Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-14, 09:45
Medlem
Ner ska vi 😏
Citera
2022-06-14, 09:45
Medlem
Om aktien står i 19kr och illja säger att tillgångarna är värda 60kr per aktie, varför används inte företagets kassa och kreditlina för att göra aktieåterköp? Måste ju vara en kanonaffär…
Citera
2022-06-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det får du räkna ut själv. Sluta märka ord och var inte så gnällig kan bli en bra start för dig!
Jag ställde en fråga och du vill inte svara på den.
Citera
2022-06-14, 09:57
Medlem
Citat:
För att möjliggöra diskussioner med externa potentiella partners kring SBBs innehav i JM, har bolaget, tillsammans med legala rådgivare, med hänsyn till gällande MAR regler avseende börsbolagens kommunikation, bedömt det som lämpligt att offentliggöra de bedömningar bolaget gjort utifrån underlag som tagits fram tillsammans med en internationellt välrenommerad värderingsfirma och fastighetsrådgivare
Lägg märke till hur man använder "internationellt välrenommerad" om Goldman Sachs. Nog för att firman är det, men vem skulle uttrycka sig så?
Det är klart, några privatsparare kan nog bli våta i byxan.
Citera
2022-06-14, 09:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Bygghissen förtsätter ner tydligt även idag, undrar vad de som hade bestämt sig för att kliva på vid 20 kr och även gjorde det tänker nu?
Citera
2022-06-14, 10:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Hej TheGoldBug.
SBB:s tillgångar står ju av B-aktieslag i skriande stund i 18,99kr.Det kan man ju iallafall kalla är en skapligt hyfsad substansrabatt på ett fastighetsbolag.

Jag fick köpa mer B-aktier idag alldeles under 20kr men fick då lätta på ett annat innehav.

/Jisses så klockan drog iväg nu.
God natt med er.
Det beror väl på hur man värderar tillgångarna... Blankarna har ju satt värdet till 0 kr
Citera
2022-06-14, 10:20
Medlem
OceanDeeps avatar
Minus 17% av min totalta förlust och den har inträffat från mars 2022 i denna aktien.

Vad gör fondbolagen. Köper på rea? Men hur ska man tänka om en aktie faller 10 dagar i rad eller mer. Det är stört.

Jag skulle gärna köpa mer på denna nivån och ner. Frågan är vilken position någon vändning är och om och vad i helvete får viceroy snacka skit om företaget och inte privatpersoner?

Hur blankar jag lagligt på nordnet / avanza. Kan jag blanka med aktiebelåning aktiverad? Läste att det inte gick då. Tacksam för svar. Jag vet om risken.

Bra läge annars i allmänhet att köpa aktier och fonder på börsen
Senast redigerad av OceanDeep 2022-06-14 kl. 10:45.
Citera
2022-06-14, 10:38
Medlem
Besvärjarens avatar
Någon som har erfarenhet av när en blankning avslutas och ska täckas?
Vad är tecknen förutom det uppenbara att de slutar aggressivt sälja i attacker?

Skiter ärligt talat i kursen för dagen men vill inte belöna blankare och skulle gärna se dem kämpa för att stänga sina positioner, upp mot 180/200 000 000 aktier ska återlämnas för eller senare.
Självklart finns en nervositet där när ingen vill täcka sist, tror vi kan se kraftiga uppgångar när racet är igång.
Citera
2022-06-14, 10:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Hej TheGoldBug.
SBB:s tillgångar står ju av B-aktieslag i skriande stund i 18,99kr.Det kan man ju iallafall kalla är en skapligt hyfsad substansrabatt på ett fastighetsbolag.

Jag fick köpa mer B-aktier idag alldeles under 20kr men fick då lätta på ett annat innehav.

/Jisses så klockan drog iväg nu.
God natt med er.

Du kunde sovit på saken och köpt alldeles under 18 kr istället 10% billigare således.

Det är ett nybörjarmisstag att tro att aktier som sjunker över tid blir "billigare och billigare", generellt så är det bättre att köpa aktier när de är i en stigande trend och sälja när de är i en sjunkande trend.
Citera
2022-06-14, 11:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Om aktien står i 19kr och illja säger att tillgångarna är värda 60kr per aktie, varför används inte företagets kassa och kreditlina för att göra aktieåterköp? Måste ju vara en kanonaffär…

Tillgångarna är väl belånade?!
Precis som att bo i en bostafsrätt som är värd tio miljoner men belånad till åtta miljoner.
Citera
2022-06-14, 11:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Minus 17% av min totalta förlust och den har inträffat från mars 2022 i denna aktien.

Vad gör fondbolagen. Köper på rea? Men hur ska man tänka om en aktie faller 10 dagar i rad eller mer. Det är stört.

Jag skulle gärna köpa mer på denna nivån och ner. Frågan är vilken position någon vändning är och om och vad i helvete får viceroy snacka skit om företaget och inte privatpersoner?

Hur blankar jag lagligt på nordnet / avanza. Kan jag blanka med aktiebelåning aktiverad? Läste att det inte gick då. Tacksam för svar. Jag vet om risken.

Bra läge annars i allmänhet att köpa aktier och fonder på börsen

Det är inte rea nu, aktien är dyrare nu än när kursen var 30 kr och var på väg mot 60 kr, DÅ var det rea.
Citera
2022-06-14, 11:13
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är inte rea nu, aktien är dyrare nu än när kursen var 30 kr och var på väg mot 60 kr, DÅ var det rea.

Det beror på vilken riskfaktor man försöker fånga. Det du beskriver kallas momentum och är en väldokumenterat bra strategi men det är inte den enda strategin. Värdestrategier köper hellre på 20 än 30 allt annat lika och båda dessa strategier levererar mycket bra avkastning över tid. Lite paradoxalt eftersom de är varandras motsatser men marknaden har ingen skyldighet att bete sig förustägbart.

Både momentum- och värdefonder är i dagsläget fulltankade på oljeaktier men momentumsnubbarna kötpe efter att det gått upp 150%, värdesnubbarna köpte innan. Båda strategierna kommer ge bra avkastning över tid men det är som sagt inte glasklart att någon är mycket bättre än den andra.
Senast redigerad av KJosef 2022-06-14 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in