Citat:
...fast jag tror faktiskt att det skulle ha kunnat hända i Sverige, om Silvia hade dött plötsligt och oväntat medan hon fortfarande var ung/domlig/ och vacker. Då var hon ju oerhört populär. Men då hade det handlat om henne som person. I Storbritannien handlar det, tror jag, mer om ämbetet som drottning. Drottningen som symbol. Inte så mycket om personen Elizabeth.
Sverige moderniserades mycket på 60-70-talen (på gott och ont naturligtvis), mycket beroende på att sossarna satt vid makten så många år. En av de positiva förändringarna, är att vi inte längre har denna vördnad för kungavärdigheten, ämbetet. Vi (med undantag för ett litet fåtal rojalist-tokar) tror inte längre på att det finns blått blod, och att kungarna är satta på sina troner av Gud. I Storbritannien lever det senare kvar, i alla fall i bakhuvudet på folk.
Sverige moderniserades mycket på 60-70-talen (på gott och ont naturligtvis), mycket beroende på att sossarna satt vid makten så många år. En av de positiva förändringarna, är att vi inte längre har denna vördnad för kungavärdigheten, ämbetet. Vi (med undantag för ett litet fåtal rojalist-tokar) tror inte längre på att det finns blått blod, och att kungarna är satta på sina troner av Gud. I Storbritannien lever det senare kvar, i alla fall i bakhuvudet på folk.
Jag är ingen försvarare av monarkin men det Svenska kungahuset är anonyma i sin utövning.
Vad jag förstår ska Engelska kungahuset vara en förebild för de övriga kungahusen.
De är konservativa till absurdum...
Jag upplever en falskhet kring sfären av den lilla tanten typ skrattar hon så hänger omgivningen på.
Tänk på sagan ,Kejsaren nya kläder.
Jag har sett vissa moment från BBC och jag är konfunderad och ställer mig frågan är det år 2022 eller har vi tittare hamnat i medeltiden.
Känns skönt ändå att vi i Sverige har en sund inställning till vårt kungahus.