2022-09-24, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Nåja.

Om vi får vara lite sakliga och objektiva - och det får vi väl vara, i detta läge - så har vi väl aldrig (rätta mig om jag har fel) konfronterats med att ett enda land tappar 160 Miljarder Euro, i intäkter av olja, gas och naturtillgångar, på mindre än ett halvår. På grund av ett enat Europa. Jag har då aldrig varit med om maken, ens tänkt tanken. Stopp i varenda jävla pipeline. SAP stänger ner energianläggningar för Ryzzen i Sibirien.

Hur ser din konsekvensanalys kring detta?

Jag tycker att det skulle vara intressant. Absolut.

Vad tycker ni andra?

De ekonomiska sanktionerna som både EU och Nato enigt valt att lägga på Ryssland är synnerligt väl valda och har just nu börjat få effekt. Ett mycket mer effektivt vapen att skruva på/av än den numera nästan verkningslösa gaskranen.
Citera
2022-09-24, 01:48
Medlem
Jirens avatar
Alla de nya soldaterna ser ju helt otränade ut. Flera av dem ser rent av risiga ut. Vet de ö.h.t vad ett gym är? Något säger mig att ingen av dem äger ett par löparskor.
Citera
2022-09-24, 01:55
Medlem
Jag kan rekommendera denna. Rätt intressant!
"Kherson Counter-Offensive Begins! Russian Invasion of Ukraine"
https://www.youtube.com/watch?v=2hZo...ngsandGenerals
Citera
2022-09-24, 02:05
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Alla ryssvänner som förut var emot upptrappningen av kriget genom att Väst skickar vapen, vad säger de nu om Rysslands eskalering med att skicka in 300.000-1.000.000 nya soldater? Leder väl knappast till snabb fred.

Jag begriper faktiskt inte ditt inlägg och jag har läst det flera gånger. Kan du förtydliga vad du menar. Jag förstår inte vad för logik du använder. Du menar att vapen inte ska sändas in från någon sida, tror jag.

Jag har varit emot att väst sänder in vapen, för jag har ansett hela tiden det bara leder till att Ryssland eskalerar. Nej, det leder inte till snabb fred att Ryssland sänder in 300 000 nya soldater, det gör det inte.

Hur det här ska lösas nu, det vet jag inte. Det är enligt mig inte värt ett blodbad på 100 000-tals folk + stor risk för kärnvapenkrig enbart för att Ukraina ska behålla sin suveränitet.

Jag tror Nato behöver sända hangarfartyg till Svarta havet men det är väl omöjligt? Finns väl ingen passage för sådana fartyg till Svarta havet? Jag tror att Nato kommer behöva döda 100 000-tals ryska soldater och Ryssland kommer då sända in 100 000-tals nya soldater. Nato har brist på soldater och USA kommer få jobba otroligt mycket för att nedkämpa alla ryssar, det kommer inte bli långsiktigt hållbart. Sedan kommer väl USA få sig en atombomb sänd i planeten. Det kommer bli katastrof.

Om Putin avsätts, tas till fånga eller dör, då kanske kriget kan sluta. Jag är också väldigt frågande över vilka konsekvenserna blir om Putin använder kärnvapen. USA varnar om mycket stora åtgärder vid det scenariot men vad betyder varningarna i praktiken?
Senast redigerad av Hegamon 2022-09-24 kl. 02:44.
Citera
2022-09-24, 02:16
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag begriper faktiskt inte ditt inlägg och jag har läst det flera gånger. Kan du förtydliga vad du menar. Jag förstår inte vad för logik du använder. Du menar att vapen inte ska sändas in från någon sida, tror jag.

Jag har varit emot att väst sänder in vapen, för jag har ansett hela tiden det bara leder till att Ryssland eskalerar. Nej, det leder till inte till snabb fred att Ryssland sänder in 300 000 nya soldater, det gör det inte.

Hur det här ska lösas nu, det vet jag inte. Det är enligt mig inte värt ett blodbad på 100 000-tasl folk + stor risk för kärnvapenkrig enbart för att Ukraina ska behålla sin suveränitet.

Jag tror Nato behöver sända hangarfartyg till Röda havet, men det är väl omöjligt finns väl ingen passage för sådana fartyg till Röda havet? Jag tror att Nato kommer behöva döda 100 000-tals ryska soldater och Ryssland kommer sända in 100 000-tals nya soldater. Nato har brist på soldater och USA kommer få jobba otroligt mycket för att nedkämpa alla ryssar, det kommer inte bli långsiktigt hållbart. Sedan kommer väl USA få sig en atombomb sänd i planeten. Det kommer bli katastrof.

Om Putin avsätts, tas till fånga eller dör, då kanske kriget kan sluta. Jag är också väldigt frågande över vilka konsekvenserna blir om Putin använder kärnvapen. USA varnar om mycket stora åtgärder vid det scenariot men vad betyder varningarna i praktiken?
Vad ska NATO göra i röda havet?
Hur hjälper det Ukraina?🤔
Citera
2022-09-24, 02:16
Medlem
Citat:

Jag har varit emot att väst sänder in vapen, för jag har ansett hela tiden det bara leder till att Ryssland eskalerar. Nej, det leder till inte till snabb fred att Ryssland sänder in 300 000 nya soldater, det gör det inte.

Hur det här ska lösas nu, det vet jag inte. Det är enligt mig inte värt ett blodbad på 100 000-tasl folk + stor risk för kärnvapenkrig enbart för att Ukraina ska behålla sin suveränitet.

Jag tror Nato behöver sända hangarfartyg till Röda havet, men det är väl omöjligt finns väl ingen passage för sådana fartyg till Röda havet? Jag tror att Nato kommer behöva döda 100 000-tals ryska soldater och Ryssland kommer sända in 100 000-tals nya soldater. Nato har brist på soldater och USA kommer få jobba otroligt mycket för att nedkämpa alla ryssar, det kommer inte bli långsiktigt hållbart. Sedan kommer väl USA få sig en atombomb sänd i planeten. Det kommer bli katastrof.

Kärnvapenbombar Ryssland Ukraina så kommer det innebära att radioaktivt avfall kommer spridas runt om Ukraina och då kan flera NATO länder drabbas, därför kommer USA jämna Ryssland med marken och sedan är det löst och frid och fröjd igen
Citera
2022-09-24, 02:19
Medlem
Citat:

Nato har inte brist på soldater, skärp dig.

Belarus ville inte vara med i Rysslands sfär, ändå slog de ner folkets talan, de har nu en diktator vid makten över folket - som är beroende av Rysslands ledning.

Folket i Ukraina hade andra förutsättningar, de har sagt emot. Det blir lite patetiskt att sitta här och säga att "jag har varit emot att väst hjälper Ukraina för att <insert Russian propaganda>".
Citera
2022-09-24, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Mobilisering russian style en fredag kväll: lagomt runda under fötterna väl framme vid fronten

https://twitter.com/FriaUkraina/stat...zLkBEZHFA&s=19
Ha ha ha.
Vem är förvånad? Är ju höga som hus och fulla som alkisar i slagfältet.
Därför de förlorade kriget.
Citera
2022-09-24, 02:22
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Vi har inte vunnit något, tanken var nog inte att vi ska bli rikare med sanktioner. Utan det är ett vapen att minska Rysslands ekonomiska kapacitet så att de inte kan finisiera sitt krig. Får dock säga att med tanke på att det är världens mest sanktionerade land sen ww2 så har de hållt ut väldigt länge. Men kollapsen är inte långt borta nu känns det som
Det problem med det är dock... Europeiska länder som är beroende av rysk gas/olja kommer lida samt Ryssland är mer eller mindre ett själv-producerande land. Dom har allt som behövs när det kommer till tillverkningen av utrustning. Dom har mycket olja, gas till sig själva som används till flygplan, pansar, båt osv. Metaller finns det gott om, dom har sina egna system som tillverkas inrikes. Produktion kommer inte stoppa men sedan kan frågan ställas på kvaliten av deras militär

Detta kommer dröja ett bra tag. Västerländsk hjälp kommer endast slöa ned på det oundvikliga. Ryssen kommer definitivt aldrig ge upp med tanke på hur mycket som har gets. Kina hjälper förmodligen till på nåt vrå, dom är så jävla bra på att fuska på sätt vi inte ens har aningen om
Senast redigerad av bergsdal 2022-09-24 kl. 02:25.
Citera
2022-09-24, 02:28
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olalelele
Ha ha ha.
Vem är förvånad? Är ju höga som hus och fulla som alkisar i slagfältet.
Därför de förlorade kriget.
Ryssar och Ukraina är bägge fyllon. Vad är nytt? Slaver är alkisar till större del. Samma stycke allesammans
Citera
2022-09-24, 02:28
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Vad ska NATO göra i röda havet?
Hur hjälper det Ukraina?🤔

Karln är förvirrad, men ett Hangarfartyg med eskort in i svarta havet hade naturligtvis varit en avgörande dödsstöt för ryssen. Att möta ryssen nu mera konkret vore ju mer än rätt.
Citera
2022-09-24, 02:31
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Det problem med det är dock... Europeiska länder som är beroende av rysk gas/olja kommer lida samt Ryssland är mer eller mindre ett själv-producerande land. Dom har allt som behövs när det kommer till tillverkningen av utrustning. Dom har mycket olja, gas till sig själva som används till flygplan, pansar, båt osv. Metaller finns det gott om, dom har sina egna system som tillverkas inrikes. Produktion kommer inte stoppa men sedan kan frågan ställas på kvaliten av deras militär

Detta kommer dröja ett bra tag. Västerländsk hjälp kommer endast slöa ned på det oundvikliga. Ryssen kommer definitivt aldrig ge upp med tanke på hur mycket som har gets. Kina hjälper förmodligen till på nåt vrå, dom är så jävla bra på att fuska på sätt vi inte ens har aningen om

Problemet för Ryssland är teknik. När Ericsson lämnar så har de några unga hackers att förlita sig på inom telekom.

Internet blir slowmo jämfört med väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in