Citat:
Ursprungligen postat av
Randomnez
Förutsatt du hade kast-iväg-pilot är det pilothandtag som ”bollen” kallas.
Utan att veta gissar jag på att mängden hopp som görs per dag också har bidragit till fallskärmar som öppnar långsammare än förr då nack- och ryggproblem blir alldeles för vanligt för de som hoppar mycket och har hårda öppningar. 200-300 meter får vi räkna med nuförtiden, och vissa skärmar (ex Sabre2) har en förmåga att vid enstaka tillfällen ta lite mer tid på sig.
Kravet på räddningsutlösare är relativt nytt, och det var inte alltför länge sedan det inte var ett krav efter en viss licens, som du pratade om tidigare.
Ok, ja det låter väl rätt vettigt faktiskt, det var ju inga nådiga ryck (hade en 80-talsskärm dessutom som hade några år kvar innan utdömning pga ålder) när man drog oftast.
Var iof inte jag som frågade om kravet på nödöppnare kopplat till licens, när jag hoppade hade vi inte det på elevskärmarna ens. Har aldrig hoppat med en sån.
Hoppat lite militärt också, på 450m med automatlina, det kändes rätt lågt att hoppa ut då, men de skärmarna bromsade å andra sidan väldigt snabbt också, medans man fortfarande var på väg horisontellt i princip, så blev inget större ryck ändå, även om planet flög fortare än vid civil hoppning.