ha studerat derivata, integraler och trigonometri (och allt vad det heter) som de läser under de avslutande terminerna på de naturvetenskapliga och tekniska programmen, njaaa …

Det är förstås mycket möjligt att hon har skaffat sig kompetensen på eget håll, kanske hemma vid datorn. Men i vilket fall som helst undrar man varför hon tar på sig så mycket.

Räcker det inte att ”rädda klimatet” nu plötsligt? Längtar hon efter en utmattningsdepression? Tro mig, det är inget att sukta efter.
När jag själv studerade på grundnivå på universitetet ingick 15p matematik (10p med gamla systemet) dvs en halv termin. Kursen utgjordes nästan helt av en repetition av gymnasiekursen på N/T, det var nog bara matriser som tillkom. När jag sedermera började undervisa på universitetet så hade hälften av studenterna stora svårigheter med att klara matematik för grundskolans ÅK9. Minst 90% av dem klarade inte av att lösa två ekvationer med två obekanta. Och det är 20 år sedan, det lär inte vara bättre idag.

Tillbaka on topic: Om Greta™ behärskar de fyra räknesätten, procent, bråk och grundläggande algebra så tror jag faktiskt att det räcker för universitetsstudier idag. Men hon får nog börja med att läsa ett par terminer för att lära sig det som inte längre lärs ut i grundskola och gymnasium.
2022-04-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det visar bara hur superduperfantastisk Greta™ är.

"Det var samma sak när hon satt i direktsändning i "Vi i 5:an" när hon var som mest sjuk. Hon hade inte pratat med någon i klassen på flera månader, men gick dit, var trygg och lugn – alla andra var alldeles skakiga - och svarade rätt på nästan alla frågor."

Alla andra var alldeles skakiga. Men inte Greta™ inte. Men det är klart, Greta™ har ju att brås på.

"Jag svimmade bakom scenen när jag skulle göra entré. Kungen och drottningen var där, Säpo var på plats och det var högtidligt värre. Precis när jag skulle börja sjunga tuppade jag av. Jag vaknade med huvudet i dirigentens knä. "Skyll på mig", sade han. "Jag är ändå alltid försenad". Publiken fick vänta en kvart, sen vaknade jag till och gick in och gjorde en jäkligt bra show! Det var ingen som märkte något..."

Även mamma Malena är superduperfantastisk om hon får säga det själv. Och det gör hon ofta och gärna.

Detta går inte ihop någonstans Hur kan hon bli så frisk helt plötsligt Det är helt uppenbart att det inte stämmer. Hon hade inte ens pratat med sina klasskompisar på så länge och vips så sitter hon i direktsändning lugn och trygg.Nej detta tror inte jag på.Det låter inte klokt i mina öron
2022-04-11, 15:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Citat:
Nej, det är mamma Malenas påhitt.

”Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat. Hon såg hur växthusgaserna strömmade ut från våra skorstenar, svävade uppåt med vindarna och förvandlade atmosfären till en gigantisk osynlig soptipp.”

Det faktum att Malena skriver koldioxid i plural visar på att hon nog skolkade friskt från Naturkunskapen i skolan.
Både Malena och Greta har ju förklarat denna mening tidigare. Men är det cirkeldiskussion X ?.
Om man säger att det är en tsunami med invandrare till Sverige. Ska man tolka det bokstavligt? Att det kommer en 30 metersvåg med menafolk som dränker hela kusten. Skärp er lite för bövölen. Ni verkar vara mer autistiska och yngre än trådens huvudämne.
2022-04-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Eller så tolkar man inte allt bokstavligen.

Det är helt korrekt, vi kan vara lite snälla och tolkar det bildligt i stället.

Frågan är då vad Malena menade. Något om ”kejsarens nya kläder” och att det bara var Greta som insåg hur farligt det är med koldioxid(er).

Frågan är då om Greta har rätt i sin ångest över ”livets gas” som gett oss rekordskördar de senaste decennierna (och som fortfarande är ganska låg ur ett historiskt perspektiv, trots all förbränning av fossila bränslen. Men det kanske hon inte ens känner till …)

Eller hur ska vi annars tolka det, så vänligt som möjligt?
2022-04-11, 15:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Någon borde säga åt Svante att han skall uppdatera Greta™:s Facebook. Det finns inga nya inlägg sedan 31 mars. Dessutom står det att hon är 18 år (fel) och att hon har Asbergers (fel). Inspiratoeren som säger sig vara rådgivare till Greta™ kanske kan uppmärksamma henne på den felaktiga informationen?
Greta har ingen Facebook. Det borde ju en NPF fungerande vuxen förstått vid här laget. Eftersom det tagits upp säkert 100 gånger tidigare, och du har varit med i samma diskussioner. Så då undrar man varför du inte tar till dig info?
Kontot drivs av en Indier. Thunbergs är med admins mest för att sköta svenska meddelanden.
2022-04-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta har ingen Facebook. Det borde ju en NPF fungerande vuxen förstått vid här laget. Eftersom det tagits upp säkert 100 gånger tidigare, och du har varit med i samma diskussioner. Så då undrar man varför du inte tar till dig info?
Kontot drivs av en Indier. Thunbergs är med admins mest för att sköta svenska meddelanden.
Då får väl någon berätta för indiern att Greta™ har fyllt 19 år, samt att hon inte har diagnosen Aspergers syndrom. Samtidigt är det minst sagt underligt att inläggen skrivs i hennes namn. Men det är mycket som är lögn vad gäller Team Greta™. Skulle det vara OK om jag startar Facebookkontot "Den äkta Greta Thunberg"?
2022-04-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det är helt korrekt, vi kan vara lite snälla och tolkar det bildligt i stället.

Frågan är då vad Malena menade. Något om ”kejsarens nya kläder” och att det bara var Greta som insåg hur farligt det är med koldioxid(er).

Frågan är då om Greta har rätt i sin ångest över ”livets gas” som gett oss rekordskördar de senaste decennierna (och som fortfarande är ganska låg ur ett historiskt perspektiv, trots all förbränning av fossila bränslen. Men det kanske hon inte ens känner till …)

Eller hur ska vi annars tolka det, så vänligt som möjligt?
Det är ganska magstarkt att antyda att det är lilla Greta™ som har "upptäckt" något som har propagerats för i media sedan innan hon ens föddes. Men det är förvisso möjligt att mamma Malena fullständigt missade det, hon är ju inte den skarpaste kniven i lådan...
2022-04-11, 17:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Då får väl någon berätta för indiern att Greta™ har fyllt 19 år, samt att hon inte har diagnosen Aspergers syndrom. Samtidigt är det minst sagt underligt att inläggen skrivs i hennes namn. Men det är mycket som är lögn vad gäller Team Greta™. Skulle det vara OK om jag startar Facebookkontot "Den äkta Greta Thunberg"?
Men gör ett försök så får du se.
Jag tror inte det blir så enkelt som du tror.
Den äldre asp, diagnosen, som fortfarande finns kvar i den bl"a amerikanska diagnosmanualen har bara införlivats i autismspektrat. Det är inget mer med det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in