Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-07, 21:33
  #1
Medlem
Hej,

Om det skulle bli krig här i Sverige, vilka länder kommer vara villiga att ta emot flyktingar ifrån Sverige?

Möjligtvis kommer väl kanske vilket EU land som helst vilja ta emot flyktingar ifrån Sverige. Men skulle t.ex Sverige själv få välja, tex om U.S.A öppnar sina gränser för Sverige, skulle en sådan möjlighet hända där man får fly till U.S.A? Eller är det för orimligt?

Blir det bara länder inom Europa?

Jag är nyfiken på vilka länder som kan ta emot flyktingar ifrån Sverige. Och har man möjlighet att välja? T.ex om man vill bo i Spanien eller som sagt, U.S.A.

När kriget är över i Sverige. Måste man ansöka om sin svenska medborgarskap eller har man det lätt med att kunna flytta tillbaka till Sverige, om man så önskar?

Tack för svar!
Citera
2022-05-07, 22:11
  #2
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,

Om det skulle bli krig här i Sverige, vilka länder kommer vara villiga att ta emot flyktingar ifrån Sverige?

Möjligtvis kommer väl kanske vilket EU land som helst vilja ta emot flyktingar ifrån Sverige. Men skulle t.ex Sverige själv få välja, tex om U.S.A öppnar sina gränser för Sverige, skulle en sådan möjlighet hända där man får fly till U.S.A? Eller är det för orimligt?

Blir det bara länder inom Europa?

Jag är nyfiken på vilka länder som kan ta emot flyktingar ifrån Sverige. Och har man möjlighet att välja? T.ex om man vill bo i Spanien eller som sagt, U.S.A.

När kriget är över i Sverige. Måste man ansöka om sin svenska medborgarskap eller har man det lätt med att kunna flytta tillbaka till Sverige, om man så önskar?

Tack för svar!


Man blir ju inte statslös bara för att en fiende angripit landet och man behöver fly. Jag tror att det blir mycket osannolikt att USA kommer att öppna sina gränser för en generell flyktingmottagning från Sverige förutom de som har anknytning till USA. Detsamma gäller väl Spanien. Det finns en mycket stor pensionärsgrupp från Sverige som äger fastigheter och dit kommer många att fly till och ta med sig närmaste familjen.

Mest troligt är att det kommer att bli flykt till de nordiska länderna, Norge och Danmark,Finland. Så länge man har ett svenskt pass så finns det inga större bekymmer.
Citera
2022-05-07, 23:34
  #3
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Man blir ju inte statslös bara för att en fiende angripit landet och man behöver fly. Jag tror att det blir mycket osannolikt att USA kommer att öppna sina gränser för en generell flyktingmottagning från Sverige förutom de som har anknytning till USA. Detsamma gäller väl Spanien. Det finns en mycket stor pensionärsgrupp från Sverige som äger fastigheter och dit kommer många att fly till och ta med sig närmaste familjen.

Mest troligt är att det kommer att bli flykt till de nordiska länderna, Norge och Danmark,Finland. Så länge man har ett svenskt pass så finns det inga större bekymmer.
Det är inte säkert att dessa länder vill ta emot "svenskar" utan helt enkelt drar svensken över samma kam.
Citera
2022-05-07, 23:43
  #4
Bannlyst
Om det blir krig i Sverige blir det krig i hela Europa. NATO länder som UK och Tyskland har redan lovat bistå Sverige, om ryssarna anfaller, vilket dom inte gör. Har du några fler "intelligenta" frågor?
Citera
2022-05-08, 00:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det är inte säkert att dessa länder vill ta emot "svenskar" utan helt enkelt drar svensken över samma kam.
Jag tänkte precis samma sak. Det är nog ingen som är sugen på att ta emot en eller två miljoner muslimer. Blir problematiskt om de står och väljer ut vid gränsen.
Citera
2022-05-08, 03:57
  #6
Medlem
Om ryssen inte ens rår sig på Ukraina hur fan ska de då gå när norrlänningarna mellan Ö-vik och Torneå fått nog och spottar ut snusen och knyter näven? Räcker att man Flyttar till Arjeplog så har man en jävla fin buffertzon.
Citera
2022-05-08, 12:46
  #7
Medlem
Flufffens avatar
Oroar du dig för att ryssen ska invadera Sverige så ta en titt på hur bra det går för dem i Ukraina. Ryssland som militärmakt är överskattad och det där hotet som USA mer än gärna pratar om har nog bara varit ett sätt för dem att säkra fler länder till NATO och på så sätt tvinga Putin att fokusera på fienderna i hans närområde istället för USA, USA tänker på sig själva först och främst. Börjar han skicka atombomber mot Europa och till NATO-länder så blir det svårt att fly någonstans. Det blir ingen ryskt invasion i alla fall.

Annars kan man kanske fly till Danmark, de är vänligt inställda mot skåningar i alla fall. Men jag hade inte räknat med att varken Norge, Danmark eller Finland tillåtit fullt stridsdugliga svenska män att bara sitta på någon flyktingförläggning när det pågår strider i Sverige. Är ganska säker på att de med hjälp av NATO sett till att ge oss utbildning och utrustning för att sedan skicka tillbaka oss för strid. Den där lyxbehandlingen som vi har gett till allsköns lyckosökare från MENA-länder är bara att glömma.

Hur övriga grannländer ser på horder av "svenska" flyktingar är jag osäker på. Danmark har som bekant gränskontroller mot Sverige av just den anledningen. De är oroliga för militanta muslimer och gängkriminaliteten i Sverige. Den tillfälliga gränskontrollen löper ut på onsdag (11/4) men efter påskupploppen så är jag säker på att de kommer förlängas igen.
Citera
2022-05-08, 14:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Oroar du dig för att ryssen ska invadera Sverige så ta en titt på hur bra det går för dem i Ukraina.
Jag är inte orolig. Jag vart bara nyfiken på frågan

Vem tar emot oss, liksom, OM det nu skulle bli krig. Och om man fick välja, det var mest det som jag vart nyfiken på, hehe.

Men att fly till Nordiska länder, är det egentligen inte för nära, för att man skall få fly till sådana länder?

Som sagt, svenska medborgarskapet försvinner alltså inte, om man skulle bo i ett annat land ett tag, p.g.a krig?
Citera
2022-05-08, 14:58
  #9
Medlem
Det beror väldigt mycket på varför det blir en flyktingström från Sverige.

Om det är för att Ryssland anfaller Sverige eller för att ett inbördeskrig bryter ut.

Min gissning är att de allra flesta flyktingarna från Sverige kommer att vara barn och gamla, medan kvinnor och män 16-70 år stannar i Sverige för att delta i totalförsvaret.

De allra flesta flyktingarna kommer att dra till Norge. Sedan eventuellt därifrån till Kanada.

Min tanke är att om det inte är säkert i Norge så lär det inte vara säkert i västeuropa heller.

Jag tror inte att Norge, Danmark, Finland eller något annat grannland förutom möjligen Tyskland är speciellt pigga på att ta emot Sveriges alla muslimer om de nu tänkt fly någonstans. Det kan därför bli ganska så stängt vid gränserna. Därav att jag tror de kommer bara acceptera barn och gamla, vilket också rimmar väl med hur Sveriges befolkning är tänkt att agera i en krigssituation.
Citera
2022-05-08, 19:52
  #10
Medlem
rex144s avatar
Saudiarabien, Kuwait och Qatar behöver duktigt folk och Sverige har hundratusentals araber som gått olika arbetsmarknadsutbildningar ,
det blir trippel win win situation

muslimer + araber + svensk arbetsmarknadsutbildning ,
halal pizzabagare, taxichaufförer, bussförare,
Citera
2022-05-08, 22:45
  #11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,

Om det skulle bli krig här i Sverige, vilka länder kommer vara villiga att ta emot flyktingar ifrån Sverige?

Möjligtvis kommer väl kanske vilket EU land som helst vilja ta emot flyktingar ifrån Sverige. Men skulle t.ex Sverige själv få välja, tex om U.S.A öppnar sina gränser för Sverige, skulle en sådan möjlighet hända där man får fly till U.S.A? Eller är det för orimligt?

Blir det bara länder inom Europa?

Jag är nyfiken på vilka länder som kan ta emot flyktingar ifrån Sverige. Och har man möjlighet att välja? T.ex om man vill bo i Spanien eller som sagt, U.S.A.

När kriget är över i Sverige. Måste man ansöka om sin svenska medborgarskap eller har man det lätt med att kunna flytta tillbaka till Sverige, om man så önskar?

Tack för svar!

Jag tror inte att dom länder som Sverige har tagit emot flyktingar från, kommer att vara villiga att ta emot flyktingar från Sverige. Omtanken är helt enkelriktad, utan någon ömsesidighet. Dom flyktingexporterande länderna kommer aldrig att besvara vår omtanke genom att ge omtanke tillbaka.
Citera
2022-05-09, 10:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Oroar du dig för att ryssen ska invadera Sverige så ta en titt på hur bra det går för dem i Ukraina. Ryssland som militärmakt är överskattad och det där hotet som USA mer än gärna pratar om har nog bara varit ett sätt för dem att säkra fler länder till NATO och på så sätt tvinga Putin att fokusera på fienderna i hans närområde istället för USA, USA tänker på sig själva först och främst. Börjar han skicka atombomber mot Europa och till NATO-länder så blir det svårt att fly någonstans. Det blir ingen ryskt invasion i alla fall..

Överskattad eller inte så är det ju inte så kul att bo i ett land som utsätts för det som nu U blir utsatt för, eller hur.
Tror inte de som bor i städerna som blev grushögar kopplar av över fredagsdrinken och säger att- ja det är ju tur de är överskattade ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in