2022-09-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Putin skall hålla tal 20:00 om något tillsammans med sjougu (?), som är försvarsminister. Vet ej om det är ukrainsk tidszon eller rysk eller what-ever.

Duman har beslutat om nya lagar som gäller skyldigheter i krig, Duman har sagt att de borde acceptera de ockuperade områdena som delar av Ryssland. De ockuperade områdena skall påbörja folkomröstningar om det i helgen. Så alla tror att talet kommer handla om Ukrainakriget.

Nån som höft nåt mer?

”On 20 September, Russian President Vladimir Putin may address the so-called referendums in the occupied territories of Luhansk, Donetsk, Kherson and Zaporizhzhia oblasts.”

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2...8311/index.amp
Citera
2022-09-20, 18:39
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
JAPP! Det finns många bra videor från Mariupol, även med intervjuer, som visar hur Ryssland hjälper DPR att bygga upp staden igen.

Mariupol har tillhört Donbas redan långt innan området införlivades med Ukraina. Nu är staden tillbaka till Donetsk och Donbas där den hör hemma och ryssarna skyddar den från anfall från Ukraina som försökte bomba sönder staden. Det var dock Donetsk egen armé som ledde och styrde kampen mot Azov-nazzarna, så det är egentligen dom man ska hylla.

Intressanta efterhandskonstruktioner du kommer med

Trodde du blivit informerad om hur geografi fungerar och erkända gränser samt vad folkrätten säger ?

Mariupol är Ukrainskt och det spelar ingen roll hur mycket du sitter och ljuger på ett svenskt forum
Citera
2022-09-20, 18:40
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Nu visar det ju sig om Putin mobiliserar ikväll att han inte kommer ge upp. Så om det inte funkar, vad tror ni nästa steg är då? Kärnvapen.. Ukraina har ju vägrar att fredsförhandla med ryssarna i månader nu, men det kanske är dags nu

Det är rySSland som inte vill förhandla med Ukraina. Dra tillbaka alla trupper ur Ukraina och sen kan det bli tal om förhandling. Det är upp till puttler, han kan avsluta detta omgående.
Citera
2022-09-20, 18:44
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ryssarna har dragit ut på det för länge. Ukraina är mobiliserade och redo samtidigt som större och större vapenleveranser från väst har börjat anlända. Dom kommer att förlora även om dom mobiliserar vid här laget.

Förstår inte vad en mobilisering ska hjälpa till med. Ryssarna saknar väl mest funktionsdugligt material. Att massor av ryssar ska dö kan ju knappast vara en önskan, ens från Putin?
Men det blir intressant om Moskva- och St Petersburg-borna blir tvingade att kriga för något de inte tror på. Putin och hela Duman kommer nog att få problem då.
Citera
2022-09-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag håller med dig.

Det här ser inte bra ut.

Man får lov att slå ihop saker och sammanfatta för att tydligt se att situationen är på väg att ändras.

* Menar då först o främst Ukrainas lyckade offensiv och deras (RU:s) egen problematik
* i kombo med att även de allierade eller "vännerna" har börjat opponera sig (förnedring) och nya
* "hot" för Putin/RU har tillkommit (Kazakstan, Armenien osv) (ytterligare stress).
* På det har man nu börjat flytta ubåtar och det talades om införandet av militärutrustning både till Vitryssland och till Tjetjenien nyligen. Minns jag rätt var de i Belarus kärnvapenspetsar men jag kan minnas fel.
* På detta nya lagändringar (idag) för krigstider som visar på stress/snabba ryck.
* ett möte ikväll dessutom.

Nä, jag blir inte förvånad om de har fulare saker på gång och jag sa det för en tid sedan.
Det är NU han/RU blir farligast.
När de möter allt för stort motstånd i kombination med en överjävlig förnedring inför världen (i deras ögon). Det kommer inte tolereras!!

De satsar allt nu för att dels slutligen "vinna" men också för att straffa eftersom de känner sig dubbelt förnedrade, av alla!

Fasiken, folk blev chockade när de tog steget över till krig den 24/2
och ändå verkar folk stundtals naiva.

Jag rekommenderar Väst att vara beredda för det är vi som är det yttersta/största hotet för dem.

Och Ukraina kan inte vika och inte heller Väst.
Det är lika omöjligt det.

Jag kanske är FÖR mörk och FÖR nojig.
Vilket jag hoppas i detta fall.

Utmärkt sammanfattning.
Jag delar helt din uppfattning + pessimism.
Det finns inget lyckligt slut på detta.
Krigssituationen kommer att bli mkt värre innan kriget upphör. Att ryssarna ska ge upp och åka hem i lugn och ro, det kan vi glömma.
Det ryssarna ser nu, är att Väst tar över ett land som ska vara ryskt. Det kan de aldrig acceptera.
De är fixerade vid denna tanke.
Citera
2022-09-20, 18:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Nån som höft nåt mer?

”On 20 September, Russian President Vladimir Putin may address the so-called referendums in the occupied territories of Luhansk, Donetsk, Kherson and Zaporizhzhia oblasts.”

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2...8311/index.amp

Jag har bara hört det samma. Vissa på Twitter är oroliga, andra hånfulla. Jag är rädd för en kraftig eskalering från rysk sida för att de håller på och förlorar.
Citera
2022-09-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Anledningen är som sagt att det är svårare för amerikanarna att spåra dem där. Har ryssarna ubåtar ute i ishavet så hittas de för jänkarna är där hela tiden.

Tänk efter lite - jag är ganska säker på att man susar i väg från Kaliningrad, Murmansk och Sevastopol bara för att gömma sig i Oczka havet. Även med dagens satelliter så är det inte säkert att man hittar ytgående fartyg så varför ska man hitta ryska ubåtar hela tiden.

Jag är ganska säker på att USA hittar ryska ubåtar hela tiden i ishavet.
Citera
2022-09-20, 18:47
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det blir ett stort tal ikväll. Tydligen har en av Putins megafoner/propagandister snackat om nukes åxo.

Putin har tappat det totalt och omger sig bara med bajsnödiga jasägare och fanatiker, tydligen. Det är rena rama Stalin.....

Troligen försöker idioten mobilisera och möjligen trycker han på knappen. Vi kommer iaf att få se något förfärligt innan detta är över.

Gud hjälpe oss.

Det är det här ortodoxa mindsetet. Ska jag förlora ska alla förlora. Om jag ska förlora sätter jag eld på byn. För att visa er. Typ. Det är en speciell syn på andra som inte finns i väst.
Citera
2022-09-20, 18:48
Medlem
leachs avatar
Mycket som händer nu så jag kör bulk info.

WarMonitor🇺🇦
@WarMonitor3
·
4m
Russian SU25 ground attack aircraft was shot down on the Kherson frontline.
WarMonitor🇺🇦
@WarMonitor3
·
4m
"After 23.59 today (Moscow time), men aged 18 to 65 will be prohibited from leaving Russia abroad."
Unconfirmed
ТРУХА⚡️English
@TpyxaNews
·
5m
The White House also stated that the United States would never recognize "referendums" in the Russian-occupied Ukrainian territories
WarMonitor🇺🇦
@WarMonitor3
·
5m
US Department of Justice asked Congress to legalize the transfer of Russian assets to Ukraine.
WarMonitor🇺🇦
@WarMonitor3
·
6m
Ukrainian artillery is reportedly hitting Russian positions around Lyman heavily all day.
ТРУХА⚡️English
@TpyxaNews
·
7m
Trophy MT-LB and Akatsiya 2S3 self-propelled gun in Kharkiv region
ТРУХА⚡️English
@TpyxaNews
·
9m
Putin may be preparing to announce mobilization, - Biden's national security aide Sullivan
WarMonitor🇺🇦
@WarMonitor3
·
9m
Russian forces have moved several of its best units towards Lysychansk from Bakhmut area.
ТРУХА⚡️English
@TpyxaNews
·
11m
More than 7 explosions were heard in Zaporizhzhia
ТРУХА⚡️English
@TpyxaNews
·
12m
Germany does not recognize referendums on the inclusion of Ukrainian territories in Russia, - Die Zeit
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
De är jävligt bra, men de är avsedda mer att ligga på lur, den är för långsamma för att skugga en atomubåt.

Ryssland kan ha 3 strategiska ubåtar i Östersjön! Om de stämmer så hoppas jag att de svenska U-båtarna är så bra som det sägs att de är!

Citat:
Nyligen har Ryssland seglat in med tre strategiska ubåtar för kärnvapen i Östersjön, enheter som normalt inte finns här utan hör hemma i världshaven. Även två stora iranska örlogsfartyg samt fartyg från Pakistan och Indien har passerat in.

DN 23 juli 2021

https://www.dn.se/sverige/stor-mangd...-pa-ostersjon/
(Låst artikel)
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tänk efter lite - jag är ganska säker på att man susar i väg från Kaliningrad, Murmansk och Sevastopol bara för att gömma sig i Oczka havet. Även med dagens satelliter så är det inte säkert att man hittar ytgående fartyg så varför ska man hitta ryska ubåtar hela tiden.

Jag är ganska säker på att USA hittar ryska ubåtar hela tiden i ishavet.

Jag skrev "de flesta". Givetvis har Ryssland ubåtar på andra ställen också men de vet att deras strategiska ubåtar inte har en chans mot USAs betydligt fler attackubåtar. Ryssland är en papperstiger, det är fånigt att tro något annat.
Citera
2022-09-20, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Nu visar det ju sig om Putin mobiliserar ikväll att han inte kommer ge upp. Så om det inte funkar, vad tror ni nästa steg är då? Kärnvapen.. Ukraina har ju vägrar att fredsförhandla med ryssarna i månader nu, men det kanske är dags nu

Varför ska Ukraina fredaförhandla?
Det gör man först när man tagit tillbaka allt som är deras.
Allt annat är idiotiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in