2022-05-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
En till som inte förstår. Givetvis sitter inte Ryssland med och tar beslut, hur kan du tolka det så. Att de inte låter det ske betyder givetvis att de inte kommer att låta Finland och Sverige bli medlemmar i NATO utan påföljder.

Och för att vara extra tydlig bara för dig så är det vad NATO-medlemsskapet innebär och inte själva ställningstagandet som är avgörande.
För NATO är det strategiska intresset ju rätt uppenbart. En av flera poänger för dem är att med Sv/Fi som medlemmar skulle både Kaliningrad och ryska flottbaser nära St.Petersburg bli helt inringade. Den ryska östersjöflottan skulle utan vidare kunna stängas inne nära sina hamnar vid en kris.

En nära besläktad poäng är att man skulle stärka bryggan mellan Tyskland/Polen och Balticum. I nuläget finns det bara en ganska smal landkorridor som förenar Polen och Litauen/Balticum, det s k "Suwalki gap", och man oroar sig naturligtvis för att den skulle kunna skäras av vid starten av ett krig. Med Sverige och Finland med skulle det bli lätt att istället förflytta trupper och flyg till sjöss via Gotland (även om Gotland i nuläget inte har någon hamn som kan ta emot typ hangarfartyg och större kryssare). Gotland, men även Åland, ser ur amerikansk och baltisk synvinkel ut som viktiga stepping stones vid manövrer i Östersjöområdet, både för fartyg, armétransporter och flyg. Klart att USA gärna skulle se en militärbas i låt oss säga Slite, och förmodligen även någonstans på Finlands sydkust (sedan vill de förmodligen riva upp Ålandstraktaten, som fortfarande gör Åland demilitariserat, men det vore knappast oöverstigligt).

För Sverige och Finland betyder detta att man hamnar i ett mycket mer utsatt läge, och det begriper också många.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-05-10 kl. 21:25.
Citera
2022-05-10, 21:23
Medlem
[quote=Sinestro|80194065]Du är för ett senareläggande av ansökan så att Putin hinner återhämta sig efter Ukraina.

Att du ens vill gå med i NATO är bara det så hjärndött. Du vill att se Sverige och Finland ska riskeras att hamna i krig. Berätta gärna varför du är så rädd för Ryssland, som aldrig skulle anfalla oss, men vi riskerar detta genom att gå med i just NATO.
Ni är så jävla korkade, nu kommer det bli ännu dyrare att bo i Sverige. Alltså jag saknar ord över hur dumma och rädda vi är i Sverige. Dock har vi skänkt vapen till ett krig som inte hade med oss att göra. Vidrigt! Lycka till i det eventuella kriget eller världskrig som detta kommer få som följd. Tack Sverige!

Vi har USA att tacka för 85 procent av den invandring vi fått till Sverige. Nu ska vi ingå i en försvarspakt med Europa och USA. Om inte USA varit inblandade i detta försvar hade jag kunnat köpa detta försvar men USA är jordens mest rädda folkslag, som är mer beroende av oss än vi av dom, efter deras meningslösa krig de senaste 60 åren.
Senast redigerad av Kalasboll 2022-05-10 kl. 21:31.
Citera
2022-05-10, 21:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du är för ett senareläggande av ansökan så att Putin hinner återhämta sig efter Ukraina.

Naturligtvis eftersom det bara är svagbegåvade som tror att det hastar.

Citat:
Tack och lov så har alla partier utom ytterkantspartierna MP och V bestämt sig för att Sverige ska gå med i NATO, så vi som är för ett svenskt NATO-medlemskap tackar följaktligen dig för att du röstade igenom det svenska NATO-medlemskapet. Tack så mycket.

Jag har inte röstat för eftersom jag inte röstat på det enda partiet som bestämmer det, nämligen S.
Citera
2022-05-10, 21:29
Citat:
Det är givetvis inga politiker i Sverige som avgör om vi ska gå med i NATO eller inte. Däremot arbetar man nu hårt för att medborgarna ska tro detta.

Seriöst så ska du vara glad över att inte förstå hur naiv och lurad du är.

Det har jag bättre koll på än du, men jag anpassar mig till publiken. Men alldeles oavsett om detta bestämts av några globalister via Bilderberg eller av svenska politiker så är NATO att föredra framför Putin.
Putin har plundrat det ryska folket och berikat sig själv och sina oligarker. Putin tros vara världens rikaste man medan det ryska folket lever i fattigdom. Putin drar sig inte för att bomba europeiska länder tillbaka till stenåldern. Putin mördar för tillfället även oligarkerna och deras familjer (inkl barn och gravida kvinnor) på löpande band.

För ett svenskt NATO-medlemskap i tiden.
Citera
2022-05-10, 21:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Konflikten med Ryssland är garanterad för deras del.

Som sagt, Sverige och Finland offras i detta spelet. Våra intressen tillgodoses inte och det är nu regeringens arbete att med hjälp av propagandakanaler och styrd MSM låta medborgarna tro att den demokratiska processen gjort att Sverige själv kommit fram till detta beslut.

Vi har dock starka intressen i Sverige som borde vara emot. Hur starka dessa intressen är får vi väldigt snart reda på.

Det fetade : Hur i helv-te kan du säga så ?

Är det Finland som väljer en konflikt med Ryssland ?

I all vänlighet/ (en upprörd) Snapcount (Finländare)
Citera
2022-05-10, 21:34
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har inte röstat för eftersom jag inte röstat på det enda partiet som bestämmer det, nämligen S.

Naturligtvis har du röstat för. (S) kan inte baxa igenom ett NATO-medlemskap på egen hand. Tack för att du bidragit till det svenska NATO-medlemskapet. Det behövs nu i dessa orostider.

Jag förstår att du är rädd för Putin, men det finns ett svar och det är NATO. Så sov gott medveten om att din insats spelat roll.
Citera
2022-05-10, 21:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det har jag bättre koll på än du, men jag anpassar mig till publiken. Men alldeles oavsett om detta bestämts av några globalister via Bilderberg eller av svenska politiker så är NATO att föredra framför Putin.
Putin har plundrat det ryska folket och berikat sig själv och sina oligarker. Putin tros vara världens rikaste man medan det ryska folket lever i fattigdom. Putin drar sig inte för att bomba europeiska länder tillbaka till stenåldern. Putin mördar för tillfället även oligarkerna och deras familjer (inkl barn och gravida kvinnor) på löpande band.

För ett svenskt NATO-medlemskap i tiden.

Jag delar helt din uppfattning om att Putin förstört Ryssland och det ryska folkets framtid. Det fetmarkerade blir jag dock lite frågande inför eftersom du använder plural. Vilka länder är det han har bombat sönder förutom Ukraina?
Citera
2022-05-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
För NATO är det strategiska intresset ju rätt uppenbart. En av flera poänger för dem är att med Sv/Fi som medlemmar skulle både Kaliningrad och ryska flottbaser nära St.Petersburg bli helt inringade. Den ryska östersjöflottan skulle utan vidare kunna stängas inne nära sina hamnar vid en kris.

En nära besläktad poäng är att man skulle stärka bryggan mellan Tyskland/Polen och Balticum. I nuläget finns det bara en ganska smal landkorridor som förenar Polen och Litauen/Balticum, det s k "Suwalki gap", och man oroar sig naturligtvis för att den skulle kunna skäras av vid starten av ett krig. Med Sverige och Finland med skulle det bli lätt att istället förflytta trupper och flyg till sjöss via Gotland (även om Gotland i nuläget inte har någon hamn som kan ta emot typ hangarfartyg och större kryssare). Gotland, men även Åland, ser ur amerikansk och baltisk synvinkel ut som viktiga stepping stones vid manövrer i Östersjöområdet, både för fartyg, armétransporter och flyg. Klart att USA gärna skulle se en militärbas i låt oss säga Slite, och förmodligen även någonstans på Finlands sydkust (sedan vill de förmodligen riva upp Ålandstraktaten, som fortfarande gör Åland demilitariserat, men det vore knappast oöverstigligt).

För Sverige och Finland betyder detta att man hamnar i ett mycket mer utsatt läge, och det begriper också många.
Men allt det där är ju endast ren provokation i stället för att demontera ner den falska ingivelsen att Ryssland är onda mot alla.
Allt är ju uppbyggt på en ren vaneföreställning om att "Ryssen kommer"..

Av vilken djävla anledning skulle Ryssland anfalla Sverige???????
Citera
2022-05-10, 21:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Naturligtvis har du röstat för. (S) kan inte baxa igenom ett NATO-medlemskap på egen hand. Tack för att du bidragit till det svenska NATO-medlemskapet. Det behövs nu i dessa orostider.

Utan S blir det ingenting.

Citat:
Jag förstår att du är rädd för Putin, men det finns ett svar och det är NATO. Så sov gott medveten om att din insats spelat roll.

Din blinda tro på NATO är lite underhållande faktiskt. Putin är en dåre, men världens ledare har hjälpt honom och hans mentor (Jeltsin) att få det inflytande han fått.
Citera
2022-05-10, 21:36
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag delar helt din uppfattning om att Putin förstört Ryssland och det ryska folkets framtid. Det fetmarkerade blir jag dock lite frågande inför eftersom du använder plural. Vilka länder är det han har bombat sönder förutom Ukraina?

Räcker det inte med ett? Vill du att Sverige ska bli nästa? Inte? Då finns det endast ett svar och det är ett svenskt NATO-medlemskap.
Citera
2022-05-10, 21:37
Avstängd
Citat:
En till som inte förstår. Givetvis sitter inte Ryssland med och tar beslut, hur kan du tolka det så. Att de inte låter det ske betyder givetvis att de inte kommer att låta Finland och Sverige bli medlemmar i NATO utan påföljder.

Och för att vara extra tydlig bara för dig så är det vad NATO-medlemsskapet innebär och inte själva ställningstagandet som är avgörande.

Skrev jag att Ryssland sitter med och tar beslut? Min poäng är att Ryssland har ingen rätt över huvud taget att lägga sig i vår säkerhetspolitik. Medlemskapet innebär mer trygghet för Sverige.

Att Ryssland skulle få för sig att attackera Sverige under ansökningsperioden anser jag är föga troligt, speciellt med tanke på att Sverige av allt att döma tecknar ett avtal angående just den perioden med UK imorgon. Därutöver är det extremt orealistiskt att Ryssjävlarna vill föra krig mot 3 länder samtidigt.
Citera
2022-05-10, 21:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Räcker det inte med ett? Vill du att Sverige ska bli nästa? Inte? Då finns det endast ett svar och det är ett svenskt NATO-medlemskap.

Jag tror inte att Sverige löper någon risk alls. Den största risken för Sverige är svenska politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in