Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-26, 07:16
Medlem
Nixters avatar
Otroligt. Konton som tappat användare veckovis och ibland dagligen har nu REDAN NU börjat få.fler användare.

Denne journalist ytterst vass men ärlig har sedan 2020 tappat anhängare, han kommenterar nu att denna trend vänt.

Censurmaskinen Twitter kommer se helt annorlunda ut om detta får bli verklighet

Kyle Becker
https://mobile.twitter.com/kylenabecker/

il Donaldo Trumpo
Parodikontot iL Donaldo Trumpo vart bannad, nu tillbaka
https://mobile.twitter.com/kylenabecker/
Citera
2022-04-26, 07:23
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Självklart är twitter och Facebook skyddade av den amerikanska staten, och självklart sanktioneras människor som försöker starta alternativa plattformar. Se vad som hände med Parler.

Återigen. Varför gråter ni över att andra har egna åsikter? Jag tror inte Musk är någon Messias. Däremot räcker det att han anser att yttrandefrihet är något bra för att jag ska tycka om honom. Det är något som nuvarande tech-monopol oligarker inte tycker. Skriv att det bara finns två kön på twitter och se vad som händer.
Om vissa gråter över att andras åsikter är annorlunda från deras egna så det dem, inte jag.

Det som hände med Parler var att åtkomsten till den delvis stängdes av för att 8:e januari-händelserna antogs ha samordnats via Parler, om jag inte missminner mig. Detta var beslut fattade av privata aktörer, som jag antar fattade dessa utan påtryckningar. Men man kan förstås spekulera i om det fanns såna påtryckningar, dock utan mycket substans i spekulationerna.

Ingen total avstängning som omöjliggjorde all åtkomst för all framtid för att skydda Twitter från konkurrens skedde. Det var mest för att skydda sig från åtal, kanske. Jag är ingen jurist och vet inte hur Section 230 fungerar och tillämpas i praktiken, men jag antar att dessa som agerade i fallet Parler gjorde så på råd av sina jurister. Eller var det bara ett gäng räddhågsna våp som var rädda för repressalier utan att de skulle ha begått brott? Det är väl vad många på högerkanten skulle säga.

Att skriva att det bara finns två kön på Twitter tycks gå bra. Jag vet inte varför denna meme är så betydelsefull. Men jag använder inte Twitter och är ganska ointresserad av vad som pågår där.
Citera
2022-04-26, 07:32
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Skriv att det bara finns två kön på twitter och se vad som händer.
Det finns tusentals som skriver detta på Twitter utan problem. Ta reda på fakta istället för att bara dra saker ur röven.
https://twitter.com/dbrodyreports/st...82894245662720
https://twitter.com/CawthornforNC/st...08056362807299
https://twitter.com/AnakinSkwlkrYT/s...24912420360192
Citera
2022-04-26, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Om vissa gråter över att andras åsikter är annorlunda från deras egna så det dem, inte jag.

Det som hände med Parler var att åtkomsten till den delvis stängdes av för att 8:e januari-händelserna antogs ha samordnats via Parler, om jag inte missminner mig. Detta var beslut fattade av privata aktörer, som jag antar fattade dessa utan påtryckningar. Men man kan förstås spekulera i om det fanns såna påtryckningar, dock utan mycket substans i spekulationerna.

Ingen total avstängning som omöjliggjorde all åtkomst för all framtid för att skydda Twitter från konkurrens skedde. Det var mest för att skydda sig från åtal, kanske. Jag är ingen jurist och vet inte hur Section 230 fungerar och tillämpas i praktiken, men jag antar att dessa som agerade i fallet Parler gjorde så på råd av sina jurister. Eller var det bara ett gäng räddhågsna våp som var rädda för repressalier utan att de skulle ha begått brott? Det är väl vad många på högerkanten skulle säga.

Att skriva att det bara finns två kön på Twitter tycks gå bra. Jag vet inte varför denna meme är så betydelsefull. Men jag använder inte Twitter och är ganska ointresserad av vad som pågår där.

Bla bla bla. Du säger först att Twitter inte är skyddat, sen kommer du med usla ursäkter för varför konkurrenter sanktioneras av ”privata aktörer”.

Det som skedde 6e januari var att några stollar promenerade in i ett representanthus. Inte mer, inte mindre.
Citera
2022-04-26, 07:42
Medlem
Citat:
Jag är inte vänstervriden.

Det här med att Twitter och Facebook skulle vara ett "öppet torg" (som Musk säger) är lite farligt. Det handlar om en syn på Twitter som ett nationaliserat bolag som då skulle stå helt under statens kontroll (som t ex SVT). Är det vad Musk vill uppnå?

Finns det amerikanska lagar som skyddar Twitters och Facebooks nuvarande respektive marknadspositioner och förbjuder andra aktörer? Nej, det finns det inte. Hade det funnits hade det varit ett monopol. Ni högermänniskor är ändå väldigt snabba på att kalla dessa företag för monopol, utan stöd i fakta. Ni låter mycket som vänstervridna i Sverige, som gnäller om monopol så fort det är ett företag de inte gillar. Ett företag med många marknadsandelar är inte automatiskt ett monopol - det är ett framgångsrikt företag.

Men den här diskussionen är amerikaniserad. Där råder uppfattningen att företag kan ha åsikter och agera politiskt. Åsikterna går ungefär ut på att ett företags företrädare antas vara "för Trump" eller "mot Trump" , vilket inte är mycket till åsikter.

Nu äger ett litet gäng rika personer all media. Tv, tidningar och även sökmotorer och kommunikationsmedlen på Internet som folk använder. De har samma snäva åsikter som de låter komma till tals i detta oligarkomonopol medan andra censureras i syfte att påverka val etc. I Ryssland och I Kina är det likadant fast andra personer.

Att de kommunikationsmedlen som har blivit de facto monopol öppnar upp och slutar censurera är bra för att det i praktiken ska finnas yttrandefrihet och demokrati (Sen kan man diskutera teknikaliteter och vad som inte i strikt mening är "olagligt"). Att den som för stunden har mest pengar censurerar den andre kanske inte är det bästa för någon på sikt.
Citera
2022-04-26, 07:47
Medlem
Citat:

Det är alltid politiska och ekonomiska påtryckningar bakom, ofta öppet också. Som när de flyttar en "superbowl match" eller kritiserar lagar som Disney. Trots att en majoritet och inte fansen vill detta och de förlorar pengar men de som håller i trådarna har mer pengar så det blir värt det netto resonerar de.
Citera
2022-04-26, 07:48
Moderator
Ruskigbusss avatar
Den här tråden handlar om Elon Musk och hans köp av Twitter och eventuella effekter det kan ha på yttrandefriheten.

Vill ni diskutera allt annat som han pysslar med så finns det massor av trådar om det - https://www.flashback.org/find_threa...ag=elon%20musk

Vill ni istället diskutera Trump så finns det ännu fler trådar om honom - https://www.flashback.org/find_threa...donald%20trump

OT raderat
/Mod
Senast redigerad av Ruskigbuss 2022-04-26 kl. 08:03.
Citera
2022-04-26, 07:49
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Nej, men Musk kommer att se till att människor inte bannas för att de kallade en könsförvirrad man för en kvinna. Bara det är en vinst för den goda sidan och något värt att fira.

Vem fan bryr sig om sånt? Vill de kalla sig träd, apor eller kvinnor så får de göra det. Finns större problem som behöver fixas. Fixas dem så fixas det lilla problemet.
Citera
2022-04-26, 07:51
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Innan Musk köpte Twitter fanns det alla möjliga slags ägare. Enskilda privatpersoner som köpt aktier, aktiefonder av olika slag, försäkringsbolag. Alla som av olika skäl äger aktier i bolaget Twitter.

I praktiken var det förmodligen så att Musk vände sig till ett slugt gäng analytiker på någon investmentbank som räknade ut vilket slags bud som skulle krävas för att få affären att gå i lås.

Jared Birchall från Stanley Morgan
Citera
2022-04-26, 07:56
Medlem
wwrs avatar
Använder inte Svenska Dagbladet en minst 10 år gammal bild av Musk?

Det betyder troligen att privatiseringen av en offentlig mötesplats kommer att gå bra (i mediernas sagovärld).

https://www.svd.se/a/Jx5PJ4/elon-mus...under-mandagen
Citera
2022-04-26, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Vem fan bryr sig om sånt? Vill de kalla sig träd, apor eller kvinnor så får de göra det. Finns större problem som behöver fixas. Fixas dem så fixas det lilla problemet.

Det finns många som bryr sig om sånt och vill censurera andra. Twitter kan bokstavligen ha fått Joe Biden vald genom att de censurerade Bidens och hans familjs vidrigheter i Ukraina och Kina.
Citera
2022-04-26, 08:30
Medlem
Lajtels avatar
Är inte fullt insatt, men tycker det är konstigt att Twitter som plattform idag fungerar med så "strikt" moderation och samtidigt att dom skyddar sig mot DMCA. Förlorar dom inte rätten till DMCA safe harbor med den typen av moderation dom bedriver? Är det inte något som en så stor plattform som Twitter vill behålla?
Kan tänka mig att det är något Musk är intresserad av.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Använder inte Svenska Dagbladet en minst 10 år gammal bild av Musk?

Det betyder troligen att privatiseringen av en offentlig mötesplats kommer att gå bra (i mediernas sagovärld).

https://www.svd.se/a/Jx5PJ4/elon-mus...under-mandagen
Nej, det är en bild från förra månaden.
Bilden är från när Teslas "gigafactory" öppnades i Berlin - https://www.bbc.com/news/business-60835389
Senast redigerad av Lajtel 2022-04-26 kl. 08:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in