Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2022-05-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Vad är ens din poäng?

Tja, det kanske kom bort var att om vi hade haft fler seniora programmerare som vågar ta bra betalt hade det kanske gett de yngre förmågorna självförtroende nog att begära mera ?
Om vi hade haft en mycket mera etablerad industri här med allt ifrån hårdvara till den bästa mjukvaran så hade det kanske betalat sig på sikt.
Vi har några spelutvecklare som har betalat sig bra, men vi hade kunnat behöva dra in mera pengar i exportinkomster. inte fan vet jag

Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Att läsa din "historiska återblick" blev rena nostalgitrippen. Det mesta stämmer, men inte allt. Visst fanns programmerare på 60 -talet. Innan 1970 hade jag personligen skrivit 100-tals dataprogram i språken Cobol, Fortran och varianter av Assembler. I princip alla program för IBM's stordatorer skrevs i Cobol och det var ordersystem och ekonomiredovisning som dominerade. Jag kodade t.ex. delar av ett ordersystem tillsammans med WM-datagrundarna Wilkne och Mellström 1968. Input hålkort och output listor och magnetband. För mer tekniska applikationer och rena beräkningar användes Fortran medans man använde Assembler för den mer "maskinnära" programmeringen.

En era som du inte fick med var den sk minidatortiden ca 1972-2000. Här dominerade Digital Equipment med sin PDP11-serie och operativsystemet RSX-11 och sedermera VAX med VMS som operativ. Många av våra stora industriföretag använde dessa system. I samband med PDP11 kom också de första bildskärmsterminalerna där de sk VT100-terminalerna dominerade. Det var under den eran som de verkliga programmeringsfärdigheterna ställdes på prov. Var med och utvecklade ett material- och produktionsstyrsystem med ca 100 terminaler som skulle köras på PDP11-dator med 128 KB primärminne och långsamma skivminnen. För att erhålla acceptabla svarstider var man tvungen att designa programmen så att bara de nödvändigaste delarna fanns tillgängliga i primärminnet samtidigt. Diskaccesser var en kritisk tidsfaktor så det var av stor vikt att man räknade på rotationstider och läsarmens rörelser och placerade kritiska register så nära varandra som möjligt.

Skulle kunna fortsätta med mängder av exempel på programmeringsutmaningar men nöjer mig här.

Visst det blev mycket nostalgi här, Toppen Borde ju kopiera dessa inlägg till en tråd som heter datorhistorik. Mycket riktigt, men utanför stordatorvärlden gav Digital inte så mycket respons i svensk press. För journalister var det de vita skjortornas och slipsarnas domäner, dataavdelningarna alltså.
Journalisterna förstod sig inte på sådant alls, och när tidningarna skulle datoriseras så blev det minsann hallå. Journalisterna kom på kant med sina ägare och var på krigsstigen.
Chefredaktörerna såg sin chans att kunna sköta layouten digitalt direkt.
Och en snabbare pressläggning, det var då fortfarande papperstidningar.
En hel yrkeskategori gick förlorad, nämligen sättarna. Sättarna var de som preparerade tryckplåtarna för tryckpressen.

En märklig följd av journalisternas ilska blev misstanken om att bildskärmar skulle vara skadliga. Diskussionerna gick heta och utmynnade i det så kallade bildskärmsförbudet för gravida.
Att gravida fick inte arbeta vid bildskärmarna, typ en tjock-TV.
Då fanns det väl inga hårda fakta för det "skadliga" magnetfältet då.

Digital Equipment Corporation ( = DEC) blev uppstickaren som utmanade IBM på minidatorsidan, och blev ju ett seriöst alternativ mot IBMs i regel rätt så klumpiga lösningar.
DEC fick säkert lägga ner mycket jobb för att få sina system att fungera på den tiden. De kunde ju inte köra virtuella maskiner på den tiden och debugga dem den vägen

Tänka sig att det var många som trodde att PCn skulle bara bli en liten modefluga. Men jag skulle gissa att det var Japans intresse för finmekanik och elektronik som bar PC-vågen framåt.

Visst minns man tex VT100-terminalerna och de hade väl som bäst 19200 Baud. Det räckte definitivt inte till någon snabb färggrafik, utan bara till text.

Assembler var mördande tråkigt på den tiden. För det fanns några olika varianter för olika maskinvaruspecar.
Citera
2022-05-23, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Tja, det kanske kom bort var att om vi hade haft fler seniora programmerare som vågar ta bra betalt hade det kanske gett de yngre förmågorna självförtroende nog att begära mera ?
Om vi hade haft en mycket mera etablerad industri här med allt ifrån hårdvara till den bästa mjukvaran så hade det kanske betalat sig på sikt.
Vi har några spelutvecklare som har betalat sig bra, men vi hade kunnat behöva dra in mera pengar i exportinkomster. inte fan vet jag

Visst det blev mycket nostalgi här, Toppen Borde ju kopiera dessa inlägg till en tråd som heter datorhistorik. Mycket riktigt, men utanför stordatorvärlden gav Digital inte så mycket respons i svensk press. För journalister var det de vita skjortornas och slipsarnas domäner, dataavdelningarna alltså.
Journalisterna förstod sig inte på sådant alls, och när tidningarna skulle datoriseras så blev det minsann hallå. Journalisterna kom på kant med sina ägare och var på krigsstigen.
Chefredaktörerna såg sin chans att kunna sköta layouten digitalt direkt.
Och en snabbare pressläggning, det var då fortfarande papperstidningar.
En hel yrkeskategori gick förlorad, nämligen sättarna. Sättarna var de som preparerade tryckplåtarna för tryckpressen.

En märklig följd av journalisternas ilska blev misstanken om att bildskärmar skulle vara skadliga. Diskussionerna gick heta och utmynnade i det så kallade bildskärmsförbudet för gravida.
Att gravida fick inte arbeta vid bildskärmarna, typ en tjock-TV.
Då fanns det väl inga hårda fakta för det "skadliga" magnetfältet då.

Digital Equipment Corporation ( = DEC) blev uppstickaren som utmanade IBM på minidatorsidan, och blev ju ett seriöst alternativ mot IBMs i regel rätt så klumpiga lösningar.
DEC fick säkert lägga ner mycket jobb för att få sina system att fungera på den tiden. De kunde ju inte köra virtuella maskiner på den tiden och debugga dem den vägen

Tänka sig att det var många som trodde att PCn skulle bara bli en liten modefluga. Men jag skulle gissa att det var Japans intresse för finmekanik och elektronik som bar PC-vågen framåt.

Visst minns man tex VT100-terminalerna och de hade väl som bäst 19200 Baud. Det räckte definitivt inte till någon snabb färggrafik, utan bara till text.

Assembler var mördande tråkigt på den tiden. För det fanns några olika varianter för olika maskinvaruspecar.
Tråden handlar huruvida programmerare är den nya överklassen.
Svaret är nej då vi skulle ha en massa yrken som kan räkna in sig själva som ''överklassen'' om vi tittar på lönerna enbart.
Citera
2022-05-24, 02:12
Medlem
Citat:
Du blir inte kung för att du drar in 25-40 efter skatt.
Du blir kung om har eget större företag eller är chef på ett.

Folk tror att de har blivit överklass för att de flyttat in till någon större stad fått jobb, bostad och bill samt har råd att äta på restaurang med skjorta och rock..

Meanwhile så är det någon norrlänningar som jobbar i gruvor och kör som snöskoter och tjänar mera eller någon ''white trash'' snubbe på bruksort som har åkeri, verkstad som tjänar flera gånger mer än vad utvecklaren i Stockholm gör

Citat:
Tråden handlar huruvida programmerare är den nya överklassen.
Svaret är nej då vi skulle ha en massa yrken som kan räkna in sig själva som ''överklassen'' om vi tittar på lönerna enbart.

Du har helt rätt, det är väl snarast så att begreppet "överklass" nu har blivit så urvattnat och använts på fel sätt så många gånger att ordet har förlorat sin betydelse. Gruvarbetaren i Norrland som drar in mera deg än programutvecklaren och webbdesignern i Stockholm gör. Dessutom har gruvarbetaren ett billigare boende.
Och de som har ett åkeri och kör snösvängen och sopbilarna och ändå drar in mera pengar, typ..
Det finns typiskt två sorters utvecklare, dels den som kan läsa och förstå en manual och bara behöver läsa den en gång. Och sedan den andra typen som måste läsa den flera gånger och som ändå gör fel, och måste pröva sig fram i flera steg.

Nej jag vet inte om hur statusen skulle kunna höjas på programmeraryrket ?

Inom datorvärlden så var författaren till boken Microsoft Inside Visual C++, David Kruglinski ganska berömd och höll välbesökta föreläsningsturnéer runtom i världen. Och brukade dyka upp på många datamässor.
Kruglinski höll också programmerarkurser, men de var förstås dyra.
Ibland kom han av sig helt och fick börja om igen. Ibland flöt det på som ett rinnande vatten.
En mycket trevlig man, och hade en smittande entusiasm. Har till och med träffat honom, då han besökte Stockholm, troligen var det Älvsjömässan. Knappast någon torr och tråkig typ nej.
Men överklass, nej det kan man inte kalla honom. Inte heller en skrytsam amerikan.
Troligen var det år 1993 eller 1994. Han var helt uppslukad av skärmflygning på fritiden men förolyckades år 1997 i en sådan olycka.
Han drog ett skämt vill jag komma ihåg som lät ungefär så här:
- You that believe there is hidden secrets in DOS/Windows are all wrong, there are no hidden secrets, just read the manuals even more careful. And use the debugger.
Men han var inte riktigt nykter då sades det.

Hans böcker Microsoft Inside Visual C++ säljer bra fortfarande, men är ju förstås omarbetade med nytt material och med nya författare.

Själv tyckte han att Borlands OWL (= Object Windows Library), i själva verket hade en bättre design än vad MFC hade, men att MFC konstruerades för att bli bakåtkompatibelt med Windows-program skrivna i enbart C, som tex i Charles Petzolds bok
Programming Windows in C.
Som kunde bli nog så kämpigt att traggla sig igenom.
Kruglinski hade stora förväntningar på den kommande nya utgåvan av Windows NT. Men att utvecklingen på hårdvarusidan gick lite väl långsamt.
Han var liksom Linus Thorvalds heller inte så helfrälst på objektorientering att han kunde rekommendera att ett OS måste skrivas ur ett objektorienterat perspektiv, bland annat med tanken på grund av att objektorientering slösar på antalet stackanrop. Bland annat på att CPUn måste bearbeta de sk vTables för varje virtuell metod som anropades.
Skrevs detta i C så slapp man mycket sånt
Citera
2022-05-24, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccy
Det du beskriver är bara att fortsätta läsa in. Jag tycker annars att det är otroligt intressant att väldigt många datorkunniga inte ens kan lösa enklare problem man presenterar som okunnig.
Alltså, att plugga på universitetsnivå i flera år är inte så bara, antingen får man göra slut på sin studiepeng (som vi som tur är får) eller så får man ge upp all fritid under lång tid. Det är ju svårare att vara social med programmering så du måste ju uggla rätt mycket, tror det blir rätt kämpigt utan studiekamrater.
Citera
2022-05-25, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Alltså, att plugga på universitetsnivå i flera år är inte så bara, antingen får man göra slut på sin studiepeng (som vi som tur är får) eller så får man ge upp all fritid under lång tid. Det är ju svårare att vara social med programmering så du måste ju uggla rätt mycket, tror det blir rätt kämpigt utan studiekamrater.
Jag vet inte. Kan bara dra mig till minnes en som pluggat data (vad vet jag inte) på högskolan. Programmering håller väl många på med som intresse bara för att de kan, utan att plugga det.
Citera
2022-05-25, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt

Ja det är rätt så ensamt jobb, att lära sig det där själv. Kvaliteten på studiematerialet är minst sagt mycket varierande, och det är svårt att sortera vad som är lämpligt att lära sig utantill och vad man enkelt kan plocka fram ur manualer.
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccy
Jag vet inte. Kan bara dra mig till minnes en som pluggat data (vad vet jag inte) på högskolan. Programmering håller väl många på med som intresse bara för att de kan, utan att plugga det.

Det torde vara ett krav att ha avklarade högskolekurser i någon form av programmering innan man får ett vettigt och hyfsat jobb på bank, finans-, försäkrings- eller teknik-världen. Vilket brukar betraktas som "säkra jobb" fram tills pensionen.
För den som bara håller på med programmering som ett fritidsntresse kan mycket väl upptäcka att när han försöker göra något större av det att han upptäcker att han har stora luckor i kunnandet.
Det blir svårt att överbrygga dessa luckor.
Eftersom man inte vet var man ska börja leta, antalet sökträffar på sådana tips blir abnormt stort.
Och man läser för mycket dötext i sina försök att hitta det väsentliga.

Till exempel som idag att börja skriva flertrådade program eller program som består av många parallella processer är en rätt så invecklad historia.
Har man många parallella processer så kan man tvingas att skrova en egen scheduler.
Man ska inte behöva kunna att göra det, men blir det nödvändigt så blir det mycket arbete.

Man kan inte heller debugga sådana ibland på standardviset.
Eftersom en del trådar kan inte stoppas ens tillfälligt.
Tex om det är en daemon, driver, timer event eller liknande.

Värre är det för tex spelutvecklare, mediadistributörer med mediastreams, om något/några spel säljer dåligt, så är företaget kanske på pottkanten redan
efter typ ett halvår, typ...
Senast redigerad av NegerStryparen 2022-05-25 kl. 02:29.
Citera
2022-05-25, 16:20
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Hej,

Såsom citattecknen i rubriken varnar om kommer detta vara en luddig trådstart eftersom jag inte riktigt kan sätta ord på vad jag åsyftar, men jag tänker ge det ett försök.

Min bild av de senaste tio årens arbetsmarknad är att IT-sektorn är den industri som växer absolut mest och att programmerare (som jag i denna tråd väljer att kalla personer som besitter kompetens som är nödvändig om än inte tillräcklig för att skapa en IT-produkt) har en särskilt god arbetsmarknad med hög lön, möjligheter till att byta arbetsgivare och goda förmåner samt möjlighet till hemarbete. Därtill är mitt intryck att programmerare är väldigt många till antalet (enligt SCB det vanligaste yrket bland män).

På grund av deras antal förefaller det rimligt att låta kalla dem för "klass" eller "grupp", och på grund av deras ekonomiska makt undrar jag också om inte de liksom tagit över ledartröjan från de ekonomer eller jurister man kanske sedan 70/80-talet förknippat med överklass. Jag tänker mig därför också att det i allt större utsträckning är programmerare som kommer sätta prägel på kulturen i det svenska samhället.

Vad tror vi detta kan få för effekter? Mitt intryck är ändå att programmerare skiljer sig från ekonomer i personlighet och "sätt".

Som sagt en luddig trådstart, men jag hoppas att det finns tillräckligt mycket av substans för att lägga an en riktning för en diskussion.

Jag får intrycket av att du inte riktigt greppar vad överklass är utan likställer högavlönad med överklass. Varken jurister, ekonomer eller programmerare utgöt någon form av överklass. Dom är i bästa fall välavlönade.
Citera
2022-05-25, 23:04
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Hej,

Såsom citattecknen i rubriken varnar om kommer detta vara en luddig trådstart eftersom jag inte riktigt kan sätta ord på vad jag åsyftar, men jag tänker ge det ett försök.

Min bild av de senaste tio årens arbetsmarknad är att IT-sektorn är den industri som växer absolut mest och att programmerare (som jag i denna tråd väljer att kalla personer som besitter kompetens som är nödvändig om än inte tillräcklig för att skapa en IT-produkt) har en särskilt god arbetsmarknad med hög lön, möjligheter till att byta arbetsgivare och goda förmåner samt möjlighet till hemarbete. Därtill är mitt intryck att programmerare är väldigt många till antalet (enligt SCB det vanligaste yrket bland män).

På grund av deras antal förefaller det rimligt att låta kalla dem för "klass" eller "grupp", och på grund av deras ekonomiska makt undrar jag också om inte de liksom tagit över ledartröjan från de ekonomer eller jurister man kanske sedan 70/80-talet förknippat med överklass. Jag tänker mig därför också att det i allt större utsträckning är programmerare som kommer sätta prägel på kulturen i det svenska samhället.

Vad tror vi detta kan få för effekter? Mitt intryck är ändå att programmerare skiljer sig från ekonomer i personlighet och "sätt".

Som sagt en luddig trådstart, men jag hoppas att det finns tillräckligt mycket av substans för att lägga an en riktning för en diskussion.

Tycker du blandar ihop överklass med status och välbetald.

De allra flesta yrken är medelklass , kanske övre medelklass när vi talar om läkare, advokater, tandläkare osv, eventuellt kan du lägga dit programmerare om du vill.

De är ofta välutbildade, går sällan/aldrig arbetslösa och tjänar bra, men någon överklass eller egentlig "makt" har de ju inte.

Överklass ser jag mer som familjen Wahlenberg eller sådana som sitter på väldigt stort kapital , de flesta av dem har ärvt det eller är enormt talangfulla inom något t ex zlatan eller någon företagsägare. De besitter en helt annan status och ekonomiska maktmedel än vad medelklassen kan orka med. De få som kan platsa där som har "vanliga" jobb är väl VD och då menar jag för börsbolagen, skulle iofs inte kalla det ett vanligt jobb med, men ett jobb där man inte behövt skapa något eller är enormt talangfull inom något som samhället belönar.
Citera
2022-07-01, 17:33
Medlem
Peyotedudes avatar
Skulle just starta en tråd om programmerare när jag fann din tråd.

Jag tänkte mer vilken mainstream subkultur som är coolast nu. Låt oss säga att
På 60 talet hade vi hippies,
70 talet rock och metal
80 talet kom yuppies och bög-pop
90 grunge, rock och rap
2000 techno och emo kanske? kommer inte ihåg
2010 ?
2020 programmerare, contentmakers och youtubers?
2030 metaödlor?

Frågeställningen skulle kunna summeras lite korkat med vilken grupp och markörer ska du tillhöra
där du har störst chans att få ett ligg på en fest.

Digitala nomader är väl nog en slags kulturel överklass vars status de flesta dödliga suktar efter?
Senast redigerad av Peyotedude 2022-07-01 kl. 17:36.
Citera
2022-08-22, 07:23
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag skulle säga programmerare i all ära men de behöver sina vänner it-teknikern, nätverksteknikern och supportteknikern också för att kunna fungera på företaget. Sitter man själv och kodar så kan man mycket väl besitta dom kunskaperna.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in