2022-05-29, 10:44
Medlem
vasaduellers avatar
Vilket sammanträffande, att man föreslår åtgärder som stärker statens finanser, på bekostnad av medborgarna.

Som det kan slumpa sig. Gång på gång så visar det sig att ökat skattetryck är vår enda räddning. Skönt att vi har politiker och "oberoende" experter som kan förstå detta. Själv hade jag, i mitt oförstånd, aldrig lyckats gissa detta.
Citera
2022-05-29, 11:03
Medlem
Det finns redan en fastighetsskatt i Sverige. Syftas det på ännu en skatt?

Dessutom är ränteavdraget en skattesänkning, inte ett ”bidrag”. Du får inget ränteavdrag om du inte har en taxerad inkomst.

Dubbel fastighetsskatt och ännu en ökning av skatterna för vanligt folk alltså. De rika skrattar, och de fattiga som hoppas på ”krasch” tror att de gynnas av detta. Roligt ändå.
Citera
2022-05-29, 12:06
Medlem
Stefan Ingves inser nog inte vad det är för boll han sätter i rullning. 5-10 års finansiellt sparande riskerar att elimineras med flera hundra tusen ’vanliga’ hårt arbetande svenskar med negativ nettoförmögenhet. Det kommer inte bara att dämpa konsumtionen rejält, det kommer också att öka den psykiska ohälsan bland breda grupper väldigt mycket.
Citera
2022-05-29, 12:17
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det finns redan en fastighetsskatt i Sverige. Syftas det på ännu en skatt?

Dessutom är ränteavdraget en skattesänkning, inte ett ”bidrag”. Du får inget ränteavdrag om du inte har en taxerad inkomst.

Dubbel fastighetsskatt och ännu en ökning av skatterna för vanligt folk alltså. De rika skrattar, och de fattiga som hoppas på ”krasch” tror att de gynnas av detta. Roligt ändå.

Det är en subvention som är allokerad felaktigt, går att sänka skatten på annat som gynnar alla medborgare för dessa pengar istället eller rusta försvaret.
Citera
2022-05-29, 12:20
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtomMigAvOro
Stefan Ingves inser nog inte vad det är för boll han sätter i rullning. 5-10 års finansiellt sparande riskerar att elimineras med flera hundra tusen ’vanliga’ hårt arbetande svenskar med negativ nettoförmögenhet. Det kommer inte bara att dämpa konsumtionen rejält, det kommer också att öka den psykiska ohälsan bland breda grupper väldigt mycket.

De som fått minusränta på sparkontot och inte fått vara med om dessa massiva prisuppgångar senaste 10 åren har också riskerat fått psykisk ohälsa, så det är rättvist det jämnar ut sig :-)
Citera
2022-05-29, 12:23
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
De som fått minusränta på sparkontot och inte fått vara med om dessa massiva prisuppgångar senaste 10 åren har också riskerat fått psykisk ohälsa, så det är rättvist det jämnar ut sig :-)

Håller med. Med tanke på hur saker egentligen går i Sverige och hur naiva vissa människor är, är det nog inte mer än rätt om folk vaknar upp och får se mer av verkligheten, som de till stor del kunnat låna sig bort från hittills.
Citera
2022-05-29, 12:30
Medlem
Är orimligt att låna miljontals kronor utan att nästan behöva betala något alls på kuppen. I längden fungerar inte den typen av signaler. Som att lära ett barn att du får gå in på godisbutiken och välja allt godis du vill ha till nästan ingen kostnad.

Julafton, och lånefester går inte ha för alltid. Övergången blir svår för dem som är som bortskämda barn, som aldrig behövt ta i beaktande pengars värde. Jag sparar alltid ihop till det jag köper, därför äger jag och inte banken mitt boende och mina ägodelar.
Citera
2022-05-29, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Det är inte lönt att förklara makroekonomi och rättvisa med många skribenter, däribland du, i den här tråden. Era argument är löjeväckande. Det enda jag kan köpa är att det har varit korkat att köra med minusräntor de senaste åren. Centralbankerna skulle ha kommit igång med räntehöjningar långt tidigare. Ni kan dock fortsatt glömma hög inlåningsränta.
Citera
2022-05-29, 12:51
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Lol, säger han som jobbar o världens mest övergödda offentliga sektor.

Vi kan börja med att kraftigt dra ner era låtsasjobb, det är där vi kommer att spara pengar. Inte genom att ta bort skattesänkningar för vanligt folk.

Tjänar man under 46k idag så betalar man 42% i skatt. Detta utöver skatt på konsumtion. Vanligt folk skattar alltså någonstans runt 50-80% av allt de tjänar. Och ni sjuka människor vill ha mer?

Håller med. Man har skapat en enorm maskin, den offentliga sektorn, som man skulle kunna halvera den. Visst finns det problem med bostadsmarknaden och till viss del kommer det hjälpa med räntejusteringar men man kan inte jaga alla pengar där. Människor måste bo.

Med världens högsta skattetryck är problemet inte att vi inte får in tillräckligt med pengar, det är hur staten använder våra pengar.
Citera
2022-05-29, 12:57
Medlem
Låt banken ta risken på bostädernas värde. Det ger den incitament att låna ut rätt belopp snarare än maximalt belopp. Konsumenten kan inte förväntas ta på sig detta - vilket ju är fallet idag.

Att ta bort ränteavdraget är en förtäckt skattehöjning. Iden att öka kostnaderna för lånen är dessutom inte en effektiv lösning.
Citera
2022-05-29, 13:22
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det gör den iofs inte, du betalar lite mindre i skatt.
Skatt är inte ränta. Ränta är inte skatt.
Citera
2022-05-29, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Inga nyheter direkt. Politikerna har varit lata och valfläskiga i decennium. De har skapat en enorm bostadsbubbla som riskerar Sveriges ekonomi.

Stefan Ingves, riksbankschef, säger på sin pressträff att just bostadsskatt och slopat ränteavdrag är kritiskt för Sveriges finansiella stabilitet. Han medger också att det kommer att svida, just eftersom politikerna har skjutit på problemet så pass länge nu. När solen skiner är det svårt att sälja paraplyn.

Kommer någon politiker äntligen göra något åt saken?

https://www.riksbank.se/sv/press-och...&autoplay=true

Ränteavdrag:

Vi skulle påbörjat att tända av ränteavdragen när Danmark gjorde det i deras bokrasch. En procentenhet mindre avdrag för varje år.

Nu tvingas vi till mer akuta åtgärder när det blir dags.

Jo, han har rätt, men jag vet inte vilken politisk kraft som kan göra detta. Det krävs en bred överenskommelse och då behöver nog även SD vara med på båten, vilket idag är omöjligt.

Jag ser det inte hända nästa mandatperiod heller tyvärr.

Svar nej.

Fastighetsskatt:

Här ser jag ett större hopp då det var KD som drev igen nuvarande konstruktion åt Alliansen. M var inte så sugna men gav med sig. Fastighetsskatten är felkonstruerad och driver upp priser på dyrare boenden.

Men kanske.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-05-29 kl. 15:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in