Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-10, 21:20
  #1
Medlem
volvo 240s avatar
Jag ska skaffa katt och undrar vad som är bra och billigt att använda för att näta av balkongen. Är ju en ny lag med att bor man under fem meter över marken så måste man näta in balkongen och jag har ju öppet balkongdörren i princip året om då jag har mycket svårt för värme och helst har runt 15-16 grader inomhus och går med shorts till december. Ja om det inte råkar komma en svinkall vinter tidigt då. Men hur har ni gått tillväga? Funkar det att bygga som kansxke en bur på ca 2½ meter el måste man näta upp till balkongen ovan? vad för typ av nät eller galler är bäst och billigast samt enklast att få upp? Har jag felplacerat tråden så får moderator gärna flyttta den Valde mellan Bostad Hem och trädgård och Husdjur. Tror det är störst chans att folk med innätade balkonger ser tråden här Tack på förhand
Citera
2022-07-10, 21:22
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Jag ska skaffa katt och undrar vad som är bra och billigt att använda för att näta av balkongen. Är ju en ny lag med att bor man under fem meter över marken så måste man näta in balkongen och jag har ju öppet balkongdörren i princip året om då jag har mycket svårt för värme och helst har runt 15-16 grader inomhus och går med shorts till december. Ja om det inte råkar komma en svinkall vinter tidigt då. Men hur har ni gått tillväga? Funkar det att bygga som kansxke en bur på ca 2½ meter el måste man näta upp till balkongen ovan? vad för typ av nät eller galler är bäst och billigast samt enklast att få upp? Har jag felplacerat tråden så får moderator gärna flyttta den Valde mellan Bostad Hem och trädgård och Husdjur. Tror det är störst chans att folk med innätade balkonger ser tråden här Tack på förhand

Höns- eller kycklingnät. Finns billigt på Lantmännen.
Citera
2022-07-10, 21:27
  #3
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Jag ska skaffa katt och undrar vad som är bra och billigt att använda för att näta av balkongen. Är ju en ny lag med att bor man under fem meter över marken så måste man näta in balkongen och jag har ju öppet balkongdörren i princip året om då jag har mycket svårt för värme och helst har runt 15-16 grader inomhus och går med shorts till december. Ja om det inte råkar komma en svinkall vinter tidigt då. Men hur har ni gått tillväga? Funkar det att bygga som kansxke en bur på ca 2½ meter el måste man näta upp till balkongen ovan? vad för typ av nät eller galler är bäst och billigast samt enklast att få upp? Har jag felplacerat tråden så får moderator gärna flyttta den Valde mellan Bostad Hem och trädgård och Husdjur. Tror det är störst chans att folk med innätade balkonger ser tråden här Tack på förhand
Jag var tvungen att googla och jag minns rätt, det är över tre våningar upp;
Citat:
Sedan 1 januari 2009 är det lag på att om en katt själv ska vistas på en balkong på 3:e våningen eller högre så måste balkongen nätas in.
Så bor du under fem meter upp behöver du inte näta.
http://www.djurskyddet.nu/mariefred/.../lagar-regler/
Citera
2022-07-10, 21:29
  #4
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Höns- eller kycklingnät. Finns billigt på Lantmännen.

Ett hönsnät är för klent för en katt. Det forceras på nolltid.
Citera
2022-07-10, 21:30
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Ett hönsnät är för klent för en katt. Det forceras på nolltid.

Du vet väl om att hönsnät är av stål? Eller vad är det för katter Volvo242 har, är det lejon eller?
Citera
2022-07-10, 21:32
  #6
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du vet väl om att hönsnät är av stål? Eller vad är det för katter Volvo242 har, är det lejon eller?

En bekant har använd hönsnät till sin balkong, det hälpte icke. Trådarna är för klena helt enkelt.
Citera
2022-07-10, 21:38
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
En bekant har använd hönsnät till sin balkong, det hälpte icke. Trådarna är för klena helt enkelt.

Finns klena hönsnät som inte är av stål som katter kan riva och bita sönder. Hönsnät av stål tar sig inte ens får genom. Får är rejält starkare än katter.
Citera
2022-07-10, 21:44
  #8
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns klena hönsnät som inte är av stål som katter kan riva och bita sönder. Hönsnät av stål tar sig inte ens får genom. Får är rejält starkare än katter.

Det spelar ingen roll. Katten tar sig ut betydligt enklare än ett får. Lovar.
Citera
2022-07-10, 21:48
  #9
Medlem
LaScalas avatar
Googla på "näta in balkong" så får du massor av förslag på nät ör katt att köpa.
Finns nåt som man ej behöver borra för att fästa.
Citera
2022-07-10, 21:50
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Det spelar ingen roll. Katten tar sig ut betydligt enklare än ett får. Lovar.

Spelar oerhört stor roll vad materialet är gjort av. Du är en inbiten stadsbo va?
Katter kan inte ta sig igenom hönsnät av stål. Sålänge det är ordentligt uppsatt, vilket inte är särskilt svårt.
Citera
2022-07-10, 21:56
  #11
Medlem
ArgusOnes avatar
Hönsnät. Stål eller plast.

https://www.biltema.se/fritid/tradga...nat-2000017305
Citera
2022-07-10, 21:57
  #12
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Spelar oerhört stor roll vad materialet är gjort av. Du är en inbiten stadsbo va?
Katter kan inte ta sig igenom hönsnät av stål. Sålänge det är ordentligt uppsatt, vilket inte är särskilt svårt.

Du kan få en bild över hur det såg ut efter första rymningen, det har hänt 3 gånger nu så katten får inte vara obevakad på balkongen längre. Har du någon bra imagehost du föredrar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback