2022-10-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Kanske redan har varit uppe. Skadorna på tågbron. Repareras inte på en dag!

https://www.reddit.com/r/RussiaUkrai...able_of_kerch/
de 4 vagnar man kan se står inte symmetriskt vilket innebär att spåret är skevt, eller att de spårat ur. Är spåret skevt beror det på den kraftiga värmeutvecklingen då stål expanderar ca 10 cm på varje 20 meter om temperaturen är 400 grader. Då är det också stor risk för betongskador.
Citera
2022-10-08, 20:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Absolut.

Inget nytt under solen, som det brukar heta.

Och i det här fallet, när dumfittorna till dum-ryzzar inte byter tågset utan rullar på, dag ut och dag in, med samma vagnar, så är dom ett lättåtkomligt mål.

Borde vara en nobrainer. Om man inte är anti-vaxare - som farbror Barbro.
Say what?

Nej, jag tror inte på teorin att en utlösare placerades i både lastbilen och tåget så att de detonerade när de kom nära varandra. Jag menar att det är för komplicerat och därför osannolikt, men därför inte tekniskt omöjligt.
Citera
2022-10-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Hur länge kan man hoppas innan det inte finns nån stridskraft kvar längre?
Jag fattar att det är Putins mål att få ekonomisk och politisk kontroll över dessa områden.
Men HUR tänker du att han ska nå de målen?

Han är ganska nära. 300 000 tillkommer snart. Man får hoppas det går så smärtfritt som möjligt och med så få offer som möjligt. Samtidigt ser man ju hur Väst vill provocera fram en kärnvapenattack men jag hoppas de inte lyckas.
Citera
2022-10-08, 20:20
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Har ryska reservister kommit ut i fronten?

De första var ju vid fronten efter 3 dagar efter det hade annonserats ut om mobilisering.
3 dagar från inkallelse till komposten
Citera
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
de 4 vagnar man kan se står inte symmetriskt vilket innebär att spåret är skevt, eller att de spårat ur. Är spåret skevt beror det på den kraftiga värmeutvecklingen då stål expanderar ca 10 cm på varje 20 meter om temperaturen är 400 grader. Då är det också stor risk för betongskador.

Du ser skador underst på bron. Kan inte användas mer.
Citera
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Hela tiden. Men du menar nog mobiliserade. Javisst, flera har skickats rakt ut till fronten och dött utan utbildning. Andra har kapitulerat. De flesta fryser, är hungriga, nersupna, bittra, misstrogna, skitiga, utsätts för övergrepp dvs de mår som man allmänt gör i Ryzzhelvetet.
Citera
2022-10-08, 20:21
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag har inte sagt att det är skräp, speciellt inte efter det att dugliga Ukrainska mekaniker servat utrustningen.
Största problemet med utrustningen, är att dess planerade underhåll och uppgraderingar eftersatts, i stället har pengarna för detta, hamnat i korrupta människors fickor.
Ukrainas militär verkar också mycket mer effektiv, korta beslutskedjor, bättre samordning, bättre moral och mycket mer.

Ukraina plockar russinen ur kakan också och tar både de bra och dåliga gåvorna . De bra förbandsätter de och de dåliga är en bonus eftersom de åtminstone inte kan användas mot dom .

Bulken av ryskt artilleri är historiska reliker och ett arv från Sovjet . De som är bra är väl hyffsat bra ( fördelen är främst tidigare kännedom om systemen vilket påskyndar förbandsättandet )

Tammer förstår dessvärre inte skillnaden mellan modern och relik och han förstår inte vad bulk betyder .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Ok. Själv hoppas jag att Putin går in på en toalett I Kreml och skjuter sig i munnen.

Det sitter de och hoppas på i Vita huset med. Just därför de håller på och provocerar som de gör.
Regimskifte är deras paradgren. Det de inte förstår är att det är stor risk att det som kommer efter Putin kan få dig och Väst att sakna gamle gode Putin.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Snarare underleverantör till fungerande stater. Ryssland har ju fått ett drygt sekel att få ordning på sitt land och misslyckas kapitalt. Landet har ett nationellt kromosomfel som gör att det aldrig kommer bli ordning inifrån. Sedan om det blir väst eller Kina som får styra upp skiten får vi se.

Citat:
Tveksamt, och när de anländer om några veckor/ månader är de bara en sämre ersättning av redan sekunda personal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Vill öststatarna återgå till Ryssland så är det frivilligt.
De kan begära utträde ur EU redan ikväll.

Jag som är född i väst hade inte gråtit.
Kommunister har jag inget till övers för, oavsett nationalitet.

där håller jag med dig, bygg upp muren igen, men dom som verkligen vill bli medlemer i väst ska få bli det så då kan vi väl förhandla med ryssen; ge förra Östtyskland Ungern Turkiet till Putin och vi tar Ukraina till oss, tror att dom är mera tacksamma än idioterna i dessa områden
Citera
2022-10-08, 20:23
Medlem
Draken55s avatar
Det finns bara ett sätt att få slut på det här kriget, regimskifte i Kreml.
Verkar inte som det menlösa folket i ryssland klarar av det.
Citera
2022-10-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
1. USA har försökt bojkotta kinesiska produkter tidigare, det gick inte så bra. De är alldeles för beroende av den lågprisimporten.
2. Kina har väl rätt att sälja vapen till vem de vill utan att be USA eller andra om lov. Vissa ger ju vapen till Ukraina har jag hört?
Och du känner att kineserna är villiga att testa Västs beslutsamhet för det efterblivna Rysslands skull? Knappast, men kineserna kommer säkert fortsätta köpa billiga råvaror från Ryssland till halva priset och betala med sedlar som bär Maos porträtt. Uralolja kostade häromdagen $60 fatet, kineserna får $35 i rabatt, mellanskillnaden täcker inte ens produktionskostnaden, men kineserna klagar inte nämnvärt och de betalar i sedlar med Mao på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in