Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-01, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Oj , uppe tidigt
Klart att preventivt våld i detta fallet ska ses som självförsvar, dock kan antalet hugg diskuteras. Anledningen till att det i lagens mening inte är godtagbart som självförsvar är pga att staten måste behålla sitt våldsmonopol, "de" vill inte ha en befolkning som tar egna initiativ till våld för då kan de avsätta en korrupt regering.
Att invänta en attack är som sagt dumdristigt, jag har för mig att personen som Ostein misstänktes ha mördat blev förgiftad?
"Förberedelse till mord" är också ett brott som ger högt straffvärde, försök att sätta dig in i känslan av att veta att en person väldigt nära dig troligtvis snart kommer att försöka döda dig, hur skulle du agera?
Tänk då även på att det här är personer som INTE ser polisväsendet som en vän utan snarare som en fiende.

Annan tidszon

Som sagt, även om du inte köper mina argument kring varför detta inte kan anses som självförsvar (varken juridiskt eller moraliskt) så anser jag att mängden hugg tydligt indikerar att detta var ett mord. Det krävs en enorm övertygelse och viljestyrka att hugga en person 23 gånger, för att inte tala om den fysiska pressen. Det finns en anledning till att folk som får psykos sällan hugger fler än 10 gånger.

Det här var mord, inte självförsvar.
Citera
2018-06-21, 03:17
Medlem
GormDenGamles avatar
Sitter han inte i fängelse i Frankrike nu?
Citera
2018-06-21, 10:56
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Sitter han inte i fängelse i Frankrike nu?

Nej.
Han blev arresterad tillsammans med sin fru efter att den senare köpt fyra vapen, misstänka för att ha planerat en massaker, men det fanns inget som helst bevis och vapnen var köpta lagligt så de släpptes och ingen påföljd utdelades.

Han åtalades och dömdes för någon typ av rasistiska uttalanden 2014 men dömdes till villkorligt och böter.

Han verkar bo ute på vischan i Frankrike om man kollar hans Youtube-kanal.
Citera
2018-06-21, 16:44
Medlem
Tycker det är mest imponerande hur Kristian ("Varg") har lyckats charma sig förbi en objektiv analys. Hela argumentet att det var självförsvar är grundat på ett antagande: att Kristian talar sanning. Och pålitlighet är inte direkt temat i historien om "Varg".

Antar att de senare politiska yttranden på YT kanalen har bidragit till antalet Vargrövslickare. Människor med integritet ser bara en sinnesrubbad pojke. Och det har ingenting med politiken att göra.
Citera
2020-10-30, 21:46
Medlem
Bromss avatar
Finns FUPen?
Citera
2020-10-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broms
Finns FUPen?

Nei, sånt utleveres ikke i Norge. Dommen finnes vel, men vet ikke hvordan man får innsyn som privatperson.
Citera
2020-11-28, 22:51
Medlem
Någon annan som fått känslan att per blev mördad? Jag minns inte mina belägg för det, men haft några, har följt norsk Black metal sen det begav sig. Visserligen en väldigt mörk och negativ livssyn och destruktivt så ett självmord i satanismkretsar är inte konstigt men ändå så känns det skumt på något sätt.
Citera
2020-12-02, 20:00
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Varg är också en god talare. Och kan verka övertygande.
Uppenbart att han är psykopat dock. Jag hade velat sett en video av händelseförloppet. Om jag skulle tro något.
Citera
2020-12-04, 10:36
Medlem
Jag har följt detta under åren, har alltid gillat Burzums musik.

Efter att ha hört/sett/läst fragment av hela historien från olika inblandade (necrobutcher, fenriz etc etc)
så är min uppfattning att Arseth inte aktivt mördade Per, jag får snarare intrycket av att "Euronymous" var en rätt normal kille som hade oturen att bli fången i sin egen image.
På sin höjd kan jag tänka mig att han medvetet undvek att hjälpa Per med dennes depression.

Detta med skallfragmenten och bilderna är ju bissarrt, men förståeligt på något vis med hänsyn till imagen Arseth byggt upp om sig själv, BM och Mayhem, lika osmakligt dock.

Ryktet att Arseth mördat ett fan eller skribent i ett fanzine från Polen baseras på att denne person skulle ha bott med Arseth och Mayhem under flera månader för att sedan "försvinna" Det är högst troligt att man åkte tillbaka till Polen dock, men vem vet?

Jag har inte någonstans läst att det finns belägg för att Arseth skulle ha bränt kyrkor, detta har ju Varg däremot blivit dömd för.

Varg menar gång på gång att han ska ha hört ett telefonsamtal mellan "Snorre" och Arseth, där den senare berättar att han planerar att kidnappa varg och tortera honom till döds samt göra en s.k "snuffilm" av detta, jag tror att detta samtal faktisk ägde rum, men att det inte var på allvar, utan mer att det var "Euronymous" som ville visa sig tuff inför initierade i scenen s.a.s..
Otur för Arseth att Varg hörde, det är förståeligt att Varg kände sig hotad och därefter kommer tragedin.

Varg upprepar också att han under deras möte blev attackerad av Arseth först, och att han i rädsla för att denne skulle hämta en kniv eller en elpistol knivhugger honom i självförsvar.
Hela den berättelsen känns obehaglig, och väldigt tragisk.

23 knivhugg eller 3, enda som står hela säkert är att Arseth dog av ett knivhugg direkt i huvudet och att detta var kulmen på en flera år lång konflikt mellan dom två i kontexten av en liten grupp som verkade ha utvecklat någon typ av masspsykos och tävlade i vem som var mest extrem.

Det hade varit mycket intressant att få läsa obduktionsrapporten från händelsen.
Citera
2022-08-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olden1980
...så är min uppfattning att Arseth inte aktivt mördade Per, jag får snarare intrycket av att "Euronymous" var en rätt normal kille som hade oturen att bli fången i sin egen image.
På sin höjd kan jag tänka mig att han medvetet undvek att hjälpa Per med dennes depression.

Detta med skallfragmenten och bilderna är ju bissarrt, men förståeligt på något vis med hänsyn till imagen Arseth byggt upp om sig själv, BM och Mayhem, lika osmakligt dock.

Det man lätt glömmer är hur unga de var när det begav sig.
Det Öystein gjorde med och mot sin "vän" Per var dock
vidrigt och oförlåtligt och kan inte förklaras som något slags BM-pojkstreck i mina ögon.

Poliserna som grep Varg berättade att när de ringde på, öppnade Varg med en spikklubba i händerna och en misstänksam blick.
I hans ögon var nog Årseths snuff-planer ett reellt hot. Enligt necrobutcher mordhotade dock Årseth folk lite till höger och vänster.

Inga kan bli så bittra fiender som fd. vänner...
Citera
2022-08-08, 19:13
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Jag har kriminalkrönikan (från 1996 tror jag att det var) hemma. Finns en bild som ska förställa Øystein Aarseths lik.
Citera
2022-08-08, 19:15
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
Det man lätt glömmer är hur unga de var när det begav sig.
Det Öystein gjorde med och mot sin "vän" Per var dock
vidrigt och oförlåtligt och kan inte förklaras som något slags BM-pojkstreck i mina ögon.

Poliserna som grep Varg berättade att när de ringde på, öppnade Varg med en spikklubba i händerna och en misstänksam blick.
I hans ögon var nog Årseths snuff-planer ett reellt hot. Enligt necrobutcher mordhotade dock Årseth folk lite till höger och vänster.

Inga kan bli så bittra fiender som fd. vänner...

Øystein Aarseth hotade en massa människor till livet. Han skrev hotbrev till höger och vänster, men som mycket annat med den karln så var det bara fake och han vill framstå som tuff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in