Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det finns absolut ingenting som tyder på att Europa skulle bli stärkt av detta. Du kanske syftar på vapenindustrins ägare och Västs politiker som är marionetter åt USA?

Alla vi andra är förlorare på grund av kriget i sig, hatet som sprids, flyktingar, ökade priser och kanske energibrist. Makthavarna offrar helt enkelt oss och folket i Ukraina i sin vansinniga maktkamp.
Västs ledare som ständigt provocerar till krig är inte civiliserade.
Så vi sla vika oss för Ryssland menar du???

Nä jag betalar gärna dessa priser för att se putter dö.
90%av befolkningen tkr likadant.
.bara betalda Kreml anställda som dig som tkr inte de är värt att betala mer för putlers huvud på grillen.
Citera
2022-04-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Det var om just detta som följande tråd handlade om:

(FB) Ungern - första EU-landet som försvarar sin egen ekonomi (betalar i rubel)

fast med utgångspunkt av Ungerns beslut att fortsätta köpa in gas/olja av Ryssland.
Så med det sagt är inte Bulgarien det enda undantaget.

Läser du tråden jag länkade ser du dock att många krigshökar härjar på forumet.
Folket står alltså inte enade mot kriget.
För en högljudd hatgrupp på forumet är fred, diplomati och lösningar på problem direkta hot.
Det enda som hägrar för dem är fortsatt krig, utplåning av Ryssland och massmord på Ryssar.
De är t om villiga att offra Sverige för att låta Ryssland dö.
Fullkomligt vidrigt att se.

Svårt att säga om de är betalda troll, blivit hjärntvättade av svensk hatmedia eller bara är idioter.
Jag har givetvis samma åsikt som Ungern, Bulgarien och dig.

Hela konflikten bör lösas med diplomati och handelsavtal.
Därtill bör ett land aldrig offra sin egen befolkning för tredje part,
eller låta sin inrikespolitik styras av andra länder.

Ändrade inlägget för att citera trådstarten inuti en spoiler.

Inget av ditt orerande skulle behövas om Ryssland bara gett fullständigt fan i att invadera.
Citera
2022-04-30, 18:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Inget av ditt orerande skulle behövas om Ryssland bara gett fullständigt fan i att invadera.
Men det blir vi som straffas för Rysslands invasion.
Citera
2022-04-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Denna ekonomiprofessor berättar om DE EGENTLIGA orsakerna för kriget... Det handlar inte bara om försvaga Ryssland. Utan även försvaga Tysklands och EUs ekonomier...

https://youtu.be/OdlGDSnCqz0
Citera
2022-04-30, 18:53
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen

.bara betalda Kreml anställda som dig som tkr inte de är värt att betala mer för putlers huvud på grillen.

Nej 90% tycker inte att eu och sveriges ekonomi är mindre viktigt än utgången i Ukraina, eller hur det går för Rysslands ledare. Hur har du kommit fram till det? ha haha
Citera
2022-04-30, 18:54
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Ja du har helt rätt. Se på Tyskland just nu, det kommer smitta av sig i hela EU. Och vi har inte ens börjat känna av matpriserna än.
Citera
2022-04-30, 18:59
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Hur många ryssteoll finns på detta forum? Några registrerade för flera år sen.

Eller finns det svenskar som är så korkade?

Ryssland började kriget redan när de invaderade krim och östra ukraina för flera år sen. Ryssland självt är ansvarigt. Europa måste sätta ner foten och säga stopp.

Alla jag pratat med på fritiden och på jobbet är emot Ryssland och stödjer sanktionerna. Folket är enat.

Bara några enstaka svenskar är emot resten är troll. Säpo har varnat för påverkansoperationer och flashback är ett enkelt mål

Trollstämpeln hjälper inte ditt argument.
Om vi är fredstroll är det ni som är krigstroll.
Jag kan omöjligt se att ni skulle vara bättre än oss.

Att sätta ned foten är en sak.
Att förstöra hela EUs ekonomi i syfte att försvaga Ryssland genom att förinta dess främsta handelspartner är en ekonomisk självmordsbombning.
Nackdelarna är så ofantligt mycket högre än fördelarna att det känns orealistiskt att en vuxen människa tänkt tanken. Men så går det när man är förblindad av hat och till och med villig att förstöra sitt eget land i hopp om att det skulle kunna påverka Ryssland negativt.

Det är vi fredsivrare som är klartänkarna i den här konflikten.
Citera
2022-04-30, 19:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Vadå vika oss? Varför skall vi bråka med Ryssland? Vad har de gjort oss i Sverige?

Vilka sakskäl har vi för att Europa skall bråka med Ryssland? Det här är USAs maktkamp. Det är bara USA som har något att vinna på det här.
Vi andra förlorar bara.
Det är bra att en del står upp för sina egna länder och folk, istället för att "vika sig" för USA. Jag tror att allt fler kommer att göra det också, när de ser konsekvenserna.

Man måste låta behoven styra, inte prestige och maktkamp. Världen behöver samarbeta, inte kriga!
Citera
2022-04-30, 19:19
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Fortfarande ingen kris i Tyskland.

Precis som ni påstod att mariupol erövrades varje dag.

Säpo har varnat oss om påverkan operationer ifrån Kreml.

Ni Nato troll försöker hela tiden dela alla i för UA eller Ryssland när det för sverige egentligen handlar om något annat som inte är inblandat direkt i konflikten. För oss gäller det att vara smart och se om vårt hus. Att förneka den kommande och påbörjade krisen i bland annat energiförsörjning hjälper inte sverige. Inte en Natoansökan heller.
Citera
2022-04-30, 19:45
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Om du på fullaste allvar tror att sanktionera inte påverkar Ryssland negativt bör du söka vård. Putin själv erkänner att det svider.

Det börjar svida för mig och andra också.
För att några vill kriga i en konflikt jag inte har att göra med.

Kolla på krigen i Sri Lanka och Nepal.

Inget land beväpnade någon sida och dom har löst det själva utan att sabba för oss andra.

Nu går Sri Lanka, landet som löste sin egen konflikt i konkurs på grund av nötter som vill kriga mer (och Kina viuset)
Citera
2022-04-30, 19:51
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Om du på fullaste allvar tror att sanktionera inte påverkar Ryssland negativt bör du söka vård. Putin själv erkänner att det svider.

Läste du artikeln i SvD som jag länkade?
Tycker du att chefsstrategen på SEB också bör söka vård?
Hur kan du uttala dig så märkligt att du går emot inte bara expertis på området utan även all modern historia?

Det är klart att sanktioner påverkar - det gjorde de även 2014 - men som det är nu påverkar sanktionerna EU negativt i betydligt större omfattning än Ryssland.
Som det står i artikeln - Rysslands ekonomi är för stark för att rubbas.
Det facit vi har nu visar att Rysk ekonomi sjunkit ner på samma ekonomiska nivå som 2015. Det är inte bra för Ryssland. Däremot är rubeln på den högsta nivån någonsin på över ett år, det är inte dåligt.

EU-länder är å andra sidan just nu inne i den värsta ekonomiska krisen vi haft sen 1900-talet med stor risk för hyperinflation under året om vi inte vänder om.
Vi har ingen chans att ta oss ur den här krisen om vi inte agerar snabbt, och det här kommer slå betydligt hårdare mot oss än vad det gör mot Ryssland (eller tror du seriöst vi magiskt kommer ta oss ur krisen när vi redan nu sjunker mycket snabbare än Ryssland?).

Hela skiten du förespråkar är en självmordsbombning av Europa mot sin egen ekonomi.
Som andra påpekat ligger inte detta i EUs intresse, utan är påtvingat utifrån.
Det här kan mycket väl vara det som förstör EU.

Det är alltså knappast Europas försvarare som stödjer den typen av politik, utan snarare rysstroll och de som är förblindade av hat.

I dina ögon så vinner EU därför att Ryssland påverkas lite granna av sanktioner,
men i krig är alla förlorare och du har uppenbarligen aldrig ställt dig frågan vem det är som förlorar mest?

Ta ett djupt andetag och läs sedan detta:
- Ryssland befinner sig i sitt värsta ekonomiska läge på 7 år. Det låter dåligt, men lyssna på detta:
- EU befinner sig i den värsta ekonomiska krisen sen unionen startade. Tyskland, Frankrike, Sverige, osv befinner sig i den värsta ekonomiska krisen de haft sen 1900-talet.

Den sanktionspolitik som bedrivs är inte anti-Ryssland utan anti-Europa.
Det är därför den främst skadar Europeiska länder, medan Ryssland klarar sig.

Jag har svårt att tänka mig att någon som vill Europa väl kan stödja den.
Bortsett från alla på FB som är blinda av hat, som inte bryr sig om ifall Sverige offras bara Ryssland kan ta lite skada på vägen. Som sagt en ekonomisk självmordsbombning.
Citera
2022-04-30, 20:00
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Jag har inga åsikter om Kina. Europa kommer att skynda på grön energi och slippa ha med Ryssland att göra.

Och ja, vind och solceller blir stommen i omställningen med batteriteknik och vätgas. Du misstror tekniken som alla russofiler utom Tsar Peter som förstod.

Ja precis och det kommer kosta oss skjortan innan det är klart. Titta på bensin- och elpriserna. Det kommer förmodligen bara bli värre. All industri som behövs för den teknologiutvecklingen du pratar om, koordineringen och logistik som hör till kommer alltså bli mycket dyrare. Dessutom skattas alla företag sönder så alla försök kommer halta fram.

Under tiden kommer CO2 spruta upp till atmosfären på ett sätt vi aldrig skådat tidigare från både Asien och Afrika.

Vi kommer aldrig kunna stoppa varken utsläppen eller klimatförändringarna hur mycket vi än försöker. Även om alla utsläpp skulle stoppas imorgon vet vi inte ens om det skulle hjälpa.

Däremot vore det smart att så fort som möjligt förbereda världen istället och utveckla skydd, teknologi och tillrättalägga mer mot framtida katastrofer och att dessutom ha planer hur potentiella skador åtgärdas. Men det gör det inte.

Istället bestraffar man små rika länder i väst med vänsterhanden och gör samtidigt tummen upp till reella mastodontutsläpp från fattiga u-länder med högerhanden.

Men det sjuka är att vi kommer drabbas långt mycket värre än Ryssland av det här. Ryssland har knipit astronomiska mängder guld och knutit det till rubeln.

Vad händer under kriser? Jo guldet stiger.
Senast redigerad av redlineoffside 2022-04-30 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in