2022-09-30, 17:48
Medlem
wwrs avatar
Jag anser att vissa postare säger mot sig själva i diskussionen så jag lämnar det. Självklart har mycket utrustning och material förbättrats. Men de nya konstruktionsmetoderna har infört risker. (Skärmar med avancerad flygförrmåga.)

En gammal automatisk utlösare aktiverades vid 58 km/tim fallhastighet (fall från 13 m höjd).
Den som hopparen nu använde aktiverades vid 126 km/tim (falll från 63 m höjd).

man överlever nästan alltid ett fall från 6-8 m
Citat:
People usually survive falls from a height of 20-25 feet (6-8 meters), but above that, things get very deadly very fast.

https://www.forbes.com/sites/stevens...h=30cbcbd64f2d

Från 8 meter träffar man marken med 45 km/timmen.

En hoppare med delvis bärande skärm kommer ju dessutom oftast med fötterna först och är tränad att ta fall. Så jag skulle gissa att möjligheten för en hoppare att överleva 58 km/tim är ganska goda.

Men med 126 km/tim (fall från 63 m höjd) som är gränsvärdet för de nya utlösarna är risken för att omkomma närmast total.

Dvs med de gamla automatiska utlösarna hade man bättre möjligheter att överleva.
Senast redigerad av wwr 2022-09-30 kl. 18:03.
Citera
2022-09-30, 17:49
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det sker mest personangrepp i tråden nu och allt skall döljas för de som inte har tid att läsa utredningen.

Den automatiska utlösaren aktiveras tydligen vid 35 m/s sjunkhastighet. Vad jag kommer ihåg hade de gamla utlösarna en betydligt lägre tröskel.

35 m/s svarar mot 126 km/tim

Men med den hastigheten slår man ju ihjäl sig.

Beror det också på de moderna fallskärmarna? Det går att sjunka så fort med dem att man har varit tvungen att höja hastigheten för automatisk utlösning av reserven?

Jag hittade snabbt att Sentinel MK 2000 utlöste vid
30% of terminal velocity
vilket skulle bli ungefär 16 m/s dvs 58 km/tim

jag har inte kollat vilka hastigheter man överlever men chanserna är större vid 58 km/tim än vid 126 km/tim
Jiiiiisseees "chanserna är större vid 58 km/tim än vid 126 km/tim". Vad svamlar du nu om? Vet du ens vad en AAD är för något?
Citera
2022-09-30, 17:50
Medlem
wwrs avatar
Det sker mest personpåhopp nu i tråden. Om det har skett missuppfattningar så berätta vad som missuppfattats.
Citera
2022-09-30, 17:57
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Det sker mest personpåhopp nu i tråden. Om det har skett missuppfattningar så berätta vad som missuppfattats.
Har du läst utredningen? Och sluta gnälla om personangrepp, det är riktigt patetiskt att du ser dig som någon sorts offer hela tiden.

Citat:
Självklart har mycket utrustning och material förbättrats. Men de nya konstruktionsmetoderna har infört risker. (Skärmar med avancerad flygförrmåga.)
Ingen har påstått något annat. Inte en enda gång. Precis som att ett flygplan med elektronik medför risker som inte finns hos ett flygplan från 1912.
Senast redigerad av buzzkillington 2022-09-30 kl. 18:03.
Citera
2022-09-30, 18:14
Medlem
wwrs avatar
Av att läsa tråden kommer jag fram till följande orsaker för olyckan:

1. skärmen var lagad med skoklister

2. av helt ofattbara orsaker har en synnerligen erfaren hoppare inte utlöst reserven förrän på 70-100 m höjd

3. den automatiska utlösaren har inte aktiverats eftersom den nästan inte alls aktiveras om bara lite grand av fallskärmen utvecklats.

De moderna automatiska utlösarna aktiveras vid ett fall med 126 km i timmen eller mer. Det motsvarar att man faller från 63 m höjd utan fallskärm. Det är dödligt.

De gamla automatiska utlösarna aktiverades vid 58 km/tim (motsvarande ett fall från 13 m höjd utan fallskärm) (de aktiverades dessutom på något högre höjd)

Därav drar jag slutsatsen att chansen att överleva med de gamla automatiska utlösarna var betydligt bättre än med de nya.

Jag gissar att man tvingats höja fallhastigheten för aktivering av de automatiska utlösarna eftersom de moderna fallskärmarna kan flygas närmast som flygplan med hög sjunkhastighet. Då får inte reserven utlösas av misstag.

Jag menar att konstruktionen med de nya små, snabbflygande skärmarna har gjort sporten farligare. (Däremot får vi självklart anta att materialen gått framåt och på ett annat sätt gjort hoppningen säkrare.)

Just nu sker många personangrepp i tråden. Dessutom besvaras många argument med "läs PDF:en". Så jag tror jag hoppar av denna diskussion en stund.

Mycket märkligt hur en hoppare med 7000 hopp inte drog reserven i tid. Närmast ofattbart.
Senast redigerad av wwr 2022-09-30 kl. 18:17.
Citera
2022-09-30, 18:18
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Av att läsa tråden kommer jag fram till följande orsaker för olyckan:

1. skärmen var lagad med skoklister

2. av helt ofattbara orsaker har en synnerligen erfaren hoppare inte utlöst reserven förrän på 70-100 m höjd

3. den automatiska utlösaren har inte aktiverats eftersom den nästan inte alls aktiveras om bara lite grand av fallskärmen utvecklats.

De moderna automatiska utlösarna aktiveras vid ett fall med 126 km i timmen eller mer. Det motsvarar att man faller från 63 m höjd utan fallskärm. Det är dödligt.

De gamla automatiska utlösarna aktiverades vid 58 km/tim (motsvarande ett fall från 13 m höjd utan fallskärm) (de aktiverades dessutom på något högre höjd)

Därav drar jag slutsatsen att chansen att överleva med de gamla automatiska utlösarna var betydligt bättre än med de nya.

Jag gissar att man tvingats höja fallhastigheten för aktivering av de automatiska utlösarna eftersom de moderna fallskärmarna kan flygas närmast som flygplan med hög sjunkhastighet. Då får inte reserven utlösas av misstag.

Jag menar att konstruktionen med de nya små, snabbflygande skärmarna har gjort sporten farligare. (Däremot får vi självklart anta att materialen gått framåt och på ett annat sätt gjort hoppningen säkrare.)

Just nu sker många personangrepp i tråden. Dessutom besvaras många argument med "läs PDF:en". Så jag tror jag hoppar av denna diskussion en stund.

Mycket märkligt hur en hoppare med 7000 hopp inte drog reserven i tid. Närmast ofattbart.
Ok, nu kör du din gamla taktik med att bara upprepa exakt samma saker som du redan skrivit. Vad är det med dig egentligen?

Kan du inte åtminstone göra oss tjänsten att förutom att lämna diskussionen dessutom hålla dig borta till dess att du läst utredningen? För allt du undrar om besvaras där.
Citera
2022-09-30, 19:15
Medlem
wwrs avatar
Han glömde alltså att dra reserven i tid! Han kämpade med att försöka åtgärda en snodd på huvudskärmen under 39 sekunder. Han kollade höjden på 400 meter och borde ha dragit reserven, men fortsatte att fixa med snodden i 15.5 sekunder till innan han drog reserven vilket blev för sent. (Skyhook hade kanske räddat honom men det skall inte behövas i detta fall.)

Mycket bra PDF. Mycket välgjord utredning. Mycket tragiskt, naturligtvis.

Jag såg inte vad psykologen skrev. Men jag gissar: Han var för erfaren. En grön hoppare hade dragit reserven direkt. (Klassisk olycksorsak inom flygsport.)
Senast redigerad av wwr 2022-09-30 kl. 19:20.
Citera
2022-09-30, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Hade vi återgått till häst och vagn, eller varför inte bara godkänt EPA-traktorer med garanterad maxfart 30 km/tim hade vi sluppit majoriteten av dödsolyckorna på våra vägar. Yay!
Och - har man ”inte tid” att läsa utredningen ska man nog inte uttala sig.
Diskussionen här ÄR MKT KLARLÄGGANDE nu.
I min bok borde denna verksamhet termineras NU....av Tranportstyrelsen eller whoever!

En erfaren hoppare har brister i sin utrustning.
Och han använder inte reserven, i rättan tid!!

Tråkiga dödsfall , detta😣😣🥺
Citera
2022-09-30, 20:29
Medlem
wwrs avatar
Min gissning om olycksorsaken:

"Äh, jag drar ut den här snodden så slipper jag packa om reserven. Då hinner jag göra två hopp till idag." ... sedan rinner sekunderna iväg. Med 7000 hopp i ryggen är en snodd ungefär som ett skosnöre som gått upp, inget som alarmerar hopparen och får honom att tänka "fara"

I vilken kategori man skall placera denna olycka får var och en avgöra. Men den skulle inte drabba en nybörjare.

Hoppning skall absolut inte förbjudas. Det är en genomreglerad verksamhet. (Det vet Nicklas-P )

En bra utredning som kom inom två månader. Det är OK.
Senast redigerad av wwr 2022-09-30 kl. 20:32.
Citera
2022-09-30, 20:43
Medlem
Citat:
Min gissning om olycksorsaken:

"Äh, jag drar ut den här snodden så slipper jag packa om reserven. Då hinner jag göra två hopp till idag." ... sedan rinner sekunderna iväg. Med 7000 hopp i ryggen är en snodd ungefär som ett skosnöre som gått upp, inget som alarmerar hopparen och får honom att tänka "fara"

I vilken kategori man skall placera denna olycka får var och en avgöra. Men den skulle inte drabba en nybörjare.

Hoppning skall absolut inte förbjudas. Det är en genomreglerad verksamhet. (Det vet Nicklas-P )

En bra utredning som kom inom två månader. Det är OK.
Nej. Nej nej nej. Så tänker ingen hoppare i skarpt läge.

Det finns forskning som visar att män (..!) tyvärr har en större tendens att jobba med felfunktioner för länge, försöka lösa problemet, än kvinnor. Mäns vs kvinnors olyckor ser inte likadana ut.

Oavsett. Olyckan var tragisk och förtvivlat ledsam. Mänskliga faktorn helt och hållet…
Citera
2022-09-30, 20:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Nej. Nej nej nej. Så tänker ingen hoppare i skarpt läge.

Det finns forskning som visar att män (..!) tyvärr har en större tendens att jobba med felfunktioner för länge, försöka lösa problemet, än kvinnor. Mäns vs kvinnors olyckor ser inte likadana ut.

Oavsett. Olyckan var tragisk och förtvivlat ledsam. Mänskliga faktorn helt och hållet…
Du är bara hitskickad av nätverken för att försöka skapa konflikt mellan män och kvinnor. Så detta inlägg hoppar jag över

Han hade för många hopp. Ingen nybörjare behöver oroa sig att drabbas av detta. De drar reserven på 600 m enligt instruktionerna. Han drog på 70 m. Nybörjare lagar inte heller skärmen med skoklister.

Jag har sett två änkor efter världsmästare i en annan flygsport, sitta och fika tillsammans. Jag kommer inte ihåg exakt hur deras män omkommit, men riskbeteende ökar med erfarenheten. Den som många gånger funderat över att prova en avancerad manöver gör ofta det när rutinen blivit tråkig. Eller som i detta fall underskattar risken i något han varit med om kanske hundratals gånger eftersom de moderna fallskärmarna lättare skapar snodd, i sht den avancerade modell han flög.
Senast redigerad av wwr 2022-09-30 kl. 20:56.
Citera
2022-09-30, 20:57
Medlem
Citat:
Du är bara hitskickad från nätverken för att försöka skapa konflikt mellan män och kvinnor. Så detta inlägg hoppar jag över

Han hade för många hopp. Ingen nybörjare behöver oroa sig att drabbas av detta. De drar reserven på 600 m enligt instruktionerna. Han drog på 70 m.

Jag har sett två änkor efter världsmästare i en annan flygsport, sitta och fika tillsammans. Jag kommer inte ihåg exakt hur deras män omkommit, men riskbeteende ökar med erfarenheten. Den som många gånger funderat över att prova en avancerad manöver gör ofta det när rutinen blivit tråkig. Eller som i detta fall underskattar risken i något han varit med om kanske hundratals gånger eftersom de moderna fallskärmarna lättare skapar snodd, i sht den avancerade modell han flög.
Det var inte alls avsett att skapa konflikt mellan män och kvinnor men ett faktum man kanske kan fundera över framöver. Ett faktum som nog är positivt i vissa situationer men inte alltid. Men ok, vi lämnar det där hän!
Den här hopparen hade inte en extrem skärm. Ok 88 kg till en 135 sqf skärm är mycket men inte extremt.

Igen - den mänskliga faktorn. Inte alltid lätt att förstå även om jag inte instämmer i din teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in