2022-04-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanDuInteCyklaElr
Har han mjligtvis ftt skyddad adress? Eller flyttat frn Sverige? Dtt? Eftersom att det inte gr att hitta honom p ratsit eller andra sidor.

Han lever i hgsta grad. Skattemyndigheten svarar med hans namn nr man nmner personnumret. Dock kan dom ej svara p vart han finns. Men han vrdas i Vxj var upp i frhandling 2022-02-09
Citera
2022-04-14, 05:44
Medlem
Citat:
Har han mjligtvis ftt skyddad adress? Eller flyttat frn Sverige? Dtt? Eftersom att det inte gr att hitta honom p ratsit eller andra sidor.

Utdrag ifrn FRVALTNINGSRTTENS DOM 2022-02-09

SKANDE
D.L

SAKEN
1. Upphrande av rttspsykiatrisk vrd enligt lagen (1991:1129) om
rttspsykiatrisk vrd (LRV), m.m.
2. Tillstnd att vistas utanfr sjukvrdsinrttningens omrde (permission)

FRVALTNINGSRTTENS AVGRANDE
1. Frvaltningsrtten avslr D.L anskan om att den
rttspsykiatriska vrden ska upphra.
2. Frvaltningsrtten avslr anskan om permission.

Han r 50 r gammal och har varit frihetsbervad i hlften av sitt liv. Han vill f en andra chans och slippa ruttna p kliniken. Han lider inte av ngon psykisk strning och misskter sig inte. Han r stabil i sitt mende och har genomgtt brottsbearbetning r 2008. Han har ordnade personliga frhllanden i Polen med bde arbete och bostad om han slpps. Det finns drfr skl fr att lta vrden av honom upphra.
Senast redigerad av Svartvaden44 2022-04-14 kl. 06:11.
Citera
2022-04-14, 06:52
Medlem
rdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartvaden44
Han lever i hgsta grad. Skattemyndigheten svarar med hans namn nr man nmner personnumret. Dock kan dom ej svara p vart han finns. Men han vrdas i Vxj var upp i frhandling 2022-02-09

Stort tack fr uppdateringarna, fortstt om du fr veta mer!

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Intressant. Sjlv kan jag numera aldrig hra eller lsa ordet "pussgurka" utan att mina tankar gr till romansen mellan Dariusz och hans "vrdare" hromret. Patetiskt, inte sant?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article280723.ab

Lnken r dd, men artikeln finns kvar. Om det kan intresssera.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-lever-for-dig
Citat:
Relationen mellan den unga vrdstudenten och den extremt farlige patienten vckte snart uppmrksamhet bland personalen p avdelningen.

- De umgicks mer och mer, hon brukade sp honom i hnderna, berttar en anstlld i polisfrhr.

21-ringen har tidigare tvlat i samma Vxjklubb som Carolina Klft, de har frsvarat klubbens frger i ett stafettlopp.

Men efter praktiktiden p rttspsyk och mtet med Ledzion frndrades den talangfulla friidrottstjejen. Hon tog time-out frn bde idrotten och sjukskterskestudierna.

Trots att hon knde till pojkvnnens bakgrund kunde hon inte motst honom. Hon berttade fr sin familj och sina vnner att hon snart skulle frlova sig med "Lenny", hennes smeknamn p Ledzion.

Paret hll daglig kontakt, han ringde henne frn sjukhuset och de pratade i timmar.

Och hon skrev brev:

- Du r bara s fin underbar lskvrd gullig st mjuk fantastisk" Jag finner inga ord fr vad jag knner fr dig min lilla pussgurka.

-Du r verkligen allt en tjej kan nska sig. Lova att inte ndra ngot p dig"

-Du upptar precis HELA mitt hjrta min lskling.

-JAG LEVER FR DIG, UTAN DIG FINNS INGEN (kvinnans namn, reds. anm.)"
(Smiley med fontnspya)
Senast redigerad av rdg 2022-04-14 kl. 06:54.
Citera
2022-04-18, 06:29
Medlem
Uberfuhrers avatar
D har det gtt 25 r av frvaring sedan livstidsdomen 1997. Intervjun i Fngelsepodden stter Dariusz p kartan igen.

r det ingen som har ngot att bertta om hans barndom, skolgng familj?

Han lr aldrig komma ut.

Varfr kastrerat inte staten denna man med amputation och kemisk kastrering och bara slpper ut honom? Tror jag lste ngonstans att han kostar en miljon om dagen i sin samlade form.
Citera
2022-04-18, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
D har det gtt 25 r av frvaring sedan livstidsdomen 1997. Intervjun i Fngelsepodden stter Dariusz p kartan igen.

Han lr aldrig komma ut.

Varfr kastrerat inte staten denna man med amputation och kemisk kastrering och bara slpper ut honom? Tror jag lste ngonstans att han kostar en miljon om dagen i sin samlade form.

Det r frbjudet med kroppsstraff hr i landet. Det gr att ndra grundlagen men det tar tid. Inget parti har kommit med det frslaget n vad jag vet?
Citera
2022-04-18, 18:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Man kan inte folkbokfra sig p den ort dr man vistas p institution. Det r kommunen dr de bodde innan de hamnade p Tidaholm eller Ster som r ansvarig fr ev. std den dag de eventuellt kommer ut. Det r som hemlsa och r skrivna p kommunen antar jag. Detta ven om de har en bostad som hyrs ut medan de sitter inlst.
Citera
2022-04-18, 22:48
Medlem
Uberfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Det r frbjudet med kroppsstraff hr i landet. Det gr att ndra grundlagen men det tar tid. Inget parti har kommit med det frslaget n vad jag vet?

Varfr underkastar sig denna Dariusz inte knsstympning och kastrering om han s fruktansvrt grna vill komma ut till pensionen?

En gta.
Citera
2022-04-18, 22:52
Medlem
Uberfuhrers avatar
Lite ord topic nu men vi har mnga fler som suttit inne sen innan millenieskiftet. Tre polismrdare till exempel.

S unik r denna man inte i det avseendet. Fr mig kan han sitta dr tills dom br ut honom p br ven om det inte r srskilt ekonomiskt fr skattebetalarna.

Ngon skrev att han har bde arbete och familj som vntat honom i Polen om han blir fri.

Det br vara nonsens. Vilket arbete? I Polen med dr arbetslsheten skenar s alla ker till utlandet. Vad kan han arbeta med? Man har glmt alla yrken om man inte varit verksam s lnge.
Citera
2023-07-12, 16:12
Medlem
Citat:

S hr sger pressen 1997 om hans barndom och uppvxt. Sammanfattar s det r inte ordagrant.

DL fddes i Lodz i Polen (samma stad som den bermda filmskolan ligger i). Ensambarn med en pappa som frsvann tidigt och han vxte upp med mamman, ett gng halvsyskon och en vldsam och alkoholiserad styvpappa. P gymnasiet gick han kockutbildning och drmde om att bli kypare men p tredje ret hoppade han av. Jobbade sen som brevbrare men nr en strre summa pensionspengar skulle delas ut frsvann han sprlst (med pengarna). Han kommer till Sverige efter att frskt fly undan kravet p underhll till en tidigare flickvn och deras son (det hr nmns bara i en mening men tydligen har han allts en son i Polen). Han kommer senare betala de 4000 zloty som det gllde. I Stockholm bor han i dom sdra frorterna under hela 90talet. Nr han grips bor han i Vrberg.

Nr det blir knt att han mrdat kvinnan p Sknhetsinstitutet s uttalar sig pappan i pressen (oklart om det r den riktiga pappan eller styvpappan) men sger att han borde gett sonen ett kok stryk efter incidenten med brevbraren och pensionspengarna men att han ju sjlv satt inne d s det var en omjlighet. En gammal flickvn frn Polen uttalar sig ocks och r hpen att DL kan ha begtt s grova brott, han som r s knslig. Mamman hans besker honom i hktet och det r fr henne han erknner mordet p Anna Karin.
Citera
2023-12-27, 09:01
Medlem
3Godisars avatar
Han eller ngon som utger sig fr att vara han, har en aktiv youtube-kanal som heter Rttspsyk - inifrn.

Blev lite frvnad... :S
Citera
2024-01-16, 09:56
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Rymningen i Vxj.

Vxj tingsrtt dmde p tisdagen 26 april Dariusz Ledzion, som rymde frn rttpsykiatriska avdelningen i Vxj, till fortsatt vrd.
En 21-rig kvinna hjlpte den morddmde Dariusz Ledzion att rymma frn Regionpsykiatriska kliniken i Vxj i mars. Dmd 11 maj 2005, 1 rs fngelse.

Datumen bygger p tidningsuppgifter men den som vill f tag i material frn Tingsrtten kan de vara anvndbara. Eventuellt r det arkiverat?
Citera
2024-01-16, 22:00
Medlem
Citat:
Lite ord topic nu men vi har mnga fler som suttit inne sen innan millenieskiftet. Tre polismrdare till exempel.

S unik r denna man inte i det avseendet. Fr mig kan han sitta dr tills dom br ut honom p br ven om det inte r srskilt ekonomiskt fr skattebetalarna.

Ngon skrev att han har bde arbete och familj som vntat honom i Polen om han blir fri.

Det br vara nonsens. Vilket arbete? I Polen med dr arbetslsheten skenar s alla ker till utlandet. Vad kan han arbeta med? Man har glmt alla yrken om man inte varit verksam s lnge.
Jag tror Ryssland har ngra ppna jobberbjudanden som passar honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in