Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-17, 21:46
Medlem
mrbarraganis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jihaaaaaa
Har försökt googla det som fan men hittar verkligen ingenting. Ska till Grekland.
Varför skulle dom undra vad man sysslar med om man reser med magnesium?
Det är olagligt i Sverige och det är klassat som ett slags läkemedel vid import till Sverige.
Åker du med magnesium i större mängder så lovar jag dig att tullen kommer undra, särskilt om du har det löst i väskan. Då går fri men de tar in dig och ställer en rad frågor och du blir misstänkt.
Citera
2022-05-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrbarragani
Det är olagligt i Sverige och det är klassat som ett slags läkemedel vid import till Sverige.
Åker du med magnesium i större mängder så lovar jag dig att tullen kommer undra, särskilt om du har det löst i väskan. Då går fri men de tar in dig och ställer en rad frågor och du blir misstänkt.

Antar att dom undrar om man reser med vilket tillskott som helst i större mängder. I det här fallet skrev vi ju om 2-3 kapslar.
Citera
2022-05-17, 22:01
Medlem
mrbarraganis avatar
Citat:
Antar att dom undrar om man reser med vilket tillskott som helst i större mängder. I det här fallet skrev vi ju om 2-3 kapslar.
Kanske, men phenibut är skrymmande till sin mängd och storlek. Ska du öht ha någon effekt under kanske en månads vistelse utomlands så behöver du en mindre påse. Det är inget du kan gömma i en väska. Röntgen ser det. Till en början kan de misstänka att det är sprängmedel. De är skyldiga att stoppa dig.
När de ser att det är ett pulver utan sladdar och dylikt kan narkotikapolis ta dig lite senare, oftast inte där och då utan längre in på flygplatsen.

Det beror på landets lagar. Jag tror dock att det går att hitta någonstans bland psykotropiska substanser. Det kan kanske leda till flera år i fängelse vissa länder. Det är svårt att veta.
Citera
2022-05-17, 22:04
Medlem
Citat:
Kanske, men phenibut är skrymmande till sin mängd och storlek. Ska du öht ha någon effekt under kanske en månads vistelse utomlands så behöver du en mindre påse. Det är inget du kan gömma i en väska. Röntgen ser det. Till en början kan de misstänka att det är sprängmedel. De är skyldiga att stoppa dig.
När de ser att det är ett pulver utan sladdar och dylikt kan narkotikapolis ta dig lite senare, oftast inte där och då utan längre in på flygplatsen.

Det beror på landets lagar. Jag tror dock att det går att hitta någonstans bland psykotropiska substanser. Det kan kanske leda till flera år i fängelse vissa länder. Det är svårt att veta.

Ok. Oavsett, som jag skrev från början. Hade velat ta med 2-3 kapslar pga sjukt flygrädd.
Citera
2022-05-17, 22:10
Medlem
mrbarraganis avatar
Därför är mitt råd att faktiskt gå fram till tullare och fråga. Släpper dom igenom dig så är det självklart grönt. Eller att svälja det innan flyget/tullen.
Troligen skulle dom inte ta dig. Dom tittar inte ens på det utan på dig. Det är inte phenibut för personligt bruk polis och tull letar efter.

Benso är i många länder olagligt men när polis hittar det så tja... du får visa fickorna och sen gå med tabletterna kvar men det är inget du kan räkna med.
Ser du ut som en knarkare eller smugglare så kan det i sig vara skillnaden mellan att de slänger in dig ett par månader med dryga böter, respektive struntar i det.
Citera
2022-05-17, 23:48
Medlem
Citat:
Det är olagligt men det är inte narkotikaklassat och inte alla gånger heller läkemedelsklassat. Ungefär som exempelvis KAVA, melatonin i starka doser och Alvedon.
Du får i praktiken lov att ha det och men inte sälja, importera, överlåta osv. Du kan dock likväl anses missbruka och vård kan komma ifråga för phenibut liksom för t.ex. alkohol.
Det finns förädlade/kemiskt ändrade former av phenibut som är betydligt starkare. Angående dessa är det inte riktigt samma sak. Det mesta av vanlig phenibut hcl är ett surt salt. Kanske så mycket som det mesta är ett salt.

Det har en relativt kraftfull anxiolytisk verkan i större mängder men pga lång tid till tillslag och ringa sömngivande effekt är det inte särskilt beroendeframkallande. Tolerans utvecklas som till allt annat men ganska svårligen ett beroende. Svagt i så fall.
Inte heller särskilt hälsofarligt är det i rimliga mängder, säg inte mer än något eller några gram per dag eller enstaka intermittenta gånger till och från.

”Det är olagligt men det är inte narkotikaklassat och inte heller alla gånger läkemedelsklassat.” Vad i hela världen: är det olika i situation från situation om det är läkemedelsklassat? Konstigaste meningen jag läst på länge. I Sverige är phenibut läkemedelsklassat. Vilket innebär att det är lagligt att inneha, konsumera och beställa inom Sverige (även om försäljaren förstås bryter mot lagen). Importera är inte tillåtet, även om många här verkar göra det med framgång. F-phenibut (finns även andra namn på det) är narkotikaklassat sedan ett antal år, fan omöjligt att hitta dokumentationen dock. Vidare ”Du kan dock likväl anses missbruka…”. OK, av vem? Och varför skulle jag bry mig om det så länge det är ett lagligt preparat?

Facts people. They can be your friend.
Citera
2022-05-17, 23:57
Medlem
Citat:
Vad innebär egentligen ”i praktiken lov att ha det”?

Funderar mest på om jag vågar slänga ned några kapslar med på en utomlandsresa.

Först: jag skulle inte lyssna på något den personen säger. Hen pratar om dagsböter för brott mot lagen om förbud mot hälsofarliga varor (där phenibut INTE finns med). I stort sett allt är tokigt.

Sedan: kolla upp phenibuts lagliga status i det land du ska till. Kanske är det inte ens reglerat. Skulle det vara det är det ju bra att veta.

Förvaring: jag använder största versionen av kapslar som finns hos amazon, hälsokoster m.m. I dom går det ner ca 400-500 mg phenibut, så några stycken blir ett par gram. Blanda förstås med andra oreglerade tabletter och kapslar i en burk.

Hoppas det löser sig.
Citera
2022-05-18, 09:24
Medlem
KringExs avatar
Funkar Gabapentin mot phenibutabstinens? Det borde ju göra det.
Citera
2022-05-18, 14:17
Avstängd
JuicyBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Funkar Gabapentin mot phenibutabstinens? Det borde ju göra det.

gabapentin hjälper mot ghb/GBL abstinens. Ghb/GBL påverkar gaba-b.
Och om jag har rätt så gör phenibut det med?
Så då borde gabapentin fungera.. Har du ätit phenibut länge?
Citera
2022-05-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blindboyfuller
”Det är olagligt men det är inte narkotikaklassat och inte heller alla gånger läkemedelsklassat.” Vad i hela världen: är det olika i situation från situation om det är läkemedelsklassat? Konstigaste meningen jag läst på länge. I Sverige är phenibut läkemedelsklassat. Vilket innebär att det är lagligt att inneha, konsumera och beställa inom Sverige (även om försäljaren förstås bryter mot lagen). Importera är inte tillåtet, även om många här verkar göra det med framgång. F-phenibut (finns även andra namn på det) är narkotikaklassat sedan ett antal år, fan omöjligt att hitta dokumentationen dock. Vidare ”Du kan dock likväl anses missbruka…”. OK, av vem? Och varför skulle jag bry mig om det så länge det är ett lagligt preparat?

Facts people. They can be your friend.

Tja. Fattade det också som att det inte innefattas under lagen om förstörande av hälsofarliga varor (eller vad den nu exakt heter).
Tips på hur man förklarar på vart man fått tag på det eftersom att importera är olagligt?

Och ja, jag har också uppfattat det som att det liksom inte finns någon lag som stödjer att phenibut är olagligt.
Läste dessutom ett dokument med läkemedelsverkets utlåtande till tullåklagarsektionen om att Phenibut inte skulle utredas vidare om det ska narkotikaklassas.

Förstår att man bör kolla om det regleras i ankomstlandet men det är fan omöjligt att hitta. Vart kan man vända sig tro?
Citera
2022-05-18, 21:26
Medlem
Ja, att bevisa att det är köpt inrikes är inte det enklaste…Tidigare fanns ett par öppna vendors, mer eller mindre legit, som sålde. Så en orderbekräftelse därifrån borde ha funkat. Numer köper jag på darknet (skickas inom Sverige), och där får man ju inte direkt några detaljerade följesedlar…

Å andra sidan: om du ertappas med phenibut (i kroppen eller bland dina grejer) i Sverige är det inte din sak att bevisa att du INTE importerat det. Om någon tror att du gjort det ligger bevisbördan på rättsväsendet.

Angående landet du ska till: ett tips är att kontakta ambassaden här i Sverige. Dom kan säkert hänvisa dig vidare. Låter kanske överkurs, men vissa länder (USA tex) har väldigt specifika instruktioner om du reser med (förskrivna, helt lagliga) narkotikaklassade läkemedel.
Citera
2022-05-18, 21:39
Medlem
Och: är du väldigt flygrädd antar jag att det gäller flyget hem också…

Men till flyget ner: om du använder phenibut och vet vilken dos som är lagom: svälj några kapslar på toaletten innan du går igenom säkerhetskontrollen. Problem solved.

Hjälper ju inte hemresan, men om nu Grekland, mot all förmodan, skulle ha stenhårda lagar mot phenibut, så är apotek & läkare i södra europa gemerellt sett betydligt mer liberala (även om grekland inte ligger i topp). Går säkert att ordna nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in