• 1
  • 2
2022-07-27, 17:39
Medlem
Hej,

Jag har ett hus som jag har under det senaste åren gjort iordning och totalrenoverat nästintill hela huset.

Jag har idag nästan exakt 2milj i lån totalt på huset.

Jag funderar på att göra en ny värdering på huset nu, för att då kunna skaka fram lite tillgångar. Jag har inte sparat speciellt mycket pengar under tiden, utan alla kronor har gått rätt in till renoveringen.

I och med den nya värderingen, som jag beräknar till kommer att hamna på cirka 3,5milj,så står jag lite i ett vägskäl och behöver veta lite vad man borde göra här framöver?

Min tanke tidigare var att maxa värderingen och lånet så att jag får mer tillgångar till en eventuell aktiemarknad att kunna lägga pengarna på som jag tror kommer att öka avsevärt under höst och vintern.

Vad hade du gjort i mina skor?
Citera
2022-07-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123
Hej,

Jag har ett hus som jag har under det senaste åren gjort iordning och totalrenoverat nästintill hela huset.

Jag funderar på att göra en ny värdering på huset nu, för att då kunna skaka fram lite tillgångar. Jag har inte sparat speciellt mycket pengar under tiden, utan alla kronor har gått rätt in till renoveringen.

I och med den nya värderingen, som jag beräknar till kommer att hamna på cirka 3,5milj,så står jag lite i ett vägskäl och behöver veta lite vad man borde göra här framöver?

Min tanke tidigare var att maxa värderingen och lånet så att jag får mer tillgångar till en eventuell aktiemarknad att kunna lägga pengarna på som jag tror kommer att öka avsevärt under höst och vintern.

Verkligen inte lånat upp för att placera när huspriserna är på väg ner. Kul att sumpa dom stålarna om du behöver sälja och inte ens nolla bolånet. Hur går de i allmänhet för dig på börsen?
Citera
2022-07-27, 18:10
Medlem
Citat:
Hej,

Grattis till arbetet och förtjänsten!

Tittar vi tillbaka på de senaste 10-15 åren så har det ju lönat sig att låna på huset och sätta pengarna på börsen. Tyvärr säger inte det ett skit om framtiden...

Men låga räntor, låg skatt på ISK och ränteavdrag på det är ju rena pengakranen.

Jag hade avvaktat då det är svårt att sia om vart det är på väg. Just nu sänker man bolåneräntan på de långa lånen och höjer på de korta. Det talar för att räntorna inte blir så höga ändå till slut, en del tycks tro det toppar redan i vinter. S vill å andra sidan höja beskattningen på börsen, vart är det på väg?

Jag hade avvaktat att agera men ta absolut och värdera kåken och skaffa lånelöfte med mera... så vet du vad du potentiellt kan göra.

Om 2 timmar skall FED snacka igen... ge det över valet och vintern, låt tärningarna visa sina ögon innan du agerar.
Citera
2022-07-27, 18:19
Medlem
Facades avatar
På vilket sätt skakar du fram tillgångar genom att värdera upp huset och sedan tar lån på det?
Du sitter bara än längre in i skuldberget. Till vilken nytta?
Med dagens aktiemarknad behöver man faktiskt veta vad man håller på med för att tjäna pengar, inte som efter corona där varje idiot (jag bland annat) kunde tjäna grova pengar.
Citera
2022-07-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blektfetto
Verkligen inte lånat upp för att placera när huspriserna är på väg ner. Kul att sumpa dom stålarna om du behöver sälja och inte ens nolla bolånet. Hur går de i allmänhet för dig på börsen?

Haha, sisådär… Därav husköpet för en säkrare investering.

Huset jag bor i har jag tänkt att bo lång tid framöver.
Citera
2022-07-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Grattis till arbetet och förtjänsten!

Tittar vi tillbaka på de senaste 10-15 åren så har det ju lönat sig att låna på huset och sätta pengarna på börsen. Tyvärr säger inte det ett skit om framtiden...

Men låga räntor, låg skatt på ISK och ränteavdrag på det är ju rena pengakranen.

Jag hade avvaktat då det är svårt att sia om vart det är på väg. Just nu sänker man bolåneräntan på de långa lånen och höjer på de korta. Det talar för att räntorna inte blir så höga ändå till slut, en del tycks tro det toppar redan i vinter. S vill å andra sidan höja beskattningen på börsen, vart är det på väg?

Jag hade avvaktat att agera men ta absolut och värdera kåken och skaffa lånelöfte med mera... så vet du vad du potentiellt kan göra.

Om 2 timmar skall FED snacka igen... ge det över valet och vintern, låt tärningarna visa sina ögon innan du agerar.

Tack!

Ja men det är lite så jag tänker också, avvakta nu till höst och vintern och se vad man kan hitta på.
Citera
2022-07-27, 18:39
Medlem
Citat:
Hej,

Lånat upp 100 000 extra och satsat på hävstångsprodukter.
Bättre att låna pengar som man inte är återbetalningsskyldig av.
Citera
2022-07-27, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
På vilket sätt skakar du fram tillgångar genom att värdera upp huset och sedan tar lån på det?
Du sitter bara än längre in i skuldberget. Till vilken nytta?
Med dagens aktiemarknad behöver man faktiskt veta vad man håller på med för att tjäna pengar, inte som efter corona där varje idiot (jag bland annat) kunde tjäna grova pengar.

Om jag köpte ett hus för 2 milj som nu är värderat till 3,5 så har jag ju vid eventuell försäljning gjort en förtjänst på 1,5? Och om jag då lånar upp på huset så skakar jag ju fram tillgångar.

Till vilken nytta? Det skapar mer möjligheter och i min värld, en högre livskvalitet.
Citera
2022-07-27, 19:26
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Om jag köpte ett hus för 2 milj som nu är värderat till 3,5 så har jag ju vid eventuell försäljning gjort en förtjänst på 1,5? Och om jag då lånar upp på huset så skakar jag ju fram tillgångar.

Till vilken nytta? Det skapar mer möjligheter och i min värld, en högre livskvalitet.

Var renoveringen gratis? Hur mycket har den kostat dig totalt?
Citera
2022-07-27, 19:41
Medlem
Gör värderingen och använd den minskade belåningsgraden till att få ner räntan på dina lån.
Det kommer du att tjäna pengar på, garanterad.

Att istället få loss extra pengar för att investera på börsen kan man alltid göra senare men jag hade tagit det lugn med det, med tanke på läget.
Citera
2022-07-27, 20:02
Medlem
Citat:
Haha, sisådär… Därav husköpet för en säkrare investering.

Huset jag bor i har jag tänkt att bo lång tid framöver.

Jo, men såhär:
Är kåken värd 3,5 får du låna upp 2975000 på den. Du har förmodligen lagt några sköna tusingar på renovering.

Låter som att du är singel. Ponera att dina 975 går upp i rök på börsen. Fortf ensam boende. Billig elräkning i dagsläget? Risk att den inte är billigare i vinter. Bil? Gammal?

Bra sjukförsäkringar? Räcker med otur så sitter man hos FK och blir ifrågasatt i rullstol.

Räntorna går upp. Även på dom 975 på börsen som inte längre är 975.

Måste sälja? 1,5 om marknaden är skit men inget val. Där sitter du med 1,5 kvar snart utförsäkrad i en trasig Volvo. Inget drömläge.

Förlåt om jag låter pessimistisk men man kan fan knappt se glatt framåt i den värld vi lever i just nu och dom kommande iallafall 50-70 åren..

Det låter som du har alla förutsättningar att förvalta ditt hus och dina pengar bra. Månadsspara på börsen istället och lär dig den vägen.

Sparar järnet åt mina ungar nu. Ska försöka köpa loss en stor bit mark norrut, bara för att ha. Man kanske sitter med en vedkamin om 15 år.
Citera
2022-07-27, 20:46
Medlem
Facades avatar
Citat:

Men det är fortfarande ett lån.
Det är inte pengar som man bara får sådär för att man varit duktig eller liknande.
Det är ett lån. En skuld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in