2022-09-27, 10:39
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Kollade nu och såg att en Stinger kostade 38000 dollar och en Shahed-136 50000 dollar.

Så ur den synvinkeln är det ju en bra affär att plocka en Shahed-136 med en Stinger.
Sedan är frågan vilket överpris mullorna lyckats pressa den otrogne på!
Citera
2022-09-27, 10:40
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Det är ekonomiskt hållbart i 20år minst, för väst i varje fall. Kriget är en liten del av spelet och runtomkring sker affärer som vi inte vet om. När maktbalansen skiftar så ändras mycket på kort tid. Ryssarna vill tro att maktbalansen skiftar till deras fördel, men det vi har sett är tvärtom, att väst blir starkare och att regionerna runt Ryssland börjar bryta sig loss från Kremlin.

Ryssland är inte hotat som nation än, men deras ställning har helt rasat och snart kan de inte ens försvara sig mot angrepp inom den egna sfären.
Arma folk!
Citera
2022-09-27, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vem tjänar på att Nordstream saboteras? Ryssland?
Jag kan inte se att någon skulle tjäna på det

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ubåt eller attackdykare. Gissningsvis så är det Ryssland som ligger bakom detta.
Ingen har någon vettig anledning att göra det, och det indikerar Ryssland och barnamördare v.puttins mentalsjuka 7D-schack

Det enda som någon får ut av att sabotera Nord Stream 1 är att för alltid klippa gasflödet, dvs nu kan ryssarna skylla på sabotage för att inte leverera enligt de avtal som finns. Nord Stream 2 har ju aldrig varit i drift, men ska man sabotera den ena så kan man ju ta den andra på en gång. Men då Europa redan löst det mesta av sitt energibehov för vintern så är dessa åtgärder inte meningsfulla, men Kreml brukar inte utsättas för sanningen utan mest för information som stödjer puttlers egen uppfattning.

Det gör också att nästa ryska regering efter avrättningen av barnamördare v.puttin, inte kan få in "easy cash" genom att öppna gaskranarna. Men det underlättar å andra sidan för Europa, då man inte längre behöver tramsa runt med det oetiska alternativet rysk gas.

Och ryssludren i tråden kommer att skylla på en judekonspiration, danskdjävlar, nazister, Bill Gates, George Soros, Frimurarna, Illuminati, Guds straff mot de otrogna, effekter av coronavaccin och att det inte går att bygga rundade gasledningar då Jorden är platt. Och att USA minsann sprängde en vattenledning vid invasionen av Kuba 1898.
Citera
2022-09-27, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Känns det bra för alla krigshetsare i tråden nu när gasledningarna har saboterats? När hotet om utökat krig ständigt accelererar och kryper närmare Sverige?
Det visar med all tydlighet att den avskyvärde puttler inte är att lita på.
Citera
2022-09-27, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Nästan så att man längtar efter en gammal hederlig lvakan m/36.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bofors_40_mm_automatkanon

Måste gå att skjuta ner dom där iranska piss-drönarna. 240 plugg i minuten!
Citera
2022-09-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Hur faan kan en plywoodlåda med sachsmotor kosta 50 000 USD?!?!

Låt vara att piss-ryzzarna är ett efterblivet folk men inte ens dom kan väl betala så mycket pengar för något som vilken unge som helst plockar ihop på träslöjden?
Med tanke på att de betalade det dubbla för Orlandrönarna med en Cannon kamera och en Hondamotor med en PETflaska som tank, tycker de säkert detta är ett klipp
Citera
2022-09-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Usa som försäkrar sig att tyskland inte kan importera energi.
Du blev den första stanniolmössan. Det är en typisk rysk reaktion, så det var ett ryskt attentat.
Citera
Medlem
Problemet i Ryssland är bl a att det inte finns politiska folkrörelser, så ingen kan fånga upp missnöjet. Det verkar dock finna en motståndsrörelse som är liten och den är nog redan infiltrerad av FSB. Rysslands förluster är ENORMA. Jag själv beräknar ned siffrorna över befriade fascistbögar men tar hänsyn till beräknat antal skadade och det slås ut ungefär 18000 pedofilbögar per månad... ...Jag tror inte man kan mobilisera i samma takt, varje fascist-soldat skall ju ha utrustning och inlemmas i ett fungerande förband.
Senaste dygnet har vi också stora materialförluster på 16 tanks och 24 stridsfordon.

Ni förstår väl att en krigsmakt inte kan förlora upp emot 200.000 pedofiler per år utan mycket allvarliga konsekvenser?
Kan vi hoppas på att Putin och Lavrov försvinner hastigt innan nyår eller tar det ytterligare 7 månader innan Ryssland drar sig tillbaka? Var finns dom förnuftiga krafterna i Ryssland?
Citera
Bannlyst
Citat:
Måste gå att skjuta ner dom där iranska piss-drönarna. 240 plugg i minuten!
Fan vad du stör dig på de iranska kamikazedrönarna? Det är väl bara bra om de kan flyga in lite drönare i ammodepåer m.m.
Citera
2022-09-27, 10:45
Medlem
Citat:
Visst fan tog det väl mer än en vecka innan Ukrainarna fick några vapenleveranser från Väst?

Jag tycker snarare att Väst var saktfärdiga. Och "kände" sig fram. Först skickade man enbart skräp. Först efter 5-6 månader började Väst fatta att dom måste skicka vapen som Ukrainarna kan använda offensivt.

Nu äntligen är vi där. Bara Sverige skickar Archer så!

När leveranserna började har jag inte koll på, men logistiken att föra in vapnen, och alla underrättelser om vad och var ryssarna hade för planer hade man full koll på från USA och GB. Frankrike misslyckades med det och deras säkerhetschef fick sparken. Det skräpet, räckte ju för att elda upp allt ryskt pansar
Citera
2022-09-27, 10:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sanktionerna kommer självfallet inte få ryssarna att göra revolution men däremot om de tvingas ut i ett meningslöst krig så kanske det kan hända något. Stormen i Ryssland har bara börjat.

Det är så extremt subjektivt. Det som är meningslöst för den ene tycker den andre är värt att dö för. Hundratusentals ukrainare verkar vara beredda att dö för en gräns som Lenin och Krustjev skapade hellre än att ha lugn och ro, och framför allt för att ryssar inte ska vara delaktiga i beslutet om hur gränsen dras. "Vi slåss för självbestämmande"! När jag sätter mig i en ukrainares skor så har jag svårt att förstå det. Det är lättare att förstå att de inte vill att Ukraina slukas, men det är ju inte något scenarie.

Lika svårt har jag för att förstå varför det är just den gränsen som nu kanske skapas som Ryssland måste hålla. Varför skulle man som mekaniker från Dagestan vilja dö för att försvara Kherson? Om det blir ett jämnt krig där "truppmoralen" avgör borde ryssarna retirera en bit. Men då uppstår problemet med att de har annekterat Kherson, om de nu gör det. Om jag hade varit Putin och velat nå de militära målen, så hade jag annekterat Krim (redan gjort), Donbass och så hade jag förklarat att Kherson och Zaporizhe var en "speciell zon" som skulle vara demilititariserad för att säkra Krim/Donbass.

Alternativet är att argumentera för att alla i Kherson m m är "hjärntvättade ryssar". De pratar ryska men ser sig som ukrainare. Putin tycker det är som män som ser sig som kvinnor. Det som är intressant är att det finns en parallell till sovjet här. Arbetare som inte var kommunister hade "falskt medvetande" enligt vissa marxister (Gramsci t ex). Dessa arbetare hade inte förstått hur världen hänger ihop. Men marxisterna hade en avancerad psykologisk förklaringsmodell för detta. Putin har inte det. Jag tvivlar på att Dagestan-mekanikerna köper förklaringsmodellen.

Slutsatsen av detta är att ryssarna kommer få moralproblem efter annekteringen och därför måste vinna genom massivt överläge, eller så gör de något "kreativt" med annekteringen.
Citera
2022-09-27, 10:48
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Billig sölig ammunition? kallar du 50 000 dollar billigt?

En stinger kostar ju bara 38 000 dollar.

Jag tror drönarna kostar mindre än 50 000 dollar. Kan ha fel, har försökt googla utan att hitta några siffror. Har du länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in