2022-08-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, då har ju förutsättningarna ändrats, tog då inga 300m när jag hoppade. 300 meter är ju 6 sekunder i frifallsfart, med inbromsning måste det ju bli närmare 8-10 sekunder inbromsning.

Från man kastade bollen (glömt vad den kallas) tog det nån sekund eller 2 innan rycket kom, och då bromsade det rejält, 100-150m max från drag till fullt utvecklad skärm, närmare 100m i normalfallet. Brukade kolla höjdmätaren direkt nämligen för att veta vilken höjd man var på.

Var inget krav på räddningsutlösare när jag hoppade heller, vilket jag inte hade (för dyrt samt jag gillade att mitt öde i mina egna händer), men de flesta hade det redan då.

Förutsatt du hade kast-iväg-pilot är det pilothandtag som ”bollen” kallas.
Utan att veta gissar jag på att mängden hopp som görs per dag också har bidragit till fallskärmar som öppnar långsammare än förr då nack- och ryggproblem blir alldeles för vanligt för de som hoppar mycket och har hårda öppningar. 200-300 meter får vi räkna med nuförtiden, och vissa skärmar (ex Sabre2) har en förmåga att vid enstaka tillfällen ta lite mer tid på sig.

Kravet på räddningsutlösare är relativt nytt, och det var inte alltför länge sedan det inte var ett krav efter en viss licens, som du pratade om tidigare.
Senast redigerad av Randomnez 2022-08-06 kl. 23:32.
Citera
2022-08-06, 23:29
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Statistiskt sett så är risken att dö 1 på 167 000.
Som jämförelse är risken ca 1 på 4 att få cancer någon gång under sin livstid.
Att dö i trafiken är 1 på 20 000

Tycker du verkligen liknelsen att stoppa huvudet i lejongapet är rimlig?
Är det risken per hopp som är 1 på 167 000?
Citera
2022-08-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randomnez
Förutsatt du hade kast-iväg-pilot är det pilothandtag som ”bollen” kallas.
Utan att veta gissar jag på att mängden hopp som görs per dag också har bidragit till fallskärmar som öppnar långsammare än förr då nack- och ryggproblem blir alldeles för vanligt för de som hoppar mycket och har hårda öppningar. 200-300 meter får vi räkna med nuförtiden, och vissa skärmar (ex Sabre2) har en förmåga att vid enstaka tillfällen ta lite mer tid på sig.

Kravet på räddningsutlösare är relativt nytt, och det var inte alltför länge sedan det inte var ett krav efter en viss licens, som du pratade om tidigare.

Ok, ja det låter väl rätt vettigt faktiskt, det var ju inga nådiga ryck (hade en 80-talsskärm dessutom som hade några år kvar innan utdömning pga ålder) när man drog oftast.

Var iof inte jag som frågade om kravet på nödöppnare kopplat till licens, när jag hoppade hade vi inte det på elevskärmarna ens. Har aldrig hoppat med en sån.

Hoppat lite militärt också, på 450m med automatlina, det kändes rätt lågt att hoppa ut då, men de skärmarna bromsade å andra sidan väldigt snabbt också, medans man fortfarande var på väg horisontellt i princip, så blev inget större ryck ändå, även om planet flög fortare än vid civil hoppning.
Citera
2022-08-06, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Det är ju per person så det är oviktigt att inte alla hoppar fallskärm.
1 på 167 000hopp fallskärm innefattar ju givetvis inte de som inte hoppar fallskärm.

Men det var bara ett exempel för ge en bild av risken med fallskärm i proportion till annat.

Siffrorna är dessutom mest troligt Usa eller globalt alla som är ansluta till någon fallskärmsorganisation. Och det torde vara ännu säkrare statistiskt i specifikt i Sweden

Minns inte källan men efter olyckan i Örebro förra året läste jag att det är ungefär 1 dödsfall per 100k hopp om man räknar hele världen. Sverige som du säger var säkrare och låg på 1 per 300k hopp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister

Ja. På 167000 hopp är det ett dödsfall i snitt.
Citera
Medlem
Fick personen plockas ned från något träd? Läste att brandkåren fick rycka ut till platsen och hjälpa ambulanspersonal
Citera
2022-08-06, 23:43
Medlem
Citat:
Det var ju just det han inte kunde.

Gör du dig dum eller? Han valde en hobby som gav honom livskvalitet. Sen kan olyckor hända, och vissa aktiviteter innebär högre risker än andra, men det är ett medvetet val.

Fegar man på allt så kan man likväl bli påkörd av ett rattfylla på väg hem en dag, eller få cancer när man är 35.
Citera
2022-08-06, 23:45
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:

Ja precis, Base och proximity är dock farligare. Även dykning är farligare än reguljär hoppning.
Citera
2022-08-07, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ok, ja det låter väl rätt vettigt faktiskt, det var ju inga nådiga ryck (hade en 80-talsskärm dessutom som hade några år kvar innan utdömning pga ålder) när man drog oftast.

Var iof inte jag som frågade om kravet på nödöppnare kopplat till licens, när jag hoppade hade vi inte det på elevskärmarna ens. Har aldrig hoppat med en sån.

Hoppat lite militärt också, på 450m med automatlina, det kändes rätt lågt att hoppa ut då, men de skärmarna bromsade å andra sidan väldigt snabbt också, medans man fortfarande var på väg horisontellt i princip, så blev inget större ryck ändå, även om planet flög fortare än vid civil hoppning.

Då blandade jag ihop vem som skrev om räddningsutlösare, men det får stå kvar som extra information.

Militären släpper även på mycket lägre höjder än 450 meter, med automatlina och rundkalott. Som du beskriver är de i princip bärande så fort hopparen lämnar planet. Detta är något jag själv aldrig fått testa på, grattis till det.

Exempel för nyfikna: https://youtu.be/SfNq4fxVdgg&t=3m52s
Citera
2022-08-07, 00:12
Medlem
Jag hoppade i militären på 80 talet, men kan inte säga idag att jag kommer ihåg allt hur man gjorde.
Hoppningen var ju bara ett transportmedel så att säga. Idag klarar inte min kropp av hoppning pga diabetes. Har flygcertifikat kvar fast på distans dock.
Men det skulle vara kul att hitta någon bra bok på svenska eller engelska som beskriver hoppning och hur man gör, tillbehör mm.
Någon som kan ge mig ett tips?
Citera
2022-08-07, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randomnez
Då blandade jag ihop vem som skrev om räddningsutlösare, men det får stå kvar som extra information.

Militären släpper även på mycket lägre höjder än 450 meter, med automatlina och rundkalott. Som du beskriver är de i princip bärande så fort hopparen lämnar planet. Detta är något jag själv aldrig fått testa på, grattis till det.

Exempel för nyfikna: https://youtu.be/SfNq4fxVdgg&t=3m52s

Ja, ner till 200 efterhand man blir mer erfaren, och lägre än så i krig (men då har man ingen reserv längre heller).

Ja, det var en annorlunda upplevelse, både uthopp och landningen...

Men oavsett, väldigt tråkigt med dödsfallet, ska bli intressant (dåligt ordval men har inget bättre) att veta hur förloppet gick till. Fanns det något fel på materielen eller var det bara ett misstag där han insåg för sent att han inte skulle reda upp det. Det har ju inte framgått vilken typ av felfunktion det var ännu.

Har varit med om en gång att jag tänkte tanken på att dra reserven, hade fått en kort snodd, men skärmen bar och bra höjd så det var bara att sprattla upp de där 3-4 varven och landa som vanligt.
Citera
2022-08-07, 00:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Alltid en tråkig händelse när någon helt oskyldig avlider.

Har det inte varit väldigt många olyckor med just fallskärmar i år eller är det bara så att det uppmärksammats i våra större tidningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in