Citat:
Ursprungligen postat av
C.H.T
Undersökningen visar initialt att losskoppling av huvudfallskärmen skett enligt gängse rutin och på hög höjd. Efter losskopplingen har något förhindrat avsedd utveckling av reservfallskärm. Undersökningen visar initialt och med säkerhet att hindret inte är relaterat till packning av reservfallskärmen. Fallskärmens räddningsutlösare är skickad till tillverkare för analys och utredningen fortsätter.
Vad är det som kan ha förhindrat reserven?
Men man ser att packningen inte inverkat...
Var det outlöst alltså?
Har du hittat detta på Fallskärmsförbundets hemsida?
Man har tydligen gjort en utredning som visar "med säkerhet att hindret inte är relaterat till packning av reservfallskärmen". Däremot vet man inte vad det beror på! Räddningsutlösaren är ointressant eftersom skärmen utlöstes manuellt.
Det hela är ett märkligt fall. Reserver brukar alltid fungera när de utlöses under normala omständigheter. (Gamla reserver satt på magen. Man drog ett handtag och hade praktiskt taget skärmen i händerna.)
Något mystiskt har förhindrat reserven att utlösas. Förbundet och media pytsar ut lite information i taget för att försöka hålla intresset för fallet vid liv. Fallskärmshoppning som sport har attackerats på Flashback, där flera postare utan erfarenhet hoppat på sporten diffust med t.ex. statistik. Långt tillbaka ansågs fallskärmshoppning vara en säker sport. Numera har wingsuit och paragliding även tillkommit som visar våghalsar på YouTube. Extrema fyrkantsskärmar har bidragit till att göra sporten osäker och kan ha orsakat olyckan förra månaden. Även vid den olyckan var informationen dålig.
Gubbar samlas lite utanför sta'n, har kul och kan skapa gemensamma värden. Larmet går hos regimen och media och attacken är i full gång. Troll angriper personligen skribenter som ifrågasätter hoppsportens utveckling. Det får man försöka bortse ifrån.
Märkligt med två olyckor så tätt inpå varandra. De här fallen har så stark spin från media att det kommer att ta tid att ta reda på vad som hänt. Personligen undrar jag om jag har motivation att försöka bena upp den här röran. Jag tror inte jag har tid att hålla på och gissa på basen av knapphändig information.
Fyrkantsskärmarna har tillåtits göra sporten mindre säker. YouTube visar riskabel flyning som inte hade varit tillåten tidigare. Men nu kommer detta fall som troligen att sluta med att någon enstaka individ gjort fel. Flyhaveriutredningar brukar försöka mörklägga systemfel genom att skylla på döda piloter. Möjligen kommer man i detta fall att finna att hopparen gjort något fel, kanske när han besiktade skärmen före hoppet. (Än så länge har man inte funnit att han begått något fel.)
Jag är inte säker på att jag har tid att ägna åt detta. Men bra om det diskuteras förstås.
Känns som jag tar en paus från detta fall. Inte värt att ägna tid åt att gissa på basen av knapphändig information som gradvis pyttsas ut.
...
Någonting har tydligen lyckats strypa bärlinorna så att skärmen bara kom ut som en boll. Ändå är inte detta relaterat till packningen av skärmen. Det finns säkert ett svar på denna gåta men jag kommer inte på det just nu. Våra gamla reserver satt som sagt på magen. Bara att kasta ut med händerna. Jag känner inte detaljerna i konstruktionen av reserverna sedan de placerades på ryggen, utom räckhåll för hopparen.