2022-09-30, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Du påstår att jag inte förstår hur en demokrati fungerar då jag påpekar att det är mot nuvarande Nato stadgar.
Turkiet ställer sej på tvären när det kommer till Sverige och Finland men du tror på allvar att dom kommer heja på Ukraina?

Har Ukraina många pkk flyktingar menar du?
Citera
2022-09-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man måste kunna förstå motparten i en konflikt om man ska kunna hitta en lösning. Putin är ju inte "elak", han vill ju åstadkomma något gott för sitt folk och sitt land.
50000 döda unga värnpliktiga ryska pojkar och lika många stympade. Ryssland har väldens största naturtillgångar, men 25% av ryssarna är så fattiga att de fortfarande har utedass då de gigantiska inkomsterna hamnat i barnamördare v.puttins fickor (och hens kompisars fickor). Puttin skiter i sitt land och sitt folk, men har alltid ännu ett bankkonto i väst att fylla.
Citera
2022-09-30, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Jag är extremt emot Ryssland, men att sanktionera Kina är som att vi skjuter oss i benet. Glöm inte att de flesta varor vi har i Väst är Made In China. Sanktioner mot Kina är lika med tomma hyllor överallt.
Det är nog dit vi måste sikta, men det tar tid. Varade inte Fimbulvintern i 7 år?
Citera
2022-09-30, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, för att annektera nåt innan man ockuperat det är ett hälsotecken.

Vi kommer inte att se om några veckor för även om Putin dinglar i en lyktstolpe kommer du att tro att det är enligt plan.

Vad säger du, är inte kriget slut om några veckor och alla 150 miljoner ryssar är döda och folket i östra ukraina befriade och lyckliga och dansar med blommor i sitt hår?

Eller är målet att komma tillbaks till 2014 när Ukraina skjuter artilleri på folket Östra Ukraina och Azov torterar folket i Mariupol?

Lite oklart vad Ukraina vill faktiskt.
Vill dom tillbaks till 2013 före statskuppen? Vill dom tillbaks till inbördeskriget 2014? Vill dom tillbaka till minsk2? Vill dom döda alla miljoner "kollaboratörer" i östra ukraina och rensa landet i nåt gigantiskt folkmord och så blir allt bra sen?

Hur enkelt är det/hade det inte varit att säga att DNR/LPR får sköta sig själva och Ukraina går med i EU. Alla glada. Det var alternativet före kriget. Så gjorde vi med Norge.
Senast redigerad av HappyUW 2022-09-30 kl. 22:31.
Citera
2022-09-30, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, det är inte "självklart". Men det är det, naturligtvis, för en cancersvultst som lärde sig kriga av mongolerna, vilka rySSarna samarbetade med i mer än 300 år!

Slava Ukraini!

Alla invasions/ockupationsstyrkor svinar.
Andra nationaliteter beter sig också som svin.
Med det sagt, är ryssarna ovanligt äckliga i Ukraina.
Citera
2022-09-30, 22:29
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Nej, historien stannar inte men mänskligheten utvecklas och de flesta har insett att militärt våld och aggression inte är en på sikt framkomlig väg.
Ja, en stor del av mänskligheten utan just ryssarna då.

Regeln formar bara militärt våld och aggression, det eliminerar inte det.

Det är anledningen till att USA är så glada för statskupper och flygangrepp runt om i världen, samt invasioner för att välta regimer och sedan backa hem igen. Det är aggression och våld, men den håller "annekteringsregeln".

Så det är ingen magisk lösning som eliminerar krig. Trots sina konsekvenser är det dock rätt tänkt, men det behövs fler regler och aktörer som inte vill utöva aggression.
Citera
2022-09-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Det är nog dit vi måste sikta, men det tar tid. Varade inte Fimbulvintern i 7 år?

Tror Kineserna kommer få börja svettas också pga det här.
Deras ekonomi kommer börja gå knakigt precis som för alla andra vilket kommer svida lika mycket för dom som för oss andra.
Lagernivåerna för lösgods i Sverige börjar bli ganska intresanta just nu. Det är saker vi inte säljer vilket gör att vi inte heller kommer köpa lika mycket framöver.
Citera
2022-09-30, 22:30
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Ja, du tror att "slutet" än nära. Men jag tror du har fel. Vi får väl se om några veckor om du eller jag har fel

Om du själv inte ser vad Putins äventyr haft för effekt på ryska samhället och industrin samt ekonomi är jag rädd för att det inte räcker med några veckor för att förstå

Den goda nyheten är att du förmodligen kommer att få uppleva konsekvenserna av det i åtminstone 20 år framåt så du kommer att få god tid på dig
Citera
2022-09-30, 22:31
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Du påstår att jag inte förstår hur en demokrati fungerar då jag påpekar att det är mot nuvarande Nato stadgar.
Turkiet ställer sej på tvären när det kommer till Sverige och Finland men du tror på allvar att dom kommer heja på Ukraina?
Du utelämnade nuvarande tidigare...
Turkarna vill bara ha lite mutor och smågodis samt att Erdogan vill visa sig stark inför sina medborgare, sen kommer dom att säga OK till Sverige & Finland. Tyvärr är jag tveksam till att gå med i NATO, rent principiellt, även om jag just nu har förståelse för det på grund av Rysslands agerande.
Citera
2022-09-30, 22:31
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Vad säger du, är inte kriget slut om några veckor och alla 150 miljoner ryssar är döda och folket i östra ukraina befriade och lyckliga och dansar med blommor i sitt hår?

Eller är målet att komma tillbaks till 2014 när Ukraina skjuter artilleri på folket Östra Ukraina och Azov torterar folket i Mariupol?

Lite oklart vad Ukraina vill faktiskt.
Vill dom tillbaks till 2013 före statskuppen? Vill dom tillbaks till inbördeskriget 2014? Vill dom tillbaka till minsk2? Vill dom döda alla miljoner "kollaboratörer" i östra ukraina och rensa landet i nåt gigantiskt folkmord och så blir allt bra sen?
Det enda jag vet, är att Ukrainarna inte vill låta sig ockuperas!
Citera
2022-09-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ryssarna är militärt överlägsna. De har bombplan och vapen Ukraina bara kan drömma om. Ryssland skulle kunna utplåna Ukraina på en vecka om de ville. Men det vore inte snyggt.
Bombplan som Ukraina bara kan drömma om, men varje gång de flyger i närheten av Ukraina så "skrotas de i luften" och pyntar sedan en ukrainsk åker. Det bästa stridsvagnar ryssarna nu kan fiska fram är T64or, och det är inget ukrainarna drömmer mardrömmar om direkt, plåtkistor med larvfötter. Och de vattenkylda kulsprutorna i gjutjärn från tsartiden är redan en klassiker. Så du har fel, inget ryssarna kan sätta in kommer att ändra krigets utgång bara skjuta upp Rysslands oundvikliga förlust. Men de ryska fältkrematorierna kommer ha att göra.
Citera
2022-09-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det enda jag vet, är att Ukrainarna inte vill låta sig ockuperas!

Hur enkelt är det/hade det inte varit att säga att DNR/LPR får sköta sig själva och Ukraina går med i EU. Alla glada. Det var alternativet före kriget.
Så gjorde vi med Norge.
Löjligt, onödigt krig som USA, UK, Ukraina och Ryssland håller på med för dom tycker det är kul.
Vi borde står utanför.
Senast redigerad av HappyUW 2022-09-30 kl. 22:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in