Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-15, 01:56
  #1
Medlem
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Somaliland
Den stat ( egentligen det forna Britiska Somaliland) har brytit sig ur Somalia och har skapat en någorlunda ( efter omständigheten) fungerande demokratisk stat. Problemet är att ingen stat ( vad jag vet) har erkänt Somaliland. Skulle inte en hel del Svensksomalier som inte etablerats i Sverige med viss bidrag återanvända dit.? Bara en fundering.
Citera
2022-09-15, 07:52
  #2
Medlem
Nån som haren fundering om detta
Citera
2022-09-15, 08:49
  #3
Medlem
Somaliland har, enligt vad jag läst, en blandning mellan klanstyre och demokrati. De har en senat med representanter för klaner samt ett valt parlament. Det påstås funka bra och det vetkar stämma.

Men Somaliland vill nog inte ta emot somaliesvenskar. Inget land vill ta emot en stor mängd människor på kort tid eftersom infrastruktur i form av skolor, sjukvård, matproduktion etc vanligen är planerad och anpassad efter befolkningens storlek. Endast svenskar har inte förstått detta.
Citera
2022-09-15, 08:53
  #4
Medlem
DeValeras avatar
Somaliland uppfyller egentligen alla kriterier för att erkännas som en suverän nation. Jag tycker att Sverige borde erkänna landet som självständigt. Vi skulle kunna ha mycket samarbete med landet gällande bla migration.
Citera
2022-09-15, 08:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Somaliland uppfyller egentligen alla kriterier för att erkännas som en suverän nation. Jag tycker att Sverige borde erkänna landet som självständigt. Vi skulle kunna ha mycket samarbete med landet gällande bla migration.

Anledningen till att Somaliland fungerar är att de vägrar ta emot kaozblattarna från södra Somalia. Islamister får inte beträda landet. Varför skulle de då acceptera skiten från Sverige?
Citera
2022-09-15, 09:04
  #6
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Anledningen till att Somaliland fungerar är att de vägrar ta emot kaozblattarna från södra Somalia. Islamister får inte beträda landet. Varför skulle de då acceptera skiten från Sverige?

De får erkännande och bistånd såklart. Dessa kaozkillar lär ju heller inte vilja stanna där utan dra vidare till sina hemländer.
Citera
2022-09-15, 09:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
De får erkännande och bistånd såklart. Dessa kaozkillar lär ju heller inte vilja stanna där utan dra vidare till sina hemländer.

Nja, trycket från söder är ganska stort. Erkännande vill de ha, men inget bistånd lär vilja få dem att vilja ta emot dessa skit. Om Sverige fick bistånd, skulle du vilja ha hit dessa apor då?
Citera
2022-09-15, 09:12
  #8
Medlem
Psykonaut-s avatar
Kor, islam, negrar med AK4r.

Inget land att bygga på, bara trams.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Somaliland
Citera
2022-09-15, 09:13
  #9
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Nja, trycket från söder är ganska stort. Erkännande vill de ha, men inget bistånd lär vilja få dem att vilja ta emot dessa skit. Om Sverige fick bistånd, skulle du vilja ha hit dessa apor då?

Ja kanske inte vill uttrycka mig med din vokabulär som jag uppfattar som rätt hård.

Somaliland har inte så stora inkomstkällor. Att ta emot dessa blir ren business för dem. Dessa lär heller inte stanna kvar där någon längre tid utan söka sig tillbaka till sina hemländer.

Genom att använda en tredje part som destinationsland kommer tex afghaner inte vägra att åka till Kabul utan acceptera detta. Problemet löser sig självt med andra ord.
Citera
2022-09-15, 09:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja kanske inte vill uttrycka mig med din vokabulär som jag uppfattar som rätt hård.

Somaliland har inte så stora inkomstkällor. Att ta emot dessa blir ren business för dem. Dessa lär heller inte stanna kvar där någon längre tid utan söka sig tillbaka till sina hemländer.

Genom att använda en tredje part som destinationsland kommer tex afghaner inte vägra att åka till Kabul utan acceptera detta. Problemet löser sig självt med andra ord.

Somaliland har hyfsade inkomster via turism. Det är en väldig populär turistdestination. Att ta emot dessa innebär att du stryper deras viktigaste inkomstkälla. Jag tvivlar på att bidragen täcker upp detta. Dessutom att de kommer kaoza gör det inte bättre.

Hård vokabulär kanske, men lägger sällan silkesvantar på personer som är ute efter att döda andra.
Citera
2022-09-15, 09:37
  #11
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Somaliland har hyfsade inkomster via turism. Det är en väldig populär turistdestination. Att ta emot dessa innebär att du stryper deras viktigaste inkomstkälla. Jag tvivlar på att bidragen täcker upp detta. Dessutom att de kommer kaoza gör det inte bättre.

Hård vokabulär kanske, men lägger sällan silkesvantar på personer som är ute efter att döda andra.

Har du källa på att det är ett turistland? Landet är inte ens erkänt av något annat land, tror knappast att några charterbolag flyger dit.

Som jag skrev så kommer många tex afghaner m.fl. självmant åka till sina hemländer än att föras över till Somaliland. Dessutom så är Somaliland en annan typ av land än Sverige. I sådana länder ställer man inte till kaoz. Sådant beteende får helt andra konsekvenser där än i Sverige.
Citera
2022-09-15, 10:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Har du källa på att det är ett turistland? Landet är inte ens erkänt av något annat land, tror knappast att några charterbolag flyger dit.

Som jag skrev så kommer många tex afghaner m.fl. självmant åka till sina hemländer än att föras över till Somaliland. Dessutom så är Somaliland en annan typ av land än Sverige. I sådana länder ställer man inte till kaoz. Sådant beteende får helt andra konsekvenser där än i Sverige.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Somaliland
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in