Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-09-06, 11:23
Medlem
Vad kör ni preppers för armbandsur?

https://www.g-shock.eu/se/armbandsur...wg-2000-1a3er/
Denna kör jag, har även några mekaniska ur.
En viktig sak när man preppar klockor är att ha grundläggande kunskap i batteribyte och kunskap kring uppbyggnaden av klockan. Så du själv kan åtgärda lättare fel i en värld utan urmakare.
Citera
2022-09-06, 11:35
Avstängd
Crabbofixs avatar
finns väl klockor med 10 års batteri eller mer det borde väl räcka.
Citera
2022-09-06, 11:41
Medlem
Farbaute666s avatar
Varför kör du då inte med en gammaldags analog, som du skruvar upp varje dag?

Eller en Rolex.
Citera
2022-09-06, 11:44
Medlem
Solur hallå?
Citera
2022-09-06, 11:55
Medlem
cyber_zekes avatar
Kör på en Casio Protrek. Har solceller och kompass (plus lite onödigt Lull lull till). Är både digital och har analoga visare. Har ett par år på nacken, men räcker till mig. GPS och annat kör jag i separata enheter. Jag vill inte ha för många prylar i samma enhet om den går sönder. Telefonen räknar jag inte ens med att den fungerar, dessutom har den alldeles för kort batteritid för att vara en vettigt prepper enhet.
Citera
2022-09-06, 12:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Varför kör du då inte med en gammaldags analog, som du skruvar upp varje dag?

Eller en Rolex.
Jepp, en robust vattentät mekanisk klocka lär vara bäst.
Citera
2022-09-06, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, en robust vattentät mekanisk klocka lär vara bäst.

I egenskap av mekanik resistent mot EMP om kärnvapen börjar smälla, får dock för mig att dessa är betydligt mera lättförstörda av stötar än digitala kvartsur. Finns filmer på tuben där de studsar runt G-shocks och billigare digitala casio i en färgblandare flera minuter med absolut noll effekt på klockan. Lycka till att göra det med en rolex eller annat helmekaniskt liksom.
Citera
2022-09-06, 12:59
Avstängd
Crabbofixs avatar
Har du en tid att passa efter undergången eller tänkte du använda klockan till något särskilt?
Citera
2022-09-06, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Har du en tid att passa efter undergången eller tänkte du använda klockan till något särskilt?

HAHA exakt min tanke ja jösses , människor ?

en preppers / överlevare som vandrar i ensliga skogen och försöker hitta sork att grilla , önskar inget extra att släpa på , då varje gram dövikt blir kilon rätt fort att släpa på

ser framför mej en stockholmspreppers , vilse i marken , med armarna fulla med klockor , fickorna fulla med miniräknare och ryggsäck full med övrigt skrot att släpa på , svetten lackar och han tar sej 100 meter på en timme , helt vilsen fast han vet tiden på dagen

prepperstrenden i dag har verkligen skapat allt möjligt skit att köpa , typ köp 3 vevradio och få digital kompass på köpet
Senast redigerad av titanbult 2022-09-06 kl. 13:22.
Citera
2022-09-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix

Underskatta inte. När kommunikationsvägar blir otillförlitliga blir tiden allt mer viktig som referensinstrument för att kunna synkronisera aktiviteter med andra. Ses vid stenen på torget varje dag kl 14.
Citera
2022-09-06, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Underskatta inte. När kommunikationsvägar blir otillförlitliga blir tiden allt mer viktig som referensinstrument för att kunna synkronisera aktiviteter med andra. Ses vid stenen på torget varje dag kl 14.

du lär dej vart solen lyser vid 14 tiden rätt fort , känslan att känna tid finns där rätt fort fast man inte har koll på exakta minuten , vet detta då jag lever rätt tidlöst just nu och har inte alltid mobilen med mej

helt underbart och den upplevda tiden felar ofta inte mer än 15-25 minuter max , väldigt ofta
Citera
2022-09-06, 14:18
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av titanbult
du lär dej vart solen lyser vid 14 tiden rätt fort , känslan att känna tid finns där rätt fort fast man inte har koll på exakta minuten , vet detta då jag lever rätt tidlöst just nu och har inte alltid mobilen med mej

helt underbart och den upplevda tiden felar ofta inte mer än 15-25 minuter max , väldigt ofta
Delvis rätt. Är man i ett land där solen lyser varje dag så vet man vad klockan är baserat på solen. Liiiite annorlunda i Sverige dock och här behövs en klocka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in