Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-27, 16:44
Avstängd
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Kolla rubeln. Rakt upp efter dippen vid invasionen. Rubeln går stärkt ur detta. Hur förklarar väst det? Jo, genom att säga att Ryssland är bankrutt när de som skall ha betalt vägrar ta emot pengarna.

Dessutom har Ryssland så liten statsskuld utomlands, att man skulle kunna betala alltihop direkt i morgon.
Undrar faktiskt varför man inte gjort detta redan?
Kanske finns det någon paragraf i lånepapperna som hindrar detta?
Citera
2022-06-27, 16:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Kolla rubeln. Rakt upp efter dippen vid invasionen. Rubeln går stärkt ur detta. Hur förklarar väst det? Jo, genom att säga att Ryssland är bankrutt när de som skall ha betalt vägrar ta emot pengarna.

Rubeln är stärkt artificiellt via tvångsinlösningar och stödköp från ryska statens guldreserver. Många av de loophålen är tilltäppta nu och snart blir det ännu svårare för utländska företag som köper varor av Ryssland då de kommer att bli sanktionerade av USA. D.v.s köper ett indiskt företag olja från Ryssland blir de svartlistade i USA.
Citera
2022-06-27, 16:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Det är USA, Commonwealth länderna och EU + några enskilda stater.
Det är precis de länderna som Ryssland är beroende av för att kunna blomstra. Det är där ekonomin och teknologin som Ryssland behöver befinner dig.

Visst kan du försöka bli beroende av en annan diktatur, Kina. Bli beroende av andra diktaturer har vi facit på. Det vill man helt enkelt inte. Ryssland sitter i en jävla sits.
Citera
2022-06-27, 17:01
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Visst kan du försöka bli beroende av en annan diktatur, Kina. Bli beroende av andra diktaturer har vi facit på. Det vill man helt enkelt inte. Ryssland sitter i en jävla sits.
Ett problem diktaturer brukar ha när det gäller samarbete med varandra är att envåldshärskare inte är så bra på att kompromissa. Därför förlorar dom alltid, så också den här gången.
Citera
2022-06-27, 17:07
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja, det är lögnhalsen Peskovs försök till "förklaring" för denna enorma prestigeförlust. Sanningen är givetvis att pengarna inte finns.

Jo det finns pengar och guld att betala med.

Varför ljuger du?

Som flera redan skrivit så är det svårt att betala när den som ska få betalt har gjort så att det inte går att betala.

Om du är skyldig mig 100 spänn och kommer hem till mig och ska betala men jag vägrar att öppna dörren, är det då rätt av mig att ljuga till alla du känner att du är i personlig konkurs för att du inte kunde betala tillbaka din skuld eftersom jag vägrade att öppna min dörr?

Du och alla som dig är så svårt pantade.
Citera
2022-06-27, 17:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Jo det finns pengar och guld att betala med.

Varför ljuger du?

Som flera redan skrivit så är det svårt att betala när den som ska få betalt har gjort så att det inte går att betala.

Om du är skyldig mig 100 spänn och kommer hem till mig och ska betala men jag vägrar att öppna dörren, är det då rätt av mig att ljuga till alla du känner att du är i personlig konkurs för att du inte kunde betala tillbaka din skuld eftersom jag vägrade att öppna min dörr?

Du och alla som dig är så svårt pantade.
Men det förstår du väl att ingen vill ha skräpvalutan rubel? Ryssarna får fixa seriös valuta att betala med. Inte ens de avskyvärda diktaturerna Indien och Kina är villiga att växla in Rysslands rubel. Vad tror du det beror på? Ni ryssvurmare säger ju att rubeln är stark och en riktig världsvaluta.
Citera
2022-06-27, 17:12
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Men det förstår du väl att ingen vill ha skräpvalutan rubel? Ryssarna får fixa seriös valuta att betala med. Inte ens de avskyvärda diktaturerna Indien och Kina är villiga att växla in Rysslands rubel. Vad tror du det beror på? Ni ryssvurmare säger ju att rubeln är stark och en riktig världsvaluta.

Hur ska du ha det?

Först fanns inga pengar. Men nu finns det. Fast i (enligt dig) fel valuta?
Citera
2022-06-27, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lydlys
Nej det går inte. Lånen är utfärdade i USA och EU och lyder under lagarna där. Det finns ingen hjälp att få från någon tredje neutral part.
Sanktionerna är specifikt framtagna för att tvinga fram en inställning av betalningarna.
Inte alls omöjligt att så är fallet, vilket gör det ännu viktigare för Ryssland att visa att det är fel
så att deponera pengarna hos en tredje part är metoden som används för att avväpna motståndarens argumentation. Det har man inte gjort vilket är en tydlig indikation på att man inte kan betala.
Citera
2022-06-27, 17:14
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför vänta till september?

Det är då det börjar bli vinter och kallt.

Gas och olja.
Citera
2022-06-27, 17:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Hur ska du ha det?

Först fanns inga pengar. Men nu finns det. Fast i (enligt dig) fel valuta?
Det spelar ingen roll att ryssarna har rubel när den saknar värde. Hur kan du inte begripa en sån sak? Dom kan trycka upp hur mycket rubel dom vill och hitta på ett eget värde, precis som dom gjort. Utanför Ryssland är värdet på rubel ändå exakt noll.
Citera
2022-06-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Nu är det inte hushållsekonomi vi pratar om. Om man vill ha en världsvaluta så skall den erbjudas alla. Och det finns avtal på det som bryts av USA och världsbanken.
Den gemensamma valutan i konflikter är guld. Ryssland accepterade guld som betalning för gas och olja så de borde kunna betala i guld till kina eller inden som växlar.
Citera
2022-06-27, 17:23
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll att ryssarna har rubel när den saknar värde. Hur kan du inte begripa en sån sak? Dom kan trycka upp hur mycket rubel dom vill och hitta på ett eget värde, precis som dom gjort. Utanför Ryssland är värdet på rubel ändå exakt noll.
Flera länder köper olja och gas och gödsel..vapen uran...foder för rubel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in