Citat:
Ursprungligen postat av
Computerz
Jag tror inte cykeln är den avgörande delen här. Hon har helt enkelt stannat mitt på bron en stund och tagit bilder. Står man tillräckligt länge och har otur så inleds in broöppning just precis när man står där. Dock borde det finnas något slags skydd mot detta. T.ex. en brovakt som ser till att ingen befinner sig på bron när öppningen börjar. Sen kan jag hålla med om att man borde ha lite bättre uppsyn. Hon har säkert haft lurar i så inte hört ljudsignalen.
Man ska inte uppehålla sig och stanna på bron. Lika lite som man ska stanna på rälsen vid en järnvägsövergång.
Brovakten har antagligen en kontrollfunktion för att se att bron är tom innan den öppnas, sannolikt har något missats här.
Men faktum kvarstår denna kvinna stannade sitt fordon/cykel för att blippa eller fota = leka med telefonen mitt på en klaffbro där man får passera men inte ska uppehålla sig.
Om brovakten sett henne stå där med sin telefon grensle över cykeln hade ju all annan trafik fått vänta tills hon behagade leka färdigt och cyklat vidare så bron kunde öppnas.
Bara det är rätt egoistiskt och hänsynslöst gjort - men inte förvånade eftersom hon ju var en cyklist. En av alla cyklister som per definition alltid uppträder hänsynslöst och egoistiskt när de sätter sig på sadeln i Stockholmstrafiken.