Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-20, 09:14
Medlem
- hur försörjer han sig ?

- han har aldrig behövt få Soc bidrag eller gått hos tandläkaren, läkaren ?

Stämmer allt detta så är " George " en man med mycket hemligheter om sitt förflutna...

Och myndigheters agerande efter och innan hans död är ännu märkligare...
Citera
2022-05-20, 09:20
Medlem
madeinflens avatar
Försvann på 80-talet (kanske tidigare)
Talade inte skånska
Inga tatueringar
Blå ögon
Mörkblond
Smala läppar
Ålder: 60+ (till vissa sa han sig vara född på 30-talet)
Citera
2022-05-20, 09:30
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smogaffet
- hur försörjer han sig ?

- han har aldrig behövt få Soc bidrag eller gått hos tandläkaren, läkaren ?

Stämmer allt detta så är " George " en man med mycket hemligheter om sitt förflutna...

Och myndigheters agerande efter och innan hans död är ännu märkligare...

Han saknade tänder
Levde av gåvor, burkar
Sjukvården kan inte kräva identitet för att ge vård
Visst är det helt enastående
Citera
2022-05-20, 11:22
Medlem
Thegns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogell
Jag har pratat med honom. Han kunde prata, men pratade inte så mkt, korta svar. Hans namn var George,

Alright, det verkar som du har rätt, kudos till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
stämmer
ska ha varit han som alltid låg på samma bänk på kungsgatan strax innan cykeltunneln om gissar rätt
https://www.soch.lu.se/artikel/hemlo...d-minns-george

"- Att ingen kände till hans faktiska identitet är sorgligt, men på ett sätt också fint - att han fick både leva och dö, så som han själv ”valt”. Jag tror att det var vintern 2010 eller 2011, då det var extremt mycket snö och kallt i Malmö. Då hade någon bemödat sig att skotta runt just hans bänk, men på andra sidan Floras hage där de andra bänkarna stod, var det inte skottat. För mig är det en mycket fin handling.
"

Enligt Marcus Knutagårds dikt till George, kallades han även "Q" av vissa. Tycker det skulle vara märkligt att George/Q inte skulle ha berättat något om sin bakgrund som skulle kunna hinta om hans identitet. Någon borde sitta med mer information om var han kommer ifrån, hans bakgrund, vad som föranledde att han hamnade på gatan m m?

Citat:
Ursprungligen postat av smogaffet
Ja det lär vara mannen som trådskapsren beskriver som är den okända döda "George ".

Det hela är dock väldigt suspekt...vi har ju bara fakenews i Sverige så en tydlig bild får man aldrig

Frågorna är...

- En okänd man begravs i Sverige efter 4 månader ? Det är mycket märkligt. Okända människor brukar förvaras i flera år.

- varför släpper man inte bilden på denna välkända mannen? Det är ju hur märkligt som helst att ingen vet vem han är ? Varför vill man inte identifiera honom?

-Har han aldrig under 40 år krävts på indenifiering av myndigheter i något sammanhang?

Detta är skummt ...

Ja, väldigt märkligt att han aldrig skulle ha behövt avslöja sin riktiga identitet. Om det är som du påstår, att okända människor brukar förvaras i flera år, är det extra uppseendeväckande att man redan begravt honom och inte forskat vidare i hans ursprung och identitet.

En hypotes skulle kunna vara att George/Q hade en eller flera anledningar till att inte avslöja vem han var (med lite fantasti kan det finnas en hop av anledningar varför människor vill leva inkognito). Men detta eventuella skäl visste isåfall endast George/Q själv.

Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Försvann på 80-talet (kanske tidigare)
Talade inte skånska
Inga tatueringar
Blå ögon
Mörkblond
Smala läppar
Ålder: 60+ (till vissa sa han sig vara född på 30-talet)

Helt omöjligt att han skulle vara född på 30-talet. Jag tippar att det där med 60+ stämmer ganska väl.
Senast redigerad av Thegn 2022-05-20 kl. 11:28.
Citera
2022-05-20, 11:43
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Alright, det verkar som du har rätt, kudos till dig.

Enligt Marcus Knutagårds dikt till George, kallades han även "Q" av vissa. Tycker det skulle vara märkligt att George/Q inte skulle ha berättat något om sin bakgrund som skulle kunna hinta om hans identitet. Någon borde sitta med mer information om var han kommer ifrån, hans bakgrund, vad som föranledde att han hamnade på gatan m m?

Ja, väldigt märkligt att han aldrig skulle ha behövt avslöja sin riktiga identitet. Om det är som du påstår, att okända människor brukar förvaras i flera år, är det extra uppseendeväckande att man redan begravt honom och inte forskat vidare i hans ursprung och identitet.

En hypotes skulle kunna vara att George/Q hade en eller flera anledningar till att inte avslöja vem han var (med lite fantasti kan det finnas en hop av anledningar varför människor vill leva inkognito). Men detta eventuella skäl visste isåfall endast George/Q själv.

Helt omöjligt att han skulle vara född på 30-talet. Jag tippar att det där med 60+ stämmer ganska väl.

Ett problem är att han inte pratade med många. Därav fanns teorier om att han var stum / inte svensk. Kanske han var helt tyst på 80-talet när han dök upp därav inga ledtrådar. På senare år samtal med vissa men med olika ”fakta”
Jag tror inte heller på att han var född på 30-talet nämner bara vad han sagt till vissa. Uppskattar åldern: utan tänder, smal, dålig kosthållning, nikotin och livsstil sammantaget till ca 60-70.
Citera
2022-05-20, 11:46
Medlem
anomaligns avatar
Är det mannen som brukade sova under en presenning på en parkbänk i Rörsjöallén?
Citera
2022-05-20, 12:02
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Är det mannen som brukade sova under en presenning på en parkbänk i Rörsjöallén?

Ja
Citera
2022-05-20, 20:21
Medlem
KiLLCATs avatar
Varför står det inte George på gravstenen?

Citat:
Ursprungligen postat av Mountainstream
https://bilderisyd.se/produkt/00508438/

Är det han som har bott där under Parkbron, Luffar-Johan eller är det samma person?
Wtf, fan vad illa till mods jag blev nu. Jag har aldrig sett en hemlös person förut. Så han står där dygnet runt och huttrar? Eller gjorde?

Nu mår jag dåligt över vad jag skrev igår:
Citat:
Ursprungligen postat av KiLLCAT
Vila i frid. Han trodde säkert att han var en människa utan särskilt värde som ingen någonsin tänkte på. Hoppas att han från sin nuvarande plats åtminstone kan se att han betydde något för någon. Inte mig då, men någon.
Det var fan en människa som låg ute på en bänk tills han dog, ingen brydde sig.
Senast redigerad av KiLLCAT 2022-05-20 kl. 20:28.
Citera
2022-05-21, 09:47
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Aha, tack för info. Har ingen prenumeration på Sydsvenskan, så jag kan ej läsa mer än vad som står i ingressen. Finns det mer matnyttig information i artikeln får du gärna lägga in några citat om du vill.

Av det lilla jag kunde läsa, reagerade jag mest på att där stod: "På onsdagen tog sörjande ett sista farväl". Vilka var dessa sörjande och varför kände inte de till hans identitet om de nu var så nära att de klassas som sörjande?

Det var personer som på olika sätt berörts och hade en relation till ”George” under åren. Den relationen har dock inte bestått av samtal då han var fåordig och hade en stor integritet. Han har inte lämnat uppgifter som kunnat ge ens ledtråd till identitet. (De ledtrådar som funnits har inte visat sig vara sanningsenliga)
Det kanske skulle finnas mer hopp om ett uppklarande om tråden flyttas till annan kategori? Sydsvenskans artikel har fått bra med reaktioner. Det kanske väcker gamla minnen hos någon. Tyvärr talar tiden mot oss. Svar finns, om de finns, hos en generation där inte många läser på forum. Skolkamrater, grannar, personal på sjukhus etc

Kan tråden flyttas till bättre kategori? Ouppklarade försvinnande - trots namnlös?
Citera
2022-05-21, 11:08
Medlem
Thegns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Det var personer som på olika sätt berörts och hade en relation till ”George” under åren. Den relationen har dock inte bestått av samtal då han var fåordig och hade en stor integritet. Han har inte lämnat uppgifter som kunnat ge ens ledtråd till identitet. (De ledtrådar som funnits har inte visat sig vara sanningsenliga)
Det kanske skulle finnas mer hopp om ett uppklarande om tråden flyttas till annan kategori? Sydsvenskans artikel har fått bra med reaktioner. Det kanske väcker gamla minnen hos någon. Tyvärr talar tiden mot oss. Svar finns, om de finns, hos en generation där inte många läser på forum. Skolkamrater, grannar, personal på sjukhus etc

Kan tråden flyttas till bättre kategori? Ouppklarade försvinnande - trots namnlös?

Vet inte vad det skulle hjälpa, men du får gärna be en moderator att flytta tråden om du tror det är bättre möjligheter någon annanstans. Den generation som du tror har nyckeln till ett uppklarande kanske inte läser på Flashback överhuvudtaget?
Citera
2022-05-21, 11:41
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Vet inte vad det skulle hjälpa, men du får gärna be en moderator att flytta tråden om du tror det är bättre möjligheter någon annanstans. Den generation som du tror har nyckeln till ett uppklarande kanske inte läser på Flashback överhuvudtaget?

Chansen är liten. Men vem vet. De som är engagerade i olösta fall här hade kanske kunnat vara till hjälp. Ska kolla med moderatorn
Citera
2022-05-21, 13:27
Medlem
Kan denne okända man ha blivit utskriven från ett mentalsjukhus, i samband med att de stängdes ner, eftersom det var omänskligt att hålla människor inlåsta och att alla människor skulle ha rätt att rå om sig själva, vilket uppenbarligen inte alla människor klarar av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in