Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-15, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det borde inte vara ngra problem fr mig, dremot r ju kruxet elvrmen, den kan man ju inte stnga av och p hur som helst.

Man kan gra hur mycket som helst fr att styra ven vrmen. Allt beror p vilken utrustning man har, och vad man r villig att investera i.
Vrmer du endast upp huset med vanliga elradiatorer idag? Eller har du luftpump?
Citera
2022-07-15, 15:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Man kan gra hur mycket som helst fr att styra ven vrmen. Allt beror p vilken utrustning man har, och vad man r villig att investera i.
Vrmer du endast upp huset med vanliga elradiatorer idag? Eller har du luftpump?

Jag har en luft(luft som vrmer bottenvningen. Har ven kamin dr och funderar p att bygga ngon form av vrmetransportsysten till den, skiter i hur det ser ut bara det fungerar i vinter. I kllaren har jag elradiatorer, de r instllda p 19 grader och det har jag ret om. P ovanvningen r radiatorerna inte p eftersom vrmen stiger uppt, bara golvvrme p toaletten dr.
Citera
2022-07-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
r det ngon i trden som har timprisavtal och kan bertta lite mer om det? Hur har det fungerat exempelvis nu frsta halvret och tidigare r? r sjlv lite orolig d mitt bundna avtal snart gr ut och jag bor i villa med direktverkande el.

Jag har timmtning och betalar det aktuella priset sen tre mnader tillbaka. Jag frsker tvtta p helger och diskmaskinen gr i princip endast mellan 00-06 (tidsinstlld), trots det r det tydligt att majoriteten el frbrukas under vaken tid i hemmet, allts nr det lagas mat, lampor tnda, tv:n igng. Det som drar mest el r vrmepumpen och den r automatisk, det jag kan gra dr r att snka temperaturen i hemmet vilket jag kanske behver gra i vinter.

Nu fick jag ett erbjudande att binda priset fr september-oktober p 251re/kWh. D vrldslget r som det r, det sps elbrist i Europa till hst/vinter och att vi drfr kommer att se priser vi aldrig tidigare upplevt s valde jag att anta erbjudandet. Tiden fr utvisa om det var smart.
Citera
2022-07-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Du mste ju ftt ngon information angende det innan? Dom fr inte binda om ett avtal utan att du godknner det. Det skulle i s fall vara om det str ngonstans i det finstilta att dom har rtten att gra s.
Annars fungerar det ju som s att nr bindningstiden gr ut och man inte gr ett nytt aktivt val s hamnar det p ett tillsvidareavtal som brukar vara det minst frmnliga att ha.
Ja, absolut. Det stod i det finstilta, men jag var under uppfattningen att det skulle g ver till rrligt utan bindningstid.
Nu r ju detta en form av passivt medgivande d jag INTE hrde av mig s ingr jag ett annat avtal.
S vi har ena sidan statliga ARN och Konsumentverket som frfasas ver sna hr avtal, andra sidan statliga Vattenfall som utvar just detta.
Ur led r Sverige.
Citera
2022-07-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surfur19
Jag har timmtning och betalar det aktuella priset sen tre mnader tillbaka. Jag frsker tvtta p helger och diskmaskinen gr i princip endast mellan 00-06 (tidsinstlld), trots det r det tydligt att majoriteten el frbrukas under vaken tid i hemmet, allts nr det lagas mat, lampor tnda, tv:n igng. Det som drar mest el r vrmepumpen och den r automatisk, det jag kan gra dr r att snka temperaturen i hemmet vilket jag kanske behver gra i vinter.

Nu fick jag ett erbjudande att binda priset fr september-oktober p 251re/kWh. D vrldslget r som det r, det sps elbrist i Europa till hst/vinter och att vi drfr kommer att se priser vi aldrig tidigare upplevt s valde jag att anta erbjudandet. Tiden fr utvisa om det var smart.
S om jag frstr dig rtt har det inte lnat sig fr dig att ha timpris?
Det enda jag inte kan styra om till nattlig krning r matlagning och dusch (3 sm barn hemma). Vrmepumpen gr ju igng automatiskt vid duschning.
Tror inte att timpris skulle lna sig fr mig heller...
Citera
2022-07-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
S om jag frstr dig rtt har det inte lnat sig fr dig att ha timpris?
Det enda jag inte kan styra om till nattlig krning r matlagning och dusch (3 sm barn hemma). Vrmepumpen gr ju igng automatiskt vid duschning.
Tror inte att timpris skulle lna sig fr mig heller...

Timpris lnar sig slnge alla i hushllet r med p dom ndrade rutinerna. Fljer man inte priset s kan det ofta bli ett dyrare alternativ.
Vi fr lgre rkningar med timpris.
Senast redigerad av Haas84 2022-07-16 kl. 20:48.
Citera
2022-08-22, 18:46
Medlem
Madagascars avatar
En konsekvens r vl att oljepanna brjar se intressant ut fr uppvrmning.

En snabb skning ger att 1 kubikmeter olja kostar 18500 kronor.

En kubikmeter olja har ett vrmevrde p 10000 kWh.

Dvs 1.85 kr per kWh vid perfekt frbrnning, skattat och klart.

En luftvrmepump kan i optimala fall ge 3 (?) kWh vrme per kWh el.

Dvs elen mste vara billigare n 5.55 kr fr att luftvrmepump ska lna sig.

Imorgon kostar elen i genomsnitt ca 7 kr (inkl alla avgifter ocks skatter) i elomrde SE3 och SE4. S imorgon borde en oljepanna absolut lna sig fr uppvrmning.

Och n mer/oftare lnsam borde oljepanna bli i vinter nr elen antas bli n dyrare.

Kommentarer? Invndningar?
Citera
2022-08-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
En konsekvens r vl att oljepanna brjar se intressant ut fr uppvrmning.

En snabb skning ger att 1 kubikmeter olja kostar 18500 kronor.

En kubikmeter olja har ett vrmevrde p 10000 kWh.

Dvs 1.85 kr per kWh vid perfekt frbrnning, skattat och klart.

En luftvrmepump kan i optimala fall ge 3 (?) kWh vrme per kWh el.

Dvs elen mste vara billigare n 5.55 kr fr att luftvrmepump ska lna sig.

Imorgon kostar elen i genomsnitt ca 7 kr (inkl alla avgifter ocks skatter) i elomrde SE3 och SE4. S imorgon borde en oljepanna absolut lna sig fr uppvrmning.

Och n mer/oftare lnsam borde oljepanna bli i vinter nr elen antas bli n dyrare.

Kommentarer? Invndningar?

Stmmer att man tjnar p att brnna olja just nu nr det r dessa prisniver.
Det r ju drfr dom brnner ofantliga mngder olja i Karlshamn just nu.
Citera
2022-08-23, 10:15
Medlem
simba_rocks avatar
Gick igr ver till timpris hos Skellefte Kraft. Om ett halvr skulle man vilja veta om man gjort rtt eller fel, kan man gra detta ? Dvs ser man det rrliga priset mnaden innan nr man sjlv har timme fr timme ?? r det s att man lgger p 6 re p det rrliga priset fr Timme fr timme ? Rrig djvla hemsida.

Vi r pensionrer och kr disk o tvttmaskiner under natten. Skulle vara kul se om det lnar sig.
Citera
2022-08-23, 10:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Gick igr ver till timpris hos Skellefte Kraft. Om ett halvr skulle man vilja veta om man gjort rtt eller fel, kan man gra detta ? Dvs ser man det rrliga priset mnaden innan nr man sjlv har timme fr timme ?? r det s att man lgger p 6 re p det rrliga priset fr Timme fr timme ? Rrig djvla hemsida.

Vi r pensionrer och kr disk o tvttmaskiner under natten. Skulle vara kul se om det lnar sig.
Hr ser du skekrafts historiska mnadspriser: https://www.skekraft.se/privat/elavt...iska-elpriser/

Och du vet att du ca kl 13 varje dag ser vad priset kommer bli timme fr timme dagen efter!?
(Du kan inte alltid vara sker p att det r billigt p ntterna. Ibland kan det vara klokt att skjuta upp en disk/tvtt en dag eller tv)
Citera
2022-08-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock

Ditt kwhpris blir elkostnad delat med antalet kwh, vilket str p fakturan. Bara att sedan jmfra vad ftt betala med andra avtal
Jag har timpris och tror jag gtt back p det varenda mnad hittills, men har det som en frskring mot galna priser d jag kan stnga av helt.
Citera
2022-08-23, 10:39
Medlem
simba_rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hr ser du skekrafts historiska mnadspriser: https://www.skekraft.se/privat/elavt...iska-elpriser/

Och du vet att du ca kl 13 varje dag ser vad priset kommer bli timme fr timme dagen efter!?
(Du kan inte alltid vara sker p att det r billigt p ntterna. Ibland kan det vara klokt att skjuta upp en disk/tvtt en dag eller tv)

Tack,
Hittar inte morgondagens timme fr timme pris p Skellefte hemsidan ?

Anvnder appen Elen som talar om morgondagens timpriser efter 15.00. Kan jag anvnda denna och lgga p 6 re s fr jag Skelleftepriser ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in