2022-09-24, 20:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
För de flesta är detta nog inte en nationalistisk fråga. Lönerna i regionen var oftta skit. Dvs om de såg bättre möjligheter med att tillhöra ryssland så hade de röstat för det. Firmorna och fabrikerna där levde på ryska kunder. Har du sett made in ukraina ngn gång i sverige? Nej men i ryssland finns det industriprodukter tex inom elförsörjningen som tillverkades i zaporozhye tex

Det är en myt att de har ekonomiskt viktiga industrier i östra Ukraina. Det är gammal statssubventionerad industri med anor i Sovjetunionen som inte kan producera till marknadspriser. Ja de kanske sålde till Ryssland men de levde på Ukrainska statens bidrag. De ockuperade delarna av Donas blev ju bara ännu mer ekonomist efterblivna än de som fortfarande var under ukrainsk kontroll.

Och allt som kommer att vara ockuperat av Ryssland efter detta krig kommer vara ännu fattigare än det ekonomiska slukhål den egentliga Ryska Federationen är på väg in i. Oavsett om Ryssland håller fejkade folkomröstningar eller atombombar Kiev så är landet i sin nuvarande form historia.
Citera
2022-09-24, 20:42
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Börjar Ryssarna skicka taktiska kärnvapen och som jag skrev där inte kommer ett motsvar, så vinner de militärt. Det är svårt att vinna mot en sådan motståndare. Sen kanske Ukraina kan vinna till sist med någon form av terrorism eller liknande, men de får svårt att vinna på slagfältet som nu i en sådan situation.
För en tid sedan läste jag om någon amerikansk talesman- kanske det var någon NATO-general som slog fast att; 'Ryssland kommer inte tillåtas vinna'

När en hög tjänsteman av den sorten gör sådant uttalande är det också vad som framledes gäller. Denna sak innebär att om (som du själv skriver) ryssar gör bruk av kärnvapen kommer sådant tilltag att besvaras hårt och resolut. Ryssland har dömt sig självt till undergång~ Ciriculus vitiosus.
Citera
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Det där är ju bara tragiskt.
De verkar inte förstå att granaten(?) kommer från en drönare ovanför dem, utan duckar i sina värn för att skydda/gömma sig från fienden.

Kan också undra varför soldatens vapen ligger på marken bredvid gropen… Reservpicka? Slut på ammo? Eller har han bara gett upp?

Jag hoppas att de lät dem överleva.

Riktigt hemskt… även om det är ryssar tycker man synd om dem.
Citera
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Lösningen låter bra men ganska säker på att amerikanerna inte väljer den. Det skulle vara slutet för deras dominans i bananrepubliker. Varje gång de ska in och härja i länder som Somalia och Afghanistan så kommer Ryssland som en nukleär jultomte och ger bananrepublikerna kärnvapen som vedergällning.

Men kanske de får om de blir beskjutna?

Fördelar:
- Ukraina kan då fortfarande vinna (eller i alla fall inte förlora) konflikten
- Lite lägre risk för att ryssarna svarar direkt mot NATO

Nackdelar:
- Försvagar USA kraftigt gentemot små fattiga länder
- Oförutsägbar utveckling, USA har inte full kontroll över en sådan situation.

Jag tror amerikanerna väljer det "fredliga" alternativet när det gäller kärnvapensvar - fullständig isolering av Ryssland, och offrar Ukraina. Amerikanerna är bra på att "ta förlusten", det har de gjort i Vietnam och Afghanistan. Deras mål, försvagning av Ryssland, uppnås i hög grad även på detta vis, handeln mellan Ryssland och Europa blir icke-existerande, en kil slås mellan Indien och Kina.

Användningen av taktiska kärnvapen av Ryssland är därför förvånansvärt acceptabel för USA, även om det inte är vad de föredrar. Naturligtvis kommer det inte vara så här clear-cut, de kommer hota och göra andra saker parallellt, men jag tycker detta ser ut som det centrala i en amerikansk kalkyl.
Det här är ingen Amerikansk kalkyl utan hel och hållet din egen, Du är sublimt pro-rysk.
Citera
2022-09-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det låter läskigt men absolut inte otänkbart tyvärr. Putin för krig på många olika flanker och just nu är det som du säger, han vill använda det tyngre artilleriet. Hoppas verkligen att det finns råg i ryggarna på personerna som ska trycka på knappen så de kan vägra och säga nej.

Ingen i den ryska ledningen har visat ryggrad hittills och stått upp mot Putin.
Jag räknar inte med något nej från dem när det vankas kärnvapen. Alla verkar ju rädda för honom.
Citera
2022-09-24, 20:46
Medlem
Citat:
De verkar inte förstå att granaten(?) kommer från en drönare ovanför dem, utan duckar i sina värn för att skydda/gömma sig från fienden.

Kan också undra varför soldatens vapen ligger på marken bredvid gropen… Reservpicka? Slut på ammo? Eller har han bara gett upp?

Inte mycket till värn heller. Blir skoj i vinter när kylan kommer. Tält med kamin verkar inte existera i ryssens värld.
Citera
2022-09-24, 20:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Kärnvapen är inget mirakelvapen. Tvärtom är det ett ganska trubbigt vapen som har mycket begränsad praktisk nytta. Problemet för Ryssland om de använder taktiska kärnvapen är att Nato kan trappa upp ganska riskfritt utan att det ses som en eskalering. En rimlig gissning är att Nato sätter in flygstridskrafter i Ukraina vid ryskt kärnvapenanvändande. Och då har Putin utan vidare förlorat mer rent militärt än han eventuellt har vunnit tack vare kärnvapnen.

Även helt utan andra förändringar är det troligt att Ukraina skulle klara sig rätt bra mot ryska kärnvapen. Visst kan några taktiska atombomber skapa genombrott i de ukrainska linjerna. Men man ska kunna utnyttja de genombrotten och bygga vidare på dem för att de ska vara värda något. Jag har svårt att se Ryssland göra det på något effektivt sätt. Och kan de inte det så kommer varje kärnvapenanfall bara leda till lite större ukrainskt manfall än en vanlig dag.

Ja kanske. Jag har läst att ryssarna har 2000 taktiska stridsspetsar. Det är faktiskt inte sååå många ändå, man får räkna med att en del inte fungerar, några slås ut innan de hinner användas, eller skjuts ned av air defence. Det skulle bli ett sjukt blodigt krig i så fall. Undrar om simuleringar har gjorts på såna slagfält - där ena sidan använder kärnvapen, och andra sidan har ett enormt överläge i stridsflyg. Jag antar att NATO-flyg inte måste operera från flygfält men kan spridas ut? Om de måste ha baser så fungerar det inte, då blir baserna snabbt kanske utslagna och konflikten eskaleras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är en myt att de har ekonomiskt viktiga industrier i östra Ukraina. Det är gammal statssubventionerad industri med anor i Sovjetunionen som inte kan producera till marknadspriser. Ja de kanske sålde till Ryssland men de levde på Ukrainska statens bidrag. De ockuperade delarna av Donas blev ju bara ännu mer ekonomist efterblivna än de som fortfarande var under ukrainsk kontroll.

Och allt som kommer att vara ockuperat av Ryssland efter detta krig kommer vara ännu fattigare än det ekonomiska slukhål den egentliga Ryska Federationen är på väg in i. Oavsett om Ryssland håller fejkade folkomröstningar eller atombombar Kiev så är landet i sin nuvarande form historia.

Nja ztr producerade med vinst och stor export bla till ryssland.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Skrämmande läsning om mobiliseringen i ryssland. En del städer tömms på män nu

https://m.facebook.com/story.php?sto...l&id=609321374
Citera
2022-09-24, 20:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag tror amerikanerna väljer det "fredliga" alternativet när det gäller kärnvapensvar - fullständig isolering av Ryssland, och offrar Ukraina. Amerikanerna är bra på att "ta förlusten", det har de gjort i Vietnam och Afghanistan. Deras mål, försvagning av Ryssland, uppnås i hög grad även på detta vis, handeln mellan Ryssland och Europa blir icke-existerande, en kil slås mellan Indien och Kina.

Användningen av taktiska kärnvapen av Ryssland är därför förvånansvärt acceptabel för USA, även om det inte är vad de föredrar. Naturligtvis kommer det inte vara så här clear-cut, de kommer hota och göra andra saker parallellt, men jag tycker detta ser ut som det centrala i en amerikansk kalkyl.

Jag tror USA kommer att svara. Atombomber i Ukraina kan direkt påverka NATO-länder med radioaktivt nedfall. Blåser det söderut mot Turkiet, västerut mot Polen eller norrut mot Baltstaterna den dagen bomben faller så är det ett väpnat anfall mot NATO-alliansen. Blåser det österut kanske USA nöjer sig med att slå ut allt ryskt militärt på Krim med kryssningsrobotar. Inklusive Krimbron. Men undviker egentligt ryskt territorium.

Men det skall blir spännande att se vad USA säger ordagrant den dagen Ryssland hotar med kärnvapen om inte Ukraina drar sig bort från sitt eget territorium.
Citera
2022-09-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Riktigt hemskt… även om det är ryssar tycker man synd om dem.

Är man en invaderande part får man stå sitt kast. No mercy.
Citera
2022-09-24, 20:52
Medlem
donald12s avatar
Citat:

Om Orcherna vill överleva så kan de ringa numret för att ge upp som Ukraina har.

I annat fall så ska de skadas eller dödas. Många orcher behöver dödas/lemlästas så att opinionen i ryZZland vänder mot Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in