Citat:
Ursprungligen postat av
blindboyfuller
”Det är olagligt men det är inte narkotikaklassat och inte heller alla gånger läkemedelsklassat.” Vad i hela världen: är det olika i situation från situation om det är läkemedelsklassat? Konstigaste meningen jag läst på länge. I Sverige är phenibut läkemedelsklassat. Vilket innebär att det är lagligt att inneha, konsumera och beställa inom Sverige (även om försäljaren förstås bryter mot lagen). Importera är inte tillåtet, även om många här verkar göra det med framgång. F-phenibut (finns även andra namn på det) är narkotikaklassat sedan ett antal år, fan omöjligt att hitta dokumentationen dock. Vidare ”Du kan dock likväl anses missbruka…”. OK, av vem? Och varför skulle jag bry mig om det så länge det är ett lagligt preparat?
Facts people. They can be your friend.
Tja. Fattade det också som att det inte innefattas under lagen om förstörande av hälsofarliga varor (eller vad den nu exakt heter).
Tips på hur man förklarar på vart man fått tag på det eftersom att importera är olagligt?
Och ja, jag har också uppfattat det som att det liksom inte finns någon lag som stödjer att phenibut är olagligt.
Läste dessutom ett dokument med läkemedelsverkets utlåtande till tullåklagarsektionen om att Phenibut inte skulle utredas vidare om det ska narkotikaklassas.
Förstår att man bör kolla om det regleras i ankomstlandet men det är fan omöjligt att hitta. Vart kan man vända sig tro?