2022-09-23, 10:26
Medlem
Det svåra i kråksången är att Putin inte kan acceptera en förlust. Ändrar han sin uppfattning så är han troligen rökt. Ändrar hans närmaste uppfattning är han också rökt. Vad kan "folket" göra? Troligen inte så mycket, annat än att de gör uppror i krigsleden. Ju fler som rekryteras in, ju fler som kommer att ha andra uppfattningar om kriget och kan vända sig mot sina befäl och ledare. För väst gäller det att sänka motivationen för kriget hos massan genom både information och genom att strypa alla pengar som kan betalas ut till soldater och anhöriga. Ukrainas krigsstrategi måste gå till att hela tiden förstöra så många försörjningsled och logistik som det bara är möjligt, för att sänka motivation och moral. Ukraina behöver flyg och precisionsvapen som kan verka på långa avstånd. Mycket av det.

Kriget tar slut då Putin vinner eller försvinner.
Citera
2022-09-23, 10:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I Donetsk, Luhansk, samt i regionerna Zaporozhye och Cherson, har folkomröstningarna redan börjat. Varför denna panik? Den extrema brådskan måste bero på något!?
Det handlar väl om hemmaopinionen. Att försöka motivera mobiliseringen för folket.
Citera
2022-09-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vet inte varför men de facto är det så. Det är bara titta på besluten i FN. Sen att Ryssland har 4000+ kärnvapen och skulle de inte få fortsätta i FN så skulle inga avtal gälla och Ryssland kunde ha gett bort 20 kärnvapen till varje land i världens yta utan bryta emot något avtal.

Ja, skulle Ryssland ha fått "söka nytt" medlemskap i FN så hade man ju gått miste om den permanenta platsen i Säkerhetsrådet. Ett vanligt medlemskap hade man ju fått, men platsen i Säkerhetsrådet skulle ha gått upp i rök. Jag förutsätter att det bakom kulisserna var så att USA och de andra permanenta medlemmarna aktivt ville ha kvar Ryssland som permanent medlem i rådet, kanske som uttryck för respekt eller uppskattning, kanske beroende på kärnvapnen.
Citera
2022-09-23, 10:37
Medlem
Pratade med en Ryss igår. Han sa att det är inte 300 000 som mobiliseras utan det är över 1miljon. Enligt honom skickades det 300 000 kallelser igår och idag skickas runt miljonen. Sjukt om det stämmer !
Citera
2022-09-23, 10:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Spelar ingen roll. De har ingen träning eller motivation och Ryssland har inte logistik utom räckhåll för Himars. They'll be dead zoon.
Vad talar för ingen motivation?

Många stödjer Putin:
Citat:
A survey conducted in late May by Russia’s only remaining independent pollster, the Levada Center, found that 77% of Russians currently back the war.

Jag antar att det är år av hjärntvätt vi ser...
Citera
2022-09-23, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra podd! Jag gillar speciellt Michael Kofman. Vad jag hörde, så var det "berlin crisis" som hade 5% risk för kärnvapenkrig. (så klart subjektivt).

Alla riskanalyser angående kärnvapen är subjektiva. Kennedy själv trodde det var 33 procent MEN det berodde på att lägre befäl kunde få en knäpp. Och det hände faktiskt men stoppades.

Här är en utmärkt serie om Kuba-krisen - Varje avsnitt är 10min lång

https://www.youtube.com/watch?v=zEXj...PEFQHLoozkqchz

De diskuterar även Ukrainakrisen men de börjar med Holdomor - 7 delar hittils

https://www.youtube.com/watch?v=zEXj...PEFQHLoozkqchz

De mer på bakrunden och jmf med andra konflikter.
Citera
2022-09-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, skulle Ryssland ha fått "söka nytt" medlemskap i FN så hade man ju gått miste om den permanenta platsen i Säkerhetsrådet. Ett vanligt medlemskap hade man ju fått, men platsen i Säkerhetsrådet skulle ha gått upp i rök. Jag förutsätter att det bakom kulisserna var så att USA och de andra permanenta medlemmarna aktivt ville ha kvar Ryssland som permanent medlem i rådet, kanske som uttryck för respekt eller uppskattning, kanske beroende på kärnvapnen.

Jag tror inte de kunde ha en Rough rysk stat som har massor med kärnvapen. Och vad skulle hända med alla andra avtal
Citera
2022-09-23, 10:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Ex. den oorganiserade reträtten vi sett från den ryska fronten den senaste perioden.
Citera
2022-09-23, 10:43
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Inom Ukrainas landsgränser bestämmer Ukraina ensam om folkomröstningars laglighet och fattar även beslut om eventuella resultats godtagbarhet.

Putin är väldigt pressad o tappar alltmer hår inför varje framträdande. Han talar numera ofta emot sig själv.

Kan han sova på nätterna - har han börjat knapra pillier - han ser ju rätt slut ut i ansiktet.

Han verkar vara rädd för attentat o vågade inte bevista statsöverhuvudbegravningen

Ja jag har också sett det, han ser väldigt rädd ut, jag tror han vet innerst inne att han max har några månader kvar att leva. Enklast för honom och bäst för Ryssland vore om han tog sitt eget liv, men han är nog för feg för det.
Citera
2022-09-23, 10:44
Medlem
Nej kriget tar inte slut när Putin har "vunnit" för motståndet kommer alltid att finnas. Jag såg nu att förlusterna är ännu mer ohållbara. Även om vi räknar försiktigt så slås minst 15000 bögpedofilryssar ut varje månad och även om man mobiliserar går det inte att ersätta med mer och mer motvilliga pedofilbögar. Det fräter ut all vilja att slåss för en meningslös sak.

18 utslagna tanks och 20 förstörda bepansrade fordon är också mycket höga förlustsiffror.......och ännu mer anmärkningsvärt är att man förlorar artilleripjäser i ökande takt, 20 st samt dessutom raketartilleri, 8 st. Det är en enorm takt i förstörelsen och bör firas ikväll......29 utslagna övriga fordon tyder på att Ukraina också slår främst mot underhållet.
Citera
2022-09-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Många stödjer Putin:

Jag antar att det är år av hjärntvätt vi ser...

Det hade varit intressant att se om det är samma stöd idag. Att splittra landet genom information om kriget tror jag blir avgörande. Hur denna information kan spridas tekniskt vet jag inte. Men en ökad hackerverksamhet mot ryska medier och Rysslands "internet" är helt klart något som kunde ge stora effekter på att öka splittringen.
Citera
2022-09-23, 10:54
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Pratade med en Ryss igår. Han sa att det är inte 300 000 som mobiliseras utan det är över 1miljon. Enligt honom skickades det 300 000 kallelser igår och idag skickas runt miljonen. Sjukt om det stämmer !

Även om detta skulle stämma, så ger det mycket ringa ytterligare effekt militäroperativt. Förmodligen ger det till och med menlig operativ effekt, då ryssarna redan idag har svårt med försörjningen av sina befintliga förband i Ukraina. De 300k som det talas om nu kommer, som allra bäst, att ha runt 50-60% operativ effektivitet i jämförelse med de förband Ryssland idag har i Ukraina.

Vid mobilisering av 1,5 miljoner man, skulle den operativa effektiviteten sjunka till 20-30% av befintliga manöverförband, som bäst.

Det duger inte ens till desperat försvar av "last line of defence", för att inte tala om att det inte tillnärmelsevis duger för manöverförband som förväntas hålla tempo, samband och stridseffektivitet på främmande makts territorium under en operativ verklighet de inte behärskar.

Att t.ex. låta en miljon man beninfanteri traska runt ute på fälten i höstregnen skulle få den ryska underhållsorganisationen att kollapsa, med massdeserteringar och krigsbrott som följd, då hela kompanier, bataljoner och brigader skulle stå utan ens basala förnödenheter (mat, dricksvatten, ammunition och sjukvårdsutrustning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in