Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-13, 11:22
Medlem
Men om dessa bröder är iranier o lämnar uppgifter till iran har de ju på sitt sätt gjort rätt o
är patrioter - skall man straffas för sånt - om de däremot sålt uppgifter i egenskap av iranier/svenskar
till ryssarna är det ju en helt annan grej - man skall ju kvarbli vid sin kultur o etnicitet säger våra politruker
Citera
2022-09-13, 13:49
Medlem
Har myndighetens HR avdelning dålig koll på vilket löst folk man anställer inom Säpo?
Inte undra på varför det i många år varit kaos i landet för säkerhetspolisen verkar inte veta vad man sysslar med?
Citera
2022-09-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelvs.vltionis
Har myndighetens HR avdelning dålig koll på vilket löst folk man anställer inom Säpo?
Inte undra på varför det i många år varit kaos i landet för säkerhetspolisen verkar inte veta vad man sysslar med?

Eller väldigt bra spioner, det är lite det som kännetecknar en bra spion.
Citera
2022-09-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3745
Eller väldigt bra spioner, det är lite det som kännetecknar en bra spion.

Spioneriet ser ut öka nu när vi är tillbaka i kalla krigets dagar.
Skurknationer som härjar vilt och hotar världsfreden med kärnvapen och virussjukdomar.
Det lär bli värre innan det blir bättre!
Fred på hela jorden verkar vara avlägset?
Citera
2022-09-13, 20:03
Medlem
Att man inom KSI knyter till sig en iranier för att arbeta mot Iran är ju inga konstigheter, men om man gett denna man minsta inblick i arbetet bortom absolut minimum för vad som krävs för hans arbetsuppgifter, är det ju en stor skandal där huvuden behöver rulla.

"Vi har varit naiva" kan bara användas som försvar när man leder ett helt land (uppenbarligen).
I vår underrättelsetjänst, inkl. dess mest känsliga avdelning KSI, måste kompetens- och lämplighetskraven vara bra mycket högre för beslutsfattarna.
Citera
2022-09-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
Att man inom KSI knyter till sig en iranier för att arbeta mot Iran är ju inga konstigheter, men om man gett denna man minsta inblick i arbetet bortom absolut minimum för vad som krävs för hans arbetsuppgifter, är det ju en stor skandal där huvuden behöver rulla.

"Vi har varit naiva" kan bara användas som försvar när man leder ett helt land (uppenbarligen).
I vår underrättelsetjänst, inkl. dess mest känsliga avdelning KSI, måste kompetens- och lämplighetskraven vara bra mycket högre för beslutsfattarna.

Lämplighetskrav för vad? Nu är ju KSI-s arbetsupogifter hemlighetstämplade men de kan ju fortfarande syssyla med precis samma saker som föregångaren IB. Det vill säga spionera på det svenska folket.

Då är det väl lämpligt att varje minoritets och målgrupp finns representerade inom den personbaserade underrättelseinhämtningen och för det kräva väl operativa sammordnare. Är landets riskgrupper indelade i målpersoner med kontaktbegränsning så kan de två bröderna lika gärna utan tillstånd ha träffat nån kärring som har denna komtaktbegränsning.
Citera
2022-09-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspaning
Lämplighetskrav för vad? Nu är ju KSI-s arbetsupogifter hemlighetstämplade men de kan ju fortfarande syssyla med precis samma saker som föregångaren IB. Det vill säga spionera på det svenska folket.

Då är det väl lämpligt att varje minoritets och målgrupp finns representerade inom den personbaserade underrättelseinhämtningen och för det kräva väl operativa sammordnare. Är landets riskgrupper indelade i målpersoner med kontaktbegränsning så kan de två bröderna lika gärna utan tillstånd ha träffat nån kärring som har denna komtaktbegränsning.

Varför har detta inte skett vid tidigare tillfällen oss veterligen under KSI existens?
Är det för att man från chefsposition förväxlat en iranier som är papperssvensk för en riktig svensk som känner samhörighet med Sverige och det svenska folket?

Det enda vi vet om KSI (som du själv skrev) är ju att de arbetar med HUMINT, dvs. ex. kontaktförsök med nyckelpersoner utomlands för att med mutor och annat försöka tillskansa sig värdefull information.
Citera
2022-09-18, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
Varför har detta inte skett vid tidigare tillfällen oss veterligen under KSI existens?
Är det för att man från chefsposition förväxlat en iranier som är papperssvensk för en riktig svensk som känner samhörighet med Sverige och det svenska folket?

Det enda vi vet om KSI (som du själv skrev) är ju att de arbetar med HUMINT, dvs. ex. kontaktförsök med nyckelpersoner utomlands för att med mutor och annat försöka tillskansa sig värdefull information.

Vill nte göra dig alltför.besviken men jag har alla skäl att tro att större delen av HUMINT verksamheten nte sker utrikes och att större delen av de civila informatörs nätverken är ganska fasta och man redovisar och delar dem via UD med sina internationella sammarbetspartners precis som SIGINT sammarbetet 43 eyes med lika många länder inklusive NATO.

Nu talar jag om kanske tiotusentals arbetsplatsombud avtalskrivna i närvaro av underrättelseofficerare och bundna till underhållshandläggare. Själva den personbaserade underrättelseinhämtningen brukar ju med tjänstens egna ord beskrivas som en pyramid med lokalbefolkningen, journalister och flyktngar i den breda basen i botten. Då vore det väl fiffigt om man redan hade dessa klara ifall de reser på semester utomlands eller att man får använda andra länders HUMINT nätverk.
Senast redigerad av Signalspaning 2022-09-18 kl. 00:33.
Citera
2022-09-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelvs.vltionis

Jag har varit i rekryteringsprocessen för säkerhetstjänsten säkerhetsklass 1. Jag tog mig igenom hela processen, knullade sönder varje intervju, IQ test, psykologtest och arbetsprov. Jag knollade varje steg fullständigt....sen på 7:e intervjun kom säkehetsintervjun, detta efter att ha kostat skattebetalarna säkert 80k så kom frågan: "vem är du tillsammans med?".
Jag är ihop med en iranier och där fastnade HR kärringen i mer än 2timmar. Jag fick inte jobbet pga "dina utländska kontakter". Det är en man som jag vet pustar ut för jag inte fick jobbet, och den mannens namn är Vladimir Putin.

Det lustiga är att HR kärringen sa att det nyligen varit en som sålt uppgifter från SCANIA som deltidsjobbat hos dem. Det lustiga är ju att han sålde information om SCANIA - inte försvaret! Efter min upplevelse med att ha kostat skattebetalarna 80k innan jag ens får frågan om nära och kära, säger väl allt om vilka nötter som jobbar där.
Senast redigerad av skommet 2022-09-27 kl. 20:01.
Citera
2022-09-29, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skommet
Jag har varit i rekryteringsprocessen för säkerhetstjänsten säkerhetsklass 1. Jag tog mig igenom hela processen, knullade sönder varje intervju, IQ test, psykologtest och arbetsprov. Jag knollade varje steg fullständigt....sen på 7:e intervjun kom säkehetsintervjun, detta efter att ha kostat skattebetalarna säkert 80k så kom frågan: "vem är du tillsammans med?".
Jag är ihop med en iranier och där fastnade HR kärringen i mer än 2timmar. Jag fick inte jobbet pga "dina utländska kontakter". Det är en man som jag vet pustar ut för jag inte fick jobbet, och den mannens namn är Vladimir Putin.

Det lustiga är att HR kärringen sa att det nyligen varit en som sålt uppgifter från SCANIA som deltidsjobbat hos dem. Det lustiga är ju att han sålde information om SCANIA - inte försvaret! Efter min upplevelse med att ha kostat skattebetalarna 80k innan jag ens får frågan om nära och kära, säger väl allt om vilka nötter som jobbar där.

Pustar ut för att DU inte fick jobbet?
Citera
2022-10-01, 17:36
Medlem
Är PK inne på topp 20-listan över de med längst häktningstid nu?
Citera
2022-11-10, 16:52
Medlem
-EE-s avatar
https://www.expressen.se/nyheter/spi...en-informerad/

Citat:
Två bröder åtalas för grovt spioneri.

Brottsmisstankarnas gäller spioneri under mer än tio års tid.

Männen, 42 och 35 år gamla, har båda suttit häktade i över ett år när rättegången inleds i Stockholms tingsrätt.

Den äldre brodern – hög myndighetschef med lång statlig tjänstgöring – misstänkts ha varit en så kallad mullvad som infiltrerat både Säkerhetspolisen och Militära underrättelse och säkerhetstjänsten, Must.

Åtal nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in