Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-26, 20:37
  #505
Avstängd
wwrs avatar
EU vill dra ned gasen till Europa med 15%, men de europeiska länderna protesterar och det förhandlas.
https://www.theguardian.com/business...a-supply-fears

Vad jag sett beror den möjliga minskade ryska gasleveransen på att deras turbiner varit på service i Kanada och EU:s och västmakternas egna sanktioner förhindrar att de skickas tillbaka till ryssarna. Trudeau skrev visst på ett dokument som gjorde att en turbin skulle skickas. Nu gäller det den andra.

EU knäcker oss själva.

"we will share the pain" säger den tjeckiske ministern. Undrar hur kallt han kommer att ha hemma i vinter? Det var ett svårt beslut, anser han!

Citat:
Jozef Síkela, the Czech minister of industry and trade, who brokered the final deal, said: “I know the decision was not easy but I think at the end everyone understands that this sacrifice was necessary. We have to and we will share the pain,” he told reporters.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-26 kl. 21:06.
Citera
2022-07-27, 17:57
  #506
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Den som sig i leken ger han får leken tåla.

Undrar hur man tänkte när man startade handelskriget. Hur såg planen för energi till vintern ut? Hur såg planen för livsmedelsförsörjning till världen ut? Trodde man att användandet av finansiella massförstörelsevapen bara går åt ena hållet?

Jag befarar att man inte tänkte efter, utan bara per automatik satte igång ekonomiska sanktioner "Det brukar ju funka". Jag får vibbar till 1914, där länderna mobiliserade ett efter ett utan tanke på konsekvenserna.

Man får skilja på vad man anser om Ryska Federationens militära angrepp på Ukraina (jag är emot), och på klokheten i att Europa möter det med ett handelskrig, där man kan allvarligt ifrågasätta om de tänkt igenom konsekvenserna för uppvärmning för Europa och mat för världen (jag skakar på huvudet åt galenskapen).
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-07-27 kl. 17:59.
Citera
2022-07-27, 20:07
  #507
Medlem
Skulle vara kul att föreslå att alla politiker och tjänstemän i Sverige och Eu skulle skänka halva sin lön till Ukraina tills kriget är slut.
Tror ni dom verkligen stödjer Ukraina? Väldigt tveksamt.
Citera
2022-07-30, 13:44
  #508
Avstängd
wwrs avatar
Ja. Vi har ju kris i Europa. Ryssarna verkar inte riktigt på knä ännu. Men håll ut, snart kraschar landet ... säger EU
Citat:
As Russia’s war in Ukraine grinds into its fifth month, Moscow is a city doing everything it can to turn a blind eye to the conflict. It is a champagne-soaked summer like any other in the Russian capital, despite the thousands of dead and many more wounded in a war increasingly marked by acts of savage brutality.

In Gorky Park, outdoor festivals, cinemas and bars were all jammed on a recent evening, with young couples twirling to ballroom dance music as others stopped for selfies along the Moscow river nearby.

Yes, we are having a party,” said Anna Mitrokhina, one of the dancers at an outdoor dance platform on the Moscow river, wearing a blue-sequin dress and heavy eye-makeup. “We are outside of politics, we want to dance, to feel and have fun. I can’t worry any more and this helps me forget.

https://www.theguardian.com/world/20...d-enjoy-summer
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-30 kl. 13:49.
Citera
2023-11-11, 07:37
  #509
Avstängd
wwrs avatar
Det kan inte gå alltför dåligt för ryssarna. En halv miljon ryssar har besökt Phuket under första halvåret.
Citat:
Almost half a million Russians arrived in Phuket in the first half of this year and more than 9,000 of those were granted long-stay visas.
https://www.abc.net.au/news/2023-11-...uket/103077726
Citera
2023-11-11, 14:41
  #510
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Den som sig i leken ger han får leken tåla.

Undrar hur man tänkte när man startade handelskriget. Hur såg planen för energi till vintern ut? Hur såg planen för livsmedelsförsörjning till världen ut? Trodde man att användandet av finansiella massförstörelsevapen bara går åt ena hållet?

Jag befarar att man inte tänkte efter, utan bara per automatik satte igång ekonomiska sanktioner "Det brukar ju funka". Jag får vibbar till 1914, där länderna mobiliserade ett efter ett utan tanke på konsekvenserna.

Man får skilja på vad man anser om Ryska Federationens militära angrepp på Ukraina (jag är emot), och på klokheten i att Europa möter det med ett handelskrig, där man kan allvarligt ifrågasätta om de tänkt igenom konsekvenserna för uppvärmning för Europa och mat för världen (jag skakar på huvudet åt galenskapen).
Z-kaffet, särskilt Mollbergs blandning verkar dock vara populärt och gå åt ordentligt.
https://www.bing.com/images/search?q...hacc=0&first=1
__________________
Senast redigerad av RobbanUC 2023-11-11 kl. 14:43.
Citera
2023-11-11, 16:17
  #511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Den som sig i leken ger han får leken tåla.

Undrar hur man tänkte när man startade handelskriget. Hur såg planen för energi till vintern ut? Hur såg planen för livsmedelsförsörjning till världen ut? Trodde man att användandet av finansiella massförstörelsevapen bara går åt ena hållet?

Jag befarar att man inte tänkte efter, utan bara per automatik satte igång ekonomiska sanktioner "Det brukar ju funka". Jag får vibbar till 1914, där länderna mobiliserade ett efter ett utan tanke på konsekvenserna.

Man får skilja på vad man anser om Ryska Federationens militära angrepp på Ukraina (jag är emot), och på klokheten i att Europa möter det med ett handelskrig, där man kan allvarligt ifrågasätta om de tänkt igenom konsekvenserna för uppvärmning för Europa och mat för världen (jag skakar på huvudet åt galenskapen).

Man gjorde ju en konsekvensanalys, eller snarare RAND Corporation gjorde det i en rapport med titeln Extending Russa. Dock så sket man ide negativa konsekvenserna som kom fram i rapporten vad det verkar.

Deta program tar upp rapporten och länken till rapporten finner du i programbeskrivningen

https://www.youtube.com/watch?v=uqVP...el=TheNewAtlas

Se även denna intervju i ämnet, Se hela videon vet jag (Editerat).

https://www.youtube.com/watch?v=rPib...=Dialogueworks
__________________
Senast redigerad av temptedmania 2023-11-11 kl. 16:34.
Citera
2023-11-11, 16:47
  #512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Västvärlden och USA ser nu ut att bli de stora förlorarna när det gäller sanktionerna mot Ryssland. Ryssarna är mer härdade att leva under hårda förhållanden än vi bortskämda västerlänningar. Hur länge kommer det ta innan det blir upplopp i vardera EU-land samt inbördeskrig?

Och nej jag försvarar inte Ryssland så Nato-trollen behöver inte delta i denna tråden.

Tyskarna(många företag) har ju redan gett med sig och betalat i rubel. Är det värt att hela västvärlden går ner i en djup depression? Är detta kanske målet av våra globalistiska ledare?

En stor del av skulden bär dom som gjort oss beroende av Rysk gas.

olja och gas, ja

men Ryssland är topp-3 inom de 20 största råvarorna

Väst inför egentligen sanktioner mot sina egna ekonomier; vi är djupt beroende av Rysslands råvaror, hela den globala ekonomin är det

därför får inte kriget bli för långt

avsaknad av Ryska Råvaror skapar flaskhalsar och därmed inflation, som riskerar bli bestående, vilket är förödande då Västs ekonomier redan har en fastightessektor som är vulgärt övervärderad och kan i sig stjälpa hela ekonomin, rysk inflation på det , ja då hotas stabiliteten i hela finansiella systemet

typ senast 2025 bör kriget vinnas mot Ryssland och Putins Revanschistiska Regim ha blivit ersatt av en som samarbetar med Väst

under ytan sker idag redan kontakter mellan inflytelserika ryssar och Väst, iaf bör vi anta detta
Citera
2023-11-11, 18:33
  #513
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WhimsicalGenius
olja och gas, ja

men Ryssland är topp-3 inom de 20 största råvarorna

Väst inför egentligen sanktioner mot sina egna ekonomier; vi är djupt beroende av Rysslands råvaror, hela den globala ekonomin är det

därför får inte kriget bli för långt

avsaknad av Ryska Råvaror skapar flaskhalsar och därmed inflation, som riskerar bli bestående, vilket är förödande då Västs ekonomier redan har en fastightessektor som är vulgärt övervärderad och kan i sig stjälpa hela ekonomin, rysk inflation på det , ja då hotas stabiliteten i hela finansiella systemet

typ senast 2025 bör kriget vinnas mot Ryssland och Putins Revanschistiska Regim ha blivit ersatt av en som samarbetar med Väst

under ytan sker idag redan kontakter mellan inflytelserika ryssar och Väst, iaf bör vi anta detta
Om Ukraina nu tvingas kapitulera vilket alla gissar på, utom Zelensky själv, hur kommer det då att bli med sanktionerna? För evigt eller tills vadå? What is the end game?
Kuba har varit sanktionerat av USA i över 50 år. Ska det bli samma med Ryssland - ingen handel för EU heller? Ska Ukraina som då står under kontroll av Ryssland oxå sanktioneras? Vitryssland, Kina, Iran med? Plus alla nya BRICS länder som USA hatar. Ska vi inom EU ägna oss åt att byta grejer med varandra?
__________________
Senast redigerad av Pottkusk 2023-11-11 kl. 18:36.
Citera
2023-11-11, 18:44
  #514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhimsicalGenius
olja och gas, ja

men Ryssland är topp-3 inom de 20 största råvarorna

Väst inför egentligen sanktioner mot sina egna ekonomier; vi är djupt beroende av Rysslands råvaror, hela den globala ekonomin är det

därför får inte kriget bli för långt

avsaknad av Ryska Råvaror skapar flaskhalsar och därmed inflation, som riskerar bli bestående, vilket är förödande då Västs ekonomier redan har en fastightessektor som är vulgärt övervärderad och kan i sig stjälpa hela ekonomin, rysk inflation på det , ja då hotas stabiliteten i hela finansiella systemet

typ senast 2025 bör kriget vinnas mot Ryssland och Putins Revanschistiska Regim ha blivit ersatt av en som samarbetar med Väst

under ytan sker idag redan kontakter mellan inflytelserika ryssar och Väst, iaf bör vi anta detta

Och vad anser du dig sanktionerad av i Sverige? Eller du kanske inte bor här och inte vet?
Då provar vi igen, vad saknar du i Novosibirsk?
Citera
2023-11-11, 19:07
  #515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Om Ukraina nu tvingas kapitulera vilket alla gissar på, utom Zelensky själv, hur kommer det då att bli med sanktionerna? För evigt eller tills vadå? What is the end game?
Kuba har varit sanktionerat av USA i över 50 år. Ska det bli samma med Ryssland - ingen handel för EU heller? Ska Ukraina som då står under kontroll av Ryssland oxå sanktioneras? Vitryssland, Kina, Iran med? Plus alla nya BRICS länder som USA hatar. Ska vi inom EU ägna oss åt att byta grejer med varandra?


baby; kolla; USA skickar 31 tanks till Ukriana, 1% av vad de har i malpåse!

och det påverkar balansen vid fronten

Väst försöker hela tiden ge Ryssland en chans att komma ur detta med någon form av heder i behåll!!!

man säger, skapa en ny regim och vi skall ge er goda villkor för en ny framtid tillsammans, som 1991; fast nu kommer vi att investera i både Ukraina och Ryssland, massivt och långsiktigt

men först demokrati och fred!

historisk referens att detta funkar; Tysland, Japan och Italien 1945 som hade ekonomisk tillväxt så att det knakade i över 30 år!!!!

man lade ner allt militärt och satsade all utveckling på den civila sektorn medn USA hade ibland upp till 7% av BNP i militärutgifter och Sovjet över 17

Väst ha ett nytt 1945-1975 med två nya fullt fungerande demokratier i Ryssland & Ukraina men gärna också deras omkringliggande gamla länder som de olika Stan-länderna, först och främst Kazakstan
__________________
Senast redigerad av WhimsicalGenius 2023-11-11 kl. 19:12.
Citera
2023-11-11, 19:19
  #516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Och vad anser du dig sanktionerad av i Sverige? Eller du kanske inte bor här och inte vet?
Då provar vi igen, vad saknar du i Novosibirsk?


Jag saknar solceller på mitt tak och ett gott rödvin!

Väst kan inte mista allt Ryssland tillför världsekonomin, se på Tyskland; man talar om att den tyska industrimodellen hotas av undergång då de sedan 70-talet byggt sin industri på billig olja och gas, ja faktiskt om du ser alla dokumentärerna; ett slags symbios-tänk mellan öst--väst , redan då...

men med Putins krig , ja då riskerar Väst att få en inflation som tillsammans med en fastsighetssektor som är överbelånad, inte bara i Sverige utan i hela EU och USA....vilket blir oerhört svårt att hantera

vi ser alltså en viss handlingsförlamning från Tysk sida, för man vet inte riktigt vad man skall göra;

det som är logiskt ekonomiskt har helt plötsligt blivit Förbjudet rent politiskt och humanitärt , utifrån de normer och den moral och spelregler vår civilisation ytterst bygger på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in