2022-10-06, 13:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu får ju Ryssland ut sina råvaror på världsmarknaden via Kina och Indien mfl.
Därmed så påverkas inte världsmarknadspriser av att EU och USA har sanktioner. Tja lite tillfälligt kanske. Men inte på sikt.
Det är en sanning med modifikation
Jo Ryssland kan använda andra länder som en slags bulvaner för oljeexport. Men priset pressas upp pga omvägen till slukunderna i EU. Dessutom har OPEC beslutat att minska exporten generellt.
När det gäller gas är det inte lika enkelt. Billig gas går via pipes och dyr gas går via LNG.
EU saknar nu i stor utsträckning möjlighet att importera billig gas och måste konkurrera med andra länder om LNG tillgångar.
Citera
2022-10-06, 13:10
Medlem
Det finns enkla o billiga lösningar - kolkraft

och bränna gamla bildäck som i princip är gratis

https://www.waste360.com/mag/waste_w...y_power_plants
Citera
2022-10-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausSchwabWannabe
https://nya.samnytt.se/stalindustrin...infor-kollaps/

Ska sveriges stålindustri få kollapsa bara för att politikerna och elföretagen helt har fumlat bort bollen till eu? Är det en bra idé att stänga ner elproduktion, när samhället blir allt mer elberoende?

Svenskarna har verkligen fuckat upp hela sitt land till 100%

Hoppas det var värt det med all jävla Greta och mångkultur.

Nu kommer ni drabbas utav helvete och det är bara erat egna fel.

Enda trösten var en borgerlig regering i grevens tid, men tveksamt om de kan göra något.

Kommer ni ihåg förra året när Sverige skulle bli världsledande på grönt stål?

😂😂👍👍

Bye bye Svensk industri 🥳
Citera
2022-10-06, 13:51
Medlem
Men godheten ™️ Gör det ändå värt det
Jag är så god, känner det varje dag ❤️
Citera
2022-10-07, 14:29
Medlem
Citat:
Nja, det räcker med solpaneler i ett hörn av Sahara för att försörja världen med el.

Sedan säger inte jag att det är den lösning som är optimal. Ville bara peka på att det inte är kört den dagen man bränt all fossilt och kört slut på all uran. För nog förstår alla att fram för allt fossila bränslen inte har så många år kvar? Väl?

Ska man ställa om får man göra det i tid. Annars blir priserna astronomiska på fossila energiråvaror.
Ställer vi inte om i rimlig tid blir det precis som du säger "Kallt, mörkt, dystert utan framtidsförhoppningar" när fyndigheterna förbrukas och utvinningskostnaderna stiger.

Det är därför viktigt att världen köper och installerar t ex solpaneler. När volymerna stiger blir det motiverat för producenterna att investera i förbättringar och så får vi effektivare och bättre solpaneler.

Idag är volymerna på t ex elektrolysör och bränsleceller små. Och förbättringspotentialen enorm. Men för att någon skall investera i utvecklingsarbete måste volymerna upp så det blir lönsamhet i investeringarna. Framöver kan man då för ned förlusterna i vätgaslagring. Och det är angeläget oavsett var elen kommer ifrån solpaneler, vindkraft eller kärnkraft. Ingen av dessa följer förbrukningen.

Solceller har åtminstone ett potential att bli användbara eller någon liknande teknik som kan fånga in mer av energin från solen. Vind? Not so much.

Exakt hur man ska tillverka och få tag i material för alla dessa solceller är för mig svårt att förstå med dagens förutsättningar. Utan en revolution i tekniken är det rätt kört så länge effektiviteten och den fysiska problematiken i eldistributionen kvarstår.
Citera
2022-10-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Det är en sanning med modifikation
Jo Ryssland kan använda andra länder som en slags bulvaner för oljeexport. Men priset pressas upp pga omvägen till slukunderna i EU. Dessutom har OPEC beslutat att minska exporten generellt.
När det gäller gas är det inte lika enkelt. Billig gas går via pipes och dyr gas går via LNG.
EU saknar nu i stor utsträckning möjlighet att importera billig gas och måste konkurrera med andra länder om LNG tillgångar.

Ett annat problem som uppstår med gasen som omvandlas till LNG är att man går från en regional konkurrens (Ryssland till Europa är regionalt) till en global sådan.

LNG säljs internationellt där vi kommer hamna i ett krig med Asien och även allierade till oss(Japan) om den begränsade LNGkapaciteten som finns. Kina kommer blanda sig i då de lär behöva LNG så fort deras "zero covid" crap är borta och produktion återupptas ordentligt.
Citera
2022-10-07, 14:43
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Solceller har åtminstone ett potential att bli användbara eller någon liknande teknik som kan fånga in mer av energin från solen. Vind? Not so much.

Exakt hur man ska tillverka och få tag i material för alla dessa solceller är för mig svårt att förstå med dagens förutsättningar. Utan en revolution i tekniken är det rätt kört så länge effektiviteten och den fysiska problematiken i eldistributionen kvarstår.

På natten när det är kallt och mörkt så lyser ju inte solen. Svårt med solceller då, unifär som för vindkraften när det inte blåser..
Citera
2022-10-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
På natten när det är kallt och mörkt så lyser ju inte solen. Svårt med solceller då, unifär som för vindkraften när det inte blåser..

Visst är det så. Det som skulle behövas är en teknik som har högre effektivitet och ett ekonomiskt sätt att omvandla detta till något som går att lagra. Dagens solceller och dessa bränsleceller folk gaggar om är ohållbara av liknande skäl som vindkraftverk. Vindkraftverken är inte och kommer aldrig bli "miljövänliga" Om det krävs 4-5 ton koppar per medelstort vindkraftverk(3Mw installerade effekt) som dessutom bara håller i 25 år blir detta rent ut sagt skrattretande. För alla som tror att man kan "återvinna" dessa så är svaret - nej. Du kan inte bygga turbiner av återvunnen koppar. Hur mycket kol och diesel som behövs för att utvinna 5 ton raffinerad premiumkoppar är löjlig. Miljöförstöringen är massiv.

Alltihop är en stor scam där du inte räddar något och får ett sämre system som kanske fungerar ibland.
Citera
2022-10-07, 21:31
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausSchwabWannabe
Ska sveriges stålindustri få kollapsa bara för att politikerna och elföretagen helt har fumlat bort bollen till eu? Är det en bra idé att stänga ner elproduktion, när samhället blir allt mer elberoende?
Cementa klarade krisen så det kommer nog lösa sig även denna gång.
Citera
2022-10-07, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe

Lite oklar över vilka bekymmer du ser här.
Kiselbaserade solceller beror av kisel som är 5:e (har jag för mig) vanligaste grundämnet.
Sedan finns det lite andra ämnen också. Men jag har inget minne av att det skulle vara stoppande.

Skulle det nu vara det så, finns numera solceller baserade på perovskit. Och där är ingående ämnen billiga och dessutom är tillverkningsprocessen billig. Och verkningsgraden börjar närma sig den för kiselbaserade. Troligen tar de över med tiden och vi får multicell-paneler med närmare 40% verkningsgrad om något år.

Redan nu kan jag producera mitt årsbehov om jag lägger paneler på taket. Frågan blir då var lagringen skall vara. Är den hos mig kan jag gå off grid och tvärtom frigöra ledningar.
Är den i stadsdelen eller kommunen så lär knappt mer ledningar behövas.
Vet inte varför det skulle finnas ett distributionsproblem. Var kommer det ifrån?

EDIT:
Är några som räknat på att försörja hela världen med el från solpaneler på hustaken. Och i teorin skulle det gå. Men det är inte givet att det är den optimala lösningen.
https://www.forbes.com/sites/davidrv...h=6e321f1522ee
But what the report does do is show how rooftop solar can best be deployed to help nations rapidly—and relatively cheaply—decarbonize and decentralize their power grids

Och där har vi några fördelar. Det går fort att bygga ut, och kostar inte så mycket. Och decentraliserar elnätet. Just det sista är en stor fördel. Man kommer bort från dagens stora "single points of failure". Elnätet blir enormt mycket mer robust, och tillförlitligt.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-10-07 kl. 23:45.
Citera
2022-10-09, 04:21
Medlem
Citat:
Lite oklar över vilka bekymmer du ser här.
Kiselbaserade solceller beror av kisel som är 5:e (har jag för mig) vanligaste grundämnet.
Sedan finns det lite andra ämnen också. Men jag har inget minne av att det skulle vara stoppande.

Skulle det nu vara det så, finns numera solceller baserade på perovskit. Och där är ingående ämnen billiga och dessutom är tillverkningsprocessen billig. Och verkningsgraden börjar närma sig den för kiselbaserade. Troligen tar de över med tiden och vi får multicell-paneler med närmare 40% verkningsgrad om något år.

Redan nu kan jag producera mitt årsbehov om jag lägger paneler på taket. Frågan blir då var lagringen skall vara. Är den hos mig kan jag gå off grid och tvärtom frigöra ledningar.
Är den i stadsdelen eller kommunen så lär knappt mer ledningar behövas.
Vet inte varför det skulle finnas ett distributionsproblem. Var kommer det ifrån?

EDIT:
Är några som räknat på att försörja hela världen med el från solpaneler på hustaken. Och i teorin skulle det gå. Men det är inte givet att det är den optimala lösningen.
https://www.forbes.com/sites/davidrv...h=6e321f1522ee
But what the report does do is show how rooftop solar can best be deployed to help nations rapidly—and relatively cheaply—decarbonize and decentralize their power grids

Och där har vi några fördelar. Det går fort att bygga ut, och kostar inte så mycket. Och decentraliserar elnätet. Just det sista är en stor fördel. Man kommer bort från dagens stora "single points of failure". Elnätet blir enormt mycket mer robust, och tillförlitligt.

Skönt, gå off-grid och lämna oss som vill leva i ett fungerande samhälle utan solceller. Nej det skulle inte gå i teorin. "Single points of failure" LOL Istället för 5 miljoner dagliga "points of failure"? Detta bullshit, det fungerar inte... när ska du lära dig något?
Citera
2022-10-09, 16:02
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222

Kommer ni ihåg förra året när Sverige skulle bli världsledande på grönt stål?

😂😂👍👍

Bye bye Svensk industri 🥳

Ahh. Just det. Projektet Hybrit.
Jag läste på och upptäckte att man behöver 600 MW el för att producera vätgas.
Finns ju risk att det varken blir billigt eller grönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in