2022-10-01, 00:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Joakim Paasikivi uttalar sig i DN och gör samma analys som undertecknad 🙂 om det knepiga förhandlingsläget nu:

” Enligt Joakim Paasikivi finns det inte längre något att förhandla om:
– Att Ryssland vid förhandlingsbordet skulle ge upp territorium som man hävdar är ryska förefaller helt orealistiskt. Här satsar man sin sista insats. Fredagens beslut gör att man har bundit sig vid masten till ett sjunkande skepp, säger Joakim Paasikivi som betecknar situationen som ”riktigt, riktigt obehaglig” med hot från Putin om kärnvapen.”

Han spekulerar också om hur stora förlusterna för Ryssland kan vara:

” – Det är väldigt svårt att veta. Vad som är helt orealistiskt är de ryska siffrorna på omkring 6*000. Det är möjligt att de ukrainska siffrorna på 58*000 stämmer, men om vi håller oss till vad britterna och amerikanerna sa för en månad sedan, 25*000 stupade ryssar, då har man en förlustsiffra på mellan 50*000 och 75*000 om man också räknar sårade. Det är halva den styrka som Ryssland satte in från början.
– Och det finns avlyssnade telefonsamtal som visar att vissa bataljoner har förlorat 90 procent av sina soldater.”

https://www.dn.se/varlden/paasikivi-...a-sista-skepp/

Det paradoxala här är att Ryssland helt uppenbart hart mycket stora förluster vilket bevisas av de tusentals pansarfordon som är bekräftat förstörda (https://www.oryxspioenkop.com/2022/0...pment.html?m=1). Samtidigt har man bevisligen lyckats hålla en front på 100 mil i 5 månader mot 100 000-tals ukrainska soldater. En förklaring kan vara (tvångs)rekryteringen i Luhansk och Donetsk. Vi vet inte hur många de är, men 50 000 är en siffra jag sett (~15 regementen?). Det skulle i så fall tillsammans med rekryterna på hemmplan kunna täcka förlusterna som Ryssland haft (och många av förlusterna är givetvis hos den sämre tränade milisen) så att man har omkring de 150’ man startade med, kanske t.o.m. lite mer.
Citera
2022-10-01, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Jag står inte på någon sida. Min analys visar att Ryssland vinner stort. Jag vidhåller detta.

Du har förmedlat rysk propaganda i mer än ett halvår. Sluta, vad löjlig du är som förnekar det. Det är så enkelt att vinna över dig. Sluta stödja folkmord för helvete.
Citera
2022-10-01, 00:41
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun
Detta var då alltså samtidigt som USA etablerade officiellt att de tränade Ukrainska extremistgrupperingar?

Vill du säga att jag ljuger för att det får dig att må bättre så gör det du. Inget vi dividerar om här kommer till annan nytta än att vi delar åsikter, ibland insikter. Allt för att hjälpa oss förstå vad som händer. Vad som är sant eller inte är för oss alla svårt att kunna veta. Det sker mer än vad vi ser, mycket mer.

Vi är begränsade till att betrakta resultaten, och därifrån drar vi olika slutsatser. Min är att USA vill söndra EU och Ryssland. Den förste med hjälp av den andre. Det man har valt att använda som brasved den här gången är det Ukrainska folket. Det är en tragedi.

Det är nog inte bara jag Utan all fri press . Du vet tidningar och media där journalister kan skriva sanningen utan att bli skjutna eller trilla från balkongen eller dömas till långa fängelsestraff .

Å andra sidan vill du inte kännas vid att du lever i en totalitär diktatur är det okej för mig Det är ditt liv och din framtid och känner du att det blir bättre av att du är en megafon och sprida lögner så rör det egentligen inte mig Stannar du bara hemma så är de lungt du vet i Ryssland i ditt land
Citera
2022-10-01, 00:41
Medlem
Citat:
Jasså? Jag har sett protester i Tyskland och Tjeckien med tiotusentals deltagare som inte gillar de höga energipriserna. Samt ny högerregering i Italien av samma orsak. Väst är allt annat än allierat. USA sprängde ju sannolikt Tysklands pulsåder häromdagen. Allierat?
Meloni har redan gått ut med att hon stödjer Ukraina. Nice try..
Citera
2022-10-01, 00:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Är som amerikanska valet 2016 och 2020. Går inte att reda ut i efterskott. Många tror och tycker att det fuskats men man har ett resultat att leva med. Trump blev president, Biden blev president och Ryssland blev större.
Demokrati är stökigt.
Lögner, bedrägerier och falskhet är stökigt. Putins lilla springpojke. Duktig idiot säger ryssarna och klappar sina medlöpare på huvudet, men det enda medlöparna hör är duktig.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tydligen är man inte så bekymrad för dessa 300.000

Sen kan man fråga sig :

-Har man adekvat utrustning för dessa 300.000 ? (vintern är även på inkommande)
-Logistik ? (behövs många lastbilar, och ännu mer kalorier vintertid)
-När förväntas dessa till fronten ? Dessa snubbar är ju inte "fit for fight".
-Vill dessa 300.000 till fronten ?

Vad tror du ?

Vad ska de göra? Skjuta med en Kalasjnikov mot 155mm artilleri? Det blir köttfärs av det? Någon har inte riktigt tänkt igenom det här!
Citera
Medlem
Citat:
Obereonde källa tack!
Ännu en KONSTANT ONELINER från dig. När svarade DU på NÅGON ANNANS frågor här???? Vad är det som slirar med hur uppenbart det är hur du försöker smyga under radarn för att undvika represalier. Skamligt på hög nivå. Fråga för helvete inte andra om deras åsikter eller faktabaserade bevis när DU är den som konstant smyger iväg från exakt detta. Feg, ful, sorglig, falsk i ditt sätt att försöka få andra användare att "åka dit" pågrund utav att du inte har varken hobby eller akademiskt sinne. Det du ser som skickligt i ditt sätt att undvika regelverk är numera ett faktum och skall kristallklart bli därefter behandlat. Sorgligt att det skall behövas skrivas här. DU skiter i Ukraina likväl som Ryssland, men ändå tillåts du sitta här med ditt jävla jidder utav förstörelse. Flashback....vakna!
Citera
2022-10-01, 00:43
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Du har förmedlat rysk propaganda i mer än ett halvår. Sluta, vad löjlig du är som förnekar det. Det är så enkelt att vinna över dig. Sluta stödja folkmord för helvete.

Vi får se i midvintern, vem som får rätt. Håll inte andan min vän....
Citera
2022-10-01, 00:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ukraina har fått nya Himars raketer med M30A1 som kommer väl till användning nu mot de Ryska trupperna i Lyman, 180000 st Tungstens pellets i varje stridsspets ,Bara knappa in koordinaterna och njuta
Demo video på M30A1
https://youtu.be/0yC4QAl5In8
Hur är det med raketer till HIMARS med längre räckvidd? USA ville inte skicka några sådana till Ukraina eftersom man var orolig att Ukraina skulle kunna skjuta långt in på ryskt territorium. Skickar man sådana nu?
Citera
2022-10-01, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Krim tillhör Ukraina enligt omvärlden. Om de är missnöjda med det så får de välja företrädare till Ukrainas parlament som arbetar för att ändra på detta. När detta är över tror jag inte att många riktiga Krimbor vill byta det demokratiska och moderna Ukraina mot den fattiga pariastaten diktatur-ryssland. Men vem vet.

Haha... såna val har hållits... och Krim-folket sa "f you" när ryssvänliga vann. "You are Ukrainian!".
Problemet alltså är att skönmålade Ukraina inte kan hålla verkliga val heller...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Är du dum på riktigt ? Kina och Indien har klart och tydligt tagit avstånd från Rysslands invasion

Vad du mer behöver förstå är att Kina och Indien är mer beroende av väst än av Ryssland . Du kan närmast jämföra dom med Schweitz dvs neutrala och drar egen vinning av situationen .

Så Ryssland har vadå ? Nordkorea delar av Syrien samt Iran Jippie det går framåt

Det ryssvännerna har svårt att fatta är att både Kina och Indien går en svår balansgång just nu. Likt Europa så har man gjort sig beroende av Ryssland inom vissa områden. Man försöker nu att skademinimera så mycket det går genom att hålla masken i olika diplomatiska samt offentliga sammanhang. Men både Indien och Kinesen är extremt sura på Ryssland och de blir tvungna att planera om på sikt. Allt de investerat i Ryssland i form av handel, utbyte och en enad front mot väst är nedspolat i toaletten. Man kommer nu att utnyttja Ryssland genom att suga ut allt man kan av värde + att man kommer att snacka skit om Ryssland i sina krypterade kanaler med väst. Om ryssvännerna tror att det finns någon lojalitet att hämta från Kina och Indien så är de helt dumma i huvudet. Ryssland har precis grusat en del av möjligheterna genom att både göra sig till åtlöje samt att de kommer vara ekonomiskt tillintetgjorda.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Jag trodde rysk tv var förbjuden i väst? Har du tjuvtittat på olaglig smuggel-tv? Du får tvätta ögonen ordentligt ikväll så du inte blir en orch.

Har 138 ryska kanaler och 53 ukrainska, de ryska kanalerna är ju fantastisk underhållning är Buskis där i stort sätt 24/7 numera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in