2022-07-21, 20:58
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du kan köra solceller dagtid på taket och köra AC "gratis" hela dagen.
Du kan värma varmvattenberedaren med solceller hela dagen, och ha varmvatten i din pool/bad/dusch på natten.

Du kan ladda batterier (kapabla att försörja trefas 400V) på dagen som du kan använda på natten.

Håller på med ett sådant projekt på landet. Kostar en del insatspengar, men pengar is no object.
(Jag gör det för det är skoj).

-Visst fan går det att gå "off the grid!"

Nej, det går inte att använda sådan teknik till industrier som landet behöver.

Knappast heller att värma större delen av landets fastighetsbestånd. Ska vi klara oss med energi måste vi ha planerbar sådan.
Citera
2022-07-21, 21:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi skall inte skicka en enda milliwatt till tyskarna om det blir svart i Sverige.

Träffande rubrik på en "köpeartikel" i "Der Spigel" :

Tyskland förlitar sig på solidaritet – särskilt andras

EU vill vid behov tvinga sina medlemmar att spara gas – också för att hjälpa tyskarna. Den federala regeringen tar inte alltid kamratskap på så stort allvar.

https://www.spiegel.de/politik/kampf...1-31d4a32ec10f

Något säger mig att om några år, så kommer aptiten ifrån andra EU-länder för nya exportkablar till Tyskland, att avta..
Senast redigerad av Snapcount 2022-07-21 kl. 21:09.
Citera
2022-07-21, 21:10
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Du kan köra solceller dagtid på taket och köra AC "gratis" hela dagen.
Du kan värma varmvattenberedaren med solceller hela dagen, och ha varmvatten i din pool/bad/dusch på natten.

Du kan ladda batterier (kapabla att försörja trefas 400V) på dagen som du kan använda på natten.

Håller på med ett sådant projekt på landet. Kostar en del insatspengar, men pengar is no object.
(Jag gör det för det är skoj).

-Visst fan går det att gå "off the grid!"

Härligt.
Segt dock för dom som bor i lägenhet eller inte vill investera hundratusentals kronor på elinstallationer som kanske eller kanske inte kommer fungera bra. Tycker det vore vettigare om staten nyttjade våra extrema inkomstskatter i Sverige till att faktiskt fixa välfungerande elkraftverk och kraftgator. Sen så måste kabeln till kontinenten kapas.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Träffande rubrik på en "köpeartikel" i "Der Spigel" :

Tyskland förlitar sig på solidaritet – särskilt andras

EU vill vid behov tvinga sina medlemmar att spara gas – också för att hjälpa tyskarna. Den federala regeringen tar inte alltid kamratskap på så stort allvar.

https://www.spiegel.de/politik/kampf...1-31d4a32ec10f

Något säger mig att om några år, så kommer aptiten ifrån andra EU-länder för nya exportkablar till Tyskland, att avta..

Stackars tyskarna om de andra EU-länderna i högre utsträckning struntar i avtalen inom EU. Då får tyskarna stänga av fabriksbanden lång tid framöver. Segt då Tyskland även är en av de största producenterna av krigsmaterial i EU.
Senast redigerad av Rasande-Rose 2022-07-21 kl. 21:13.
Citera
2022-07-21, 21:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Härligt.
Segt dock för dom som bor i lägenhet eller inte vill investera hundratusentals kronor på elinstallationer som kanske eller kanske inte kommer fungera bra. Tycker det vore vettigare om staten nyttjade våra extrema inkomstskatter i Sverige till att faktiskt fixa välfungerande elkraftverk och kraftgator. Sen så måste kabeln till kontinenten kapas.

Stackars tyskarna om de andra EU-länderna i högre utsträckning struntar i avtalen inom EU. Då får tyskarna stänga av fabriksbanden lång tid framöver. Segt då Tyskland även är en av de största producenterna av krigsmaterial i EU.

Kabeln när det gäller elexporten utomlands, bör givetvis "kapas".
Men ärligt talat? -Varför tar du parti för kraftlösa människor?
(Hehe.. blev en rolig "dubbelmening där").

Klart att människor utan resurser blir de första hjälplösa "offren" om och när problem uppstår?
Många kan fixa sin egna kraftförsörjning hemmavid, om de bara skiter i att köpa en "ny bil" för halv miljon vartannat år! -Lägg pengarna på viktigare saker istället!
Citera
2022-07-21, 21:31
Medlem
wwrs avatar
Vad jag kan förstå visar diagrammet (t. hö) hur Tyskland blåser Sverige totalt. Tyskland har dessutom bara ett elområde och bryter mot EU:s rekommendationer.

https://snipboard.io/1JKNZw.jpg

Men att skylla på tyskarna hjälper inte. EU vill splittra oss. Problemet är EU:s elregler och hur de genomförs.

Vi måste göra som fransmännen nu börjat. Vi måste ta tillbaka energi under statlig kontroll. EU:s elregler gynnar företagen och de stora länderna.
Citera
2022-07-21, 21:34
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?

Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu. Framförallt när tidningarna varenda skriver om det höga elpriset, vilket gör att konsumenterna accepterar ett högre elpris

Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.

Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?

Ja, 10kr/kWh är rimligt antagande till vintern. Dessutom kommer elen kopplas bort då o då.

Eon vattenfall mm kommer skratta hela vägen till banken... Deras vinster blir astronomiska.
Citera
2022-07-21, 21:36
Medlem
Citat:
Vad jag kan förstå visar diagrammet (t. hö) hur Tyskland blåser Sverige totalt. Tyskland har dessutom bara ett elområde och bryter mot EU:s rekommendationer.

https://snipboard.io/1JKNZw.jpg

Men att skylla på tyskarna hjälper inte. EU vill splittra oss. Problemet är EU:s elregler och hur de genomförs.

Vi måste göra som fransmännen nu börjat. Vi måste ta tillbaka energi under statlig kontroll. EU:s elregler gynnar företagen och de stora länderna.
Gynnar Sverige som kan exportera till höga priser.
Citera
2022-07-21, 21:37
Medlem
DeValeras avatar
Det här kan vänta oss i vinter:

https://samnytt.se/svenska-kraftnat-...ar-sydsverige/

Ett pris som når höjdpunkt kring 40 kr/Kwh och nedstängning periodvis av elnätet i Sverige - samtidigt som vi exporterar den kärnkraftsel som ändå produceras i landet.

Nu sitter många med elavtal med fast pris och känner sig nöjda med det - men flera bolag kan komma att gå i konkurs och då får man söka nya avtal till andra priser, likaså måste avtal förhandlas om igen när de gamla löper ut och då är det nya chockpriser som gäller även för fast pris.

Jag är fullkomligt förundrad över att energitillförseln och energipriserna inte får ett större utrymme i debatten. För detta kommer krossa många hushållsekonomier och företag.
Citera
2022-07-21, 21:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Gynnar Sverige som kan exportera till höga priser.
Men det går bara till elbolagen. Vi får betala för höga priser. Tyskland följer inte reglerna, som diagrammet visar.
Citera
2022-07-21, 21:38
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Kabeln när det gäller elexporten utomlands, bör givetvis "kapas".
Men ärligt talat? -Varför tar du parti för kraftlösa människor?
(Hehe.. blev en rolig "dubbelmening där").

Klart att människor utan resurser blir de första hjälplösa "offren" om och när problem uppstår?
Många kan fixa sin egna kraftförsörjning hemmavid, om de bara skiter i att köpa en "ny bil" för halv miljon vartannat år! -Lägg pengarna på viktigare saker istället!

Enkelt, de flesta hushåll i Sverige bor i flerfamiljehus och det finns inte tillräckligt med småhus ens för hälften av befolkningen. Sen så vill jag leva i ett normalt land där saker och ting fungerar, jag vill inte nödvändigtvis leva i nått sorts land där alla är antagonister och att vi stänger av strömmen för att jävlas med alla som inte bor på landet och investerat i solcellspaneler.
Citera
2022-07-21, 21:42
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Men det går bara till elbolagen. Vi får betala för höga priser. Tyskland följer inte reglerna, som diagrammet visar.

Ja det är dåligt för landet. Företagen får betala högre elavgifter och satsa mindre på forskning och utveckling. Många kommer att få lägga ned helt.

Många hushåll kommer få svårt att klara sig. Vi kommer konsumera mindre vilket leder till färre jobb inom servicenäringar

För offentliga institutioner innebär att man måste spara på kärnverksamhet, dvs vård, skola, omsorg, stänga ishallar, badhus.

Västs framgångsrika ekonomier handlar i stort om relativ billig och tillförlitlig tillförsel av energi.
Citera
2022-07-21, 21:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Enkelt, de flesta hushåll i Sverige bor i flerfamiljehus och det finns inte tillräckligt med småhus ens för hälften av befolkningen. Sen så vill jag leva i ett normalt land där saker och ting fungerar, jag vill inte nödvändigtvis leva i nått sorts land där alla är antagonister och att vi stänger av strömmen för att jävlas med alla som inte bor på landet och investerat i solcellspaneler.
Det blir som i Kalifornien när de kraschat sin elproduktion genom privatisering. Enronskandalen känner alla till.

Hi-tech-Kalifornien klarade inte sin elförsörjning. Säkert Musks backare som låg bakom. Musk kunde komma in i solpanelbranschen. Tesla köpte rufföretaget SolarCity av Musks kusiner. 6 soltak brann på olika WalMart. Förlikning i domstol. Hamnade även i rätten för köpet men klarade sig. Tesla fick montera bort över 200 soltak bara på olika WalMart. Personalen som skulle laga taken visste inget om hur soltak fungerade.

Och i Kalifornien har man sol i tillräcklig mängd. Det har naturligtvis inte vi. Det är upp till staten att försörja basala nödvändigheter som el. Privatiseringen var en katastrof.

Så här såg det ut när Tesla installerat soltak.
https://i.insider.com/5d5c9d9dcd9784...00&format=jpeg
Senast redigerad av wwr 2022-07-21 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in