Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-26, 20:17
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Förstår du att om du har fel, d.v.s Ryssland ljuger och planerar att fortsätta att erövra Polen, Baltikum, Rumänien etc så blir det betydligt dyrare än att stoppa dem i Ukraina?
Ja. Men, vilka är indikationerna på att Ryssland skulle göra det?

Citat:
Det är inte så jävla svårt att fatta, det är bara din motvilja att acceptera faktumet att Ryssland faktiskt kanske ljuger.
Ryssland kanske ljuger och det gör även USA och NATO. Men aldrig svenska regeringen när det gäller COVID, massinvandring, våldstatistk, våldtä... vem fan bryr sig, vi ska hata Ryssland nu.


Citat:
Varför skulle de gjort det efter att Tyskland och Sovjet visat att de planerat att ta hela landet iaf? Du menar att det är bättre att inte kämpa för sitt land och låta utbölingarna våldföra sig som de känner för?
Med facit hand så hamnade hela Polen under Sovjets kontroll med inte så goda resultat för polska folket. Så jag kan anklaga dig för att vilja ha krig för att sen ge bort Ukraina till Putin.

EU, som är Hitlers våta dröm, vill erövra Östeuropa lika mycket som Putin. Inga SS-soldater kommer marschera genom Warszawa den här gången, nej då, vi har lärt oss läxan. Den här gången ska Pride BLM och genuspedagoger marschera genom Warszawa.
2022-06-26, 20:24
  #170
Medlem
area50s avatar
Att kriget inte tog slut efter bara några veckor beror på att Ryssarna inte har gått full in på UA, samt självklart så har dom stött på större motstånd än dom förutspådde i form av vapen från väst.
Men om dom skulle ha velat så hade dom kunnat slå ut infrastrukturen i landet men har inte gjort det för att minimera lidandet för UA civila.
2022-06-26, 20:28
  #171
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nronewoke
Ja. Men, vilka är indikationerna på att Ryssland skulle göra det?

Att de har sagt det, skrivit det i böcker under hundratals år och att det finns planer att göra det. Ryssland har ALLTID haft planer att göra det. Det är en geopolitisk doktrin som de alltid använt. Det är inte exklusivt för Putin, Sovjet gjorde samma sak och Tsarryssland gjorde samma sak. Faktum är att det inte funnits en enda rysk regering bortsett från Yeltsin som inte haft den geopolitiska doktrinen.

Citat:
Med facit hand så hamnade hela Polen under Sovjets kontroll med inte så goda resultat för polska folket. Så jag kan anklaga dig för att vilja ha krig för att sen ge bort Ukraina till Putin.

Förstår inte alls vad du menar.
2022-06-26, 20:30
  #172
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Du har blivit hjärntvättad av ljugmedia i väst. Det finns varken bevis eller något som tyder på att Ryssland ens vill röra västra Ukraina. Vad ska de med Polen och Rumänien till? 😝

Du fattar att Sovjet hade Polen och Rumänien och att Putin jobbade i Östtyskland när Östtyskland föll och blev enat med Tyskland?
2022-06-26, 20:31
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qmvr029gt1
Planen var att hela Ukrainas armé skulle kollapsa inom några dagar och ett övertagande av hela lander. Istället vann Ukraina striden om Kiev och även Kharkiv. Striderna i östra Ukraina handlar om förflyttningar av kontrollerade områden med max några kilometer om dagen. Ukraina gör också en del framgångsrika motoffensiver på flera håll.

Med andra ord har Rysslands konventionella stridskrafter visat sif vara en papperstiger. Vi har sett dåligt trönade soldater, vi har sett kraftigt batade BTGs, vi har sett kommunikation på frontlinjen med mobiltelefoner och okrypterade walkie-talkies. Lägg därtill en förväntad BNP-tillväxt på runt -10% och förlorad prestige och uteslutande från världens största kapitalmarknader och därmed minskad import av avancerad teknik så kan man kalla det en förlust – redan nu.
Vem sa att ukrainas arme skulle kollapsa på några dagar. ?
Okrypterade radios stämmer inte alls och mobiltelefoner använder dom inte för allt sådant är söndersprängt.
2022-06-26, 20:31
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Jag vet inte hur man räknar ut inflation, men för mig har matpriserna det senaste året ökat med mellan 30-100%, bränsle med 60-100%osv osv osv... så för mig är den upplevda inflationen bra mycket mer än 8% i alla fall.

Sen känns det ibland som den ekonomiska krigföringen EU för mot Ryssland drabbar EU hårdare än Ryssland.

Den uppfattning jag har av situationen är att EU har saker som Ryssland vill ha, men Ryssland har saker som EU behöver... något jag tror att vi alla kommer börja känna av mer och mer ju längre tiden går.

Ryssland är ju stora på energiexport, konstgödsel och säd. Alla tre delarna är sånt som används flitigt i EU så om de försvinner så kommer det att kännas av. Tyskarna har ju för sjutton börjat panikstarta sina gamla kolkraftverk redan nu, och här i Sverige har vi elpriser mitt i sommaren som vi inte sett ens under djupaste midvinter tidigare...

Så nej, jag håller inte med om att det är över sen länge... jag säger snarare att det knappt ens har börjat. Jag är uppriktigt orolig över hur framtiden kommer att se ut.

Ja, och detta är för att du har ett en dimensionellt tänkande.

Du har ingen förståelse för ekonomi, makroekonomi eller finansiellt flöde men väljer ändå att kommentera.

Det ginns olika mått när det gäller inflation, men CPI och Core CPI är vanliga. CPI är en mängd olika produkter, och Core CPI är samma produkter men utan energi och mat då dessa är volatila.

Du kan inte använda en datapunkt som gått upp mycket i pris och sedan tro att det är representativt för ekonomin i helhet, vilket du gör med maten. Just därför använder man en mängd olika produkter för att se prisökningen.

Du verkar inte riktigt införstådd i den enorma skillnaden som 17% inflation är gentemot 8%. Båda dessa tal är helt klart en underdrift, då samtliga länder underrapporterar inflation då det är väldigt fördelaktigt. 17% är mycket värre än det dubbla.

Utöver detta så är hela Rysslands industri byggd på importer. Japan och Tyskland står för en enorm mängd av importen för industrin, där detta nu är under sanktioner, vilket på sikt även kommer reducera produktiviteten enormt. Västerländska företag har flytt likt pesten vilket påverkar priser och konsumenter.

EU är beroende av rysk energi, men Ryssland är beroende av att sälja den. EU försöker fasa ut rysk energi och efter viss smärtperiod så kommer den sista ryska livlinan kapas.

Så nej, ingenting drabbar EU hårdare än Ryssland, det är bara du som är dåligt insatt i situationen och inte greppar det enorma ekonomiska tryck som Ryssland och dess befolkning är under.
2022-06-26, 20:32
  #175
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatGoldRush
Utan att välja sida så skulle jag gärna vilja höra vad det är som motiverar er till att säga att Ryssland förlorar kriget dag in och dag ut? När det är raka motsatsen som sker enligt livemap, southfront osv? Jag vill veta vad som driver er liksom. I mitt huvud så är det definitionen av idioti men om ni har någon förklaring så vill jag gärna höra vad ni har att säga. Kommentarer som att jag är rysstroll och att jag ska åka till Ryssland för att det är så mycket bättre där undanbes.
Och det här hör du alltså ständigt och jämt? I min umgängeskrets är det inget vi överhuvudtaget pratar om.
2022-06-26, 20:36
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Förstår inte alls vad du menar.

Polen genomgick hela VK2 och hamnade till slut i Sovjets händer. Om historien säger oss nåt så kommer ett världskrig leda till att Östeuropa får dra korta strået i efterkrigsgränserna.
2022-06-26, 20:46
  #177
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nronewoke
Polen genomgick hela VK2 och hamnade till slut i Sovjets händer. Om historien säger oss nåt så kommer ett världskrig leda till att Östeuropa får dra korta strået i efterkrigsgränserna.

Men vad är det för argument? På vilket sätt vill jag ge Ukraina till någon annan bara för att jag motsätter mig att Ryssland invaderar? Jag var mot Afghanistankrigen och Irakinvasionen också, jag ser inte hur mitt resonemang är inkonsekvent här. Däremot ditt.
2022-06-26, 20:48
  #178
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Vem sa att ukrainas arme skulle kollapsa på några dagar. ?
Okrypterade radios stämmer inte alls och mobiltelefoner använder dom inte för allt sådant är söndersprängt.

Ganska uppenbart att det var planen eftersom de inte hade mat, bränsle och krigsmatriel för mer än ett par timmar när de invaderade. Men jag gissar att du är en sån som sticker ut på bilsemester i Europa utan vare sig kort eller bensinpengar.
2022-06-26, 20:50
  #179
Medlem
wwrs avatar
Nu har ryssarna tydligen förlorat sig till hela Severodonetsk.

Tänk så bra det går för dem när de förlorar, deras armé redan är utslagen, flygvapnet krossat, befälen döda, stridsmoralen i botten, revolution i Kreml och ekonomin i spillror. Ingen vågar tänka på vad som händer om de börjar vinna också. Vad mig anbelangar så kan de gärna behålla Severodonetsk och betala för uppbyggnaden, så slipper vi betala. Folket där verkar vilja vara ryssar.

Inlägget är absolut inget tramsinlägg utan ironiserar över våra köpta tidningar där vissa aktörer alltid förlorar oberoende av vad som sker. Trump förlorade varje vecka (mot Mueller t.ex) men styrde landet ändå. IS förlorade tusentals soldater varje dag men höll ut i flera år mot USA och hela världens samlade flygvapen! etc
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-06-26 kl. 20:58.
2022-06-26, 21:00
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Ja, och detta är för att du har ett en dimensionellt tänkande.

Du har ingen förståelse för ekonomi, makroekonomi eller finansiellt flöde men väljer ändå att kommentera.

Det ginns olika mått när det gäller inflation, men CPI och Core CPI är vanliga. CPI är en mängd olika produkter, och Core CPI är samma produkter men utan energi och mat då dessa är volatila.

Du kan inte använda en datapunkt som gått upp mycket i pris och sedan tro att det är representativt för ekonomin i helhet, vilket du gör med maten. Just därför använder man en mängd olika produkter för att se prisökningen.

Du verkar inte riktigt införstådd i den enorma skillnaden som 17% inflation är gentemot 8%. Båda dessa tal är helt klart en underdrift, då samtliga länder underrapporterar inflation då det är väldigt fördelaktigt. 17% är mycket värre än det dubbla.

Utöver detta så är hela Rysslands industri byggd på importer. Japan och Tyskland står för en enorm mängd av importen för industrin, där detta nu är under sanktioner, vilket på sikt även kommer reducera produktiviteten enormt. Västerländska företag har flytt likt pesten vilket påverkar priser och konsumenter.

EU är beroende av rysk energi, men Ryssland är beroende av att sälja den. EU försöker fasa ut rysk energi och efter viss smärtperiod så kommer den sista ryska livlinan kapas.

Så nej, ingenting drabbar EU hårdare än Ryssland, det är bara du som är dåligt insatt i situationen och inte greppar det enorma ekonomiska tryck som Ryssland och dess befolkning är under.

CPI hit och CPI dit. Du behöver gå ut och se dig omkring vad som händer i det svenska samhället. Fundera sedan på varför mjölkpriset ökade med två kronor per 1,5 liter idag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in