Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-01, 22:07
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Jag är svensk och du snackar strunt. När ensamstående ryskor, italienare, thailändare, juggar m.m har råd att bjuda gäster på mat, fika och dryck tills man är proppmätt så finns det ingen ursäkt för varför en svensk medelklass familj, eller t.om arbetsklass familj på 80/90'talet med mamma och pappa i behåll, med 1-2 bilar inte kan bjuda på mat. Sluta låtsas att vara ett offer, vi lever inte på 1800 talet nåmera. Folk har råd med resor, tv, playstation, gameboy m.m men kan inte bjuda gäster på mat och lära känna sina barns kompisar på samma gång för att se vem dom umgås med?

När jag var i afrika, vi snackar typ västafrika, ingen fungerande toalett, ingen vattenlina t.om så bjöd dom alltid på mat till gäster, det finns ingen ekonomisk ursäkt. Detta handlar inte om ekonomi utan om ett regionalt autistiskt beteende främst bland folk från skandinavien. Fyfan vad dryga i huvudet ni är som fortsätter att göra ursäkter för detta. Folk från utlandet skrattar åt svenskar av riktiga anledningar och det är jag glad för, men dom flesta av er är för hårdnackade och högmodiga för att erkänna problemet.
Misstänker att tysken och holländerna delar denna form av social autism också till viss del. Hursomhelst, i mitt hushåll kommer alla gäster åtminstonde bli erbjudna att ta del av måltid, aldrig någonsin att jag skulle äta medan gästerna får sitta isolerade och vänta hahaha, låter totalt bisarrt, som nån jävla komedi sketch.
Men din trögfattade knäppis, det handlar inte om att inte ha råd eller att vilja. Försök åtminstone att sätta dig in i saken när den serveras stup i ett. Folk bodde precis intill varandra och sprang ut och in hos varandra hela tiden, varje dag. Dina föräldrar förväntade sig att du skulle komma hem och äta, i annat fall fick man springa hem och fråga (kanske bodde man i samma trappuppgång
t o m) eller ringa hem och höra om det var ok att äta (oplanerat) borta hos kompisen. Alla visste detta. Ingen tog illa upp Gårdarna kryllade av ungar som lekte tillsammans och hade dödskul.

Detta är en skitfånig grej att förfasa sig över, går inte att ta på allvar.

Självklart fick man mat om man ville och självklart var det skillnad om man faktiskt var inbjuden. Likadant om man inte bodde 1 ninut bort så som många gjorde som sprang hem hos varandra och ut igen lika fort. Hade man tagit sig en bit genom stan fick nan såklart mat o annat (om man ville ha).

Detta är en så sjuk icke-grej. Lägg ner. Inget att bry sig om.
Citera
2022-06-01, 22:07
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Lättkränkt ? En sak man lärt sig är att inte laga mer mat än det som äts upp, du kanske lagar en portion extra ?
Detta har inget att göra med om man är rik eller fattig.

När man kollar igenom tråden, ja då ser man verkligen hur illa ställt det är i huvudet på den bleke svensken, som är tränad från barnsben att vara lättkränkt och känna skuld.
Ynkligt är bara början !

Man lagar väl inte så exakt att det inte blir en pytt över? Då lagar man för lite. Rester tar man med sig till jobbet. Och storkok är mer ekonomiskt.
Citera
2022-06-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Jag är svensk och du snackar strunt. När ensamstående ryskor, italienare, thailändare, juggar m.m har råd att bjuda gäster på mat, fika och dryck tills man är proppmätt så finns det ingen ursäkt för varför en svensk medelklass familj, eller t.om arbetsklass familj på 80/90'talet med mamma och pappa i behåll, med 1-2 bilar inte kan bjuda på mat. Sluta låtsas att vara ett offer, vi lever inte på 1800 talet nåmera. Folk har råd med resor, tv, playstation, gameboy m.m men kan inte bjuda gäster på mat och lära känna sina barns kompisar på samma gång för att se vem dom umgås med?

När jag var i afrika, vi snackar typ västafrika, ingen fungerande toalett, ingen vattenlina t.om så bjöd dom alltid på mat till gäster, det finns ingen ekonomisk ursäkt. Detta handlar inte om ekonomi utan om ett regionalt autistiskt beteende främst bland folk från skandinavien. Fyfan vad dryga i huvudet ni är som fortsätter att göra ursäkter för detta. Folk från utlandet skrattar åt svenskar av riktiga anledningar och det är jag glad för, men dom flesta av er är för hårdnackade och högmodiga för att erkänna problemet.
Misstänker att tysken och holländerna delar denna form av social autism också till viss del. Hursomhelst, i mitt hushåll kommer alla gäster åtminstonde bli erbjudna att ta del av måltid, aldrig någonsin att jag skulle äta medan gästerna får sitta isolerade och vänta hahaha, låter totalt bisarrt, som nån jävla komedi sketch.
Handlar snarare om att svenskar inte har bidragsmentalitet, som nästan verkar vara medfödd i vissa länder…
Citera
2022-06-01, 22:09
Medlem
Alla skall få vara olika och ha sin kultur och sina sedvänjor. Ja, förutom svenskarna då.

Otroligt att det här ens kan bli en sak överhuvudtaget. Vad är det för fel på folk?

Jag hade hoppats på att Elon skulle köpa upp Twitter och lagt ner skiten, något mer hjärndött och meningslöst än just Twitter är nog svårt att hitta.
Citera
2022-06-01, 22:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Man lagar väl inte så exakt att det inte blir en pytt över? Då lagar man för lite. Rester tar man med sig till jobbet. Och storkok är mer ekonomiskt.
Alla kanske inte gillar rester till lunch på jobbet ...
Citera
2022-06-01, 22:10
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Men exakt - det är matlådan som sticker. Ska man stå efter middan och laga ytterligare mat till matlådan för att det dyker upp en person oväntat som ska ha mat? Folk alltså.
Citera
2022-06-01, 22:10
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Självklart är det inte normalt att slänga ut barnens kamrater i trapphuset eller be dem sitta med vid bordet utan mat eller med annan undermålig maträtt, men det är ju absolut undantagsfallen och då med galningar inblandade.

När barnen hade kompisar hemma senast bjöd vi på lunch, men hade de kommit efter skolan hade de fått fika men sannolikt inte middag (men vi hade nog väntat med middag tills efter besöket).

Jag tror det ganska snabbt utvecklas lokala "koder" eller seder. Min systers barn har måånga kompisar i samma villaområde, barnen springer fram och tillbaks, klart de inte får middag liksom. Ingen som ens frågar något så dumt.

Jag tror denna sk sweden gate blivit missuppfattad. 80-90 talet var detta vanligt. 2022 anser jag att svenskar nog oftast bjuder.

Faaast nog har man hört från barnen ibland "hej kommer du hem redan... ja dom skulle äta middag så dom sa att jag fick gå hem".

Så vissa svenskar är riktiga snålkukar. Än idag. Men snåla människor finns överallt.
Citera
2022-06-01, 22:11
Medlem
Citat:

Jag gör det. Jag planerar mina inköp och jag har ingen lust att köpa in en massa extra mat som kommer att ligga och ruttna i kylskåpet mot veckans slut.

Hade jag haft en familj hade jag naturligtvis gjort samma sak, och förberett allting i förväg för att spara tid.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-06-01 kl. 22:14.
Citera
2022-06-01, 22:12
Medlem
AndersM79s avatar
Mycket handlar om vad man äter, vilket gör att det inte alltid är så lätt att bjuda. I Sverige äter vi ofta mat som redan vid inköpet är anpassat för ett visst antal personer, och inte gryta/röra som lätt kan fyllas ut med extra ingredienser för att räcka till fler personer.

Ponera att man är fyra personer i familjen och man därför har köpt hem fyra kycklingklubbor till kvällsmat, som man tänkt äta med lite potatissallad och koka majskorn, typ. När man då står i köket och fixar ihop denna måltid kommer en av snorungarna hem med en kompis, "Öööh farsan, visst kan Hans-Greger äta med oss?"

Vad ska man göra då? Pilla sönder alltihopa och försöka få ihop en kycklingsallad? Eller ska man alltid köpa en extra klubba just-in-case? Eller slänga in allt i kylen och beställa Foodora-pizza istället?
Citera
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Jag tror denna sk sweden gate blivit missuppfattad. 80-90 talet var detta vanligt. 2022 anser jag att svenskar nog oftast bjuder.

Faaast nog har man hört från barnen ibland "hej kommer du hem redan... ja dom skulle äta middag så dom sa att jag fick gå hem".

Så vissa svenskar är riktiga snålkukar. Än idag. Men snåla människor finns överallt.
Behöver dock inte bero på snålhet. Familjen kanske tycker att lekandet räcker för dagen. Efter middan är det kanske läxor, dusch, umgås med familjen osv som gäller.
Citera
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Alla kanske inte gillar rester till lunch på jobbet ...

Då får du lära dig att gilla det om du inte ska ha en egen spis med dig på jobbet. Hörde jag restaurang. Ja vem vet om den maten började lagas kvällen innan eller inte.
Citera
2022-06-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu skulle han väl iofs låna ut ett verktyg. Men jävligt bortskämt att förvänta sig att få käka upp kompisens middag medan familjen bara blir halvmätta. Om jag kommer när folk ska sätta sig och äta så ursäktar jag att jag stör, framför mitt ärende snabbt, och lämnar sen så de får äta sin middag varm. Men jag ska alltså förvänta mig att bli inbjuden på middag och sura om jag inte blir det? Folk alltså.

Haha jag ser det framför mig när ni lagar mat: Max två korvskivor och inte mer än 1dl makaroner per person. Obs bara ett glas mjölk inte mer!!

-Kan man få lite ketchup? VA FAN TROR DU ATT KETCHUP VÄXER PÅ TRÄD ELLER??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in