2022-06-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
En kvinna är förd till sjukhus med livshotande skador efter att ha krockat med en lastbil på Magnus Ladulåsgatan på Södermalm i Stockholm. Olyckan inträffade vid 14-tiden idag.

Lastbilschauffören är misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.

Någon som var på plats och såg vad som hände? Ännu en svängolycka där cyklisten hamnat i döda vinkeln och sedan under lastbilen?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ck-med-lastbil

Jag bevittnade händelsen, satt ett par bilar bakom. Det var precis som du tror, svängolycka och döda vinkeln. Hände typ 100 m från Södra Station upp mot Ringvägen.

Jag valde att köra vidare, då jag såg att ett tiotal personer redan var framme och ringde ambulans. Jag körde också lastbil så ville ej blockera trafiken. Såg riktigt obehagligt ut, hoppas hon klarar sig. Såg ut att vara i 40-50års-åldern.
Citera
2022-06-09, 18:31
Medlem
cleovarnamnets avatar
Fy, så tragiskt! Oroar mig regelbundet att detta ska hända en anhörig eller vän. Hon lär ju inte ha överlevt, tyvärr. Tänkte senast i dag på en olycka som skedde på mitt högstadium, då en stackars åttondeklassare på väg till sitt praoställe blev överkörd då lastbilen svängde till höger och hon cyklade rakt fram. Detta skedde på 90-talet. Hur kan denna dödsfälla fortfarande inte ha byggts bort på lastbilar!? Måste väl gå att sätta upp speglar som gör att hela sidan av lastbilen syns för föraren?
Citera
2022-06-09, 18:34
Medlem
Har slutat ta den vägen. Cyklar under Rosenlundsgatan istället. Men för några månader sen så blev olyckssvängen en trottoar vilket har gjort att alla stannar innan svängen. Så det går väldigt sakta där, vilket är bra. Plus att förra veckan dök det upp 2 farthinder på Magnus Ladulåsgatan.
Ändå händer detta.
😞
Citera
2022-06-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConsigliereG
Jag bevittnade händelsen, satt ett par bilar bakom. Det var precis som du tror, svängolycka och döda vinkeln. Hände typ 100 m från Södra Station upp mot Ringvägen.

Jag valde att köra vidare, då jag såg att ett tiotal personer redan var framme och ringde ambulans. Jag körde också lastbil så ville ej blockera trafiken. Såg riktigt obehagligt ut, hoppas hon klarar sig. Såg ut att vara i 40-50års-åldern.

Cyklisten kom alltså farande mot korsningen efter övergångsstället här:

https://www.google.com/maps/place/St...58494?hl=sv-SE

Och där svängde lastbilen in? Hon måste ha cyklat ganska fort då tänker jag mig, så fort att lastbilschauffören inte hann se henne i backspegeln.

Såg du om hon cyklade på själva vägen eller på trottoaren?
Citera
2022-06-09, 18:46
Medlem
Citat:

Och där svängde lastbilen in? Hon måste ha cyklat ganska fort då tänker jag mig, så fort att lastbilschauffören inte hann se henne i backspegeln.

Elcykel? Detta djävulens påfund...

"Hövdingen" kanske inte löste ut...

Olycklig kombination.
Citera
2022-06-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Fy, så tragiskt! Oroar mig regelbundet att detta ska hända en anhörig eller vän. Hon lär ju inte ha överlevt, tyvärr. Tänkte senast i dag på en olycka som skedde på mitt högstadium, då en stackars åttondeklassare på väg till sitt praoställe blev överkörd då lastbilen svängde till höger och hon cyklade rakt fram. Detta skedde på 90-talet. Hur kan denna dödsfälla fortfarande inte ha byggts bort på lastbilar!? Måste väl gå att sätta upp speglar som gör att hela sidan av lastbilen syns för föraren?
Det finns mängder av varningssystem att köpa och finns på många stadsbussar. Det borde vara ett lagkrav för alla tunga fordon i stadstrafik.

T.ex. https://www.mobileye.com/us/fleets/t...pot-detection/
Citera
2022-06-09, 19:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinylHemul
Enligt Facebooktråden så svängde lastbilen höger och cyklisten hamnade under.

Det var korsningen Rosenlundsgatan/Magnus Ladulåsgatan enligt samma tråd. Rosenlundsgatan är tungt trafikerad med massvis av lastbilar och bussar. Jag cyklar i området men håller mig undan därifrån, finns andra vägar man kan ta.

Detta är en olyckstyp där kvinnor är otroligt överrepresenterade som offer!
Frågar man varför det är så så får man inget svar men mycket hat och spott!

Varför är kvinnor så oerhört överrepresenterade som offer när det gäller cyklister som blir påkörda av högersvängande lastbilar?
Citera
2022-06-09, 19:15
Medlem
Citat:

Exakt där.

Jag har svårt att avgöra hur fort hon cyklade, då jag uppmärksammade händelsen precis när lastbilen började köra över henne och cykeln. Men tror inte att hon cyklade i astronomiska hastigheter.

Chauffören var riktigt ouppmärksam, då han först körde över framdelen av cykeln med sitt framhjul så hon hamnade på backen, och när han rätat upp svängen så befann hon sig under lastbilen mellan fram och bakhjul. Då blundade jag.

Hon cyklade mest troligt på trottoaren, vad jag kunde se. Tänkte inte så mycket på det då
Citera
2022-06-09, 19:17
Medlem
Citat:

Obehagligt. Tack för att du delar med dig med info.

Undviker att cykla där som sagt. Trots att man byggt om korsningen så är det trångt och alla sorters trafik ska samsas där.
Citera
2022-06-09, 19:18
Medlem
halaltarzans avatar
Från facebooklänken tidigare i tråden....

Citat:
Tog nog bara några minuter innan ambulans var där men det syntes inte ett enda livstecken från cyklisten ens när de gjorde HLR. Låg helt orörlig. Blod som rann ur munnen.
Citera
2022-06-09, 19:21
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Jag cyklade varje dag, året runt, för drygt 10 år sedan.

Jag var då uppmärksam på sådan här olyckor som rapporterades i media.

Jag, mina kollegor och kompisar som då också pendlade till jobbet råkade ut för flera olyckor. Fast mindre och inte dödliga. Men potentiellt dödliga i fall vi hade haft mindre tur.

Den stora faran är i korsningar. Trafikljusen är gröna. Du kan svänga höger eller köra rakt fram. Det finns en cykelbana på höger sida. Cyklister som vill köra rakt fram trampar på. Men bilar/lastbilar kanske vill svänga höger.

Här har vi en situation där döda vinkeln verkligen gör skäl för namnet.

Lastbilen svänger höger medan cyklisten trampar på för att åka rakt fram.

Jag vet 2 sådana dödsfall runt 2010 i Stockholm. Ena fallet så var det min kompis svåger som gick bort. I andra fallet var min hustru ”vittne” till det, eller i alla fall stoppades hon på väg till jobbet.

Detta var en av anledningarna att jag slutade med cykelpendling till jobbet. Det är för stora risker i stadstrafik.

(Jag kanske drar för stora växlar om orsak och stadstrafik, men det var min spontana reaktion. Och jag har cyklat på landsvägar och det är lika livsfarligt med bilar som passerar nära i 70 eller 90).
Citera
2022-06-09, 19:23
Medlem
Citat:
Exakt där.

Jag har svårt att avgöra hur fort hon cyklade, då jag uppmärksammade händelsen precis när lastbilen började köra över henne och cykeln. Men tror inte att hon cyklade i astronomiska hastigheter.

Chauffören var riktigt ouppmärksam, då han först körde över framdelen av cykeln med sitt framhjul så hon hamnade på backen, och när han rätat upp svängen så befann hon sig under lastbilen mellan fram och bakhjul. Då blundade jag.

Hon cyklade mest troligt på trottoaren, vad jag kunde se. Tänkte inte så mycket på det då

Nä fy fan vad hemskt! Du kanske ska förmedla det till polisen. Du såg ju hela olycksförloppet. Fast det lät som att det fanns många vittnen…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in