2022-09-26, 16:26
Medlem
88SONs avatar
Bra att hon inte blev allt för skadad, nu kanske hon lär sig en läxa att vara lite mer uppmärksam i trafiken

Hur fan kan man missa en broöppning?
Citera
2022-09-26, 16:39
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Bra att hon inte blev allt för skadad, nu kanske hon lär sig en läxa att vara lite mer uppmärksam i trafiken

För att man stod stilla på bron och betraktade utsikten med hörlurar på? Hur fan kan man missa att folk är på bron, när det är ens jobb?
Citera
2022-09-26, 16:39
Medlem
Dylans avatar
Tycker inte ett dugg synd om Södermalmskossan. Är man så dum i huvudet som hon uppenbarligen är så ska man ha betalt i fysisk smärta. Att skylla på brovakten är trams; felet är hennes och hon är ett offer för sin egen dumhet.
Citera
2022-09-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Tycker inte ett dugg synd om Södermalmskossan. Är man så dum i huvudet som hon uppenbarligen är så ska man ha betalt i fysisk smärta. Att skylla på brovakten är trams; felet är hennes och hon är ett offer för sin egen dumhet.

Fast nu har ju våra kära brovakter en uppgift innan dom öppnar bron, nämligen att se till att ingen befinners sig på bron oavsett man sitter remote eller på plats.

Vad hade hänt om Agda 87 hade lunkat ut på bron 1 min innan signalerna hade börjat får hon skylla sig själv för hon går för sakta då ?

Dock så håller jag med dig att denna kvinna verkar vara lite efter.
Citera
2022-09-26, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON

Det är sagt att kvinnan stod still mitt på bron när bommarna fälldes ner. Det ser mer ut som att brovakten missat att kvinnan var på bron än att kvinnan har varit vårdslös i sitt beteende.

Jag kan dock hålla med till viss del, det både ljuder och blinkar en längre period innan bron öppnar sig så nog fan ska kvinnan haft tillräcklig tid att lämna bron.
Citera
2022-09-26, 19:20
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Jag tycker mig höra väldigt dåliga ljudvarningar vid den aktuella bron

Broöppning Danvikstull:

https://www.youtube.com/watch?v=tCn6ZeW9BLo

Jämför skillnaden.

Broöppning Skansbron:

https://www.youtube.com/results?sear...öder+stockholm

Tyvärr har de börjat med de värdelösa digitala plingljudet som används vid spårvagnskorsning och liknande.

Jämför, Södertäljebron:
https://m.youtube.com/watch?v=mRG-cyBJbME
Citera
2022-09-26, 19:25
Medlem
Bor i närheten, fattar inte, även med ev. musik i öronen och fotograferande, märker man inte att det man står på börjare luta mer moch mer?
Verkligen konstigt 🤔
Citera
2022-09-26, 19:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Fast nu har ju våra kära brovakter en uppgift innan dom öppnar bron, nämligen att se till att ingen befinners sig på bron oavsett man sitter remote eller på plats.

Vad hade hänt om Agda 87 hade lunkat ut på bron 1 min innan signalerna hade börjat får hon skylla sig själv för hon går för sakta då ?

Dock så håller jag med dig att denna kvinna verkar vara lite efter.

De flesta personer som hör illa vet om det, allra helst om hörseln är så nedsatt att man inte hör varningssignaler för bommar i närheten. Dessa mer eller mindre döva personer är därför oftast extra vaksamma och försiktiga i trafiken och håller noga utsikt efter utryckningsfordon och vid bommar för broar och järnvägsövergångar.

Man stannar INTE sitt fordon på en klaffbro för att fota utsikten, varken med cykel eller bil, framförallt inte om man inte har extra koll på signalerna för eventuell broöppning.

Precis lika lite som man stannar mitt på spåret på en järnvägsövergång och står och fotar rälsen utan att se sig för eller lyssna efter om bommarna plötsligt blinkar och sänks.

Det är enormt korkat gjort. Återigen en cyklist i Stockholmstrafiken som lämnat omdömet hemma.
Senast redigerad av coli 2022-09-26 kl. 19:44.
Citera
2022-09-26, 19:43
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Jag tror inte cykeln är den avgörande delen här. Hon har helt enkelt stannat mitt på bron en stund och tagit bilder. Står man tillräckligt länge och har otur så inleds in broöppning just precis när man står där. Dock borde det finnas något slags skydd mot detta. T.ex. en brovakt som ser till att ingen befinner sig på bron när öppningen börjar. Sen kan jag hålla med om att man borde ha lite bättre uppsyn. Hon har säkert haft lurar i så inte hört ljudsignalen.

Man ska inte uppehålla sig och stanna på bron. Lika lite som man ska stanna på rälsen vid en järnvägsövergång.

Brovakten har antagligen en kontrollfunktion för att se att bron är tom innan den öppnas, sannolikt har något missats här.
Men faktum kvarstår denna kvinna stannade sitt fordon/cykel för att blippa eller fota = leka med telefonen mitt på en klaffbro där man får passera men inte ska uppehålla sig.
Om brovakten sett henne stå där med sin telefon grensle över cykeln hade ju all annan trafik fått vänta tills hon behagade leka färdigt och cyklat vidare så bron kunde öppnas.

Bara det är rätt egoistiskt och hänsynslöst gjort - men inte förvånade eftersom hon ju var en cyklist. En av alla cyklister som per definition alltid uppträder hänsynslöst och egoistiskt när de sätter sig på sadeln i Stockholmstrafiken.
Citera
2022-09-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Man ska inte uppehålla sig och stanna på bron. Lika lite som man ska stanna på rälsen vid en järnvägsövergång.

Brovakten har antagligen en kontrollfunktion för att se att bron är tom innan den öppnas, sannolikt har något missats här.
Men faktum kvarstår denna kvinna stannade sitt fordon/cykel för att blippa eller fota = leka med telefonen mitt på en klaffbro där man får passera men inte ska uppehålla sig.
Om brovakten sett henne stå där med sin telefon grensle över cykeln hade ju all annan trafik fått vänta tills hon behagade leka färdigt och cyklat vidare så bron kunde öppnas.

Bara det är rätt egoistiskt och hänsynslöst gjort - men inte förvånade eftersom hon ju var en cyklist. En av alla cyklister som per definition alltid uppträder hänsynslöst och egoistiskt när de sätter sig på sadeln i Stockholmstrafiken.

Det ligger knappast i det allmänna medvetandet att man förväntas avlägsna sig från broar på samma sätt som man bör från järnvägsövergångar. Skyltning om någon sådan regel saknas och du kan säkerligen ta dig över samma bro i åratal utan att uppleva en broöppning då många broar, även denna, endast öppnas inom fastställda tidsspann utanför rusningstrafik.

Ett kudos ska dock utfärdas till dig som undsätter oss andra genom att uppenbarligen själv följa regeln, även om det hela låter som en efterhandskonstruktion givet din kommentar om cyklister - som för övrigt är klyschig och förutsägbar men ej förvånande då ditt eget val av transportmedel till synes faller på pållar av sort större. Hörs vi dödliga där uppe?
Citera
2022-09-26, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorungeModsInHere
En fjollig bom. Va ska den stoppa?
Normalbegåvade människor? Tror rent av det funkar på efterblivna också. Men cyklister i Stockholm är en egen kategori, majoriteten skulle behöva en ledsagare.
Citera
2022-09-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
Detta hade aldrig hänt om de hade byggt högre broar från början, så att färjorna kommer under.De var väl inte så länge sen som ett band från England dog någonstans i stockholm.

Hur fasiken hade högre broar stoppat diverse olyckor? Större risk för självmord då också.

Det bästa vore väl att man installerar en slags platta på vardera sida om broarna, en "in och utväg". När någon (en bil, cyklist eller fotgängare) passerar så känner den av, t.ex genom ökad vikt, att något har passerat på ena sidan men ännu inte "aktiverat" / kommit ut på andra sidan.

Sedan visas en varningssignal för den som skall öppna bron om någon befinner sig där. Personen skall givetvis även ha fri sikt och själv ha koll före öppning, så det blir mer som ett komplement.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in