Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-07, 05:27
Medlem
Rattatatatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Krs det dr Karlsborgsverket fortfarande? Det r riktigt dyrt att kra och det blir vl den kostnaden som pverkar priserna i det elomrdet.

"Sverigepriser" r det man frngtt med elprisomrdena. Att terg vore dumt.

Nu fr du ta fram kartan och ven lsa p lite. Trden handlar om elpriserna i Norrland.

I Karlsborg finns inget kraftverk, dr ligger ett pappersbruk och d r vi i Norrbotten och Kalix kommun, antar att det du tnker p r det oljeeldade karlshamsverket, det ligger en bit frn Norrland, i Blekinge och kan knappast sgas ligga i "nromrdet"...
Citera
2022-09-07, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Det funkar inte s, herregud s du r obildad. Handeln sker kontinuerligt och likvl som vi sljer till Tyskland sljer Tyskland till oss, det mste vara tryck frn bda hllen fr att elsystemet ska fungera. Nr sdra Sverige tidigare producerade ett rejlt verskott kunde vi frst tillgodose vra egna behov (och ha ett kontinuerligt lgt pris) och slja verskottet men nr vi inte kan det och elen r en bristvara sljs den fram och tillbaka. Eftersom hela norra Europa ocks har brist.

Genom kopplingarna till diverse lnder s exponeras vi fr risker som nu har realiserats. Det r ju inte bara s att Sverige har byggt vindkraft heller. Danmark och Tyskland r beroende av vind och gas till en oerhrd grad. Att bygga ihop elnten p det hr sttet men samtidigt ha noll regler fr hur elntet ska se ut och fungera r hl i huvudet och rent ut sagt efterblivet om man sitter i Norge eller Sverige.

Vi har stora lnder, mycket "gratis" p grund av vr Natur.
Citera
2022-09-07, 06:05
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Genom kopplingarna till diverse lnder s exponeras vi fr risker som nu har realiserats. Det r ju inte bara s att Sverige har byggt vindkraft heller. Danmark och Tyskland r beroende av vind och gas till en oerhrd grad. Att bygga ihop elnten p det hr sttet men samtidigt ha noll regler fr hur elntet ska se ut och fungera r hl i huvudet och rent ut sagt efterblivet om man sitter i Norge eller Sverige.

Vi har stora lnder, mycket "gratis" p grund av vr Natur.

Ngot det talats vldigt lite om r elimporten frn Ryssland. Kollar man p den interaktiva kartan p Svenska Kraftnt s ser man att fre Ukrainakriget importerade bl.a. Finland en hel del el frn Ryssland. Idag r det noll frn det hllet.

S jag antar att hela stra sidan av Europa varit mer eller mindre beroende av Ryssland, inte bara i form av gas i Tyskland, vilket r det enda man hr om i medierna.
Citera
2022-09-07, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Nej. Finns ingen islam i vr regering. Elprismodellen byggdes upp p Reinfeldts tid och det r den vi har idag. Att anklaga p stngda kraftverk r bara tomma argument. Vi har redan verproduktion och exporterar mestadelen av detta. Det r EUs efterfrgan p el som hjer vra priser, inte fr att vi stngde ngra kraftverk. Detta r ett typsikt SD-argument utan substans och det bevisar p hur inkompenta SD r plus deras nnu mer inkompetena vljare.

Ge dig, tom mp som tidigare skrt om att de stngt ner vr krnkraftverk slingrar sig nu och vill inte alls "ta t sig ran" av det lngre.

Vi har brist i sdra Sverige pga dessa vansinniga beslut, hjlper inte att det r verskott i norrland n l r man eftersatt verfringskapaciteten.
Citera
2022-09-07, 06:25
Medlem
Det r fantastiskt bra att vinrda norrland fr precis den politik de har rstat p!
Citera
2022-09-07, 07:05
Medlem
De hr priserna kom ju direkt efter socialdemokratiska arbetslshetspartiets utspel i lrdags. Hata slumpen
Senast redigerad av Oraneandblue 2022-09-07 kl. 07:05. Anledning: stavfel
Citera
2022-09-07, 07:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xile
Vlkommen till verkligheten fr oss andra Nej men Putin har stngt av Nordstrm 1 (Tror jag det var) p obestmd tid. Plus att vi r tvungna att slja vr producerad el till bde Nederlnderna och Tyskland..
Vad tvungna. Om vi inte har nog med el fr oss sjlva fr vi vl stta vrt land frmst? Det skulle andra gra i en handvndning.
Citera
2022-09-07, 07:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skallman
Om syftet r att spara pengar s vet jag inte om det r smart att kpa ved fr pengarna man sparar istllet fr el. Mysigt med brasa dock.
Brasa vrmer dock ytterst lite.
D det drar in luft ifrn rummet till brasan (brasor ter syre) vilket gr rummet kallt.
Det vrmer bara mitt i/framfr elden men blir kallt runtomkring.

Men mysfaktor, visst, men vrmeljus r bttre, srskilt de med mer stearin i.
Citera
2022-09-07, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Jo det r drfr jag r intresserad och satt och frskte tnka lite kring implikationerna samt argument som r bra/dliga.

Rttvise-argumentet r en riktig luring tror jag. Jag r vldigt skeptisk till att detta kommer ut nu och ska vara ngon solidarisk handling.

Jag tror folk av ilska och desperation kper grisen i scken hr. Man utnyttjar att folk inte fr korrekt information. Jag frutspr att alla som bor i SE3 och SE4 skulle f ett hgre elpris i ett sdant system. Stackarna uppe i Norrland skulle d "rttvist" Det r allts en lose-lose situation.

Vad r det som gr att elpriset kan skilja s mycket ifrn bara ett par r sedan? Priset p produktion har vl inte blivit hgre per kw/h tnker folk. Svaret r att priset har stigit signifikant p grund av vra politikers satsningar p vindkraft samtidigt som man krigat mot fossila brnslen. Men signifikant r inte var vi befinner oss idag. Vi befinner oss i en situation dr marknaden har kollapsat.

Det hr kommer kanske lta hrt fr folk. Malm och sdra Sverige ska betala mer. Nr priset stegrar sker en sjlvreglering d folk inte har ngot val. Det som hnder om vi gr det "rttvist" r fljande; vi exporterar hela sdra landets elpriser till vra industrier och familjer i Norr HELT utan anledning. Fr fysikens lagar har inte ndrats. Strmmen kommer inte ner till sdra Sverige, eftersom ingenting har frndrats. Priset kommer dock komma upp till norra Sverige eftersom priset till skillnad frn produktionen kan manipuleras av klfingriga politiker.

Det skulle leda till en situation d industrier mste lgga ner produktionen fr att bristen p el i Skne har frvrrats nnu mer,, TROTS att det finns mer tillgnglig el n vad man kan gra av med uppe i norr. Du skulle ocks f en mindre effekt, men nd en effekt; bristsituationen i sder skulle artificiellt dljas en aning och inte reflektera den lokala verkligheten.

Summan av kardemumman blir lustiga husets energimarknad dr allt r snett och ingenting stmmer. Jag vet inte skert. MEN.... jag r nstan 100% sker p att man r ute efter att sl ut Norrlands industrier.

Jag vet att "inkompetens" r lttare att svlja. Men nu gr det till niver som inte GR att tro p. Om politikerna frstr att MINDRE energi per kapita driver UPP priserna d efterfrgan (behovet) r relativt konstant och svrt att p allvar gra ngonting t. Det r drfr en liten minskning i utbudet kan ha en enorm hvstngseffekt p priset d ingen vill minska sin levnadsstandard.

S om vi nu ska applicera detta faktum p Ryssland och de ekonomiska besluten kring rysk energi. Vad hnder om man saboterar tillgngen p energi (frn Ryssland)? trots att efterfrgan i vst r hgre n ngonsin? Well... folk bjuder ver varandra och priset p energi exploderar.

Vill man skada Putin r det PRISET som ska attackeras, detta grs genom effektivare system, mer produktion. Vill man skada Europa s gr man p utbudet (Rysslands energisektor)

Vad hnder om man via en byrkratisk metod tvingar Norrland att betala sdra landets energipriser? Folket i Norrland kanske fr gra en deal med vattenkraftssektorn, s de fr sin energi till
Intressant inlgg! Utveckla grna det dr om att sl ut industrin i Norrland..
Fr inte kan vl S vara s dum och fortstter den hr politiken nr de hngt av mp??
Citera
2022-09-07, 07:26
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LurosPhadox
Det r fantastiskt bra att vinrda norrland fr precis den politik de har rstat p!
Vad r det som r "bra" med det?

Elpriserna r marknadsstyrda och str inte under partipolitisk kontroll.
Citera
2022-09-07, 07:29
Medlem
Ja nu blev det livat nr det gick upp i norrland.
Det r jvligt skumt det har regnat vatten kraften borde g p fullt och det r nd inget ovanligt r fr norrland. Dvs normala priser runt 25-50 ord kwh borde det vara?????

Sen sparar folk mer p el . Stnger av lampor med mera s totalt borde det bli mer el ver.

Tyvrr skaffar fler och fler el bilar jag skrev att p ngot stt kommer dom fixa s det blir dyrt att ladda. Och de blir brist p el.

Hade inte diesel och bensin gtt upp hade det varit billigare att kra med en soppa snl bil nu kommer priset vara detsamma ungefr fr bda. Speciellt i omrde 3 och 4 dr snitt ligger p 4-6 kr kwh.

Ja ngot r konstigt i vras innan gas problemet skyllde man p att det var lgt grund vatten i Norge. Den har jag aldrig hrt frut?
Citera
2022-09-07, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Vad r det som r "bra" med det?

Elpriserna r marknadsstyrda och str inte under partipolitisk kontroll.

Ett tips till insnade dumsvensson kan ju vara att till nsta gng inte rsta p partier som arbetar aktivt fr att lgga ner krnkraften i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in