Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-10, 00:19
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Moderatpajas gr ut p Aftonbladet och krver att vergngsregeringen nu ska sluta administrera och brja genomfra Moderaternas politik genom att ge styrningsdirektiv till Svenska Kraftnt och fatta beslut i Riksdagen/lagstifta om hgskostnadsskydd fr elkonsumenterna.

Hr r ett frslag, Moderatpajas. Se till att slutfra regeringsbildningen s kan ni gra hur ni vill i stllet fr att gnlla p Socialdemokraterna fr att de gr som vergngsregeringar alltid gr, dvs avstr frn lagstiftning.

Fast det kanske r det som r grejen, dvs att det inte gr s bra bakom kulisserna trots allt?

Klla: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...todet-medvetet

DaEzz. Jag brukar ytterst sllan hlla med dig.

Men hr har du skert ngot p spret. Bohlin r en av f Moderater som jag faktiskt respekterar. Men att han agerar s hr tyder nog p att han har p knn att Kristersson kommer att be om mer tid p onsdag.

Det r ocks min gissning.
Citera
2022-10-10, 00:24
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jag r s frbannad p Kristersson just nu!

Det r han som bjd in L, och sa till M-vljare att stdrsta p L, Nr M-KD-SD kunde ltt ha sluppit dem.

Nu str han dr och klarar fan inte att f ihop ett regeringsunderlag, bara pga det!

Knner rligt talat fr att curbstompa Kristersson som i den dr filmen American History X.

Hade L ramlat ur riksdagen hade de rdgrna ftt en rejl majoritet.
Citera
2022-10-10, 00:31
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Hade L ramlat ur riksdagen hade de rdgrna ftt en rejl majoritet.

Ska vi ta det hr igen?

Nej, M-KD-SD klarade sig vl under vinter/vren p egen hand.

Det var frst nr M offrade sina rster till att brja stdrsta p L, som hgerblocket blev beroende av L fr en majoritet.

Som sagt, Kristersson kunde ha skitit i att uppmuntra M-vljare att stdrsta p L. D skulle vi ha sluppit detta.

Men det r nu uppenbart att Kristersson ville ha en bromskloss mot SD.
Citera
2022-10-10, 01:26
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ska vi ta det hr igen?

Nej, M-KD-SD klarade sig vl under vinter/vren p egen hand.

Det var frst nr M offrade sina rster till att brja stdrsta p L, som hgerblocket blev beroende av L fr en majoritet.

Som sagt, Kristersson kunde ha skitit i att uppmuntra M-vljare att stdrsta p L. D skulle vi ha sluppit detta.

Men det r nu uppenbart att Kristersson ville ha en bromskloss mot SD.

Som valresultatet faktiskt blev - 48,9 till rdgrna, 49,5 till blgula - s hade det blgula blocket om 2,5 - 3 procent L-rster frsvunnit helt frlorat valet med 2 till 2,5 procent. Det r inte srskilt svr matematik.

Opinionsmtningar r gissningar. Valresultatet r facit.
Citera
2022-10-10, 05:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ulf Kristersson: Viktigt att Liberalerna verlever
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...erna-overlever (22/8)

Kristersson uppmanar i praktiken sina vljare att stdrsta p SD:s huvudmotstndare L. Inom idrott vore detta en lggmatch och skulle leda till avstngning. Efter frra valet stdde L vnsterregeringen. Nu plockas L in fr att sprcka en hgerregering.

Politikerna ltsas utkmpa en kamp mellan hger och vnster. Men skillnaderna mellan partierna vad gller frdelningspolitik etc r mycket sm. Den vsentliga frgan idag r vem som skall styra Sverige, men det frsker politikerna dlja. Skall vi svenskar styra Sverige genom riksdagen eller skall Sverige styras av EU frn Bryssel.

Det parti som tydligast frsvarar Sverige r SD. (Men de har ocks fallit ur och slppt EU-kritiken.) Det mest "globala" partiet r frmodligen det EU-vnliga L.

Hr uppmanade allts Kristersson i praktiken sina vljare att stdrsta p L fr att sprcka den regering Kristersson nu frsker bilda!

Kristersson vill misslyckas med regeringsbildningen fr att de svenska politikerna skall verka vrdelsa och mer makt flyttas till EU.

Nr de svenska politikerna motarbetar sig sjlva r loppet nstan krt fr Sverige.

(Fr att ingen skall kunna g tillbaka och se vad som sades under valrrelsen har den strsta arkivsajten, Wayback Machine, blockerat aftonbladet.se:s frstasida!)
Senast redigerad av wwr 2022-10-10 kl. 05:36.
Citera
2022-10-10, 12:35
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Som valresultatet faktiskt blev - 48,9 till rdgrna, 49,5 till blgula - s hade det blgula blocket om 2,5 - 3 procent L-rster frsvunnit helt frlorat valet med 2 till 2,5 procent. Det r inte srskilt svr matematik.

Opinionsmtningar r gissningar. Valresultatet r facit.

Nu r du mer n lovligt dum i huvudet. L:s std r inte p egen hand utan till stor del beroende p stdrster.

Skulle du skvla ver dessa siffror till Moderaterna, s rcker det fr majoritet.
Citera
2022-10-10, 12:42
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
De [SD] tnker inte slppa fram Kristersson som Statsminister om inte de [M] uppfyller deras [SD:s] krav.

Inte? Jag tycker Kristersson ska syna SD:s bluff.
Citera
2022-10-10, 12:46
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Inte? Jag tycker Kristersson ska syna SD:s bluff.

Nu r det Kristersson som ska ska std fr att kunna bli Statsminister.
Citera
2022-10-10, 13:02
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Nu r du mer n lovligt dum i huvudet. L:s std r inte p egen hand utan till stor del beroende p stdrster.

Skulle du skvla ver dessa siffror till Moderaterna, s rcker det fr majoritet.

Det r vl snarare du som r fruktansvrt korkad. Ls mitt inlgg igen och frsk att greppa lgstadiemattten. De 2,5 till 3 procent som Liberalerna har UTAN STDRSTER skulle med god marginal tippa ver till rdgrn majoritet om Liberalerna frsvinner ur riksdagen, ven om M fr tillbaks sina stdrster.

Jag tar det igen sakta s att du verkligen frstr: det skiljer 0,6 procentenheter mellan blocken. Om 2,5 - 3 procentenheter frsvinner frn det ena blocket fr det andra blocket 1,9 - 2,4 procentenheters vertag.
Citera
2022-10-10, 13:43
Medlem
wwrs avatar
Hela snacket om "det blgula blocket" r falskt. L vgrar se SD i regeringen. D kan man inte bara "plussa ihop" deras rstsiffror. L anvnds fr sjlvfrstrelse av hgern.

L r ett vnsterparti. Det bevisade de efter frra valet (samt 2014). Den skala politikerna egentligen spelar efter handlar om EU-vnlighet. Dr ligger L bland de hgsta och sedan alla partier som sjunger Internationalen den 1:a maj eller deltar i grna, internationella ntverk (och i princip ven de partier som stder de multinationella fretagen).

Nr man rstar p L r det ett hgerparti men nr de skall bilda regering r det ett vnsterparti. Sdana sk-tpartier skall man inte befatta sig med.
Senast redigerad av wwr 2022-10-10 kl. 14:11.
Citera
2022-10-10, 14:33
Medlem
Kalsarikannis avatar
Enligt uppgifterna har frhandlingarna pgtt under helgen mellan Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna om en ny regering. Alla fyra partiledare ska ha vernattat p slottet.

Enligt TV4:s reporter s fanns polisbilar p plats vid Tid slott p mndagsfrmiddagen.

Jag tror inte det blir klart tills onsdag.
Citera
2022-10-10, 14:59
Citat:
Det r vl snarare du som r fruktansvrt korkad. Ls mitt inlgg igen och frsk att greppa lgstadiemattten. De 2,5 till 3 procent som Liberalerna har UTAN STDRSTER skulle med god marginal tippa ver till rdgrn majoritet om Liberalerna frsvinner ur riksdagen, ven om M fr tillbaks sina stdrster.

Jag tar det igen sakta s att du verkligen frstr: det skiljer 0,6 procentenheter mellan blocken. Om 2,5 - 3 procentenheter frsvinner frn det ena blocket fr det andra blocket 1,9 - 2,4 procentenheters vertag.

Cromwell hoppades ngon vecka innan valet p att L skulle f 3,9% och ka ut, p ngot vis skulle det blgula blocket nd f majoritet enligt Cromwell. Han har aldrig kunnat frklara hur det skulle g ihop men kr fortfarande samma mantra.

Nu r det fr vrigt en dag kvar tills Kristersson kommer att g till talmannen och be om mer tid. Kristersson kommer frmodligen att f en vecka, och sedan ger han upp och lmnar verstafettpinnen till MA, som efter en del sondering kommer att bilda en S/M-samlingsregering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in