Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-14, 03:04
Medlem
vinlands avatar
Ellevio och Lokalkraft Sverige har idag gått ut på DN-debatt att dom måste höja de fasta elnätsavgifterna, på grund av energiförlusterna i högspänningsnäten, då allt större efterfrågan då medför större energiförluster i matningsnäten = högre svinn i matningsnäten = högre förluster för energibolagen per kWh. Finns redan annan tråd där just EON höjde avgifterna redan innan sommaren i år för sina svenska konsumenter

Men bara för några dagar sen kom det fram att Sveriges elnätsbolag säljer mycket högre andel elkraft till andra EU-länder via högspänningsnäten nu detta år än förra året, och eftersom denna elmatning till andra länder då rent fysiskt har längsta ledningssträcka = högsta ledningsmotstånd = största förlusterna per kWh, vältrar man alltså nu över de högre förlustkostnaderna för elexporten som ökats dramatiskt till svenska konsumenter istället med nya elnätsavgifter.

Kund i Sverige har elnätsområde 1-2-3-4 med kända energiförluster per kwh per elnätsområde
Kund/Land i EU har kända energiförluster per kwh per ledningssträcka till landet x inom EU

Varken jag eller någon av mina grannar har höjd energiförbrukning detta år jämfört med förra, där de flesta av oss istället sänkt förbrukningen, samtidigt som exporten av svensk el ökat dramatiskt till andra EU-länder, pekar detta på att elnätsbolagen helt enkelt vältrat över förlusterna på svenska konsumenter istället för att baka in förlusterna i sina exportpriser per kWh till landet x inom EU.

Eftersom elpriserna per kwh nu tokhöjts pga Putins härjningar med Ukraina, höjs då även förlustkostnaderna i högspänningsnäten pga värmeutvecklingen, men nu kommer vi alltså att subventionera elbolagens elmatningsförluster till utländska kunder vid större efterfrågan.....

Jag kan iaf inte finna något vettigt argument i höjda elnätsavgifter, då förlustökningarna för elbolagen helt beror på utökad export av energi, med dramatiskt höjda kwh priser pga kriget i Ukraina. Ellevio och Lokalkraft Sverige utspel om att 11,2 miljarder kronor behövs för att täcka nätförluster och att detta medför svåra likviditetsproblem och att dom vill slippa stamnätsavgiften tillfälligt, "för att mildra prisutvecklingen'", pekar allt mer på att dom vill få bidrag av staten och samtidigt ändå höja elnätsavgifterna.

Källa Svt då DN är betal-artikel: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...elnatsavgiften
Tråd om EON: (FB) Trots vinst på nästan 40 miljarder - EON höjer nätavgifterna (2022-04-13)
Senast redigerad av vinland 2022-09-14 kl. 03:17.
Citera
2022-09-14, 03:15
Medlem
Helt sinnessjukt.
Varför skall svenska kunder betala för att tyskarna vill ha el?

Skall du betala för att grannen vill köpa något?
Citera
2022-09-14, 03:25
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Varför har det med kriget att göra undrar jag? Som jag minns det var januari min all-time high-elräkning och Ryssland gick in i Ukraina i slutet av februari.
Citera
2022-09-14, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Varför har det med kriget att göra undrar jag? Som jag minns det var januari min all-time high-elräkning och Ryssland gick in i Ukraina i slutet av februari.

Min högst räkning var också Januari fram tills idag så min kommande räkning kom.
I Januari fick jag 1500 kr för lägenhet i SE4. Nu fick jag 1650 för samma lägenhet så alltså ett rekord för mig.
Citera
2022-09-14, 03:35
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Min högst räkning var också Januari fram tills idag så min kommande räkning kom.
I Januari fick jag 1500 kr för lägenhet i SE4. Nu fick jag 1650 för samma lägenhet så alltså ett rekord för mig.

Ok, men varför denna ökning innan kriget?
Citera
2022-09-14, 03:38
Medlem
Citat:
Ok, men varför denna ökning innan kriget?

Varför frågar du? Alla vet att elräkningarna stack iväg innan kriget. Redan i November 2021 så började elpriserna sticka iväg. Det hände alltså innan kriget. Kriget gjorde det bara värre, men det stack iväg även utan kriget.
Citera
2022-09-14, 04:03
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Varför frågar du? Alla vet att elräkningarna stack iväg innan kriget. Redan i November 2021 så började elpriserna sticka iväg. Det hände alltså innan kriget. Kriget gjorde det bara värre, men det stack iväg även utan kriget.

För att man skyller kriget. Jag vill ha den verkliga orsaken.
Citera
2022-09-14, 04:19
Medlem
Citat:
För att man skyller kriget. Jag vill ha den verkliga orsaken.

Vindkraft och nedlagd kärnkraft. Ingen förstärkning utav elnätet nprr-syd trots att vi betalt extra länge för detta ändamål.
Våra idiotpolitiker bestämde sig för att skriva på kontrakt där det anges att vi måste vara berädda att sälja 70% utav vår elproduktion utomlands. (Vilken djävla dåre skriver på ett sånt avtal?)

Vindkraft funkar bara när det blåser.
Varenda miljöpartist borde få stå och huffa o puffa på vindkraftverken nu i vinter.
Senast redigerad av KnullaBella 2022-09-14 kl. 04:21.
Citera
2022-09-14, 04:42
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella

Varenda miljöpartist borde få stå och huffa o puffa på vindkraftverken nu i vinter.
Nej det tycker jag verkligen inte! Varenda en som röstat på miljöpartiet skulle få huffa o puffa på vindkraftverken nu i vinter.
Även de som röstade in oss i EU för snart 30 år sedan skulle hudflängas och få springa i ett hamsterhjul som laddar till el-nätet tills de dör.

Givetvis håller jag med dig KnullaBella, men man skall inte glömma bort fårskallarna som röstar för skiten! kom ihåg det
Citera
2022-09-14, 04:51
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Vindkraft och nedlagd kärnkraft. Ingen förstärkning utav elnätet nprr-syd trots att vi betalt extra länge för detta ändamål.
Våra idiotpolitiker bestämde sig för att skriva på kontrakt där det anges att vi måste vara berädda att sälja 70% utav vår elproduktion utomlands. (Vilken djävla dåre skriver på ett sånt avtal?)

Vindkraft funkar bara när det blåser.

Ah. Det låter rimligt.
Citera
2022-09-14, 06:28
Medlem
Citat:

Nä, sanktionerna mot Ryssland gjorde att de inte kunde upprätthålla gasflödet på grund av bristen av reservdelar.
Sedan har man en fin elkabel till Tyskland där man exporterar el. Man har även stängt en massa reaktorer både i Sverige och i Europa.
Bland annat så skall väl ett kärnkraftverk stänga i Tyskland nu i vinter om jag inte minns fel.
Priset kommer således öka än mer.
Citera
2022-09-14, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nä, sanktionerna mot Ryssland gjorde att de inte kunde upprätthålla gasflödet på grund av bristen av reservdelar.
Sedan har man en fin elkabel till Tyskland där man exporterar el. Man har även stängt en massa reaktorer både i Sverige och i Europa.
Bland annat så skall väl ett kärnkraftverk stänga i Tyskland nu i vinter om jag inte minns fel.
Priset kommer således öka än mer.

Ja men elräkningen kommer inte bero på de anledningar som du anger. Eller inte bara i alla fall.

Men nu får vi ny regering troligtvis, så de ska införa något slags skydd mot höga elräkningar. Vi får se vad det innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in