Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jag tog kontakt med en av mina vänner i SAS som har ganska bra insyn vad gäller såväl SAS avtal som andra flygbolag. Detta är vad som gäller idag enligt honom och det är mycket trovärdiga uppgifter.

Löner
En nyanställd pilot i SAS får drygt 37 000 kronor i månaden. Det finns inga tillägg för obekväm arbetstid eller helger eller dylikt. Lönen stiger enligt en lönetariff och när (om?) man blir utnämnd till befälhavare (kapten) stiger lönen mer. Slutlönen efter 24 års anställning ligger omkring 106 000 kronor i månaden. Som sagt finns det inga tillägg annat än att jobba över på sina lediga dagar eller semesterdagar. Då kompenseras man med 6 till 14 procent av en månadslön beroende på hur lång arbetsdagen är. (detta tillägg är någonting SAS verkligen önskar, för några år sedan förhandlade pilotföreningarna ner den ersättningen kraftigt, men det gick bara någon månad innan SAS krävde att få höja ersättningen igen).

Har man jobbat 10 år i SAS har man i snitt tjänat knappt 50 000 kronor i månaden. Detta gäller oavsett om man börjar som nyutbildad pilot eller om man har tio års erfarenhet när man börjar.

Lönerna är nominellt lägre än vad de var för 20 år sedan.

Pensionen motsvarar ITP 1 vilket i stort sett alla tjänstemän i Sverige idag har och där pensionsåldern är 65 år. (Piloter får ej jobba vidare efter 65 heller)

Som jämförelse har Norwegian högre ingångslön, högre slutlön och högre snittlön under de år man jobbar. I och med att SAS valt att sparka närmast hälften av piloterna under pandemin så är det i dagsläget bara de äldsta piloterna kvar. De som jobbat 25+ år i bolaget. De som tidigare varit befälhavare har återigen blivit kaptener. Sannolikt är snittlönen därmed hög. Det ska väl dock noteras att SAS valt att anställa piloter i SAS Connect, SAS Link och hyra in andra flygbolag i stor utsträckning. Inom 5-6 år kommer medelåldern i SAS att sjunka från knappt 60 år till runt 35-40 år mest sannolikt och då kommer också medellönen att sjunka drastiskt.

Jämfört med andra svenska bolag som Novair och TUIfly ligger SAS löner lägre. De är också markant lägre än bolag som Wideröe, Sunclass och Finnair. Även nyetablerade Norse har högre löner sett över en karriär.

Går man ut i Europa är det större skillnader. KLM, Air France, Lufthansa, British Airways, Swiss och andra etablerade flygbolag har 30-100% högre löner än SAS. Även Ryanair som de senaste åren fått foga sig och teckna kollektivavtal i länder som UK, Irland, Tyskland, Italien och Spanien har nu högre löner även justerat för pension än vad SAS-piloter har.

Arbetstider
SAS piloter jobbar 184 dygn om året. De flesta jobbar med variabelt schema vilket innebär att schemat för en månad kommer piloten tillhanda två veckor innan månaden börjar. Då får man veta vilka dygn som är arbetsdygn och vilka som är lediga, vilka tider man jobbar dessa dygn och om man har 15 nätter hemifrån eller får komma hem på kvällar. Man har rätt till en ledig helg varje månad och rätt till 11 lediga dagar varje månad.

Arbetstiderna kan sträckas ut till 47,5 timmar på fem dagar, 14 (16 interkontinentalt) timmar dagligen och 200 timmar på en månad. Detta gäller oavsett om man jobbar kväll/natt och helger. En timme är en timme och upp till dessa gränser gäller ingen övertidsersättning eller dylikt.

SAS verkar ha krävt att man ska kunna jobba upp till 60 timmar i veckan. Det skulle dock inte bli mer än 200 timmar på en månad ändå eftersom det är taket enligt myndighetsbestämmelserna.

En liten andel av piloterna har ett mer förutsägbart schema där man jobbar 5 dagar och sedan har 4 dagar ledigt. Det är en modell som är branschstandard och som samtliga piloter i bolag som Norwegian, Easyjet, Ryanair och Wizzair omfattas av.

En del arbete utförs av piloterna på sin fritid. Det rör exempelvis planering av flygningar, att läsa uppdateringar av manualer och regelverk, viss fortbildning som sker löpande, obligatorisk läkarundersökning m.m. där man inte räknar någon arbetstid.

Semester
De flesta piloter i SAS har rätt till 6 veckors semester. Som mest kan de ta ut 18 dagars semester på sommaren, vilket innebär 3 veckors sammanhängande semester. Sommarsemestern följer ett roterande schema uppdelat i nio perioder så man kan säga att piloter ungefär vartannat år får tre veckors semester i perioden när det är skollov. Resten av semestern läggs ut under perioden utanför sommaren och inte sällan i veckor där "ingen" vill ha semester, dvs utanför lovveckor.

De piloter som jobbar med förutsägbart schema har dock endast rätt till knappt 5 veckors semester totalt, vilket egentligen strider mot lagen men som verkar vara accepterat ändå.

En tiondel av piloterna som flyger interkontinentalt har inte rätt till någon sommarsemester alls.

Försäkringar
Piloter omfattas av en försäkringsordning i händelse av att man blir av med sitt certifikat. Alla piloter genomgår medicinska undersökningar varje år och skulle hälsan av någon orsak svikta riskerar man att på dagen bli av med jobbet. Väldigt många diagnoser som i stort sett innebär att man är fullt arbetsför kan innebära att man inte längre får jobba kvar som pilot. Många diagnoser som är vanliga för människor som närmar sig 60-årsåldern innebär att man i praktiken får yrkesförbud. Är man omkring 60 och blir av med jobbet som pilot har det visat sig vara svårt att hitta andra yrken.

Förmåner
I stort sett den enda förmån som fortfarande existerar är så kallade ID-biljetter (industrial discount). Det är alltså flygbiljetter som är nedsatta i pris men som också innebär att man reser standby, i mån av plats. I takt med att avgifter och skatter har ökat/införts kan det idag vara billigare att köpa en vanlig biljett i god tid jämfört med att köpa en ID-biljett. Att resa på standby är inte heller alltid en trevlig upplevelse då man aldrig kan veta om man kommer med flyget eller inte. Är det fullt får man inte åka med.

Övrigt
Det finns inte så mycket mer i övrigt att tillägga kring villkoren som är av någon större vikt.

Något som kanske kan vara värt att påpeka är att man kontinuerligt utsätts för tester i såväl flygplan som simulator. Upp till tre gånger om året finns en risk att man inte längre anses vara duglig att flyga och skulle så ske riskerar man att bli uppsagd av personliga skäl.

Att byta jobb för en SAS-pilot är inte helt enkelt. Till att börja med har SAS-piloter 6 månaders uppsägningstid om man vill lämna SAS, något som är en evighet i flygbranschen. Man måste helt enkelt säga upp sig på vinst och förlust, då det inte finns några flygbolag ute i världen som har så lång framförhållning med att anställa piloter. På sex månader kan också mycket hända med konjunktur m.m. så även om man har ett löfte om ett jobb ett drygt halvår framåt är det inte alls omöjligt att det inte finns där när man väl kan lämna SAS.

Dessutom innebär ett byte av jobb oftast att man börjar om hos det nya flygbolaget. Har man varit kapten i SAS blir man styrman i nästa bolag och får återigen gå in på lägsta lönen och börjar som styrman. Undantagen de senaste åren har varit Kina, Mellanöstern eller lågprisbolag som Ryanair och Wizzair där man periodvis kunnat gå in som kapten under expansionsfaser.

Har man 106000 efter 24 år är det fan obegripligt att gnälla.
Hur många yrken har drygt 1.2 millar per år i lön efter dryga 20 år??!!

Ännu mer absurt blir det om ingångslön är 37 lax och man har 106 lax efter 24 är.
Det är för fan 70 lax i löneökning på 24 är. Mer eller mindre 3000 kr varje år, är ut och år in..
Det är ju sinnessjuk löneökning.
Senast redigerad av wakkawalla 2022-07-07 kl. 23:15.
Citera
2022-07-07, 23:10
Medlem
Vad är viktigast att alla har det lika samma utfall,
eller att alla har samma möjligheter?

Alla har möjligheten att söka till pilot med de krav som ställs.
Då för man den lön som marknaden anser vara den rätta.
Världens lönsammaste flygbolag Qatar betalar sina seniora kaptener $18 000 i månade plus kostnader för hus och el plus medicinsk försäkring så man får snabb vård på fina sjukhus.

Många strävar efter ett sånt jobb ganska liten procent lyckas bli senior kapten på ett stort bolag. Dom som lyckas, Grattis.

Sen har vi dom som inte tog möjligheten och ser sig som offer och tycker att alla ska ha samma utfall.
Offermentalitet är för avundsjuka loosers.

En busschaufför har gjort sitt val liksom vårdpersonal med vetskap om lön och villkor.

SAS piloter såg möjligheten och tog den med de löner och villkor som gällde.

Nu har de villkoren ändrats, då väljer dom att riskera sina jobb, för dom är livet fullt av möjligheter.

Då alla ni som vet hur lätt det är att flyga och hur bra lön och villkor är.
Ta möjlighet hoppa på en gratisutbildning som det kryllar av enligt er.
Sluta var offer. Byt jobb till ett smörjobb.
Citera
2022-07-07, 23:26
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Har man 106000 efter 24 år är det fan obegripligt att gnälla.
Hur många yrken har drygt 1.2 millar per år i lön efter dryga 20 år??!!
Ja, det kan man tycka men så ser det ut branschen både här i Norden och internationellt.

Sedan handlar inte "gnället" om lönen. Tvärtom har piloterna gått med på stora sänkningar av både lön och villkor.
Jag hoppas kunna få fram lite mer om det och återkomma.
Ovanstående var ett försök att få fram så mycket detaljerad fakta som möjligt till tråden.

Citat:
Ännu mer absurt blir det om ingångslön är 37 lax och man har 106 lax efter 24 är.
Det är för fan 70 lax i löneökning på 24 är. Mer eller mindre 3000 kr varje år, är ut och år in..
Det är ju sinnessjuk löneökning.
Ja, det är ett upplägg som skapar ganska stora inlåsningseffekter. Man ska dock komma ihåg att en betydande del av det handlar om befälhavartillägg.
Precis som till sjöss är befälhavaren personligen juridiskt ansvarig under resan och har en hel del extra betalt för det.
Citera
2022-07-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ja, det kan man tycka men så ser det ut branschen både här i Norden och internationellt.

Sedan handlar inte "gnället" om lönen. Tvärtom har piloterna gått med på stora sänkningar av både lön och villkor.
Jag hoppas kunna få fram lite mer om det och återkomma.
Ovanstående var ett försök att få fram så mycket detaljerad fakta som möjligt till tråden.

Ja, det är ett upplägg som skapar ganska stora inlåsningseffekter. Man ska dock komma ihåg att en betydande del av det handlar om befälhavartillägg.
Precis som till sjöss är befälhavaren personligen juridiskt ansvarig under resan och har en hel del extra betalt för det.

Åter igen, vilken annan yrkesgrupp kan hänvisa i sina förhandlingar i Sverige till hur det är i andra länder?
Inte sjukvård, inte barnomsorg. Det är märkligt, kanske jämföra med afrikanska bolag om det nu är internationella jämförelser som skall gälla just piloter?
Citera
2022-07-07, 23:37
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Åter igen, vilken annan yrkesgrupp kan hänvisa i sina förhandlingar i Sverige till hur det är i andra länder?
Inte sjukvård, inte barnomsorg. Det är märkligt, kanske jämföra med afrikanska bolag om det nu är internationella jämförelser som skall gälla just piloter?
Men som jag skrev ovan ligger SAS även under jämförbara svenska och nordiska konkurrenter.
Citat:
Jämfört med andra svenska bolag som Novair och TUIfly ligger SAS löner lägre. De är också markant lägre än bolag som Wideröe, Sunclass och Finnair. Även nyetablerade Norse har högre löner sett över en karriär.
Och återigen är verkar det inte vara lönerna det handlar om. De ska ha erbjudit stora kostnadssänkningar där.
Senast redigerad av ksv 2022-07-07 kl. 23:49.
Citera
2022-07-07, 23:38
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradSvenne
Din avg civilingenjör går in på typ 30-33. Detta med en utbildning som är 3x så lång som Pilotutbildningen och där du måste ha massa referenser.

Säger inte att piloter inte ska kunna kräva mer. Vafan, ge dem 60k i ingångslön om de så behövs. Men det är ytterst fånigt att tro 35-40k är en låg ingångslön. Underläkare går in med 27k och SSKer & poliser har PRECIS fått 30k som ingångslön inom vissa regioner fastän de utför ett betydligt mer stressamt yrke.

i stockholm? har svårt att tro det, känner ett par ingenjörer som börjat jobba som utvecklare i stockholm, samtliga med en ingångslön på över 40k en av dem jobbade upp sig till över 80 på mindre än 5 år.

känner en lärare i en småstad som fick 38 som ingångslön som speciallärare för 1-3 klass. Levnadskostnaden i en småstad är lite lägre än för en stad som stockholm.

Sen känns det dumt att ens gnälla om dessa lönerna, känner ett par som jobbar i frankrike som kammar hem 20k euro i månaden. svenska löner är låga i jämförelse med andra europeiska länder. vist botten är kanske högre, men fan en mcdonalds arbetare kammar hem mer i danmark än vad en svensk nyutbildad sjuksköterska/utvecklare/lärare.
Citera
2022-07-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Vad är viktigast att alla har det lika samma utfall,
eller att alla har samma möjligheter?

Alla har möjligheten att söka till pilot med de krav som ställs.
Då för man den lön som marknaden anser vara den rätta.
Världens lönsammaste flygbolag Qatar betalar sina seniora kaptener $18 000 i månade plus kostnader för hus och el plus medicinsk försäkring så man får snabb vård på fina sjukhus.

Många strävar efter ett sånt jobb ganska liten procent lyckas bli senior kapten på ett stort bolag. Dom som lyckas, Grattis.

Sen har vi dom som inte tog möjligheten och ser sig som offer och tycker att alla ska ha samma utfall.
Offermentalitet är för avundsjuka loosers.

En busschaufför har gjort sitt val liksom vårdpersonal med vetskap om lön och villkor.

SAS piloter såg möjligheten och tog den med de löner och villkor som gällde.

Nu har de villkoren ändrats, då väljer dom att riskera sina jobb, för dom är livet fullt av möjligheter.

Då alla ni som vet hur lätt det är att flyga och hur bra lön och villkor är.
Ta möjlighet hoppa på en gratisutbildning som det kryllar av enligt er.
Sluta var offer. Byt jobb till ett smörjobb.

Skall man tala om losers bör man kunna stava till det anser jag personligen.
Citera
2022-07-07, 23:41
Medlem
Citat:
Men som jag skrev ovan ligger SAS även under jämförbara svenska och nordiska konkurrenter.
Och återigen är verkar det inte vara lönerna det handlar om. De ska ha erbjudit stora kostnadssänkningar där.

Då får de väl söka sig till dessa konkurrenter?
SvårRe är det inte.
Om jag som lärare tjänar mer pengar på att jobba i kommunal skola kontra friskola, ja då får jag ju prioritera kommunala skolan.
Jag är less på piloter som bara gnäller och inte ser sina fördelar.
Citera
2022-07-07, 23:47
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Då får de väl söka sig till dessa konkurrenter?
SvårRe är det inte.
Om jag som lärare tjänar mer pengar på att jobba i kommunal skola kontra friskola, ja då får jag ju prioritera kommunala skolan.
Jag är less på piloter som bara gnäller och inte ser sina fördelar.
Men det handlar ju inte om pengarna!

Om du läser hela min text så ser du också att det inte är helt lätt att byta bolag, då uppsägningstiden är lång. SAS lider ständigt av pilotbrist och släpper knappast någon i förtid.
Citera
2022-07-08, 00:59
Medlem
Citat:
Skall man tala om losers bör man kunna stava till det anser jag personligen.

Ja förlåt hur svårt kan det vara.

Eller som du skulle skriva svårR

"Då får de väl söka sig till dessa konkurrenter?
SvårRe är det inte.
Jag är less på piloter som bara gnäller och inte ser sina fördelar."

Du som lärarare gjorde väl ditt val väl medveten om villkoren.

Lång sommarsemester, fri tillgång till att indoktrinera barn till sossetänk att bara jobba 22 tim för fler lektioner har du väl inte på en vecka.

Ledig på jul och påsk. Korta arbetsdagar alltid komma hem. Inga konsekvenser om man är usel i sitt jobb. Inget vinstkrav. Kunna planera semester och helger /kvällar långt i förväg.

Så jävla typisk att vänstermänniskor angriper
nåt symboliskt i stället för sakfrågan

Är du för lika möjlighetet eller lika utfall.
Det var ju frågan i mitt inlägg inte stavning.
Så vilket är det, utfall eller möjligheter som är viktigast för rättvisa?

Varför gjorde du ditt yrkesval?

Jag gissar att KSV gjorde sitt i första hand för han älskar att flyga.
Precis som SAS piloterna gjorde sitt val för dom älskar att flyga. I botten är det ett måste för att bli pilot, är det andra faktorer sållas man bort i urvalsprocessen.
Senast redigerad av rusellpeters 2022-07-08 kl. 01:22.
Citera
2022-07-08, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Vem orkar käbbla!

Piloter är ett utdöende släkte. Som taxichaufförer, bussförare, lokförare, tunnelbaneförare och långtradarchaufförer.

Jag talar bara för mig själv, men inte fan vill jag sitta ombord ett flygplan utan piloter oavsett hur bra systemet skulle fungera! Det får åtminstone sitta två piloter som övervakar.

Däremot kan dom kvitta sig med en hel del flygvärdinnor, säkert hälften är vore mer än nog.

Men ja, jag kan tycka det är lite väl låga ingångslöner för piloter, för oavsett hur länge dom varit i branchen så har dom långa studier och fram för allt ansvaret för massa människoliv. Jag vet att marknadsekonomi råder och ingen har tvingat piloterna att bli just piloter men jag kan tycka att det är orättvist att tex dykare (som jag själv är) har samma ingångslön. Vi har visserligen 2 års utbildning och vi tar rätt stora risker vid varje dyk men det går inte att jämföra betydelsen mellan våra jobb.

Vad sån här lönedumpning för piloterna kommer leda på lång sikt kan leda till vet ingen, men som i alla andra branscher som dumpat lönerna, är att fel sorts människor kommer ansöka och i takt med att flygplanen blir mer automatiserade kan kraven på piloterna bli lägre så småningom. Och i framtiden kanske det sitter just "busschauförer" bakom spakarna..
Citera
2022-07-08, 03:45
Medlem
Citat:
Men det handlar ju inte om pengarna!

Det är klart det handlar om pengar men ni vill inte erkänna det.

Citat:
Om du läser hela min text så ser du också att det inte är helt lätt att byta bolag, då uppsägningstiden är lång. SAS lider ständigt av pilotbrist och släpper knappast någon i förtid.

Haha vilket märkligt påstående, SAS-piloterna kan säkert få gå på dagen om ni begär det, SAS vill inte ha er som anställda.

Citat:

De jobben är inte tillgängliga för en SAS-pilot påstod nyss så detta är irrelevant. Det hade för övrigt varit irrelevant även om du kunde få dessa jobb eftersom du är på den arbetsmarknaden precis som en IT-ingenjör i Sverige inte kan hänvisa till löner i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in