Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Falska nyheter sprids i Ryssland om massiv överföring av finska stridsvagnar till "gränsen mot Ryssland"
I verkligheten flyttar Finland inte pansarfordon till den östra gränsen, utan de har överförts till den pågående militärövningen i Björneborgs brigadområde. Arméns mekaniserade övning Arrow 22 kommer att hållas i Pohiinkangas, Niinisalo och Säkylä från 2 till 13 maj 2022. Förutom de nationella styrkorna kommer trupper från Storbritannien, Lettland, USA och Estland att delta i övningen. Övningen leds av Pansarbrigaden.

Falska artiklar om överföringen av finska stridsvagnar och trupper till den östra gränsen har också distribuerats av åtminstone följande andra propagandasajter: Novostivl , Osnmedia , Dialog.Ua , FBM , Voennoedelo , Russkaja Planeta , Shraibikus , Discover24 , Solenka , Aviapro och Ridius . En propagandasajt som heter Novorossiya går ännu längre än NewsFront i sina slutsatser. Sajten skriver med hänvisning till anonyma "experter" så här:

– Experter påpekar att sådana här handlingar från de finska myndigheternas sida är en upptrappning som kan tvinga Ryssland att hämnas. Enligt dem kan Ryssland skicka trupper till Finland.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008792920.html

Dåren Putin hotar att hämnas för att Finland flyttar pansarvagnar innanför sina egna gränser. Jag hoppas att alla snart förstår vilket sinnessjukt spel som ryssarna kör med nu. De gör allt för att provocera in Natoländerna i kriget. Hoppas att det inte sker före Finlands och Sveriges inträde så vi missar det roliga.
Citera
2022-05-04, 15:03
Medlem
U-landsdemokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Dåren Putin hotar att hämnas för att Finland flyttar pansarvagnar innanför sina egna gränser. Jag hoppas att alla snart förstår vilket sinnessjukt spel som ryssarna kör med nu. De gör allt för att provocera in Natoländerna i kriget. Hoppas att det inte sker före Finlands och Sveriges inträde så vi missar det roliga.
Det är skarpt läge nu. Alla truppförflyttningar i närområdet registreras.
Citera
2022-05-04, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

NATO är ju redan inblandat i högsta grad, Sverige också. USA har skickat vapen till Ukraina för 33 miljarder och Sverige för 1 miljard. Storleksordningen verkar vara utifrån var lands befolkningsstorlek. Det hade varit långt vettigare för svensk del att behålla dessa vapen själva. Den svenska arsenalen hade varit bibehållen och landet hade samtidigt kunnat verka för fred. Men Sverige verkar vara pigga på storkrig. Man tar risken iallafall. Att som du vilja delta i det tredje världskriget, ja vad ska man säga om det? I ett sådant som utspelar sig i Europa kommer Sverige lätt totalförstöras. Sverige och Finland som tillskott till NATO blir ett ytterligare Nederländerna på ett ungefär.
Citera
2022-05-04, 15:34
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longlivetheking
Det känns naturligt att gå med med tanke på allt utbyte sverige haft med nato under så många år. Jag tänker på alla samövningar vi haft med nato. På något sätt känns övergången naturlig.

Nej, att ha ett samarbete med Nato är något helt annat.
Citera
2022-05-04, 15:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
NATO är ju redan inblandat i högsta grad, Sverige också. USA har skickat vapen till Ukraina för 33 miljarder och Sverige för 1 miljard. Storleksordningen verkar vara utifrån var lands befolkningsstorlek. Det hade varit långt vettigare för svensk del att behålla dessa vapen själva. Den svenska arsenalen hade varit bibehållen och landet hade samtidigt kunnat verka för fred. Men Sverige verkar vara pigga på storkrig. Man tar risken iallafall. Att som du vilja delta i det tredje världskriget, ja vad ska man säga om det? I ett sådant som utspelar sig i Europa kommer Sverige lätt totalförstöras. Sverige och Finland som tillskott till NATO blir ett ytterligare Nederländerna på ett ungefär.

Art gå med i en försvarsallians innebär inte att man avser föra ett storkrig. Oavsett vad din husse säger😉
Citera
2022-05-04, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Art gå med i en försvarsallians innebär inte att man avser föra ett storkrig. Oavsett vad din husse säger😉

Pratade jag med dig? Håll käften eller vilken är din husse? Wallenberg? Magdalena?

Varför ska Sverige med i NATO för? För nu är vi här igen. Sverige pressar Ryssland. Ryssland pressar inte Sverige. Så för att Sverige pressar Ryssland är det bäst med NATO-medlemsskap, då Ryssland har goda skäl att lappa till oss. Då är det ju bättre att från första början inte ge bort vapen till Ukraina.

Det endas jag skriver och läser inga svar. Det är ändå ingen vits.
Senast redigerad av Skevsosse 2022-05-04 kl. 16:03.
Citera
2022-05-04, 16:07
Avstängd
Citat:
Pratade jag med dig? Håll käften eller vilken är din husse? Wallenberg? Magdalena?

Varför ska Sverige med i NATO för? För nu är vi här igen. Sverige pressar Ryssland. Ryssland pressar inte Sverige. Så för att Sverige pressar Ryssland är det bäst med NATO-medlemsskap, då Ryssland har goda skäl att lappa till oss. Då är det ju bättre att från första början inte ge bort vapen till Ukraina.

Ryssland hotar konstant Sverige din landsförrädare, inte tvärtom. Sverige kommer gå med i NATO. Deal with it!
Senast redigerad av Leland1979 2022-05-04 kl. 16:20.
Citera
2022-05-04, 16:14
Medlem
Citat:
Tramspellen Putin annonserar om att Astrid Lindgren var nazist, han och hela Ryssland har gått all in med sina lögner och påhitt. Givetvis ska vi beväpna Ukraina till tänderna. Du får väl säga vad du vill om min vilja att delta i WW3, det finns absolut ingen som bryr sig om det. Ryssarna måste trängas in i ett hörn, avväpnas och oskadliggöras för all överskådlig framtid. Det är inga som helst problem att utföra detta med stöd av Nato. Ryssarna kommer att bli överkörda och mosade.
Citera
2022-05-04, 16:20
Avstängd
RealTides avatar
Citat:

Vem pratar du med då? dig själv?

😂
Citera
2022-05-04, 16:43
Medlem
En fråga:
Nato är en försvarsallians.
De länder som ingår, kan räkna med försvarsstöd från andra Nato-länder, ifall de blir angripna på sitt eget territorium (s.k. Nato-territorium).
Men många Nato-länder har inlett aggression mot andra länder.
Men det är tydligen inget som försvarsalliansen Nato bryr sig om.
Men då är min fråga - när ett Nato-land förgriper sig på ett annat land, och det landet försvarar sig - Hur skiljer man på om det landet är aggressivt och attackerar, eller bara försvarar sig?
Nato-länder kan alltså attackera och då får de inget stöd från andra Natoländer. Men om det landet som blir attackerat, försöker försvara sig. Kan då det angripande Natolandet begära hjälp från andra Nato-länder?
Citera
2022-05-04, 16:50
Medlem
Alphaomegarices avatar
Jag är jävligt besviken på Finlands regering. Trodde aldrig att de kunde vara så korkade. Ryssland är beredd att förstöra hela Ukraina pga Nato. Trots det så bestämde Sanna Marin för att ansöka om Nato medlemskap? Wtf?!
Citera
2022-05-04, 17:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-landsdemokrat
Det är skarpt läge nu. Alla truppförflyttningar i närområdet registreras.

Undrar om det är något vi inte vet. Senaste budet är alltså att Nato kommer acceptera både Sverige som Finland inom två veckor efter ansökan! Vi kan alltså vara fullvärdiga medlemmar i slutet av denna månad. Sett till alla vapen vi har är det ju redan Nato standard och bägge länderna kommer väl sett till militär styrka placera strax efter de stora nationerna och Nato kommer gå plus på våra medlemskap så utifrån att bli godkända bör det inte vara några problem alls. Men det är jävligt snabba bud just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in