2022-10-04, 12:49
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det var därför jag skrev att du kan söka på annat som Matlock har skrivit sök t ex "Matlock coup" på google. Du kommer aldrig att hitta en obereoende källa som säger att det var en kupp, eftersom de per definition då tagit ställning mot Ukraina. Dessutom är där något fel i din tolkningsram. Om du tittar på en källa och ser att den har många negativa artiklar om väst och sen väljer bort den för det kan ju inte vara "oberoende" så skapar du ju en filterbubbla. Det är som att titta på t ex ISWs artiklar och konstatera att där finns "väldigt mycket om att Ryssland gör fel".

Det låter mest som du letar fel och leker lärare. Behöver du verkligen länkar om nazis från mig? Det har postats hur mycket länkar som helst om nazis i Ukraina i detta forum. Användaren MasterBait t ex har postat långa länksamlingar, scrolla genom hans länklistor.

Om en källa bara skriver från en sida måste man vara extra kritiskt till den, när den artikeln du dessutom länkar till inte allas handlar om nazistöd (du skrev: naziststöd (USA före detta ambassadör i Moskva): https://transnational.live/2022/05/2...-been-avoided/ (du kan söka på annat Matlock också har skrivit) som du påstod i ditt inlägg så blir jag fundersam på om du bara kastar ut lite länkar och inte kollar på det. Eller hoppas att jag inte kollar länkarna.

Och om jag "leker lärare" när jag ber om trovärdiga källor när du kastar ut dig påståenden som är så pass extrema får det stå för dig. Ge mig en källa från Amnesty, OSCE, FN eller liknande om du vill att någon ska tro dig när du påstår att ryssar mördades för att de var ryssar av staten innan Ryssland (eller jag menar "Gröna män") startade konflikten 2014.
Citera
2022-10-04, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Det är förmodligen eftersom enheterna har retirerat då Ukraina avancerat längs floden, så att de inte blir omringade

Finns ju en anledning till varför RuAF retirerar. Deras armé har inte tillräckligt med styrka för att stå emot.

Däremot kommer inte RuAF kunna retirera mycket längre. Svårt att korsa Dneprfloden då alla broar är sprängda.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Det är ett problem att Ryssland bryter avtal, där behövs någon "garanterande mekanism". Men jag kan faktiskt inte komma på något avtal som de signerat vid en "position av styrka" och sedan inte hållit det. De avtal som de/Sovjet brutit är när de har varit svaga och sedan blivit starka, t ex:

- Ger Finland autonomi 1918, kommer 1940 och vill ha militärbaser inne i Finland
- acccepterar gränser i baltikum, annekterar ändå 1940
- vill egentligen ha en union av Ryssland, Vitryssland och Ukraina, men går med på Budapest memorandum 1994.

Citat:
En del av Musks idiotiska utspel igår och kompromisser och förhandlingslösningar – förutom det faktum att ukrainarna redan 1991 folkomröstade om att lämna Ryssland – är att Putin och Kreml har visat sig bryta mot alla avtal. Man har brutit mot Budapestavtalet om att skydda Ukraina i utbyte mot att Ryssland fick landets kärnvapen, man bröt mot Minsk-avtalen om stillestånd i Ukraina, man bröt mot medeldistansrobotavtalet och man har brutit mot så många andra avtal, inklusive internationell rätt, folkrätten, Genevékonventionen osv osv.

Typ alla avtal dom ingått har brutits på ett eller annat sätt. Det visar hur opålitliga rySSen är.
Citera
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det går inte så bra att köra en special operation när andra gänget kör fullständigt krig. Putin kanske deklarerar krig snart, med tanke på att Ukraina anfaller Ryssland. Då kan Putin förmodligen sätta in en miljon eller mer.

Är detta bara tomma oneliners eller tänker du att det finns en skillnad mellan hur det gick till när Ryssland erövrade städer i Ukraina och hur de nu återtas? Som gör att det ena kvalificerar som special operation och det andra som fullskaligt krig. Det är väl snarare Ryssland som kör regelrätt erövringskrig med bombningar av civila mål? Men härligt att höra dig erkänna att det "inte går så bra" för Ryssland.
Citera
2022-10-04, 12:57
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu börjar det stå klart att RySSland, kanske förbereder sig för ett kärnvapenkrig, eller i alla fall en hotande möjlighet för det.

Den ryska moderna atomubåten K-129 "Belgorod" har löpt ut ur hamn och dykt. Den är utrustad med ett nytt domerdagsvapen. Så om RySSland använder ett taktiskt kärnvapen i Ukraina, (vilket alltså kan röra sig om 20 KT stridsspets), och NATO svarar med att attackera rysk militär, så kan "Belgorod" avfyra sin kärnvapenbestyckade Poseidon undervattensdrönare. Jag skulle rekommendera USA att försöka hitta denna rySSka ubåt och låta sina modernaste attackubåtar av Seawolf eller Viginiaklass skugga den.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/K-329_Belgorod

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pose...nsdr%C3%B6nare)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Virg...ass_(ub%C3%A5t)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Seawolf-klass

Det är bara att sitta lugnt i båten. Ryssarna vet att om dom använder taktiska laddningar på ukrainskt territorium så sänker USA ryska flottan och raderar ut allt ryskt i Ukraina.

Spränger dom en demo-bomb så är det bara den vanliga gamla visan att dom får Musk och company att grina och säga att ryssarna måste få det dom vill.

Vi hade tusentals demosprängningar i atmosfären på 50-talet.
Citera
2022-10-04, 13:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Har du någon källa på någon som bedömt ukrainas armé och deras förmåga i detta avseende? De har miliser som inte står under ukrainska arméns kontroll, det är nog de i första hand som kommer stå för övergreppen. De har inget bra track record, kan jag lova dig. Har du prövat att läsa på om dem?
Till och börja med så kommer troligtvis de flesta som vill leva i en Rysk diktatur att lämna landet tillsammans med Ryska trupper. Det är ju vad de borde ha gjort från början istället för att bjuda in en invasion. Så det kommer inte finnas någon kvar att begå övergrepp mot. Ukrainska armen har styrts upp rejält också samt så är alla ögon på dem just nu.

Ukraina hade många problem innan kriget som inte försvunnit. Så det går inte att spekulera i vad som händer efter kriget. Ryssland behöver lämna innan man kan börja jobba på sådant.
Citera
2022-10-04, 13:03
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen

Och om jag "leker lärare" när jag ber om trovärdiga källor när du kastar ut dig påståenden som är så pass extrema får det stå för dig. Ge mig en källa från Amnesty, OSCE, FN eller liknande om du vill att någon ska tro dig när du påstår att ryssar mördades för att de var ryssar av staten innan Ryssland (eller jag menar "Gröna män") startade konflikten 2014.

Jag tror inte risken att bli mördad av staten var så stor före 2014. Den har eskalerat under kriget och så klart delvis på grund av Putins och ryssars agerande. Jag tror heller inte risken att bli mördad av staten är så stor. Det är större risk för mord av nationalistbataljoner, eller ukrainska soldater och så finns där inget existerande rättssystem som kollar upp vad soldaterna gör.
Citera
2022-10-04, 13:03
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Ryssarna fortsätter med sina misslyckanden:

Big crater in Rovenki district of Belgorod region after explosion overnight. Possible Iskander missile failure after launch. Also missile of Pantsyr system found

Liveuamap
Citera
2022-10-04, 13:05
Medlem
Det är väl inte fortfarande någon som tror här att Ryssland kan vända detta?

Slaktaren i Moskvas sista dans i en bunker närmar sig med stormsteg
Citera
2022-10-04, 13:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Det börjar se illa på norra Kherson-fronten nu. Hela norra delen verkar kollapsa. Se deepstatemap.
deepstatemap ligger efter och det ser mycket bättre ut i verkligheten. Ukraina är vid Mylove längs vattnet och har tagit Novovasulivka längre in.
Citera
2022-10-04, 13:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Hur blir det relevant vad Ryssland vill ha för union när motparten inte vill ? Förklara den på ett folkrättsligt vis och gärna ett avtalsrättsligt vis Ryssland borde nog följt avtalet och respekterat avtalet Allt annat är att likna vid ett övergrepp eller en våldtäkt . Är du för arrangerade äktenskap mellan 60 åriga män och 5 åriga flickor också ?

Jag har en teori om att du kan förutsäga vilka avtal Ryssland mer sannolikt bryter. På det viset är det en relevant variabel.
Citera
2022-10-04, 13:09
Medlem
Taggads avatar
Strålningsvinden vänder mot Putins Ryssland.
Citat:
Pentagon simulerar rysk kärnvapenattack – tror att Putin ser stora risker
Taktiska kärnvapen är svåra att använda, svåra att kontrollera och passar bättre i terror- och skrämselsyfte än i ett krig – något som Vladimir Putin sannolikt håller på att inse, säger amerikanska källor till New York Times.

USA:s bild är att riskerna sannolikt är större än fördelarna för Putin. Genom att använda kärnvapen skulle Ryssland riskera att bli en total pariastat och länder som Kina och Indien kan vända sig mot Putin. Dessutom kan strålningen efter en kärnvapenattack i Ukraina blåsa in i Ryssland.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f02
Kommer Putin förlita sig på metrologisk hjälp när han "kastar" sig fram mot knappen?
En skaplig slant på att Vladimir Putins herravälde är till ända.
Senast redigerad av Taggad 2022-10-04 kl. 13:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in