2022-05-12, 16:15
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nå, det är ju sant i sig. Man (Ryssland) har dragit in mer cash tack vare att energipriserna har gått upp rejält. Och jo, omställningen kommer att kosta..

Skulle ju ha vart lättare om Tyskland inte varit så envisa med sin "anti-kärnkraft" hållning, som även visar "resultat"..

Att vi har baxat in oss i det hörn som vi sitter i för egen maskin med alla visioner/utopier, gröna åtgärder som vi sysslar med.
Ryssland har bara utnyttjat vad som är med att erbjuda gas till förmånligt pris.

Hade man satsat på kärnkraften ja då hade vi inte behövt vända oss till Ryssland.
Tänk att vi kunde ha haft billig el, elbilar i vart hushåll, direktverkande elvärme.
Citera
2022-05-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Det verkar ju vara det enda de kan hota med, deras militär är så usel med teknologi från 70-talet att det enda Putin och hans marionetter kan hota med är kärnvapen. Patetiskt.

Illa nog.

Jag är inte rädd för deras militär. Du ser i Ukraina att dom är skräp

Desto mer rädd för deras 6000 kärnvapen.
Citera
2022-05-12, 16:18
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Hmm, om jag hade en leverantör som hotade att stänga av mig och andra till höger och vänster så hade jag nog letat efter en ny lösning.

Tror inte Ryssland har riktigt långsiktigt tänk här. Absolut ingen kommer våga bygga upp någon form av beroende till något som de levererar, ens när Putler ligger begravd och nytt styre har tagit vid.
Ryssland beter sig som en ung tonåring:
Väsen och skrammel för att hävda sig och sin storhet. Omgivningen skakar på huvudet och tycker det är löjligt.
Hotar med det ena och det andra höger och vänster. Tänker inte ett dugg på konsekvenser eller vad det innebär för ens egen framtid. Omgivningen drar sig undan och vill inte ha något med snorvalp... *erh*... Ryssland att göra.
Snorvalp...*uuh* ... Ryssland får gott leka i sin egen sandlåda. Ingen vill ha med dem att göra. Går ju inte att lita på.
Citera
2022-05-12, 16:18
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Nämen, vi har väl aldrig tagit Moskva. Vad var det som hände då?
Det var Karl den tolfte som angrep Peter den store, där slogs Karl faktiskt tillsamman med hetmannan för kosacker från nuvarande Ukraina, Mazepa. De flydde tillsammans till turkiska sultanen för att förmå honom att angripa Ryssland. De blev kvar där i 8år.
Kalabaliken i Bender, det gick djävligt illa för Mazepas folk, turkarna mördade dem.

Karl kom iväg och tog sig via bla Ungern, till Sverige. I Ungern lånade han pengar, så långivare följde med till oss, där en del av dem blev adlade istället för låneåterbetalning.

Har väldigt svårt för personer som häver ut sig rena felaktigheter i tron om att det man skriver är korrekt, gick du ut grundskolan?

Det var Peter den store tillsammans med Danmark-Norge, Polen-Litauen och Sachsen som angrep Sverige och Karl den tolfte år 1700. Året då Karl slogs med hetmannan kosacker var 1709 och då hade kriget redan pågått i 9 år. Det var alltså inte i närheten av vad du skrev.
Citera
2022-05-12, 16:19
Medlem
Citat:
Visst du har rätt att De la Gardie tågade in i Moskva 1610.
Det varade inte så länge för knektarna deserterade från armen.

Hade varit kul om du rättat mig utan att håna mig 100+...
Jag begriper mig inte på er nazianhängare.

Haha, och ni gammelstalinister får inte läsa historia som inte utgivits av partiorganet. jag vet.

Kamrat! Skilj på hån och korrigering! Ta inte allt som klassförakt!
Citera
2022-05-12, 16:20
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Illa nog.

Jag är inte rädd för deras militär. Du ser i Ukraina att dom är skräp

Desto mer rädd för deras 6000 kärnvapen.

Jo samma här, det är jävligt patetiskt av Putin dock.
Citera
2022-05-12, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Självfallet!
men jag vänder mig mot historieskrivningen att Ryssland historiskt sett alltid varit ett hot mot Sverige när vi i själva verket konkurrerat om herraväldet över Östersjöländerna.

Det kan jag iof hålla med om!
Citera
2022-05-12, 16:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
dom ryssar trots allt, man kan inte vara naiv om sverige och finland går med dom inte kommer jävlas med oss på olika sätt.

Precis, det är därför vi går med i Nato.
Citera
2022-05-12, 16:30
Medlem
Citat:
Nämen, vi har väl aldrig tagit Moskva. Vad var det som hände då?
Det var Karl den tolfte som angrep Peter den store, där slogs Karl faktiskt tillsamman med hetmannan för kosacker från nuvarande Ukraina, Mazepa. De flydde tillsammans till turkiska sultanen för att förmå honom att angripa Ryssland. De blev kvar där i 8år.
Kalabaliken i Bender, det gick djävligt illa för Mazepas folk, turkarna mördade dem.

Karl kom iväg och tog sig via bla Ungern, till Sverige. I Ungern lånade han pengar, så långivare följde med till oss, där en del av dem blev adlade istället för låneåterbetalning.

Jacob de la Gardie intog Moskva 1610, enda som någonsin lyckats med det.

Du pratar om stora nordiska kriget 100 år senare. Och det startade 1700 med att ryssland, Polen och Danmark anföll Sverige samtidigt.

Din övriga beskrivning stämmer inte heller riktigt, men ganska nära.
Citera
2022-05-12, 16:55
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Här huggs det i sten så gnistorna yr. Det var tsar Peters folk som hade ihjäl Mazepas män, som måste utlämnas enligt kapitulationsvillkoren i Perevolotjna. Hetmanen Mazepa själv, som var 70 år och i dåligt skick, lyckades fly till Turkiet där han dock dog bara efter några månader, av "naturliga orsaker".
Kalabaliken inträffade först 1713, nästan fyra år senare.

https://www.e-ir.info/2022/05/09/plu...t-and-present/
Upon learning of Mazepa’s defection, what Peter did stipulate in a manifesto to Cossack officers, was that anyone who joined the Hetman would be considered a traitor, dispossessed, and his family exiled. Those captured, as traitors “will be mercilessly punished by death [kazneny budut smertiu bez poshchady]. Peter actually ordered Baturyn to be only burned down [Zzhet ves] after he heard it had been taken, but before he knew about Menshikov’s butchery. In light of Peter’s orders to mercilessly punish the Russian rebel Cossack Bulavin’s supporters, however, he most probably condoned Menshikov’s initiative.
http://runeberg.org/sfubon/4/0760.html
Hemskt var det öde, som övergick de tillfångatagna kosackerna. Man såg dem, berättar Nordberg, »kring om Pultava och hela fältet över i ett ganska ömkeligt tillstånd, somlige till armar och ben rådbråkade men i övrigt levande, på stegel, somlige spetsade, somlige hängde och på flere sådana sätt såsom rebeller exekverade.
Senast redigerad av Ördög 2022-05-12 kl. 17:08.
Citera
2022-05-12, 17:06
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Napoleon liksom Karl den tolfte och senare Hitler angrep Ryssland, alla tre hade stormaktsambitioner. Ryssarna förde en heroisk kamp mot inkräktarna, de hade den "brända jordens taktik".
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Har väldigt svårt för personer som häver ut sig rena felaktigheter i tron om att det man skriver är korrekt, gick du ut grundskolan?

Det var Peter den store tillsammans med Danmark-Norge, Polen-Litauen och Sachsen som angrep Sverige och Karl den tolfte år 1700. Året då Karl slogs med hetmannan kosacker var 1709 och då hade kriget redan pågått i 9 år. Det var alltså inte i närheten av vad du skrev.

Jag gillar inte heller sån där förvanskning av historien! Ryssarna och rysstrollen tjatar ständigt om hur stackars oskyldiga Ryssland blev invaderat av Karl XII, Napoleon och Hitler. Det hör inte liksom till saken att det var Ryssland som inledde kriget mot Sverige, samt att Ryssland / Sovjet ingick allianser med både Napoleon och Hitler i syfte att roffa åt sig nya områden i Europa.

Nog är det synd på stackars Ryssland som alltid väljer så jävligt opålitliga medbrottslingar?

Citat:
Bernadotte slöt fred med tsaren, vi lämnade Finland, som blev ryskt hertigdöme, istället fick vi en allians godkänd med Norge.

Bernadotte var ännu inte svensk tronföljare då Finland avträddes. Finland var storfurstendöme, inte hertigdöme.
Senast redigerad av Ördög 2022-05-12 kl. 17:10.
Citera
2022-05-12, 17:19
Medlem
kpreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Ja, korrekt! Vilken underbar frihet vi har
Vi lyder bara våra order. Känner igen det från vår historia. Naa har nog fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in