Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Nu har det många gånger byggts upp internationella NGOs tidigare så det finns mallar att gå efter om man vill starta nytt. Inom FFF Int, så finns det gott om kompetens för just organisationsbyggande.
Rörelsen är utformad för att ge Greta så myclet tid över till sitt vanliga liv som möjligt, Greta behöver inte och får välja själv hur mycket och i vad hon vill engagera sig i. Precis som alla andra aktivister.
Juridisk rådgivning tillhandages utav volontärer inom Lawyers For Future.
Stiftelsen tillhör inte FFF eftersom den innehåller de flesta intäkter Greta gör ifrån bl,a böcker osv,. Det finns ingen anledning till att enskilda aktivister ska ha något att säga till om saken.
Nu har Greta ändo bestämmt sig att pengarna därifrån skall skänkas bort.
Det nätverkas ju redan massor inom nätverket. Det ser man bl,a i Afrika, Regionalt och nationellt i mellaneuropa och Nord och SydAmerika. Det är så det är tänkt att fungera. Det utgår från medlemarna själva att ta initiativ, inte att styras från någon topp.
Rörelsen står på egna ben och är utformad att klara sig utan Greta, om hon vill göra något annat, spendera sin tid efter eget förfogande eller om något skulle hända henne.
Det är inte tänkt att vara en Gretakult.
Klimatet är den gemensamma nämnaren.
Förvandla inte den här tråden som är ett tidsdokument över en av Sveriges kändaste tonåringar till en renodlad ljugarbänk.
För någon som tycker att Greta ska ha mer tid så verkar du vara en av dem som vill dra i henne för minsta petitesser. Jobba för sakfrågan istället.
Vill man missförstå så kan man nästan alltid göra det, vilket du tycks här göra. Har brytt och bryr mig mycket om Greta, vilket hon mycket väl känner till, och har varit glad och tacksam över, vilket hon har personligen uttryckt till mig.
På intet sätt har jag velat att hon ska dras in i allt och allting och på ett väldigt krävande sätt behöva detaljstyra. De frågor jag har uppmärksammat Greta på har varit noggrant utvalda, för att vara av större vikt! Vissa tider har vi två haft en rätt omfattande dialog.
Däremot ser jag att Greta i vissa viktiga ledningssammanhang behöver ha en klart tydligare roll. Trots allt är det bara hon själv som blir insläppt på vissa viktiga främst internationella möten, vilket innebär att det är viktigt att hon innan är tillräckligt informerad, och viktigt att hon efteråt själv tillräckligt informerar.
Här brast det betänkligt till exempel vid sista mötet med Merkel, där Greta dock inte var ensam utan hade Luisa och tre andra F4F-aktivister med sig. Efteråt fick allihop rejäl kritik för bristande samordning och förankring, särskilt från tyska F4F. Greta och Luisa sa då först återigen att vi enbart är ett nätverk där bara var och en representerar sig själv. Sedan sa dock Greta att hon var öppen för förbättringar av och en översyn av hur vi arbetar, men i praktiken kvarstår större motsättningar, som inte har åtgärdats och som inte enkelt kan åtgärdas. Blundar vi för problemen kan vi ej heller lösa dem!
Greta behöver i hög grad sköta om sig. Grundtanken med en platt organisation, där basen vilar på självstyrande lokala aktionsgrupper är bra, men modellen behöver kompletteras, inte minst för Gretas egen skull. Påstår du att det fungerar bra idag, väljer du att se väldigt selektivt.
Lawyers for future känner jag såklart till, jag har faktiskt varit aktiv på många olika sätt i F4F ända sedan F4F startades. Det finns många bra och intressanta idéer för hur vi skulle kunna arbeta, bättre, men det finns även mycket konkurrens, onödigt paralellarbete återigen på grund av bristande planering och brist på aktiva problemlösningar. En ledare behöver just inspirera.
Det finns även en uttalad konkurrens mellan flera olika stiftelser och legala enheter, som gör anspråk på att var för sig ha rätt till legala rättigheter för F4F inklusive varumärkesrättigheter. Läget är allvarligt och rättstvisterna kan i värsta fall hamna i domstol.
Som jag tidigare förklarat var det en juridisk gråzon, när Gretas föräldrar valde att upprätta stiftelsen i hennes namn. Den juridiska huvudregeln är att större tillgångar som någon har fått som omyndig, skall BARA förvaltas och ej delas ut, så länge som barnet är omyndigt, under full kontroll av både föräldrarna och överförmyndaren.
Bildandet av stiftelsen i Gretas namn när Greta fortfarande var omyndig och därför inte hade full rättshandlingsförmåga och därför EJ kunde ge fullt eget samtycke, kan komma att bli utmanat i domstol. Som sagt är det nu mycket viktigt med aktiv medling, inte minst för Gretas egen skull och säkerhet.
Jag har varit öppen med att jag har pågående uppdrag i F4F, det vore bra om även du berättade om du har uppdrag i F4F. Jag har lagt ner mycket tid och energi på att vara just en klimat- och miljöaktivist!