Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Självklart är twitter och Facebook skyddade av den amerikanska staten, och självklart sanktioneras människor som försöker starta alternativa plattformar. Se vad som hände med Parler.
Återigen. Varför gråter ni över att andra har egna åsikter? Jag tror inte Musk är någon Messias. Däremot räcker det att han anser att yttrandefrihet är något bra för att jag ska tycka om honom. Det är något som nuvarande tech-monopol oligarker inte tycker. Skriv att det bara finns två kön på twitter och se vad som händer.
Om vissa gråter över att andras åsikter är annorlunda från deras egna så det dem, inte jag.
Det som hände med Parler var att åtkomsten till den delvis stängdes av för att 8:e januari-händelserna antogs ha samordnats via Parler, om jag inte missminner mig. Detta var beslut fattade av privata aktörer, som jag antar fattade dessa utan påtryckningar. Men man kan förstås spekulera i om det fanns såna påtryckningar, dock utan mycket substans i spekulationerna.
Ingen total avstängning som omöjliggjorde all åtkomst för all framtid för att skydda Twitter från konkurrens skedde. Det var mest för att skydda sig från åtal, kanske. Jag är ingen jurist och vet inte hur Section 230 fungerar och tillämpas i praktiken, men jag antar att dessa som agerade i fallet Parler gjorde så på råd av sina jurister. Eller var det bara ett gäng räddhågsna våp som var rädda för repressalier utan att de skulle ha begått brott? Det är väl vad många på högerkanten skulle säga.
Att skriva att det bara finns två kön på Twitter tycks gå bra. Jag vet inte varför denna meme är så betydelsefull. Men jag använder inte Twitter och är ganska ointresserad av vad som pågår där.